Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Gerven over medische crowdfundingsacties
Vragen van het lid Van Gerven (SP) aan de Minister voor Medische Zaken over medische crowdfundingsacties (ingezonden 14 juni 2019).
Antwoord van Minister Bruins (Medische Zorg), mede namens de Staatssecretaris van
            Economische Zaken en Klimaat (ontvangen 4 juli 2019).
         
Vraag 1
            
Wat verklaart volgens u de snellere stijging van medische crowdfundingacties in Nederlands
               ten opzichte van andere Europese landen?1
Antwoord 1
            
Ik heb geen informatie voorhanden over de ontwikkelingen rond medische crowdfundingsacties
               in Nederland ten opzichte van andere Europese landen en mogelijke verklaringen daarvoor.
            
Vraag 2
            
Deelt u de mening dat gezien de toenemende hoeveelheid particulier geefgeld die in
               de medische crowdfundingmarkt omgaat, het wenselijk is dat er meer en beter toezicht
               wordt gehouden? Zo ja, hoe gaat u hiervoor zorgen? Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 2
            
Zoals de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat (EZK) op 5 februari jongstleden
               heeft toegelicht in haar antwoorden op de Kamervragen van het lid Alkaya,2 moeten platforms zich aan consumentenbeschermingsregels houden als zij te maken hebben
               met consumenten. Op de crowdfundingmarkt wordt toezicht gehouden door de Autoriteit
               Consument en Markt (ACM), dan wel de Autoriteit Financiële Markten (AFM), afhankelijk
               van de verschijningsvorm van de crowdfunding. Crowdfunding door middel van doneren
               valt, voor zover het consumenten betreft, onder het toezicht van de ACM. De Staatssecretaris
               van EZK en ik zien op dit moment geen aanleiding voor aanscherpingen van het toezicht
               op crowdfunding, omdat wij het bestaande regelgevend kader op dit moment toereikend
               achten.
            
Vraag 3
            
Wat gaat u doen om meer transparantie over de voorwaarden van medische crowdfundingacties
               (bijvoorbeeld over de hoge commissiekosten die niet in verhouding staan tot de daadwerkelijke
               kosten van een transactie) af te dwingen?
            
Antwoord 3
            
Crowdfundingplatforms moeten zich aan de consumentenbeschermingsregels houden als
               zij te maken hebben met consumenten. Transparantie over de voorwaarden, zoals commissiekosten,
               valt daar ook nu al onder. Dit betekent onder meer dat wanneer een crowdfundingplatform
               een crowdfundingsactie wil opzetten voor een consument, het platform vóór het aangaan
               van de overeenkomst de consument duidelijk en begrijpelijk moet informeren over de
               kosten en de manier waarop deze worden berekend. Daarnaast moet het platform potentiële
               donateurs duidelijk en begrijpelijk informeren over waar zij voor doneren en welke
               kosten eventueel aan de donatie verbonden zijn. De ACM houdt toezicht op de naleving
               van de consumentenbeschermingsregels. De Staatssecretaris van EZK en ik achten het
               bestaande regelgevend kader op dit moment toereikend.
            
Vraag 4
            
In hoeverre gaat het bij medische crowdfundingacties om dure behandelingen waarvan
               de feitenvrije slagingskans is berekend door klinieken met een commercieel oogmerk?
            
Antwoord 4
            
De behandelingen waarvoor crowdfundingsacties worden opgezet, kunnen zeer divers zijn.
               Ik heb geen precieze cijfers voorhanden over in hoeverre het bij medische crowdfundingsacties
               gaat om dure behandelingen waarvan de slagingskans is berekend door klinieken met
               een commercieel oogmerk.
            
Voor mij is vooral van belang dat patiënten, voordat ze een actie starten voor een
               behandeling die in Nederland niet wordt vergoed, zeer goed bekend zijn met de effectiviteit
               van de behandeling die ze willen ondergaan en de risico’s van die behandeling. Ik
               raad patiënten aan daarover het gesprek te voeren met hun arts.
            
Vraag 5
            
Wat vindt u van het voorstel om campagnes eerst een inhoudelijke toetsing te laten
               ondergaan voor ze online mogen, om te voorkomen dat een voedingsbodem voor kwakzalvers
               wordt gecreëerd?
            
Antwoord 5
            
Zie mijn antwoord op vraag 4.
Vraag 6
            
Wat is uw reactie op de «ethiek van het genoeg», waar medisch ethicus Marian Verkerk
               het over heeft, in relatie tot de medische crowdfundingmarkt die van leed een verdienmodel
               heeft gemaakt?
            
Antwoord 6
            
Medisch ethicus Marian Verkerk verwoordt in het artikel de moeilijke keuze waar ernstig
               zieke mensen die crowdfunding en behandeling in het buitenland als laatste redmiddel
               zien voor staan. Enerzijds brengt ze de «ethiek van het genoeg» onder woorden en daarmee
               de vraag van de aanvaarding van het levenseinde of hun (progressieve) ziekte, anderzijds
               geeft ze aan dat dit aanvaarden heel moeilijk kan zijn en het ook te begrijpen is
               dat mensen zich verzetten tegen het levenseinde of hun ziekte en uitwegen, hoe klein
               of veelal onmogelijk ook, proberen te vinden. Ik deel dit gevoelen met haar. Hoe,
               wanneer en of iemand zijn levenseinde of ziekte in zekere mate kan aanvaarden of dat
               iemand ervoor kiest met crowdfunding behandelingen in het buitenland te ondergaan,
               zal van de individuele mens afhangen. Mensen maken daarin hun eigen afweging. Ik vind
               het belangrijk dat mensen in die veelal moeilijke fase van het leven goed begeleid
               worden door zorgverleners. Daar kan het voorbereiden van mensen op een nadere dood
               bij horen. Maar ook over de belasting en veelal niet werkzaamheid van bepaalde behandelingen
               in het buitenland, en over de kwaliteit van leven in de laatste levensfase, zodat
               mensen een bij hen passende keuze kunnen maken.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
B.J. Bruins, minister voor Medische Zorg - 
              
                  Mede namens
M.C.G. Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.