Schriftelijke vragen : Brexit, veterinaire keurpunten en levende dieren
Vragen van de leden Geurts en Omtzigt (beiden CDA) aan de Minister-President en de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over Brexit, veterinaire keurpunten en levende dieren (ingezonden 25 maart 2019).
Vraag 1
Herinnert u zich het verslag van de Brexit-rapporteurs van 26 februari 2019 (Kamerstuk
23 987 nr. 320)?
Vraag 2
Herinnert u zich dat de rapporteurs aangegeven hebben dat uitvoerende diensten nog
niet klaar zijn voor een no deal-Brexit en dat speciale aandacht uit dient te gaan
naar diensten die onmiddellijk extra taken krijgen, zoals de Douane en de Nederlandse
Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA)? Zo ja, wat heeft u daarop ondernomen?
Vraag 3
Herinnert u zich dat de rapporteurs de aanbevelingen hebben gedaan om inspecties tijdelijk
onder strak horizontaal toezicht te laten plaatsvinden of af te spreken met Duitsland
dat zij controles op dieren uit Nederland, die daar geslacht worden, tijdelijk overneemt
om capaciteit bij de NVWA vrij te maken? Zo ja, welke actie is hierop ondernomen?
Vraag 4
Bent u ervan op de hoogte dat er geen veterinair keurpunt noordoever Nieuwe Waterweg
aanwezig is en dat dit bij het verlaten van het Verenigd Koninkrijk (VK) uit de Europese
Unie en de douane-unie nodig is voor het controleren van alle goederen (zoals vlees,
vis en andere dierlijke producten) en dieren?
Vraag 5
Kunt u aangeven wat in de huidige situatie gebeurt met de goederen vlees, levende
dieren, dierlijke producten, groenten zoals verse tomaten, planten zoals snijbloemen
indien zij via Hoek van Holland geïmporteerd worden, dan wel via Hoek van Holland
geëxporteerd worden na een harde Brexit op 12 april en kunt u bij elk van deze goederen
tien voorbeelden aangeven van welke keuringen nodig zijn, waar zij kunnen plaatsvinden
en of dat ook zeven dagen per week kan?
Vraag 6
Kunt u verklaren waarom er van de 80 dierenartsen die nodig zijn bij de NVWA bij de
export op 12 april nog 0 operationeel zijn en wat er in de afgelopen 15 maanden –
sinds de aankondiging dat er geworven zou worden – gedaan is om dit te voorkomen?
Vraag 7
Ziet u als oplossing een tijdelijke corridor van de noordzijde naar de zuidzijde van
de Nieuwe Waterweg om veterinaire goederen daarheen te vervoeren? Zo ja, bent u zich
bewust van de grote afstand (via de Beneluxtunnel/A4), de drukte van vrachtverkeer
aan de zuidzijde langs de A15 en de aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid van
een logistieke chaos op het wegennet rond Rotterdam als er een tijdelijke corridor
komt?
Vraag 8
Hoe gaat u ervoor zorgdragen dat de noordoever binnen het Buitengrens Inspectiepost
(BIP-gebied) komt te liggen, zodat van de ferryterminal veterinaire goederen naar
een keurpunt vervoerd kunnen gaan worden en bent u zich ervan bewust dat het ontbreken
van een BIP-gebied op de noordoever gaat betekenen dat inkomende veterinaire goederen
vanuit het VK de ferryterminal niet mogen verlaten?
Vraag 9
Ziet u als oplossing om het terrein van Stena Line in Hoek van Holland als tijdelijk
douanegebied aan te wijzen en daar een tijdelijk keurpunt voor veterinaire goederen
(dus niet levende dieren) in te richten? Zo nee, waarom niet?
Vraag 10
Bent u ervan op de hoogte dat tussen het VK en Nederland veel paarden, voornamelijk
racepaarden, vervoerd worden met de ferry en dat in de komende situatie terugsturen
naar het VK geen zin heeft, omdat het VK het ongekeurde paard niet zal accepteren?
Vraag 11
Welke gevolgen heeft het feit dat paarden de terminal bij aankomst in Nederland vanuit
het VK niet mogen verlaten door het ontbreken van een keurpunt precies en kan het
betekenen dat paarden op de ferryterminal moeten blijven of in het uiterste geval
afgemaakt moeten worden? Zo ja, dan kan dat toch niet de bedoeling zijn?
Vraag 12
Bent u ervan op de hoogte dat uit het VK komende gezelschapsdieren bij meer dan vijf
dieren per passagier gekeurd moeten worden en dat het ontbreken van een keurpunt aan
de noordoever van de Nieuwe Waterweg kan betekenen dat de dieren of tot hun einde
der dagen op de terminal moeten blijven of mogelijk moeten worden afgemaakt?
Vraag 13
Wie wordt verantwoordelijk voor deze «dierentuin» in de Rotterdamse haven?
Vraag 14
Wat vindt u ervan dat de NVWA heeft aangekondigd de openingstijden te beperken, op
werkdagen alleen nog van 6.30 tot 18.00 uur?
Vraag 15
Deelt u de mening dat de capaciteit en openingstijden NVWA ontoereikend zullen zijn
en kunt u een inschatting geven wat dit voor de Nederlandse economie zou betekenen?
Vraag 16
Bent u ervan op de hoogte dat er recent een volledig uitgerust keurpunt voor alle
goederen is aangelegd bij de Kanaaltunnel in Frankrijk, kunt u aangegeven hoe de financiering
van de bouw van het keurpunt is geregeld en wat gaat u ondernemen als blijkt dat het
Franse keurpunt mede uit publieke middelen is gefinancierd?
Vraag 17
Deelt u de mening dat als de bouw van het Franse keurpunt uit publieke middelen is
gefinancierd, het gelijke speelveld in het geding is en welke gevolgen heeft dit volgens
u voor de Franse keuringstarieven die mogelijk lager uitvallen dan de Nederlandse?
Vraag 18
Welke extra keurpunten worden ingericht in Nederland met het oog op de Brexit en zijn
op 12 april operationeel, en is dit voldoende voor de Nederlandse export en import?
Vraag 19
Bent u zich ervan bewust dat als de vervoersstromen zich naar Frankrijk verplaatsen,
de ervaring leert dat dergelijke vervoersstromen niet tot nauwelijks terug te halen
zijn en kunt u een inschatting geven wat dit voor de Nederlandse economie zou betekenen?
Vraag 20
Kunt u deze vragen één voor één voor het debat over de Europese Top en de Brexit beantwoorden?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.L. Geurts, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
P.H. Omtzigt, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.