Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Kerstens over het toenemende aantal signalen dat werkgevers in de zorg vooruitlopen op het (nog niet ingediende en mogelijk nooit ingediend wordende) wetsvoorstel BIG-II
Vragen van het lid Kerstens (PvdA) aan de Minister voor Medische Zorg over het toenemende aantal signalen dat werkgevers in de zorg vooruitlopen op het (nog niet ingediende en mogelijk nooit ingediend wordende) wetsvoorstel BIG-II (ingezonden 9 september 2019).
Antwoord van Minister Bruins (Medische Zorg) (ontvangen 24 september 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met de signalen dat blijkbaar steeds meer werkgevers in de zorg handelen
alsof het concept-wetsvoorstel BIG-II al wet is en onder verwijzing daarnaar bijvoorbeeld
verpleegkundigen taken en/of verantwoordelijkheden worden afgenomen dan wel aangepaste
vacatures worden opengesteld (beide gepaard gaand met arbeidsvoorwaardelijke consequenties,
bijvoorbeeld een lagere inschaling)? Bent u bekend met de signalen dat ervaren verpleegkundigen
worden afgewezen voor de vacature «regieverpleegkundige», omdat ze niet aan de criteria
voldoen in de overgangsregeling bij het concept-wetsvoorstel?1
Antwoord 1
Het actiecomité BIG II in overgang heeft mij een document toegestuurd waarin zij voorbeelden
aandraagt van ontwikkelingen die zij signaleren op de werkvloer. Ik heb daarvan kennisgenomen.
Hoewel de voorbeelden helder zijn, zijn deze voorbeelden niet altijd direct het gevolg
van het concept wetsvoorstel BIG II. We zien namelijk in de voorbeelden terug dat
bepaalde ontwikkelingen ook het gevolg zijn van gewijzigd beleid van zorgverzekeraars,
gewijzigd beleid van zorginstellingen intern dan wel gebaseerd zijn op afspraken die
veldpartijen onderling met elkaar maken. Die beleidswijzigingen of veldafspraken zijn
niet altijd terug te voeren op het concept wetsvoorstel BIG II.
Ten aanzien van uw vraag of ik bekend ben met signalen dat ervaren verpleegkundigen
worden afgewezen voor de vacature «regieverpleegkundige», merk ik op dat dit in beginsel
een aangelegenheid is tussen kandidaat en de potentiele werkgever. Het is aan werkgevers
functie-eisen op te stellen en te beoordelen of kandidaten daaraan voldoen. Echter,
los daarvan, ben ik dankbaar voor iedereen die in de zorg wil werken en zoek dan ook
wegen om dat enthousiasme voor werken in de zorg te bevorderen.
Vraag 2
Indien dergelijke signalen u niet bekend zijn, bent u dan bereid daarnaar onderzoek
te doen verrichten en/of in overleg te gaan met het Actiecomité «BIG II in de overgang»,
dat dergelijke voorbeelden heeft verzameld?2
Antwoord 2
Ik verwijs u naar de beantwoording van vraag 1. De signalen zijn mij bekend.
Vraag 3
Deelt u de mening dat betreffende de (overigens terechte) commotie, die over de overgangsregeling
bij uw concept-wetsvoorstel is ontstaan, het terugbrengen van de rust niet gebaat
is met acties van werkgevers als hierboven bedoeld en bent u dan ook bereid in de
beantwoording van deze vragen het heldere signaal af te geven dat aanpassing van functies,
herplaatsing van verpleegkundigen, het lager inschalen van functies, het afwijzen
van mensen omdat ze niet aan de criteria van de overgangsregeling voldoen en meer
van zulke zaken met een (direct dan wel indirect) beroep op de overgangsregeling bij
het concept-wetsvoorstel BIG-II allemaal niet aan de orde kunnen zijn?
Antwoord 3
Zoals ik heb aangegeven bij de beantwoording van vraag 1 is het maar de vraag of alle
aangehaalde voorbeelden een directe link hebben met het concept wetsvoorstel BIG II.
Het wetsvoorstel is gebaseerd op een uitdrukkelijke, langgekoesterde wens van veldpartijen.
Om die reden voert het te ver om van veldpartijen te vragen in het geheel geen wijzigingen
door te voeren betreffende het functiehuis in zorginstellingen. Aanpassingen van het
functiehuis binnen zorginstellingen is een continu aandachtspunt en is belangrijk,
omdat de te leveren zorg aansluiting dient te vinden bij de zorgvraag van nu en in
de toekomst.
Vraag 4
Wat vindt u van het bericht dat werkgevers in meerdere gevallen hun medewerkers zouden
hebben verboden zich bijvoorbeeld op sociale media over de overgangsregeling uit te
laten? Vindt u dat een dergelijke handelwijze past bij de Nederlandse arbeidsverhoudingen
in de 21e eeuw? Bent u bereid als Minister afstand te nemen van dergelijk gedrag en
daarover een duidelijke uitspraak te doen?3
Antwoord 4
Het staat iedereen vrij zijn of haar mening over voorgenomen beleid te uiten. In dat
kader acht ik het niet passend om mensen te verbieden zich uit te laten over de overgangsregeling.
Vraag 5
Wilt u, gelet op bedoelde commotie en het belang van snelle helderheid in dezen, deze
vragen zo snel mogelijk beantwoorden?
Antwoord 5
Ja.
Vraag 6
Bent u bereid het (aangekondigde) wetsvoorstel BIG-II per direct van tafel te halen
en (nu van overeenstemming tussen bijvoorbeeld beroepsorganisaties, vakbonden en werkgeversorganisaties
geen sprake meer is) de pogingen om te komen tot wettelijke verankering van beroeps-
en of functiedifferentiatie te staken?
Antwoord 6
Zoals ik al eerder heb aangekondigd zie ik het wetsvoorstel rondom de regieverpleegkundige
in de huidige vorm niet vliegen. Op dit moment is prof. dr. A.H.G. Rinnooy Kan aan
het verkennen welke stappen in dit traject nu wenselijk zijn. Elementen die hierbij
aan bod komen zien op de vraag of een wetsvoorstel nodig is, of een CAO-afspraak,
of eventueel kwaliteitsstandaarden of dat er andere stappen wenselijk zijn. Ik wacht
de resultaten van deze verkenning af en zal dan bezien hoe om te gaan met het concept
wetsvoorstel BIG II en op welke wijze ik een rol kan en wil spelen in het vervolgtraject
dat partijen voor ogen zien. Ik verwacht het advies van prof. dr. A.H.G. Rinnooy Kan
begin oktober 2019.
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.