Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Van den Hul, Kwint en Westerveld over examens van 38 eindexamenleerlingen van de Duin en Kruidbergmavo uit Driehuis aangetekend op weg waren naar de tweede correctie, maar niet op de plaats van bestemming zijn aangekomen
Vragen van de leden Van den Hul (PvdA), Kwint (SP) en Westerveld (GroenLinks) aan de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over examens van 38 eindexamenleerlingen van de Duin en Kruidbergmavo uit Driehuis aangetekend op weg waren naar de tweede correctie, maar niet op de plaats van bestemming zijn aangekomen (ingezonden 6 juni 2019).
Antwoord van Minister Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media) (ontvangen 12 juni
2019).
Vraag 1
Kent u het bericht «Opnieuw examens per post verdwenen. Voor vierde keer raak in één
week»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Hoe verklaart u dat er opnieuw examenwerk van examenkandidaten bij de postverwerking
is verdwenen?
Antwoord 2
Scholen zijn op basis van het Eindexamenbesluit vo (artikel 41, tweede lid) zelf verantwoordelijk
voor de verzending van het werk aan de tweede corrector. In de examenprotocollen van
de VO-raad is opgenomen dat scholen het werk aangetekend verzenden. Hiermee wordt
goed geborgd dat er een bevestiging is van zowel verzending als ontvangst en kan het
werk worden getraceerd. Er zijn geen aanwijzingen dat de betreffende scholen zich
niet aan de geldende regels of protocollen hiervoor hebben gehouden. Scholen mogen
er op vertrouwen dat na het afgeven van de examens aan de verzenddienst er zorgvuldig
met de post wordt omgegaan.
Vraag 3
Hoe beoordeelt u of verzending van examenwerk per aangetekende post nog betrouwbaar
is nu dit voor de vierde maal is misgegaan in één week?
Antwoord 3
In de regel is verzending van het examenwerk per aangetekende post betrouwbaar. Het
kan in uitzonderlijke gevallen voor komen dat hierbij iets mis gaat en ieder jaar
zijn er enkele van deze gevallen. Navraag bij de Inspectie van het Onderwijs hierover
wijst uit dat er dit jaar zes gevallen bekend zijn. Bij drie van die gevallen ging
het om eenzelfde busje van PostNL, dat gebruikt werd om werk tussen deze drie scholen
te verzenden (voor tweede correctie). In totaal betrof het in vier van de zes gevallen
diefstal en tweemaal is er sprake van vermissing van de poststukken. Bij één van deze
twee scholen waar er sprake was van vermissing van de poststukken zijn de examens
inmiddels terecht.
Vraag 4
Deelt u de mening dat het zeer onrechtvaardig is ten opzichte van examenkandidaten
als telkens sommigen voortaan examens moeten overdoen ten gevolge van zulke fouten
in de postverwerking?
Antwoord 4
Voor leerlingen is het uiteraard zeer vervelend als zij reeds gemaakte examens moeten
overdoen als gevolg van het zoekraken van het gemaakte werk. Het is voor de borging
van de kwaliteit van diploma’s wel erg belangrijk dat er een volledige eerste en tweede
correctie van de examens plaatsvindt. Dit is uiteindelijk ook in het belang van de
leerling.
Vraag 5
Wat voor alternatieven ziet u als PostNL niet in staat mocht blijken de verzending
van aangetekende post voortaan vlekkeloos te laten verlopen? Kan het werk scannen
en mailen voor de tweede correctie zo’n alternatief vormen?
Antwoord 5
Over het algemeen verloopt het verzenden van examenwerk zonder problemen. Scholen
kunnen er voor kiezen het werk voor verzending te kopiëren. Dit kan uitkomst bieden
voor het alsnog of opnieuw uitvoeren van een volledige correctie in het geval dat
werk verdwijnt. Als het gemaakte werk verdwijnt nadat de tweede correctie is verricht
en de eerste en tweede corrector de score aantoonbaar hebben vastgesteld, hoeft het
examen niet opnieuw gemaakt te worden. Het is echter wel belangrijk dat het originele
leerlingenwerk fysiek aan de tweede corrector wordt verzonden. Bij het verzenden van
kopieën of bij het scannen en mailen van het werk is er een groter risico op fraude,
bijvoorbeeld door digitale manipulatie van het gemaakte werk. Scannen en mailen is
daarnaast kwetsbaar voor hacking en storingen van ICT-systemen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A. Slob, minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.