Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Koerhuis en Laan-Geselschap over het bericht dat duizenden mensen illegaal op een vakantiepark wonen
Vragen van de leden Koerhuis en Laan-Geselschap (beiden VVD) aan de Ministers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en van Justitie en Veiligheid over het bericht dat duizenden mensen illegaal op een vakantiepark op de Veluwe wonen (ingezonden 27 december 2018).
Antwoord van Minister Ollongren (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties), mede
namens de Minister van Justitie en Veiligheid (ontvangen 11 februari 2019).
Vraag 1
Kent u het bericht «Duizenden bewoners vakantieparken illegaal»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Deelt u de mening dat de meeste mensen die op vakantieparken recreëren en verblijven
zich gewoon aan de regels houden? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2
De meeste mensen die op vakantieparken recreëren zullen dit met goede intenties doen.
Er zijn echter ook mensen die doelbewust de regels overtreden.
Vraag 3
Deelt u de mening dat de Actie-agenda vakantieparken 2018–2020 niet de ruimte moet
geven aan foute groepen om ondermijnende activiteiten op vakantieparken te ontplooien?
Zo ja, op welke wijze gaat u dit voorkomen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 3
Uiteraard moeten groepen mensen die op wat voor manier dan ook ondermijnende activiteiten
ondernemen aangepakt worden. De aanpak van criminelen en overlastgevers is een verantwoordelijkheid
van de lokale driehoek, waar ook de Regionale Informatie en Expertise Centra (RIEC’s)
en het Landelijke Informatie en Expertise Centrum (LIEC) een belangrijke rol bij spelen.
Met de actie-agenda vakantieparken 2018–2020 zetten we ook in op een gezamenlijke
aanpak van ondermijnende activiteiten op vakantieparken. Zo worden er pilots gestart
om beter zicht te krijgen op de ondermijningsproblematiek op vakantieparken en worden
de reeds opgedane ervaringen met bijvoorbeeld de toepassing van het monitoringsinstrument
«ondermijning en handhaving» van het RIEC Zeeland West-Brabant en Oost-Brabant verder
verspreid. Ook worden de mogelijkheden voor een landelijke voorziening voor een (digitale)
nachtregistratie verkend.
Vraag 4, 5
Kunt u een kwantitatief overzicht naar de Kamer sturen van vakantieparken waar gewoon
gerecreëerd en verbleven wordt, en vakantieparken waar volgens gemeentelijke regels
te veel verbleven en illegaal gewoond wordt en ondermijnende activiteiten plaatsvinden?
Zo nee, waarom niet?
Kunt u een kwalitatief overzicht per vakantiepark naar de Kamer sturen waar volgens
gemeentelijke regels te veel verbleven en illegaal gewoond wordt en ondermijnende
activiteiten plaatsvinden, zoals u ook heeft gedaan in uw brief met Kamerstuk 32 847, nr. 462? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 4,5
Op landelijk niveau is geen kwantitatief overzicht beschikbaar van vakantieparken
waar permanente bewoning plaatsvindt. Het CBS registreerde in 2018 1.536 huisjesterreinen
en 2.801 kampeerterreinen. Hoe vakantieparken worden gebruikt wordt echter niet door
hen geregistreerd. Ook een kwalitatief overzicht per park naar de mate van permanente
bewoning en ondermijnende activiteiten die daar plaatsvinden is niet op landelijk
niveau beschikbaar. De ervaring leert dat het ook voor lokale overheden lastig kan
zijn om een volledig beeld te verkrijgen van de activiteiten die op parken plaatsvinden.
Zoals ik uw Kamer reeds schreef2, blijkt uit onderzoeken van ZKA Leisure Consultants dat ongeveer een derde van de
vakantieparken in Nederland geen toeristisch toekomstperspectief heeft. Daardoor kan
verhuur voor permanente bewoning een aantrekkelijk alternatief kan zijn. Verder blijkt
uit onderzoek van ZKA Leisure Consultants dat op een kleine tien procent van de parken
sprake zou zijn van ernstige en een verontrustende veiligheids- en leefbaarheidsproblematiek.
Vraag 6
Deelt u de mening dat de oplossing voor vakantieparken waar te veel verbleven en illegaal
gewoond wordt per gemeente verschilt? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6
Ja, die mening deel ik. De uiteindelijke aanpak voor vakantieparken is een lokale
afweging en keuze, die per gemeente en per park kan verschillen. Ik verwacht dat partijen
daar passend binnen het gebied en met oog voor de vereisten van een goede ruimtelijke
ordening een weloverwogen keuze maken en zoeken naar integrale maatwerkoplossingen,
per park en per bewoner.
Vraag 7
Deelt u eveneens de mening dat tijdelijke huisvesting een belangrijke oplossing kan
zijn voor het tekort aan woningen? Zo ja, op welke wijze gaat u dit mogelijk maken?
Zo nee, waarom niet?
Antwoord 7
Tijdelijke en flexibele huisvesting kan inderdaad een oplossing zijn voor het verlichten
van de druk op de woningmarkt. Ik zie dat er steeds meer flexibele woonvormen worden
gerealiseerd die speciaal bedoeld zijn voor mensen die snel, betaalbaar en vaak maar
tijdelijk een woning nodig hebben. Deze ontwikkeling juich ik toe en stimuleer ik
ook middels onderzoek, pilots en de ontwikkeling van instrumenten die op verschillende
manieren behulpzaam voor gemeenten kunnen zijn.
Vraag 8
Bent u gemeenten aan het ondersteunen om gemeentelijke regels en openbare orde op
vakantieparken te handhaven? Zo nee, bent u bereid dat te doen, zoals u dat ook doet
binnen het beleidskader voor woonwagenbewoners?
Antwoord 8
De taken op het gebied van ruimtelijke ordening en het woonbeleid behoren tot de verantwoordelijkheden
van lokale overheden. De aanpak van vakantieparken is daarom een lokale afweging en
keuze. Lokaal kan ook het beste zicht op de situatie op vakantieparken ontstaan. Uiteraard
ondersteun ik gemeenten en provincies bij het maken van hun afwegingen.
Met de actie-agenda vakantieparken heeft de samenwerking en ondersteuning verder vorm
gekregen. Zo ondersteun ik provincies en gemeenten onder meer door de ontwikkeling
van een informatiefundament bij het verkrijgen van beter inzicht in aantal, aard en
omvang van vakantieparken en de daar aanwezige problematiek. Daarnaast start ik in
samenwerking met Platform31, het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid
(CCV), de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het VNG Kenniscentrum Handhaving
en Naleving een leerkring voor en met decentrale overheden over vakantieparken met
daarin aandacht voor de vijf doelstellingen van de actie-agenda vakantieparken. De
leerkring ondersteunt decentrale overheden onder meer bij het opstellen van een regionale/provinciale
en integrale visie op vakantieparken en het maken van de vertaalslag hiervan naar
de uitvoering. Verder wordt via een aantal pilots met (big) data-analyses meer inzicht
verkregen in de ondermijningsproblematiek.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties -
Mede namens
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.