Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Van Wijngaarden en Remco Dijkstra over het bericht ‘Automobilisten hebben lak aan rode kruizen A16’
Vragen van de leden Van Wijngaarden en RemcoDijkstra (beiden VVD) aan de Ministers van Justitie en Veiligheid en van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Automobilisten hebben lak aan rode kruizen A16» (ingezonden 19 maart 2019).
Antwoord van Minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid), mede namens de Minister
            van Infrastructuur en Waterstaat (ontvangen 12 juni 2019) Zie ook Aanhangsel Handelingen,
            vergaderjaar 2018–2019, nr. 2214.
         
Vraag 1
            
Kent u het bericht «Automobilisten hebben lak aan rode kruizen A16»?1
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Wat is de status van uw inspanningen om de juridische grondslag te verbreden om dergelijke
               automobilisten te beboeten dan wel te vervolgen voor hun rijgedrag en de handhaving
               door onder meer weginspecteurs te intensiveren? Wordt dit geregeld in het aangekondigde
               wetsvoorstel aanscherping strafrechtelijke aansprakelijkheid ernstige verkeersdelicten?
               Zo ja op welke wijze? Zo nee, waarom niet? Bent u bereid deze wijziging alsnog in
               het wetsvoorstel op te nemen?
            
Antwoord 2
            
Het negeren van een rood kruis is een paar jaar geleden overgebracht van de Wet administratiefrechtelijke
               handhaving verkeersvoorschriften naar het strafrecht. Doordat het negeren van een
               rood kruis strafrechtelijk wordt afgedaan, kan rekening worden gehouden met recidive
               waardoor het mogelijk is om een hogere straf op te leggen. Daarnaast kan, als de bestuurder
               door het negeren van een rood kruis gevaar of hinder veroorzaakt, een straf worden
               opgelegd op grond van artikel 5 Wegenverkeerswet (WVW). Op overtreding van dit artikel
               staat een straf van ten hoogste twee maanden hechtenis of een geldboete van maximaal
               de tweede categorie (€ 4.150,–). Met het wetsvoorstel Aanscherping strafrechtelijke
               aansprakelijkheid ernstige verkeersdelicten wordt dit strafmaximum verhoogd naar een
               hechtenis van ten hoogste zes maanden of een geldboete van de derde categorie (nu
               € 8.300,–). Ook wordt met het wetsvoorstel een nieuwe strafbaarstelling voor zeer
               gevaarlijk rijgedrag zonder ernstige gevolgen (artikel 5a WVW) voorgesteld. In het
               voorgestelde artikel is een opsomming opgenomen van gedragingen die in ieder geval
               als zodanig kunnen worden aangemerkt. Het negeren van een rood kruis maakt hier onderdeel
               van uit. Het wetsvoorstel ligt ter behandeling in uw Kamer. Momenteel kan er dus al
               streng worden opgetreden tegen het negeren van een rood kruis en met het wetsvoorstel
               Aanscherping strafrechtelijke aansprakelijkheid ernstige verkeersdelicten wordt dit
               nog strenger.
            
Vraag 3
            
Deelt u de opvatting dat urgentie in de aanpak van zogenoemde «verkeershufters» geboden
               is, nu blijkt dat rode kruizen in toenemende mate worden genegeerd, hetgeen voor weginspecteurs,
               hulpdiensten of mensen met pech gevaarlijke verkeerssituaties oplevert?
            
Antwoord 3
            
Ja, wij delen die urgentie. «Verkeershufters» en/of verkeersveelplegers moeten hard
               worden aangepakt. Naast het wetsvoorstel Aanscherping strafrechtelijke aansprakelijkheid
               ernstige verkeersdelicten dat daaraan zal bijdragen, lopen er verschillende pilots
               en ben ik bezig met een wetsvoorstel over de Aanpak van rijden onder invloed dat ook
               bepalingen zal bevatten om verkeersveelplegers harder aan te pakken.
            
In het kader van een strengere aanpak van bestuurders die rode kruizen negeren, zijn
               sinds 2015 50 boa’s bij Rijkswaterstaat aangesteld die bevoegd zijn om een bekeuring
               uit te schrijven voor roodkruisnegatie. Dit aantal wordt in het kader van het programma
               File-aanpak uitgebreid tot 100 in 2020. Hiermee wordt de pakkans fors verhoogd. Naast
               de boa’s van Rijkswaterstaat legt ook de politie regelmatig boetes op als rijbanen
               zijn afgekruist, bijvoorbeeld vanwege ongevallen. Om de pakkans verder te verhogen,
               zijn er door het OM en de politie een aantal pilots gestart om op meer feiten digitaal
               te kunnen handhaven. Een van deze pilots ziet op roodkruisnegatie.
            
Daarnaast worden er ook andere acties genomen om gevaarlijke situaties rond wegwerkzaamheden
               en het negeren van rode kruizen tegen te gaan. Rijkswaterstaat heeft langs trajecten
               waarvan bekend is dat regelmatig rode kruizen worden genegeerd bebording geplaatst
               met een boodschap die gericht is op het tegengaan van dit onwenselijk gedrag van weggebruikers.
               Ten slotte loopt er een pilot om te onderzoeken op welke wijze met meer flexibele
               handhavingsmiddelen kan worden gecontroleerd op het overschrijden van de maximumsnelheid
               bij wegwerkzaamheden en is het handhaven van de maximumsnelheid bij wegwerkzaamheden
               een belangrijk item van de politie. De locaties waar wordt gehandhaafd worden in samenspraak
               met Rijkswaterstaat bepaald. Ook dit moet bijdragen aan de veiligheid van onder meer
               weginspecteurs en personen die wegwerkzaamheden verrichten.
            
Vraag 4, 5 en 6
            
Welke mogelijkheden zijn er om lopende inspanningen en pilots te versnellen in het
               belang van de verkeersveiligheid?
            
Bent u bereid op korte termijn een tussentijdse appreciatie naar de Kamer te sturen
               van de pilot om buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's) als weginspecteurs flitscontroles
               te laten uitvoeren?
            
Bent u in beginsel bereid alle boa-weginspecteurs, nadat zij de daarvoor benodigde
               training en instructies hebben gekregen, de bevoegdheid te geven mobiele flitscontroles
               te laten uitvoeren? Zo ja, met ingang van wanneer? Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord vragen 4, 5 en 6
            
Wij begrijpen uw vragen zo, dat deze betrekking hebben op de pilot die ziet op de
               digitale handhaving van het negeren van rode kruizen. Deze pilot bestaat uit twee
               delen: handhaving met behulp van een vaste camera en handhaving met behulp van een
               mobiele opstelling. Ten aanzien van de handhaving met behulp van een mobiele opstelling
               is er tussen het OM en Rijkswaterstaat gesproken over de mogelijkheid om door middel
               van een camera op auto’s van weginspecteurs te handhaven. Het voordeel van deze variant
               is dat de auto’s van weginspecteurs vaak staan bij rijbanen die door middel van een
               rood kruis zijn afgesloten. Een nadeel betreft de veilige werkomstandigheden van weginspecteurs/boa’s.
               Hulpverleners krijgen in toenemende mate te maken met agressie. Een weginspecteur/boa
               zit altijd alleen in de auto. Dat is een reden om terughoudend te zijn met het plaatsen
               van handhavingscamera’s op de auto’s van weginspecteurs/boa’s. Een ander groot nadeel
               van een op de auto aanwezige handhavingscamera is dat daarmee de primaire rol van
               de weginspecteur als hulpverlener in het gedrang komt. Hulpverlening en gastheerschap
               staan voor de weginspecteurs voorop en de rol als boa mag niet dominant worden. Weginspecteurs
               gaan primair als gastheer/hulpverlener de weg op, en pas op het moment dat ze een
               overtreding constateren, kunnen ze als boa optreden. Bij een permanent op de auto
               van de weginspecteur aanwezige handhavingscamera verschuift de rol van weginspecteur
               van hulpverlener/gastheer naar die van boa terwijl de weginspectie de primaire taak
               dient te zijn.
            
Gelet op de genoemde nadelen geniet het installeren van handhavingscamera’s op de
               auto’s van weginspecteurs niet de voorkeur. De pilot met behulp van een mobiele opstelling
               is om deze reden niet van start gegaan.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid - 
              
                  Namens
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.