Lijst van vragen : Lijst van vragen over het Jaarverslag Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 2018 (Kamerstuk 35200-VII-1)
2019D21495 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken heeft een aantal vragen voorgelegd aan
de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over haar brief van 15 mei
2019 houdende het Jaarverslag Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
2018 (Kamerstuk 35 200 VII, nr. 1).
De voorzitter van de commissie, Ziengs
De griffier van de commissie, Roovers
Nr.
Vraag
1
Hoe heeft u de besluitvorming bij gemeenschappelijke regelingen transparanter gemaakt
zodat betrokken gemeenteraden hun controlerende rol beter kunnen uitvoeren?
2
Wanneer komt de aanpassing van de wet gemeenschappelijke regelingen naar de Kamer
om politieke verantwoording over gemeentelijke samenwerking te verbeteren?
3
Welk beleid heeft u het afgelopen jaar gevoerd op Citydeals en Agendastad? Hoe veel
nieuwe citydeals zijn er gestart? Hoeveel zijn er afgerond? Welke ondersteuning biedt
het Ministerie van BZK hierop?
4
Is er een lobbyregister bijgehouden waarin te zien is welke organisaties in 2018 met
de Minister, Staatssecretaris of hoge ambtenaar hebben gesproken over een bepaald
onderwerp?
5
Op welke wijze heeft het kabinet het afgelopen jaar openbare data goed vindbaar gemaakt
in de vorm van open data? Welke resultaten zijn daarop bereikt?
6
Op welke wijze heeft het Rijk stappen gezet om, voortvarender dan voorheen, te beslissen
welke producten en diensten zij zelf ontwikkelt en welke zij door marktpartijen laat
ontwikkelen? Is er een strategische aanbestedingsstrategie?
7
Welke stappen zijn er allemaal gezet afgelopen jaar om de dienstverlening van mijnoverheid.nl
te verbeteren?
8
Hoeveel interbestuurlijke akkoorden zijn er in 2018 gesloten? Is er een overzicht
van deze akkoorden?
9
Welke stappen zijn er het afgelopen jaar gezet in het moderniseren van de Basisregistratie
Personen?
10
Bevat de BRP inmiddels de e-mailadressen van burgers?
11
Bestaat er een overzicht van alle gemeenschappelijke regelingen? Zo ja, waar is dat
te vinden?
12
Op welke wijze is de eigen regie op persoonsgegevens vergroot? Hebben gebruikers van
overheidsdiensten inmiddels de mogelijkheid zelf maatschappelijk relevante instanties
en organisaties aan te wijzen waaraan een beperkt aantal persoonsgegevens automatisch
kan worden verstrekt? Kunnen mensen waarvan kerkelijke organisaties hun gegevens hebben
inmiddels kiezen voor een opt-out?
13
Op welke wijze geeft de Minister gevolg aan haar Thorbeckelezing over Ruimte in Regels?
Wanneer ontvangt de Kamer daarover meer informatie?
14
Wat zijn tot nu toe de resultaten van het IBP? Op welke wijze worden die gemeten en
gemonitord?
15
Op welke wijze zorgt de Staatssecretaris er voor dat de overheid toegankelijk blijft
voor iedereen? Zorgt hij ervoor dat alle informatie op de website van de rijksoverheid
in begrijpelijke taal te lezen is?
16
Is het gebruik van open ICT-standaarden afgelopen jaar verder toegenomen?
17
Hoe heeft de Minister het afgelopen jaar de verkiezingen toegankelijker gemaakt?
18
Wat zijn de resultaten van de bewustwordingscampagne over desinformatie die begin
2019 is uitgevoerd?
19
Welke resultaten heeft de impuls Weerbaar Bestuur gehad?
20
Welke kaderstellende en strategische rol ziet de Minister van BZK voor zich bij het
personeelsbeleid van het Rijk? Hoe heeft zij deze afgelopen jaar concreet uitgevoerd?
Welke maatregelen zijn genomen?
21
Hoe heeft de Minister rijksbreed strategisch personeelsbeleid gevoerd?
22
Op welke wijze heeft de Minister getracht voldoende ICT-, financiële-, en inkoopdeskundigheid
in huis te halen?
23
Hoe groot was het personeelstekort bij het Rijk op ICT-deskundigheid in 2018? (in
fte)
24
Is de Minister het eens met de Rekenkamer (p.54) dat de Arbeidsmarktanalyse 2018–2025
niet volledig inzicht geeft in de kwalitatieve personeelstekorten? Op welke wijze
probeert de Minister daar wel inzicht in te krijgen?
25
Hoe veel extra fte is er in 2018 aangetrokken voor extra capaciteit voor sturing op
informatiebeveiliging bij het kerndepartement?
26
Welke stappen heeft de Minister precies gezet in 2018 om haar coördinerende bevoegdheden
bij rijksbrede informatiebeveiliging te versterken? Welke stappen is zij van plan
het lopend jaar te zetten? Welke concrete acties gaat ze hieraan koppelen? Welke actieve
rol ziet zij hier voor zichzelf?
27
Hoe wil de Minister van BZK rijksbreed overzicht houden over informatiebeveiliging
zonder het ontwikkelen van één generiek GRC-kader voor IT-beheer binnen de rijksdienst?
28
Welke bevoegdheden heeft de Minister op dit moment om haar Rijksbrede taak van informatiebeveiliging
uit te voeren? Kan de Minister dit in detail uiteenzetten?
29
Welke stappen heeft de Minister gezet om te komen tot standaardisering van het IT-beheer
bij SSC-ICT en welke stappen is zij voornemens te zetten?
30
Kunt u de kosten en baten in kaart brengen van hoeveel de rijksoverheid op jaarbasis
uitgeeft aan de instandhouding van bestaande ICT-systemen? Hoeveel aan ICT-vernieuwing?
Kunt u dit uitsplitsen per departement?
31
Hoeveel procent van de ICT projecten wordt uitbesteed aan externe partijen? Hoeveel
kost dit?
32
Hoeveel procent van de ICT van het Rijk wordt beheerd door een agentschap of andere
service organisatie binnen het Rijk?
33
Hoeveel fte heeft het Rijk in dienst voor informatiebeveiliging?
34
Is de Minister van mening dat als het gaat om decentralisatie-uitkeringen en de regiodeals,
dat zij de bestaande bekostigingsvormen overeenkomstig wet- en regelgeving heeft toegepast?
35
Is de Minister van plan de toepassing van het instrument decentralisatie-uitkering
te wijzigen nav de aanbevelingen van de Algemene Rekenkamer?
36
Kunt u een uiteenzetting geven waaruit de overige € 27 mln. aan niet nader toegelichte
bedragen onder het kopje voorlopige realisatie in de verticale toelichting bestaan?
37
Kunt u naast de genoemde voornaamste verklaringen voor de lagere uitgaven voor de
huurtoeslag aangeven wat de overige verklaringen voor de lagere uitgeven aan huurtoeslagen
zijn?
38
Kunt u de ontwikkeling van de uitgaven aan de huurtoeslagen ten opzichte van de begroting
over de afgelopen 10 jaar uiteenzetten in een tabel, inclusief het aantal ontvangers
van huurtoeslag per jaar?
39
Wat is de afgelopen 10 jaar de invloed geweest van de werkloosheid op de geraamde
huurtoeslag?
40
Wat is de afgelopen 10 jaar de invloed geweest van de inkomensontwikkelingen op de
geraamde huurtoeslagen?
41
Wat is de afgelopen 10 jaar de invloed geweest van de huurprijsontwikkeling op de
geraamde huurtoeslagen?
42
Vanuit welke post zijn er middelen beschikbaar gesteld voor de voorbereidingskosten
van het Rijksvastgoedbedrijf aan renovatie Binnenhof?
43
Wat is de omvang van de aan de BZK-begroting toegevoegde middelen voor voorbereidingskosten
van het Rijksvastgoedbedrijf aan renovatie Binnenhof?
44
Wat betekent het toevoegen van middelen ten behoeve van voorbereidingskosten van het
Rijksvastgoedbedrijf aan de begroting voor het totale budget van de renovatie van
het Binnenhof?
45
Kunt u nader toelichten wat de incidentele verkoopopbrengst à € 64 miljoen bij het
Rijksvastgoedbedrijf betrof?
46
Hoeveel formele klachten ex. Art. 9.1 AWB zijn er in 2018 bij de rijksoverheid (per
ministerie) ingediend? Hoeveel van deze klachten hebben tot een verdere procedure
geleid? Is bekend hoe dit in 2015, 2016 en 2017 was?
47
Wat is de loonsom van het Rijk (salarisbetalingen zoals in tabel 6 Jaarrapportage
Bedrijfsvoering Rijk) uitgesplitst naar schalen (zoals in tabel 33 bijlage 4 Jaarrapportage
Bedrijfsvoering Rijk)?
48
Wat is de gemiddelde wig, het verschil in loonkosten voor de werkgever en het nettoloon
uitgedrukt als % van totale loonkosten, bij het Rijk?
49
Zijn de cijfers in tabel 33 van de Jaarrapportage Bedrijfsvoering Rijk op basis van
fte of personen?
50
Wat is de laatste stand van cijfers over de gecontroleerde en ongecontroleerde beloningsverschillen
tussen mannen en vrouwen bij het Rijk?
51
Van hoe veel verschillende algoritmen maakt het Rijk gebruik?
52
Bij welke departementen en/of diensten wordt gebruik gemaakt van algoritmen? Op welke
wijze wordt over het gebruik besloten en welke voorwaarden gelden hierbij?
53
Wordt het gebruik van open source-software bij het Rijk bijgehouden? Wat is het percentage
open source software?
54
Wat waren de extra kosten (bovenop de initiële kostenplanning) bij ICT-projecten van
het Rijk de afgelopen jaren die uitliepen of duurder bleken dan gedacht (graag uitsplitsen
per jaar)?
55
Wat waren de totale kosten van alle lopende ICT-vernieuwingsprojecten bij het Rijk
in 2018?
56
Kan per afspraak uit het IBP akkoord concreet aangegeven worden wat er in 2018 is
bereikt?
57
Hoe beoordeelt u de constatering van de Algemene Rekenkamer dat bij het beheer van
het gemeente- en provinciefonds het risico bestaat dat vanwege onvoldoende controle
een onjuiste verdeelsleutel wordt gehanteerd? Wat gaat u doen om dat te herstellen?
58
Wat zijn de redenen dat er bij een groot aantal decentralisatie-uitkeringen beperkingen
zijn gesteld aan de beleids- en bestedingsvrijheid voor de ontvangende decentrale
overheden? Waarom is daar met name bij de zgn. Regio Deals sprake van?
59
Hoe beoordeelt u de constatering van de Algemene Rekenkamer dat er bij de opzet en
werking van het beheer van het instrument decentralisatie-uitkering sprake is van
een onvolkomenheid en dat dit instrument meerdere malen onjuist is toegepast?
Wat gaat u doen om dit te herstellen?
60
Op welke wijze is «MijnOverheid plek waarbij de burger zelf regie op zijn of haar
gegevens kan (laten) voeren?»
61
Kan aangegeven worden hoe de kwalitatieve en de kwantitatieve (hoeveel medeoverheden
zijn inmiddels DSO-proof?) ontwikkeling van het DSO Omgevingswet in 2018 is geweest?
62
Hoeveel leningen zijn in 2016, 2017 en 2018 verstrekt aan huiseigenaren en VvE’s vanuit
het Nationaal Energiebesparingsfonds (NEF)?
63
Hoeveel privaat krediet is in 2018 aangetrokken door het Nationaal Energiebesparingsfonds
(NEF)?
64
Hoeveel huishoudens zijn in 2018 bereikt met de Stimuleringsregeling energie-prestatie
huursector (STEP)?
65
Welke resultaten zijn tot nog toe geboekt vanuit de Nationale Woonagenda?
66
Hoeveel financieringen zijn in 2018 verstrekt vanuit de Financieringsfaciliteit Binnenstedelijke
Transformatie en tot hoeveel extra woningen leidt dit?
67
Hoeveel decentrale overheden hebben in 2018 geen goedkeurende accountantsverklaring
over 2017 kunnen afgeven bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken? Kan per categorie
(provincie, gemeente, waterschap, gemeenschappelijke regio) een overzicht worden gegeven?
68
Wat is het European Knowledge Network voor een netwerk, wat voor een werkzaamheden
verrichten zij en wat is de output van deze organisatie?
69
Hoeveel nieuwbouwwoningen zijn in 2018 gerealiseerd door woningbouwcorporaties en
wat waren hiervan de gemiddelde stichtingskosten?
70
Hoe vaak is in 2018 een inkomensafhankelijke hogere huurverhoging doorgevoerd?
71
De cijfers van het Financieel Jaarverslag van het Rijk (FJR; € 76,7 mln. minder aan
huurtoeslag uitgegeven dan begroot) omtrent de huurtoeslag zijn anders dan de cijfers
die in het Jaarverslag BZK 2018 (€ 144,5 mln. minder uitgegeven dan begroot) staan.
Kan de Minister het verschil verklaren?
72
Waarvoor wordt de onderuitputting van € 18 mln op de subsidieregeling huisvestingsvoorziening
statushouders aangewend?
73
Hoe verhoudt het achterblijvende gebruik van deze subsidie zich tot de doelstellingen
ten aanzien van het (veilig) huisvesten van asielzoekers?
74
Op welke wijze en termijn wordt de subsidieregeling geëvalueerd?
75
Kunt u een nadere uitsplitsing geven waaruit de post saneringsbijdrage WSG naast de
verstrekte subsidie is opgebouwd?
76
Kunt u nader uiteenzetten hoe de verschillen in art 3.1 HVII (€ 144,5 mln) ten opzichte
van de verticale toelichting (€ 76,7 mln) ontstaan ten aanzien van de lagere uitgaven
aan de huurtoeslag?
77
Hoeveel huishoudens maakten in 2016, 2017 en 2018 gebruik van de Nationale Hypotheekgarantie
(NHG)? Hoe vaak betrof dit starters en/of personen in de leeftijdscategorie 25–35 jaar?
78
Hoeveel huishoudens ontvingen in 2018 huurtoeslag?
79
Wat is de inkomensverdeling van de mensen die in 2018 huurtoeslag ontvingen?
80
Kunt u schematisch weergeven wat de gemiddelde (bruto) maandhuur was in 2018 van ontvangers
van huurtoeslag, zowel landelijk als per woningmarktregio?
81
Kunt u bij de ontvangsten nader ingaan op het verschil in de realisatie en de begroting,
naast de reeds beschreven ontvangsten?
82
Hoeveel vergunninghouders moesten gemeenten tussen 2015 en 2018 huisvesten? Hoeveel
daarvan zijn naar sociale huurwoningen gegaan? Hoeveel daarvan zijn naar sobere huisvesting
gegaan, met behulp van de subsidieregeling? Hoeveel daarvan zitten nog in asielzoekerscentra?
Hoeveel gemeenten hebben vergunninghouders nog als urgentiecategorie voor sociale
huurwoningen, in plaats van sobere huisvesting te realiseren met de subsidie van de
rijksoverheid? Hoeveel van het beschikbare subsidiebudget is inmiddels gebruikt?
83
In welke mate zijn in 2018 op basis van de huisvestingswet sociale huurwoningen toegewezen
aan de verschillende bijzondere doelgroepen?
84
Hoeveel sociale huurwoningen zijn in 2018 verkocht? Hoeveel hiervan zijn middenhuurwoningen
geworden?
85
Hoeveel sociale huurwoningen zijn er in 2018 bijgekomen?
86
Hoeveel middenhuurwoningen zijn er in 2018 verdwenen?
87
Hoeveel middenhuurwoningen zijn er in 2018 bijgekomen? Hoeveel hiervan waren eerst
sociale huurwoningen?
88
Hoeveel woningen zijn in 2018 verkocht aan een niet-natuurlijk persoon?
89
Hoeveel woningen zijn in 2018 verkocht aan iemand die niet zelf in deze woning is
gaan wonen?
90
Hoeveel woningen zijn er in 2018 bijgekomen? Hoeveel procent hiervan is binnenstedelijk
gebouwd/getransformeerd?
91
Hoeveel woningen zijn er in 2018 gesloopt?
92
Hoeveel woningen zijn er in 2018 aan buitenlandse investeerders/beleggers verkocht?
Hoeveel hiervan waren sociale huurwoningen?
93
Kan per woningmarktregio de gemiddelde wachttijd van een sociale huurwoning worden
weergegeven?
94
Hoe vaak is in 2016, 2017 en 2018 gebruik gemaakt van de bevoegdheden op de Wet bijzondere
maatregelen grootstedelijke problematiek (artikel 5) om leefbaarheidsproblemen en
overlast aan te pakken?
95
Hoe vaak is in 2018 gebruik gemaakt van de Wet aanpak woonoverlast om een gedragsaanwijzing
op te leggen?
96
Kunt u de jaarlijkse toewijzing 2009 tot en met 2018 en de ontwikkeling van de sociale
huur/ corporatievoorraad splitsen in doelgroepen: migratieachtergrond (westers), migratieachtergrond
(niet-westers), statushouder, instroom uit vrouwenopvang, instroom uit daklozenopvang,
instroom uit ggz-instelling?
97
Hoeveel budget was er per woning beschikbaar uit de klimaatenvelop in de 27 proeftuin-wijken?
98
Kunt u de CO2-uitstoot van het gehele Rijk inzichtelijk maken en uitsplitsen naar de afgelopen
vijf jaar?
99
Wat is de verhouding van de actuele energielabels in de kantorenmarkt?
100
Welke verklaring heeft u voor het achterblijvende gebruik in de energiebesparende
maatregelen door VvE’s?
101
Wat betekent het achterblijvende gebruik van de subsidieregeling SEEH voor de duurzaamheidsambities
in de gebouwde omgeving?
102
Hoeveel subsdieaanvragen voor energie-advisering en meerjaren-onderhoudplannen waren
beoogd bij in werking stellen van deze subsidieregeling?
103
Welke concrete resultaten zijn in 2018 bereikt vanuit de agenda Stad?
104
Hoeveel woningen zijn in 2018 verduurzaamd? Kan dit per labelstap worden aangegeven?
En kan dit worden uitgesplitst per categorie (corporatiewoningen, vrije sectorwoningen
en koopwoningen)?
105
Kunt u aangeven waarom er vertraging optreedt in de uitgaven voor de Energiebesparing
Huursector van 2018 naar 2019 en 2020?
106
Wat betekent het vertragen van uitgaven aan STEP voor het beleidsdoel om (huur) woningen
energiezuiniger te maken?
107
Wat is de oorzaak van de lagere uitgaven aan het beleidsprogramma woningbouw?
108
Wat was in 2018 de capaciteit (fte) van het expertteam woningbouw?
109
Kunt u nader uitsplitsen waaraan de middelen voor het RVO Beleidsprogramma Woningbouw
zijn besteed?
110
Kunt u nader uiteenzetten hoe de onderuitputting bij de BRO ontstaat?
111
Kunt u nader uiteenzetten hoe de budgetten Eenvoudig Beter tot uitputting zullen komen?
112
Hoeveel burgerbrieven en e-mails zijn er in 2018 bij de rijksoverheid binnengekomen?
Hoe lang was de gemiddelde reactietermijn? Is bekend hoe dit in 2015, 2016 en 2017
was?
113
Wat is de taakverdeling tussen de Ministeries van EZK en BZK als het gaat om de digitale
dienstverlening richting burgers en bedrijven?
114
In 2018 is het meerjarenprogramma «Burgers en bedrijven in regie op hun gegevens gestart».
Wanneer ontvangt de Kamer de visie van het kabinet op «regie op gegevens», zoals toegezegd
in de brief van 14 januari 2019? Waarom is dit niet in april ontvangen?
115
In 2018 is er 577.000 minder uitgegeven aan de post «digitale dienstverlening». Wat
is hier de achterliggende reden van en hoe staat dit in relatie tot de verschillende
agenda’s, actieplannen en ambities die de Kamer heeft gepresenteerd in hetzelfde jaar?
116
In 2018 is er aan het agentschap Logius 24.591.000 meer bijgedragen voor Informatiebeleid
en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen dan vastgesteld in de begroting. Wat is hiervan
de oorza(a)k(en), hoe zijn de totale opgaven opgebouwd, wanneer is dit gebeurd en
welke invloed heeft dit gehad op andere uitgaven?
117
Hoeveel geld is er in 2018 precies uitgegeven aan onderhoud van ICT-systemen?
118
Hoeveel geld is er in 2018 precies uitgegeven aan nieuwe ICT-systemen?
119
Hoeveel m2 aan gebouwen is er door het RVB in 2018 verkocht en aangekocht?
120
Kan aangegeven worden welke stappen er in 2018 zijn gezet om het rijksvastgoed te
verduurzamen? Hoeveel m2 is verduurzaamd? Wat is het gemiddelde energielabel?
121
Hoeveel extern ingehuurde krachten zijn er bij de rijksoverheid werkzaam geweest in
2018?
122
Hoeveel extern ingehuurde krachten verdiende meer dan de Minister-President in 2018?
123
Hoeveel vacatures konden in 2018 niet worden ingevuld?
124
Hoeveel waarnemend burgemeesters zijn er in 2018 aangesteld (kan dit per provincie
worden weergegeven)?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E. Ziengs, voorzitter van de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken -
Mede ondertekenaar
C.J.M. Roovers, griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.