Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Kwint over het bericht ‘Dagbehandeling autisme voor kinderen uit regio Eindhoven op de helling; GGzE worstelt met bezuinigingen'
Vragen van het lid Kwint (SP) aan de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over het bericht «Dagbehandeling autisme voor kinderen uit regio Eindhoven op de helling; GGzE worstelt met bezuinigingen» (ingezonden 11 april 2019).
Antwoord van Minister Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media), mede namens
de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (ontvangen 1 juli 2019).
Vraag 1
Wat vindt u ervan dat het onderwijsaanbod op het terrein van de Grote Beek, hoofdlocatie
voor GGzE in Eindhoven, dreigt te verdwijnen door, zoals de GGzE het zelf zegt, «landelijke
ontwikkelingen en lokale bezuinigingen», terwijl leerlingen met (een ernstige vorm
van) autisme juist veel baat hebben bij dit speciale hulpaanbod, waardoor zelfs kinderen
die soms al een jaar thuis zitten alsnog hun opleiding afmaken, een baan vinden of
een leerwerkplaats vinden?1
Antwoord 1
Samen met mijn collega van VWS deel ik dat er een goed aanbod van jeugdhulp en onderwijs
dient te zijn voor deze jongeren. GGZ Eindhoven (GGzE) verzorgt sinds enkele jaren
een aanbod van dagbehandeling aan circa 15 jongeren met een ernstige vorm van autisme.
De GGZ-instelling heeft aangegeven dat de huidige bekostiging vanuit de Jeugdwet niet
voldoende zou zijn. De gemeente heeft aangegeven dat zij de benodigde jeugdhulp aan
deze jongeren wil (blijven) bieden.
Inmiddels heeft de gemeente aangegeven het huidige aanbod te willen continueren tot
1 augustus 2021. Daarmee heeft de regio meer ruimte om een duurzaam onderwijszorgarrangement
te gaan ontwikkelen voor lange termijn.
Vraag 2
Deelt u de mening dat deze vorm van onderwijs juist een goed voorbeeld is van echt
passend onderwijs en niet zou mogen verdwijnen? Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord 2
Vanuit GGzE wordt jeugdhulp geboden en geen onderwijs. Wel zijn er scholen betrokken
bij deze jongeren, die hen op locatie van de zorginstelling een aanbod bieden. De
samenwerkingsverbanden passend onderwijs en de scholen waar de leerlingen zijn ingeschreven
zijn ervoor verantwoordelijk dat er voor de jongeren een goed onderwijsaanbod (in
afstemming met de behandelaars van de jongeren) beschikbaar is.
Vraag 3
Wat vindt u ervan dat de GGzE tot sluiting van dit speciale project gedwongen wordt,
door keuzes van de gemeente Eindhoven die meer met (gebrek aan) geld te maken hebben
dan met duurzame zorginhoudelijke overwegingen?
Antwoord 3
Het is aan de gemeente om binnen de kaders van de Jeugdwet en het regionale jeugdbeleid
zoals vastgesteld in de jeugdregio, een samenhangend geheel aan jeugdhulp te bieden
voor alle jeugdigen in de gemeente. Uit ons contact met de regio blijkt niet dat de
gemeente enkel handelt vanuit financiële overwegingen zonder daarbij zorginhoudelijke
overwegingen in acht te nemen. De zorgaanbieder en gemeente zijn samen aan zet om
het aanbod vorm te geven.
Vraag 4
Deelt u de mening dat het onderwijsaanbod op dit speciale project van de GGzE op de
Grote Beek juist in stand moet worden gehouden voor deze groep autistische kinderen?
Zo ja, welke actie(s) gaat u ondernemen om dit voor elkaar te krijgen? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord 4
Wij vinden het belangrijk dat er voor deze jongeren een onderwijsaanbod beschikbaar
is. Twee scholen voor voortgezet speciaal onderwijs bieden binnen de dagbehandeling
een aantal uren onderwijs aan. Dit onderwijsaanbod is niet geheel in lijn met wet-
en regelgeving. Het is van belang dat dit onderwijs (eventueel op locatie van de jeugdhulpaanbieder)
duidelijker wordt geregeld, zodat voor de jongeren in kwestie de kwaliteit van zowel
het jeugdzorgaanbod als het onderwijsaanbod gewaarborgd is en de Inspectie van het
Onderwijs en de Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) hierop toe kunnen zien.
Vraag 5
Bent u bereid om met de gemeente Eindhoven in gesprek te gaan over de mogelijkheden
om er alsnog voor te zorgen dat het project kan blijven bestaan of op zijn minst uitstel
kan verkrijgen om aan een alternatief te werken (waar de wanhopige ouders bijna om
smeken)? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5
In de afgelopen periode is er meerdere keren contact geweest met gemeente Eindhoven.
OCW en VWS hebben aan gemeente en samenwerkingsverbanden aangeboden waar nodig informatie
over de mogelijkheden voor maatwerk te geven. De gemeente heeft aangegeven dat men
in de regio met alle partners werkt aan het vervolg. Inmiddels heeft besluitvorming
plaats gevonden. Daarbij is er nadrukkelijk aandacht voor continuïteit van het zorgaanbod
en doorlopende leerlijnen. Het is niet de bedoeling dat deze jongeren, hangende de
besluitvorming, tussen wal en schip vallen.
Vraag 6
Bent u bereid met de Onderwijsinspectie in gesprek te gaan om in lijn met de op 27 maart
2019 voorgestelde en op 2 april 2019 aangenomen motie-Kwint over het beleggen van
doorzettingsmacht bij de onderwijsinspectie2 alles te doen wat mogelijk is om het onderwijswijsaanbod op dit speciale project
voor Eindhoven en de betrokken leerlingen en hun ouders te behouden?
Antwoord 6
Zie het antwoord op vraag 5. De Inspectie van het Onderwijs is op de hoogte van de
situatie over de situatie in regio Eindhoven en spreekt de betrokken schoolbesturen
aan op het vinden van een oplossing.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A. Slob, minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media -
Mede namens
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.