Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden De Pater-Postma en Palland over de berichten inzake de Ketelbrug
Vragen van de leden De Pater-Postma en Palland (beiden CDA) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de berichten inzake de Ketelbrug (ingezonden 6 augustus 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
30 augustus 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met de berichten inzake de terugkerende problemen bij de Ketelbrug van
De Stentor?1
2
3
4
5
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Kunt u bevestigen dat de oorzaak van de storingen van afgelopen periode is weggenomen
door vervanging van een onderdeel?
Antwoord 2
De storingen werden veroorzaakt door onderdelen van de frequentieregelaar. De onderdelen
van de frequentieregelaar zijn vervangen op woensdag 31 juli 2019. Daarna zijn in
de nacht van woensdag 31 juli 2019 op donderdag 1 augustus testdraaiingen uitgevoerd
die zonder storingsmeldingen zijn verlopen. Zodoende is besloten om de Ketelbrug op
donderdagochtend 1 augustus 2019 weer in gebruik te nemen conform regulier bedieningsregime.
De brug is een week lang extra gemonitord zodat eventuele problemen vroegtijdig konden
worden gesignaleerd en er gepaste maatregelen genomen konden worden. Tijdens de extra
monitoring zijn geen storingsmeldingen naar voren gekomen. Het kan echter niet gegarandeerd
worden dat er in de toekomst geen vergelijkbare storingen zullen optreden.
Vraag 3
Kunt u een omschrijving geven van het probleem met data-overdracht, waarover in de
artikelen wordt gesproken (bij monde van een vertegenwoordiger van Rijkswaterstaat)
en aangeven of een goede data-overdracht met het vervangen van het kapotte onderdeel
nu is geborgd?
Antwoord 3
Zoals gesteld bij antwoord 2 werden de storingen veroorzaakt door onderdelen van de
frequentieregelaar. De frequentieregelaar is een onderdeel wat de snelheid regelt
van de motor en dit ook bewaakt. Vanuit de bediening wordt vanuit de computers data
verzonden naar de frequentieregelaar, die dit vervolgens stuurt naar de aandrijfmotor
van de brug. Voor de beantwoording van het tweede deel van de vraag verwijs ik naar
mijn antwoord op vraag 2.
Vraag 4
Hoe verloopt de communicatie met de betrokken havens en/of traditionele zeilvaartorganisaties
bij het besluit om de Ketelbrug enkele dagen niet te openen voor scheepvaart?
Antwoord 4
Het besluit is direct met de gebruikers gedeeld via de gebruikelijke kanalen. Dat
wil zeggen dat er een BAS (Bericht Aan Scheepvaart) is uitgegaan, dat de stremming
is opgenomen in de uurberichten via de marifoon en dat de berichtgeving op vaarweginformatie.nl
en teletekst te vinden was. Rijkswaterstaat is ook bereikbaar voor contact met scheepvaart
op het moment van een storing bij monde van de Centrale Meldpost IJsselmeergebied
(CMIJ).
Vraag 5
Hoe borgt u dat nieuwe storingen bij de Ketelbrugbediening in de toekomst worden voorkomen?
Antwoord 5
De onderdelen die de storingen veroorzaakten zijn vervangen. Daarnaast evalueert Rijkswaterstaat
met de onderhoudsaannemer de storingen die hebben opgetreden. Ook worden de risico’s
van het object herijkt en deze worden getoetst aan de beheersmaatregelen. Indien nodig
worden de beheersmaatregelen aangescherpt. Tenslotte monitort en inspecteert Rijkswaterstaat
continue de staat van de infrastructuur, waaronder de Ketelbrug, en laat zo nodig
onderhoudswerkzaamheden uitvoeren.
Vraag 6
Bent u bereid om in overleg te treden met vertegenwoordigers van de getroffen scheepvaartorganisaties
(met name traditionele zeilvaart) om tot werkbare afspraken te komen om schade voor
hen in geval bij storingen bij de Ketelbrug zoveel mogelijk te beperken c.q. te voorkomen?
Antwoord 6
Hinder door storingen is erg vervelend voor de hoge scheepvaart en ik vind goede communicatie
omtrent storingen naar gebruikers van groot belang. Ik verwijs voor de aanpak daaromtrent
naar antwoord 4. Rijkswaterstaat staat daarnaast open voor een gesprek om te bezien
wat redelijkerwijs en binnen zijn taken en verantwoordelijkheden extra gedaan kan
worden om de hinder voor de scheepvaart te beperken c.q. te voorkomen.
Vraag 7
Hoe borgt u dat in onverhoopt voorkomend geval bij nieuwe storingen van de Ketelbrug
enerzijds de toegang en wegdoorstroming bij dit deel van Flevoland is geborgd en anderzijds
de scheepvaart (met name de traditionele zeilvaartschepen met thuishaven Kampen) hier
zo min mogelijk overlast van ondervinden?
Antwoord 7
Bij een storing van een beweegbare brug is het niet te voorkomen dat of wel scheepvaart,
of wel wegverkeer, of beiden hinder ondervinden. RWS spant zich nadrukkelijk in om
storingen te voorkomen, zoals beschreven in het antwoord op vraag 5. Ook is snelle
en goede communicatie over storingen van groot belang voor scheepvaartverkeer, zoals
beschreven in het antwoord op vraag 4, en het wegverkeer. Voor het wegverkeer hoort
hierbij ook het veilig weggeleiden van het verkeer alsook het instellen van omleidingen
conform de bestaande protocollen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.