Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Kwint over het bericht dat er woede is over de woekerhandel in kaartjes voor een voetbalwedstrijd
Vragen van het lid Kwint (SP) aan de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat en de Ministers van Justitie en Veiligheid en van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het bericht dat er woede is over de woekerhandel in kaartjes voor een voetbalwedstrijd (ingezonden 21 februari 2019).
Antwoord van Staatssecretaris Keijzer (Economische Zaken en Klimaat), mede namens
de Ministers van Justitie en Veiligheid en van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (ontvangen
17 juli 2019).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het feit dat er woekerhandel plaatsvindt bij de verkoop
van kaarten voor Feyenoord-Ajax?
Antwoord 1
De berichtgeving daarover is mij bekend.
Vraag 2
Bent u het met de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB) eens dat dit een bedreiging
is voor het hele Nederlandse voetbal? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2
Samen met de KNVB, betaald voetbalorganisaties, politie, OM, gemeenten en supporters
werkt de Minister van JenV aan gastvrij en veilig voetbal. Het streven is om voetbalsupporters
zonder al te veel beperkingen een wedstrijd te kunnen laten bezoeken.
Navraag bij de KNVB leert dat het doorverkopen van toegangskaarten als probleem wordt
gezien voor het betaald voetbal in Nederland. Betaald voetbalorganisaties en de KNVB
worden geconfronteerd met de negatieve effecten van de doorverkoop van toegangskaarten.
Door de doorverkoop van entreebewijzen lopen clubs het risico minder zicht te hebben
op wie er in het stadion aanwezig is. Deze informatie is gewenst om bijvoorbeeld te
voorkomen dat personen met een stadionverbod het voetbalstadion betreden. Ook kan
er niet op worden toegezien of de supporters in de juiste vakken (voor uit- of thuissupporters)
terecht komen.
Vraag 3
Hoe is de veiligheid in het stadion nog te waarborgen als de doorverkoop van voetbalkaarten
zo makkelijk kan plaatsvinden?
Antwoord 3
Gelukkig verloopt het merendeel van de betaald voetbalwedstrijden zonder noemenswaardige
incidenten. Zodra de KNVB of voetbalclub signaleert dat er sprake is van secundaire
handel, dan blokkeren zij de toegangskaart(en) die middels secundaire handel verkregen
is/zijn. Doorverkochte kaarten verliezen conform de Standaardvoorwaarden van de KNVB
(die gelden tijdens voetbalevenementen) hun geldigheid. De Standaardvoorwaarden zijn
op de website van de KNVB terug te vinden (gedeponeerd ter Griffie van de
rrondissementsrechtbank te Utrecht onder nummer 181/2002). Dergelijke regels mag de
club opstellen als voorwaarde voor toegang tot het eigen terrein. Dit kan leiden tot
het verval van de geldigheid van de kaartjes en/of een landelijk stadionverbod van
18 maanden inclusief een geldboete van maximaal € 450,opgelegd door de KNVB.
Daarnaast zijn er vanuit het project «Toegankelijk, gastvrij en veilig voetbal richting
2020» diverse maatregelen genomen om de veiligheid in en buiten de stadions te garanderen
en het betaald voetbal een feest te laten zijn voor alle Onze referentie supporters.
De maatregelen zijn onder te verdelen in een vijftal categorieën: 1444721 integrale
persoonsgerichte aanpak, gastheerschap, safety, regierol gemeenten en samenwerken
met supporters. Over de voortgang van dit project zal de Minister van JenV u dit najaar
informeren.
Vraag 4
Wat vindt u van de reactie van Marktplaats, die zegt geen probleem te zien in de huidige
situatie, ook al vindt er eventueel valse handel plaats?
Antwoord 4
Marktplaats benadrukt in haar reactie dat de hoge prijs voor de kaartjes voor een
halve finale van het KNVB-bekertoernooi mede veroorzaakt wordt door het beperkte beschikbare
aantal kaartjes voor het publiek. Desgevraagd geeft Marktplaats aan dat voor haar
het uitgangspunt is dat alles op haar platform mag worden verhandeld tenzij dit bij
wet niet is toegestaan. Marktplaats geeft aan tegelijkertijd op verschillende manieren
te proberen misstanden tegen te gaan, bijvoorbeeld door aanbieders er op te wijzen
rekening te houden met wettelijke of contractuele restricties. Ook heeft zij een meldingsprogramma
dat aangesloten clubs waarschuwt als kaarten voor een wedstrijd op Marktplaats worden
aangeboden. Daarnaast waarschuwt Marktplaats websitebezoekers die een «gezocht-advertentie»
plaatsen nadrukkelijk voor oplichters, zoals aanbieders van valse kaartjes en doet
ze zo nodig meldingen bij het Landelijk Meldpunt Internetoplichting. De redenering
van Marktplaats over de wettelijke grenzen en de totstandkoming van de prijs kan ik
volgen. Het is daarnaast bemoedigend om te constateren dat Marktplaats wel degelijk
oog heeft voor het voorkomen van mistanden op hun platform.
Vraag 5
Bent u op de hoogte van het Europese initiatief om woekerhandel tegen te gaan?
Antwoord 5
Ja.
Vraag 6
Heeft u daarin ook kennisgenomen dat zij ook oproepen tot nationale wetgeving? Zo
ja, waarom weigert u hiermee aan de slag te gaan?
Antwoord 6
Voor wat betreft nationale wetgeving verwijzen we u door naar antwoorden op eerdere
Kamervragen van u (Aanhangsel 2018–2019, nr. 1160). Onze conclusie is dat een nationaal verbod op doorverkoop ineffectief en niet of
nauwelijks handhaafbaar is. Daarnaast zou de doorverkoop zich na invoering van nationale
wetgeving verplaatsen naar landen waar geen regulering is.
Vraag 7
In eerdere antwoorden gaf u aan dat u de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op de
hoogte zou brengen van eventuele misleiding bij ticketverkoop, is de ACM inmiddels
tot actie overgegaan? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 7
De ACM is op de hoogte gebracht. De ACM ontvangt voortdurend vele signalen van uiteenlopende
consumentenproblemen en moet keuzes maken over welke problemen zij aanpakt. Als onafhankelijke
toezichthouder stelt zij zelfstandig haar prioriteiten. Deze afwegingen maakt de ACM
op basis van onder meer de ernst van een misstand, het structurele karakter en de
schade voor de consument. De ACM doet doorgaans geen uitspraken over de vraag of zij
onderzoek doet in een 1444721 bepaalde sector, of wat de status is van eventuele lopende
onderzoeken.
Vraag 8
Wat is het resultaat van dat u deze problematiek in Brussel heeft aangekaart?
Antwoord 8
Tijdens de Onderwijs, Jeugd, Cultuur en Sportraad in november 2018 is het onderwerp
besproken. Ook heb ik de Europese Commissie het verzoek gedaan om de grootte van de
problematiek in kaart te brengen.
Het Europees parlement en de Raad hebben recent in Brussel voorlopige overeenstemming
bereikt over een richtlijn met maatregelen om het Europese consumentenrecht te moderniseren.
Eén van deze maatregelen is een verbod voor handelaren om met gebruik van software
meer kaartjes dan toegestaan te kopen met het doel om deze vervolgens door te verkopen.
In het najaar van 2019 wordt over deze richtlijn een definitief besluit genomen.
Vraag 9
Als u de uitspraak van een Duitse rechter een belangrijk signaal vindt dat woekerhandel
niet wenselijk is, zou u een dergelijke uitspraak door een Nederlandse rechter dan
ook niet verwelkomen als er wél nationale wetgeving zou zijn? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 9
Het is niet aan mij om een oordeel uit te spreken over een uitspraak van een rechter.
Voor zover ik heb begrepen ging het in de Duitse zaak om gepersonaliseerde tickets,
waarvan de primaire ticketverkopers contractueel in de algemene voorwaarden hebben
vastgelegd dat de doorverkoop daarvan uitsluitend via bepaalde platforms mag. In Nederland
kunnen primaire ticketverkopers -op grond van de huidige wet- en regelgeving- ook
dergelijke algemene voorwaarden verbinden aan de verkoop van gepersonaliseerde tickets.
De uitspraak van de Duitse rechter lijkt mij dan ook een belangrijk signaal richting
doorverkopers dat zij de algemene voorwaarden die aan toegangskaarten zijn verbonden
respecteren.
Vraag 10
Heeft u kennisgenomen van de data die is vrijgegeven, op last van een rechter, van
doorverkoopwebsite ViaGoGo waaruit blijkt dat veel tickets door professionele woekerhandelaren
worden doorverkocht?
Antwoord 10
De berichtgeving daarover is mij bekend.
Vraag 11
Kunt u aangeven of dit ook geldt voor de Nederlandse variant van deze site?
Antwoord 11
Daar heb ik geen zicht op. De uitspraak waaraan u refereert heeft betrekking op de
Engelse situatie.
Vraag 12
Bent u bereid onderzoek te doen naar de totale omvang van deze problematiek? Zo nee,
waarom niet?
Antwoord 12
Ik heb niet de middelen tot mijn beschikking om de totale omvang van deze problematiek
in kaart te brengen, aangezien het hier gaat om een grensoverschrijdende aangelegenheid.
Daarom ben ik aan het inventariseren wat de mogelijkheden zijn op Europees niveau.
Vraag 13
Bent u bereid regels op te stellen, bijvoorbeeld naar Engels voorbeeld, zodat ook
Onze referentie websites die in Nederland opereren hun data openbaar moeten maken
zodat 1444721 duidelijk wordt wat het aandeel woekerhandelaren is? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord 13
De «court order» van de Britse toezichthouder is gebaseerd op Europees geldende regelgeving
over consumentenbescherming en enkele nationale aanvullingen specifiek voor ticketverkoop.
In het bijzonder dienen vermeld te worden de nominale waarde van een kaartje en namens
wie een tussenpersoon handelt. Wellicht ten overvloede, in Nederland is het ook zonder
specifieke ticketwetgeving verplicht om de belangrijkste kenmerken en voorwaarden
van het ticket te vermelden (waaronder bijvoorbeeld plaats en eventuele beperkingen
ten aanzien van doorverkoop). Daarnaast dient de consument ook te worden geïnformeerd
over de identiteit en hoedanigheid van de verkoper (waaronder het feit dat het om
secundaire verkoop gaat). Net als de Britse autoriteit nu heeft de ACM hier in het
verleden ook op toegezien. Zoals ik eerder heb aangegeven, zal ik omwille van het
grensoverschrijdende karakter en de handhaafbaarheid geen nadere nationale regelgeving
opstellen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.C.G. Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat -
Mede namens
I.K. van Engelshoven, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Mede namens
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.