Schriftelijke vragen : Het bericht dat Pim wil en kan leren, maar niet naar vwo mag
Vragen van het lid Kwint (SP) aan de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over het bericht dat Pim wil en kan leren, maar niet naar vwo mag (ingezonden 7 februari 2019).
Vraag 1
Ken u het bericht «Pim wil leren, kan leren, maar is in een fuik beland»? Wat vindt
u ervan dat Pim – die lijdt aan vorm van autisme en speciaal onderwijs volgde – met
zijn vakkenpakket niet naar het vwo mag, terwijl hij een 8,6 gemiddeld staat?1
Vraag 2
Bent u het eens dat de inzet van Pim en het Carolus Clusius College juist te prijzen
is en het dan ook betreurenswaardig is dat er, volgens het Ministerie van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap (OCW) en de Inspectie van het Onderwijs, geen andere mogelijkheden
zijn tot uitzondering en Pim zodoende niet kan doorstromen naar het vwo? Kunt u uw
antwoord toelichten?
Vraag 3
In hoeverre verhoudt het verhaal van Pim zich tot deze door u gedane uitspraken: «Iedere
havist verdient een eerlijke kans om na het behalen van een havodiploma door te stromen
naar het vwo. Alle leerlingen verdienen de kans om het maximale uit zichzelf te halen.
Ook als je bijvoorbeeld wat later bloeit dan je klasgenootjes»?2
Vraag 4
Hoeveel scholen voor speciaal onderwijs in Nederland bieden naast vmbo ook havo en
vwo aan? Hoe zijn deze scholen verspreid over het land? Zijn dit naar uw mening voldoende
scholen en locaties om te voorzien in de vraag naar havo en vwo op het speciaal onderwijs?
Vraag 5
Zijn u meer signalen bekend zoals die van Pim of andere leerlingen zonder autisme
die wegens het gebrek aan een moderne tweede vreemde taal en/of een achtste vak in
hun vakkenpakket op de havo en ondanks een voldoende gemiddeld cijfer, niet door mogen
stromen naar het vwo? Zo ja, om hoeveel signalen gaat het jaarlijks?
Vraag 6
Klopt het dat op het gymnasium een tweede moderne vreemde taal niet noodzakelijk is
en leerlingen dus zonder toestemming van het Ministerie van OCW of de Inspectie van
het Onderwijs naar het gymnasium zouden kunnen doorstromen indien zij op de havo geen
onderwijs in twee moderne vreemde talen gevolgd hebben? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 7
Klopt het dat u in deze gevallen gebruik kunt maken van de hardheidsclausule in het
Eindexamenbesluit VO? Wat is de reden dat u hier in het geval van bijvoorbeeld Pim
geen gebruik van heeft gemaakt? Bent u bereid hier alsnog gebruik van te maken, zodat
leerlingen zoals Pim kunnen doorstromen naar het vwo zonder enige belemmering? Kunt
u uw antwoorden toelichten?3
Vraag 8
Acht u het wenselijk dat leerlingen worden belemmerd in hun recht op doorstroom in
het onderwijs en kansen mislopen, omdat zij al vroeg geplaatst worden op een bepaald
niveau of voor een bepaald niveau kiezen en daardoor niet of te laat kunnen voldoen
aan aanvullende eisen, zoals een moderne tweede vreemde taal op het vwo? Kunt u uw
antwoord toelichten?
Vraag 9
Bent u het ermee eens dat leerlingen altijd een kans verdienen en moeten krijgen als
zij willen doorstromen naar een hoger niveau op het voortgezet onderwijs zonder aanvullende
eisen, ondanks dat dit kan leiden tot meer uitval, in het kader van «als je het nooit
probeert, zal je het nooit weten»? Kunt u uw antwoorden toelichten?
Vraag 10
In hoeverre draagt een algemene toelatingseis, die volgens u wel bijdraagt aan gelijke
kansen, ook bij aan het bestrijden van kansenongelijkheid in het algemeen in het onderwijs,
aangezien uit de Staat van het Onderwijs 2018 blijkt dat het diploma van ouders sterk
bepaalt op welk niveau een leerling op het voortgezet onderwijs zit?4 5
Vraag 11
Welke mogelijkheden zijn er voor laatbloeiers om alsnog door te stromen naar een hoger
niveau op de middelbare school ondanks dat zij niet voldoen aan bijvoorbeeld een extra
vak op het vmbo of een tweede moderne tweede vreemde taal op de havo? Zijn dit, volgens
u, voldoende mogelijkheden om deze leerlingen alle kansen te bieden zich te ontwikkelen
op een manier die zij wensen? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 12
Bent u bereid om in de uitwerking van het doorstroomrecht havo-vwo ook specifiek een
optie op te nemen voor leerlingen die geen tweede moderne tweede vreemde taal hebben
gevolgd op de havo, maar wel naar het vwo door willen stromen? Kunt u uw antwoord
toelichten?
Vraag 13
Bent u daarnaast bereid om in het kader van het bevorderen van kansengelijkheid voor
alle leerlingen geen aanvullende toelatingseisen te stellen bij de doorstroom van
vmbo-havo en havo-vwo, zodat elke leerling een kans krijgt om door te stromen naar
een hoger niveau ook al besluit hij of zij daartoe pas in zijn of haar examenjaar?
Kunt u uw antwoord toelichten?
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Westerveld
(GroenLinks), ingezonden 7 februari 2019 (vraagnummer 2019Z02369).
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.P. Kwint, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.