Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Lodders over problemen bij de aanmelding voor derogatie
Vragen van het lid Lodders (VVD) aan de Minister van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit over problemen bij de aanmelding voor derogatie (ingezonden 22 januari 2019).
Antwoord van Minister Schouten (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) (ontvangen 29 januari
2019).
Vraag 1
Klopt het dat er op dit moment problemen zijn met het aanmelden voor derogatie 2019?
Vraag 2
Klopt het dat dit door een fout in de software komt? Zo ja, wanneer is deze fout of
het probleem geconstateerd?
Antwoord 1 en 2
Er waren enkele technische problemen met het aanmelden voor de derogatie, deze zijn
op dit moment opgelost. De oorzaak was gelegen in wijzigingen in de software en de
beveiliging. De wijzigingen in de software waren tweeledig. De eerste is dat voor
de aanvraag van de derogatie voor het eerst leges worden gevraagd (€ 50,– per aanvraag).
De tweede is dat de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) voor het eerst
de mogelijkheid van directe betaling via iDEAL heeft toegepast. Daarnaast was er op
22 januari 2019 een grote stroomstoring, die tot gevolg had dat het gedurende een
paar uren in de ochtend niet mogelijk was derogatie aan te vragen. Er is steeds direct
naar een oplossing gezocht en er zijn op dit moment geen problemen meer.
Vraag 3
Klopt het dat het nog niet duidelijk is of de problemen voor 31 januari 2019 zijn
opgelost? Zo nee, wat vindt u ervan dat dit wel gecommuniceerd wordt naar de ondernemers
die hierover contact zoeken met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl)?
Antwoord 3
Nee. De problemen zijn inmiddels opgelost en RVO.nl communiceert dit ook naar ondernemers
die hierover contact hebben gezocht met RVO.nl.
Vraag 4
Klopt het dat ondernemers tot uiterlijk 31 januari 2019 de mogelijkheid hebben tot
het aanmelden voor derogatie? Zo ja, hoe gaat u om met de geconstateerde problemen
en het niet kunnen aanmelden voor derogatie?
Antwoord 4
Ja, de aanmeldperiode voor een aanvraag voor derogatie eindigt op 31 januari 2019.
Aangezien de problemen zijn opgelost is er geen reden deze periode te verlengen. Mocht
een ondernemer desondanks kunnen aantonen dat hij geen toegang kon krijgen waardoor
hij niet tijdig is geholpen, zal RVO.nl zijn melding ook na 31 januari in behandeling
nemen.
Vraag 5
Op welke manier worden de ondernemers geïnformeerd over deze problemen?
Vraag 6
Kunt u aangeven waarom deze storing niet actief gemeld wordt op de website van RVO.nl?
Antwoord 5 en 6
Ondernemers die telefonisch contact hebben gezocht met RVO.nl zijn steeds telefonisch
geïnformeerd. Er is geen bericht op de website geplaatst, omdat de problemen snel
zijn opgelost. Alleen bij algemene storingen of groot onderhoud maakt RVO.nl melding
hiervan op haar website. Zo was op de website van RVO.nl het groot onderhoud van 26 januari
2019 aangekondigd.
Vraag 7
Kunt u garanderen dat ondernemers geen nadeel ondervinden van deze problemen en de
mogelijkheid hebben om eventueel na 31 januari 2019 een melding voor derogatie te
doen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 7
Ondernemers hebben gedurende de maand januari de mogelijkheid om een aanvraag voor
derogatie in te dienen. De kortstondige problematiek in de software, die inmiddels
is opgelost, is geen aanleiding deze termijn te verlengen.
Vraag 8
Bent u bereid ondernemers actief te informeren als de problemen zijn opgelost? Zo
nee, waarom niet?
Antwoord 8
Zie de antwoorden op de vragen 5 en 6.
Vraag 9
Klopt het dat een ondernemer de leges voor de aanmelding voor derogatie niet met een
eenmalige automatische incasso kan voldoen? Zo ja, waarom niet?
Antwoord 9
Voorwaarde voor het verstrekken van een vergunning is dat de leges zijn betaald. Dit
is bijvoorbeeld ook het geval bij de overdracht van fosfaatrechten en dierrechten.
Bij directe betaling via iDEAL en bij het betalen van een factuur door de ondernemer
heeft RVO.nl de zekerheid dat de leges zijn betaald. Bij een automatische incasso
bestaat nog de mogelijkheid van het storneren gedurende 56 dagen van het geïncasseerde
bedrag. Dit geeft minder zekerheid voor het verstrekken van de vergunning. Daarom
is gekozen voor de twee genoemde betalingswijzen en niet voor automatische incasso.
Vraag 10
Deelt u de mening dat dit niet bijdraagt aan de wens om de administratieve lasten
te verminderen? Zo ja, wat gaat u hieraan doen? Zo nee, kunt u toelichten waar de
administratieve lastenverlichting dan uit bestaat?
Antwoord 10
De Europese Commissie heeft derogatiebeschikkingen aan lidstaten in lijn met elkaar
gebracht. Dit heeft tot gevolg dat voor de jaren 2018 en 2019 landbouwers vooraf moeten
verklaren dat zij aan diverse voorwaarden voldoen om in aanmerking te komen voor derogatie
(Kamerstuk 33 037, nr. 282). Het aanvragen van een vergunning brengt hierdoor aanvullende administratieve lasten
met zich mee. Bij wijziging van de Uitvoeringsregeling Meststoffenwet (Staatscourant 2018, nummer 29267) van 5 juni 2018, in verband met de uitvoering van de derogatiebeschikking, is toegelicht
dat de extra handeling die een ondernemer moet verrichten beperkt is en sterk aansluit
op de wijze van aanmelden zoals deze in voorgaande jaren gold.
Vraag 11
Bent u bereid de dienstverlening van RVO.nl te toetsen op mogelijkheden om deze sneller,
simpeler en goedkoper te maken zoals in dit voorbeeld het mogelijk maken van een eenmalige
automatische incasso? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 11
RVO.nl toetst voortdurend bij al haar regelingen haar dienstverlening. Daarbij wijs
ik erop dat de werkwijze in dit geval mede is gebaseerd op de vereisten uit de derogatiebeschikking
die door de Europese Commissie aan Nederland is verstrekt (zie ook het antwoord op
vraag 10).
Vraag 12
Kunt u aangeven waarom ondernemers dit jaar een derogatievergunning moeten aanvragen
in plaats van een melding? Komt deze wijziging voort uit een voorwaarde die Brussel
gesteld heeft? Zo ja, welk artikel ligt hieraan ten grondslag? Zo nee, kunt u een
uitgebreide motivatie geven van deze wijziging?
Antwoord 12
Ik verwijs hiervoor naar het antwoord op vraag 10.
Vraag 13
Bent u bereid deze vragen uiterlijk vrijdag 25 januari 2019 te beantwoorden gezien
de strakke deadline die voor ondernemers gehanteerd wordt en de onduidelijkheid of
ondernemers na 31 januari 2019 nog een derogatie kunnen melden?
Antwoord 13
Ik heb deze vragen zo spoedig mogelijk beantwoord.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C.J. Schouten, minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.