Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Paternotte en Sneller over het bericht ‘Franse staat koopt nieuwe aandelen Air France-KLM’
Vragen van de leden Paternotte (D66) en Sneller (D66) aan de Ministers van Financiën en van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Franse staat koopt nieuwe aandelen Air France-KLM» (ingezonden 26 maart 2019).
Antwoord van Minister Hoekstra (Financiën), mede namens de Minister van Infrastructuur
en Waterstaat (ontvangen 16 april 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Franse staat koopt nieuwe aandelen Air France-KLM»?1
Antwoord 1
Ja. Daarbij willen wij opmerken dat de kop van het artikel niet de huidige situatie
weerspiegelt en slechts een mogelijke situatie in de toekomst beschrijft.
Vraag 2
Kunt u bevestigen dat de Franse staat haar aandelenportefeuille in Air France-KLM
vergroot? Zo nee waarom niet?
Antwoord 2
De situatie is als volgt. Air France-KLM heeft op 20 maart aangekondigd dat zij een
converteerbare obligatie van maximaal 500 miljoen euro uitgeeft, met een looptijd
tot 2026. Deze converteerbare obligatie werkt als een normale obligatie met couponrentes
en aflossingstermijnen, met dit verschil dat de houders van de obligatie de mogelijkheid
hebben om hun deel van de lening om te zetten in aandelenkapitaal. De houder van de
obligatie krijgt in dat geval zijn inleg in aandelen Air France-KLM terug in plaats
van in geld; zij ontvangen dan één aandeel Air France-KLM per obligatie. Wanneer hiervoor
wordt gekozen, worden er (normaliter) extra aandelen Air France-KLM uitgegeven, en
zullen bestaande aandeelhouders verwateren in hun aandeel. Gebruik maken van deze
mogelijkheid is financieel gezien pas voordelig wanneer de koers van het aandeel Air
France-KLM boven de nominale waarde van de obligatie (€ 17,92) staat. De slotkoers
van 11 april 2019 bedraagt € 10,95.
Het uitgeven van een dergelijke obligatie is een logische manier voor een onderneming
om financiering aan te trekken en daarmee investeringsruimte voor zichzelf te creëren.
Als bestaande aandeelhouder kun je ervoor kiezen om in een dergelijke obligatie te
participeren, bijvoorbeeld voor het aandeel van je huidige aandelenbelang. Het gevolg
is dat je aandelenbelang niet zal verwateren, mocht de obligatie (gedeeltelijk) omgezet
worden in aandelen.
In hetzelfde bericht staat dat de Franse staat hierin participeert voor de grootte
van haar aandelenbelang (14,3%). Dit houdt in dat de Franse staat kapitaal leent aan
de onderneming ter waarde van 14,3% van de maximale obligatiewaarde.
De Franse staat vergroot haar aandelenportefeuille in Air France-KLM hiermee nu dus
niet, maar heeft de mogelijkheid hun deel van de lening om te laten zetten in aandelen
Air France-KLM. Indien de Franse staat gebruik maakt van deze mogelijkheid, neemt
hun aandelenbelang toe met ongeveer 1%. Als zij daar niet voor kiezen, wordt (hun
deel van) de obligatie volgens de afgesproken voorwaarden afgelost en zal de Franse
staat dus ook geen aandelen ontvangen.
De Nederlandse staat heeft besloten hier nu niet op in te tekenen, omdat eventuele
verwatering van het belang dat de Nederlandse staat heeft in Air France-KLM momenteel
niet aan de orde is. Mocht die situatie zich voordoen, dan bekijkt de NL staat op
dat moment of het nodig is verwatering van haar belang tegen te gaan om verlies aan
invloed te voorkomen. Ter illustratie, gerekend met de huidige aandelenverhouding
gaat het voor de Nederlandse staat voor een maximale verwatering van +/- 1%.
Vraag 3
Kunt u nader uiteen zetten of u betrokken of vooraf geïnformeerd bent geweest bij
het besluit van de Franse staat om haar aandelenportefeuille te vergroten?
Antwoord 3
Het uitgeven van een obligatie is een zaak van de onderneming. De Nederlandse staat
is door de onderneming als aandeelhouder geïnformeerd over deze uitgifte, net als
de Franse staat. De Nederlandse staat heeft besloten niet te participeren in deze
uitgifte, zie ook het antwoord op vraag 1.
Vraag 4
Kunt u uiteen zetten welke afspraken er zijn gemaakt over enige vorm van afstemming
ten aanzien van toekomstige verwervingen van belangen in Air France-KLM?
Antwoord 4
Met de Franse staat is op 1 maart jl. afgesproken gezamenlijk een werkgroep op te
zetten om gezichtspunten uit te wisselen over een aantal onderwerpen, waaronder de
visie op publiek belang, de toekomst van de onderneming en de kapitaalstructuur. Wij
kunnen op de uitkomsten hiervan niet vooruitlopen.
Vraag 5
Kunt u toelichten wat een dergelijke aandelenwerving van de Franse staat in Air France-KLM
betekent voor de bestuurlijke verhoudingen in Air France-KLM, in het licht van de
recente aandelenwerving van de Nederlandse staat in Air France-KLM?
Antwoord 5
De uitgifte van deze obligatie door Air France-KLM en de participatie van de Franse
staat hierin heeft geen consequenties voor de bestuurlijke verhoudingen in Air France-KLM.
Vraag 6
Kunt u toelichten op welke wijze u het Nederlandse staatsbelang veiligstelt qua medezeggenschap
in Air France-KLM? Kunt u daarbij toelichten of de Nederlandse staat conform de Franse
wet Florange haar aandelen apart heeft gezet?
Antwoord 6
Zoals aangegeven in de brieven aan uw Kamer van 26 februari jl. (Kamerstuk. X) en
4 maart jl. (Kamerstuk X), beide over het aangaan van een aandelenbelang in Air France-KLM,
zal de Nederlandse staat zowel haar formele als informele aandeelhoudersbevoegdheden
hiertoe inzetten. Dit houdt dat in dat zowel op de aandeelhoudersvergadering, als
in de board van Air France-KLM, als in gesprekken met Air France-KLM en de Franse
staat het ondernemingsbelang en het Nederlandse belang aan de orde zullen komen.
De Nederlandse staat heeft haar aandelenbelang op naam laten registreren, en voldoet
daarmee aan de voorwaarden van de wet Florange om, wanneer het aandelenbelang twee
jaar of langer in bezit is van dezelfde aandeelhouder, het stemrecht te laten kwalificeren
voor verdubbeling.
Vraag 7
Wat is volgens u de reden dat de Franse staat juist nu haar aandelenportefeuille vergroot?
Antwoord 7
De Franse staat heeft haar aandelenportefeuille niet nu vergroot. Overigens wijs ik
u er op dat de Franse staat in vergelijkbare gevallen de afgelopen jaren ook financieel
heeft geparticipeerd in obligaties van Air France-KLM.
Vraag 8
Kunt u toelichten waarom de Nederlandse staat geen vergelijkbare stappen neemt? Aangezien
in het artikel wordt aangegeven dat de Nederlandse belangen niet in het gevaar zijn
en dat daarom de Nederlandse staat geen extra aandelen aanschaft, kunt u aangeven
wanneer dat wel het geval is geweest? Kunt u nader uiteen zetten, welke redenen er
nu zijn om de Nederlandse aandelenportefeuille niet te vergroten die er wel waren
in de maanden januari en februari?
Antwoord 8
Zie het antwoord op vraag 2.
Vraag 9
Kunt u toelichten wat de consequenties zijn van deze aankoop van de Franse staat voor
de staatgaranties en de afspraken die de Nederlandse staat in 2003–2004 heeft gemaakt
met de Franse staat?
Antwoord 9
De uitgifte van deze obligatie door Air France-KLM en de participatie van de Franse
staat hierin heeft geen consequenties voor de staatsgaranties en de afspraken die
in 2003–2004 gemaakt zijn.
Vraag 10
Deelt u de mening dat het van groot belang is dat zowel de Franse als de Nederlandse
staat op een korte termijn hun aandelenportefeuilles dienen te verkleinen en zo mogelijk
geheel dienen te verkopen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke termijn zal dit gebeuren?
Antwoord 10
De Nederlandse staat is zeer recent aandeelhouder geworden in Air France-KLM en heeft
daarmee onder andere haar commitment getoond aan het hele bedrijf Air France-KLM.
Met de Franse staat is op 1 maart jl. afgesproken gezamenlijk een werkgroep op te
zetten om gezichtspunten uit te wisselen over een aantal onderwerpen, waaronder de
visie op publiek belang, de toekomst van de onderneming en de kapitaalstructuur. Wij
kunnen op de uitkomsten hiervan niet vooruitlopen.
Vraag 11
Kunt u deze vragen elk afzonderlijk beantwoorden?
Antwoord 11
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.B. Hoekstra, minister van Financiën
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.