Verslag van een bijeenkomst : Afsprakenlijst van het Interparlementair Koninkrijksoverleg (IPKO) januari 2019
33 845 Interparlementair Koninkrijksoverleg
W/ nr. 32
AFSPRAKENLIJST INTERPARLEMENTAIR KONINKRIJKSOVERLEG JANUARI 2019
Inleiding
Van 8 tot en met 11 januari 2019 zijn delegaties van de Staten van Aruba, Curaçao
en Sint Maarten en van beide Kamers van de Staten-Generaal in Sint Maarten bijeengekomen
in het kader van het Interparlementair Koninkrijksoverleg (IPKO). Het IPKO is de overlegstructuur
van de parlementen van de landen van het Koninkrijk en vindt in beginsel twee maal
per jaar plaats.
De Nederlandse delegatie bestond uit de Tweede Kamerleden Paternotte (delegatieleider,
D66), Bosman (VVD), Kuiken (PvdA), Van Dam (CDA), Özütok (GroenLinks), De Graaf (PVV),
Van Raak (SP) en Diertens (D66), en uit de Eerste Kamerleden Van Bijsterveld (plv.
delegatieleider, CDA), Huijbregts-Schiedon (VVD) en Van Dijk (PVV). De delegatie werd
begeleid door plaatsvervangend griffier van de Tweede Kamer T.N.J. de Lange en plaatsvervangend
griffier van de Eerste Kamer F.J. Bergman.
Voorafgaand aan het IPKO legde de Nederlandse delegatie op 7 januari 2019 een werkbezoek
af aan Sint Eustatius en na het IPKO (op 12 januari 2019) aan Saba.
De Nederlandse delegatie brengt hierbij verslag uit van haar activiteiten, en bedankt
alle gesprekspartners voor hun bereidwillige medewerking aan het welslagen van het
werkbezoek.
De voorzitter van de delegatie, Paternotte
De plv. voorzitter van de delegatie, Van Bijsterveld
De griffiers van de delegatie, De Lange Bergman
Zondag 6 januari 2017
De delegatie reist van Amsterdam naar Sint Maarten en komt daar in de loop van de
middag aan, waar zij wordt ontvangen door de voorzitter van de Staten van Sint Maarten
en door de plv. Vertegenwoordiger van Nederland op Sint Maarten.
De Staatssecretaris van BZK, tegelijkertijd ook op Sint Maarten, ontvangt de delegatie
's avonds voor een informele ontmoeting.
Maandag 7 januari 2019 – SINT EUSTATIUS
De delegatie wordt op Sint Eustatius ontvangen door de regeringscommissaris (de heer
Franco) en de plaatsvervangend regeringscommissaris (de heer Stegers). Beiden geven
de delegatie een update van de stand van zaken. Met voorrang wordt integraal gewerkt aan de aanpak van de
erosie, de slechte wegen en verbeterde regenwaterafvoer en -opslag, de belangrijkste
infrastructurele projecten. Het herstel van de wegen zou eind 2019 een eind gevorderd
moeten zijn.
Intussen zijn de muren rond de begraafplaatsen grotendeels opgeknapt. Ook fase 1 van
het verwijderen van autowrakken is afgerond. De ondergrondse bekabeling van elektriciteit
en telecom loopt (als onderdeel van een EOF-project). De kwaliteit van het internet
is inmiddels veel beter, voor dezelfde (weliswaar hoge) prijs.
Andere gespreksonderwerpen zijn internetbankieren (brede invoering hiervan zou heel
goed zijn, mede gezien het feit dat er slechts één bank op het eiland is gevestigd),
Winair (in hoeverre krijgt concurrentie een kans) en sociale woningbouw (het is de
bedoeling dat de woningbouwcorporatie Woonlinie naast Saba ook op Sint Eustatius projecten
gaat realiseren).
Aandacht wordt gevraagd voor de problemen met betrekking tot de levering van stromend
water en betaalbaarheid van elektriciteit. Met name de prijs van elektriciteit zou
zonder maatregelen in Den Haag binnenkort buitensporig kunnen stijgen voor de laagste
twee aansluitcategorieën: dit betreft 70 procent van de klanten. Het Tweede Kamergedeelte
van de delegatie zegt toe hierover een brief aan het kabinet te zullen sturen.
Al met al lijkt een substantieel deel van de bevolking van Sint Eustatius achter de
verbeteringsplannen van de regeringscommissaris, de plaatsvervangend regeringscommissaris
en hun team (in samenwerking met de bewoners van Sint Eustatius) te staan.
Vervolgens spreekt de delegatie met de maatschappelijke adviesraad, bestaande uit
vertegenwoordigers van verschillende sectoren op het eiland. Besproken worden onder
meer het upgraden van het ziekenhuis (waaronder de mogelijkheid van nierdialyse op het eiland zelf),
de mogelijke plaatsing van Sint Eustatius op de Werelderfgoedlijst en de locatie van
de gevangenis. De leden van de adviesraad spreken hun waardering uit voor de werkzaamheden
van de regeringscommissaris, de plaatsvervangend regeringscommissaris en hun team.
In het gesprek komen de verkiezingsdatum (nl. eilandsraadverkiezingen), activiteiten
van de vroegere politici en de politieke vorming van een jongere generatie Statianen
en het streven naar een nieuwe politieke en bestuurscultuur aan de orde. De leden
wijzen op het vraagstuk van de armoede op Sint Eustatius. De aanpak daarvan zou de
hoogste prioriteit moeten krijgen. Voor zover documenten niet al in het Engels beschikbaar
zijn, dringt de adviesraad erop aan van officiële brieven ook in die taal kennis te
kunnen nemen.
Daarna spreekt de delegatie met het coöperative platform, bestaande uit een aantal oud-politici. De leden van dit platform wijzen er op dat
het belang van de verkiezing van een kiescollege voor de Eerste Kamer niet eenvoudig
is uit te leggen. Na de fase van overneming van taken wordt een overgangsfase noodzakelijk
geacht.
Aansluitend brengt de delegatie een bezoek aan de Gwendoline van Puttenschool, waarbij
leden in afzonderlijke groepjes worden rondgeleid door leerlingen die uitleg geven
over het onderwijs dat ze krijgen. Vervolgens krijgt de delegatie een rondleiding
langs een aantal projecten op het eiland. Zo wordt een bezoek gebracht aan de eroderende
kliffen, maar ook aan het water- en elektriciteitsbedrijf. Ook gaat de delegatie langs
bij de nu volledig operationele waste plant, waar meer dan twintig verschillende afvalstromen op een adequate manier kunnen worden
afgehandeld.
Aan het begin van de avond vliegt de delegatie terug naar Sint Maarten.
Dinsdag 8 t/m vrijdag 11 januari 2019
In Sint Maarten vindt het Interparlementair Koninkrijksoverleg (IPKO) plaats. De delegaties
van de vier parlementen doen hier verslag van door het uitbrengen van een afsprakenlijst
met bijlagen (zie hierna).
Zaterdag 12 januari 2017 – SABA
Bij aankomst op Saba wordt de delegatie verwelkomd door de gezaghebber, de heer Johnson.
Het werkbezoek start met een locatiebezoek aan Phase 2 Under The Hill Housing Project,
waar de delegatie uitleg krijgt over dit project voor sociale huurwoningen door gedeputeerde
de heer Wilson. Aansluitend heeft de delegatie een gesprek met het Bestuurscollege
van Saba, onder wie de heer Zagers. Namens het College krijgt de delegatie een presentatie
over het Fort Bay Harbour Renovation Project. Het streven is de bestaande pier te
verlengen en op de plaats van de kleine pier een grotere pier te bouwen, zodat een
vergroot, beschut havenbassin ontstaat met meer en grotere aanlegplaatsen. Geld is
afkomstig uit het wederopbouwfonds na orkaan Irma en uit de zogenaamde Regio Envelop.
De vergroting van de pier zou het ankeren van grotere (vracht)schepen en kleinere
cruiseschepen mogelijk moeten maken, en zo een impuls moeten geven aan de lokale economie.
De planning is dat in februari 2019 een marktonderzoek inzake een jachthaven gereed
komt. Daarna zal een traject van aanbesteding plaatsvinden dat in juli 2019 moet worden
afgerond. Hierna kan de realisatie beginnen. Design en beschikbare financiën moeten
op elkaar worden afgestemd, waarbij de uitdaging is dat de nieuw te realiseren haven
toekomstige ontwikkelingen en wensen kan accommoderen. Aansluitend wordt met het Bestuurscollege
gesproken over bankieren op Saba, over de hoge tarieven voor en het tekort aan verbindingen
met Sint Maarten, over het sociaal minimum en in het bijzonder over de hoge kosten
van levensonderhoud, over de ontwikkeling van land- en tuinbouw op Saba en tot slot
over de bureaucratie met betrekking tot werkvergunningen. Het werkbezoek krijgt een
vervolg met een gesprek met leden van de Eilandsraad. Dezen dringen nogmaals aan op
het vaststellen van een ijkbedrag voor het sociaal minimum en spreken over de stijgende
kosten van levensonderhoud, over verborgen armoede onder werkenden, over werkvergunningen
en over administratieve lasten die wel worden ervaren als een vorm van geïnstitutionaliseerd
wantrouwen. Aansluitend brengt de delegatie een bezoek aan het BFS verpleeghuis en
het A.M. Edwards Medical Center. Zij wordt ontvangen door BSF/SHACF Bestuursvoorzitter
mevrouw Blaauboer en BSF-directeur de heer Van Amsterdam. De delegatie wordt geïnformeerd
over de renovatie van het Medical Center (MC) en de noodzaak van nieuwbouw van het
BSF-verpleeghuis. Aan het Medical Center zijn drie huisartsen verbonden, het beschikt
over 8 bedden, een isolatiekamer, laboratorium, een röntgen en echo-lab, huisartsenspreekkamer,
up-to-date wachtkamer etc. Dit met financiële steun vanuit Nederland gerealiseerde
moderne medische centrum zal over enkele dagen officieel worden geopend. Het bestaande
verpleeghuis is 50 jaar oud en voldoet niet meer aan moderne eisen en standaarden.
Het ideaal is nieuwbouw van een integraal zorgcentrum waarin hulp en verzorging kan
worden geleverd aan de verschillende doelgroepen die er nu al worden verpleegd: ouderen,
psychiatrische patiënten en (ex-)verslaafden. De benodigde financiën zijn daarvoor
op dit moment niet beschikbaar en er lijkt nog geen zicht op dat dit op korte termijn
verandert. De delegatie spreekt met mevrouw Blaauboer ook over de wenselijkheid van
de aanleg van een helikopterplatform in de nabijheid van het Medical Center voor medische
noodvluchten naar het Sint Maarten Medical Center. Op dit moment duurt een medisch
noodtransport zo’n twee uur in totaal en dit tijdsbestek zou aanzienlijk kunnen worden
bekort. Na het gesprek splitst de delegatie zich in twee groepen en krijgt rondleidingen
door het Medical Center en BSF-Verpleeghuis. Tot slot van het werkbezoek is er een
meet & greet in Windwardside waar Sabanen in informele sfeer in gesprek kunnen gaan
met delegatieleden.
In de loop van de middag vliegt de delegatie terug naar Sint Maarten.
Zondag 13 januari, maandag 14 januari 2019 – Terugvlucht naar Nederland
AFSPRAKENLIJST INTERPARLEMENTAIR KONINKRIJKSOVERLEG JANUARI 2019
Philipsburg, 8 – 11 januari 2019
In het Presidiumoverleg van 8 januari 2019 zijn de onderstaande afspraken herbevestigd
dan wel gemaakt:
– dat het presidium bestaat uit de voorzitters van de parlementen (behalve van Nederland),
de voorzitters van de commissies en de griffiers;
– dat de Statenvoorzitters van Aruba, Curaçao en Sint Maarten en de commissievoorzitters
van Nederland de delegatieleiders zijn en de afsprakenlijst ondertekenen;
– dat de commissievoorzitters woordvoerders van de delegaties zijn, maar tijdens discussies
meerdere leden van de delegaties het woord kunnen voeren;
– dat de commissievoorzitters en de Statenvoorzitters deelnemen aan de persconferentie;
– dat indien een delegatie een afwijkend standpunt heeft, dit vermeld wordt in de afsprakenlijst.
Daarbij wordt verwezen naar de toelichting op dit standpunt, die wordt opgenomen in
een bijlage die formeel geen onderdeel uitmaakt van de afsprakenlijst. Afwijkende
standpunten worden voorafgaand aan de persconferentie schriftelijk gedeeld met de
andere delegaties. Van een afwijkend standpunt van een deel van een delegatie wordt
geen aantekening opgenomen;
– dat alle delegaties kunnen deelnemen aan een werkgroep. Nederland is trekker van een
werkgroep indien het een specifiek onderwerp met betrekking tot Caribisch Nederland
(BES-eilanden) betreft;
– dat de delegaties maximaal 15 minuten de tijd krijgen om intern beraad te plegen;
– dat het Reglement van Orde van het gastland geldt, bijvoorbeeld met betrekking tot
interruptie van sprekers en persoonlijke feiten;
– dat de Voorzitter van het IPKO de tijd in de gaten houdt, opdat elke delegatie evenveel
tijd krijgt om haar standpunten naar voren te brengen;
– dat het organiserende land de werkbezoeken in het IPKO vaststelt en regelt, waarbij
de gastdelegaties tijdig gevraagd wordt suggesties te doen;
– dat schriftelijke standpunten van individuele leden en/of fracties niet formeel tijdens
het IPKO zullen worden ingebracht;
– dat de beraadslagingen van het IPKO in beginsel openbaar zijn en dat wordt gezorgd
voor een uitzending via internet. De werkbezoeken en de presidiumvergaderingen zijn
in beginsel besloten;
– dat het programma van het IPKO wordt vastgesteld door het presidium. Wijzigingen in
of aanvullingen op het programma dienen eerst te worden goedgekeurd door het presidium;
Recente ontwikkelingen per land
De delegaties nemen met belangstelling kennis van de presentaties namens de delegaties
inzake de recente economische, sociale, financiële en politieke ontwikkelingen van
de vier landen binnen het Koninkrijk. Voortaan zal er na iedere presentatie ruimte
worden geboden voor eventuele vragen.
(Nadere) rapportages SDG-werkgroepen
De delegaties wisselen informatie uit over de huidige stand van zaken per land ten
aanzien van de implementatie van de duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG’s). De delegaties
wensen om praktische redenen focus aan te brengen in de werkzaamheden, zonder daarmee
te willen suggereren dat andere doelstellingen van minder belang zouden zijn. Om de
werkzaamheden van de werkgroepen te schragen zal voor het komende IPKO vanuit de griffies
van de parlementen ook een ambtelijk aanspreekpunt worden aangewezen.
De volgende focussen worden aangebracht:
– SDG Planet and Prosperity (trekker: Bosman): de focus zal liggen op klimaatverandering,
met als onderliggende aandachtspunten: (1) CO2-reductie, (2) carbon footprint, (3) waste- management op macro-, meso- en micro-niveau
en (4) bewustwording.
– SDG People (trekker: Pauletta): de focus zal liggen op het beëindigen van armoede,
met als onderliggende aandachtspunten: (1) het bijeenbrengen van data en (2) het onderling
afstemmen van indicatoren. Een extra aandachtspunt bij dit SDG is (gender) equality.
Daarbij zal met name aandacht zijn voor (1) het tegengaan van misbruik van vrouwen
en kinderen, in het bewustzijn dat ook andere kwetsbare groepen niet aan de aandacht
mogen ontsnappen en (2) het bewerkstelligen dat het Koninkrijksbrede beeld naast het
landenspecifieke beeld in diverse fora wordt geschetst met betrekking tot de stand
van zaken ten aanzien van het realiseren van deze SDG.
– Werkgroep integriteit (trekker: Tjon): de werkgroep zal de voortgang in de vier landen
blijven monitoren en daarvan verslag doen bij het volgende IPKO.
Voorts zullen de officiële SDG-rapportages worden gemonitord ten aanzien van de voortgang
van de realisatie van bovengenoemde SDG’s in de afzonderlijke landen, en de rol van
de parlementen daarin. Ook zal SDG 16 (vrede, justitie en sterke publieke diensten)
extra aandacht krijgen bij de werkzaamheden van de werkgroep integriteit.
Stand van zaken Venezuela
De delegaties wisselen intensief van gedachten over de Venezolaanse vluchtelingen-
en migrantenstroom, waarmee het Caribisch deel van het Koninkrijk wordt geconfronteerd,
m.n. Aruba en Curacao. Voor Sint Maarten betreft het een opkomend probleem (onder
andere toestroom via Saint Martin).
Er is m.n. in Aruba en Curaçao sprake van een zorgwekkende toestroom van vluchtelingen
en migranten. Tussen de delegaties bestaat overeenstemming over het feit dat de voorliggende
problematiek een voortdurend punt van zorg en aandacht is voor parlementariërs in
elk van de vier landen in het Koninkrijk. De vluchtelingen- en migrantenstroom heeft
grote maatschappelijke, sociale en financiële gevolgen voor de samenlevingen in de
landen, en ook het internationale imago van de landen is in het geding (met name door
recente verontrustende rapportages van mensenrechten-organisaties).
De grote ernst van de Venezolaanse vluchtelingen- en migrantenstroom is dusdanig dat
de delegaties het van groot belang vinden dat de regeringen van de vier landen in
samenspraak blijven zoeken naar mogelijke oplossingen voor de problemen in dit deel
van het Koninkrijk die voortvloeit uit de toestroom van vluchtelingen en migranten
uit Venezuela.
Om hun controlerende taak als volksvertegenwoordigers adequaat te kunnen vervullen,
stellen de vier delegaties vast dat zij elkaar vaker tussentijds zullen informeren
over de feitelijke situatie in hun land, over oplossingsrichtingen die worden besproken
of over (voorgenomen) concrete verzoeken om hulp en bijstand van hun regeringen. Ook
geven de delegaties aan dat zij graag beschikken over zoveel mogelijk data die de
verschillende aspecten van deze problematiek in kaart brengen. Op basis van deze concrete
informatie-uitwisseling en data zullen parlementariërs hun respectieve regeringen
terzake bevragen op het gevoerde of (nog) te voeren beleid. Dit betreft onder andere
een binnenkort door Curaçao bij de Koninkrijksregering op basis van artikel 36 van
het Statuut in te dienen vervolg-verzoek tot financiële en technische bijstand. Tevens
betreft het een verzoek van Aruba en Curaçao om door tussenkomst van het Koninkrijk
onderdeel te kunnen worden van een EU-programma ter ondersteuning van landen in Zuid-Amerika
die worden geconfronteerd met een grote toestroom van Venezolaanse vluchtelingen en
migranten, zoals eerder door Aruba en Curaçao besproken in Eurolat-verband. Dit geldt
ook voor andere mogelijke internationale programma’s van dien aard.
Statuut waaronder huidige verhoudingen binnen het Koninkrijk, knelpunten en voorstellen
tot verbetering
De leden van het IPKO gaan in vier groepen uiteen, teneinde per groep dit onderwerp
te bespreken. Afgesproken wordt het thema op de agenda van het IPKO te houden en om
hiertoe een IPKO-werkgroep in te stellen, met uit iedere delegatie twee leden. Deze
werkgroep zal de bestaande knelpunten, waaronder een visie op het Koninkrijk, bevoegdheidsverdeling,
inspraak in wetten, waarborgfunctie en onderlinge contacten, nader uitwerken. Namens
de delegaties zullen in de werkgroep de volgende leden deelnemen: de leden Mc William
en Calmes (Curaçao), de leden Ganzevoort en Van Raak (Nederland), de leden Thijsen
en Tjon (Aruba) en de leden Peterson en Jacobs (Sint Maarten). Voorts zullen voor
het komende IPKO deskundigen worden uitgenodigd op het gebied van staatkundige verhoudingen
van Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en het Koninkrijk ten aanzien van hun overzeese
gebieden.
Presentatie
De delegaties nemen met belangstelling kennis van een presentatie inzake huisvesting
en een presentatie inzake de vuilstort op Sint Maarten, na de orkaan Irma.
Bespreking aanhangig voorstel Rijkswet Geschillenregeling
Ten aanzien van het voorstel inzake de Rijkswet Geschillenregeling komen de delegaties
overeen om hun actuele zienswijzen in deze afsprakenlijst op te nemen. Deze worden
hieronder beknopt weergegeven.
De Nederlandse delegatie zet uiteen dat een nieuwe fase is ingegaan met de indiening
door de Koninkrijksregering van het Rijkswetsvoorstel Geschillenregeling (Koninklijke
Boodschap d.d. 29 november 2018) bij de Tweede Kamer en de aanbieding aan de Staten
van Aruba, Curaçao en Sint Maarten. De Rijkswetsprocedure moet nu zijn verdere beloop
krijgen, waarbij Statenleden en Kamerleden gebruik kunnen maken van de parlementaire
mogelijkheden die het wetstraject biedt. In de loop van deze wetsbehandeling kunnen
fracties en Bijzondere Gedelegeerden desgewenst moties en amendementen indienen. Uiteindelijk
zal iedere fractie haar standpunt over het voorliggende wetsvoorstel bepalen, waarbij
zij alle documenten (ook die in IPKO-verband) en parlementaire stukken (waaronder
de motie-Van Laar met nummer 34 300 IV, nr. 12) m.b.t. de totstandkoming van het Rijkswetsvoorstel zullen meewegen. Er wordt naar
gestreefd de plenaire beraadslaging over het wetsvoorstel te laten plaatsvinden voorafgaande
aan het IPKO in Den Haag in juni 2019.
De Arubaanse delegatie constateert dat er na acht jaar een wetsvoorstel Geschillenregeling
bij de Tweede Kamer op 29 november 2018 is ingediend. Uitgaande van het amendement
Wever-Thijsen van 2010 (32 213, nr. 17), de door de vier delegaties overeengekomen uitgangspunten tijdens het IPKO van 27-29 mei
2015 en de motie-Van Laar (34 300 IV, nr. 12), inhoudende een onafhankelijk orgaan dat een bindend advies uitbrengt omtrent strikt
juridische geschillen, zal de Arubaanse delegatie zich voorbereiden op de formele
behandelingsprocedure. De delegatie heeft het volste vertrouwen in een goede samenwerking
tussen de vier landen teneinde een Geschillenregeling te verwezenlijken waarin eenieder
zich kan vinden.
De Curaçaose delegatie vindt het jammer dat ondanks de door de vier landen gezamenlijk
afgesproken uitgangspunten tijdens het IPKO van 2015 (bindend advies, onafhankelijke
instantie en strikt juridische geschillen) een ontwerp Rijkswet Geschillenregeling
is ingediend die niet voldoet aan de voornoemde uitgangspunten. Deze uitgangspunten
zijn ook vastgelegd in de aangenomen motie-Van Laar (34 300 IV, nr. 12). De delegatie betreurt het feit dat geen voorafgaande input is gevraagd van Curaçao
voordat de ontwerp-Rijkswet werd ingediend. Net als de overige landen binnen het Koninkrijk
wil Curaçao zo spoedig mogelijk tot een Geschillenregeling komen.
De Sint Maartense delegatie constateert dat de drie uitgangspunten (strikt juridische
geschillen, bindende uitspraak en onafhankelijke instantie) die zijn overeengekomen
tijdens het IPKO van 2015 en tevens zijn vastgelegd in aangenomen motie-Van Laar (34 300 IV, nr. 12) nog steeds de leidraad zouden moeten zijn voor een effectieve Geschillenregeling.
De delegatie constateert verder dat het Rijkswetsvoorstel dat is ingediend niet voldoet
aan bovengenoemde uitgangspunten. De delegatie constateert echter dat de Rijkswetprocedure
een aanvang heeft genomen en dient te worden gevolgd om er voor te zorgen dat een
zo effectief mogelijke Geschillenregeling tot stand komt die in overeenstemming is
met de uitgangspunten zoals afgesproken tijdens het IPKO van 2015. De middelen die
de landen in het ingezette wetgevingstraject ter beschikking staan, dienen ten volle
te worden benut.
Bespreking notitie verkiezingswaarneming
De delegaties hechten aan verkiezingswaarneming op structurele basis en zien daarin
een rol weggelegd voor de parlementariërs van de respectieve landen.
De delegaties zullen hun respectievelijke regeringen verzoeken om verdere invulling
te geven aan dit onderwerp. Het staat de regering van ieder land binnen het Koninkrijk
vrij om te besluiten de mogelijkheid van verkiezingswaarneming te benutten, zoals
in de notitie van het presidium is verwoord.
Besloten wordt dat dit onderwerp terug zal komen op de volgende IPKO agenda.
Stand van zaken consensus Rijkswetgeving
Het IPKO besluit de bespreking toe te vertrouwen aan een ad-hoc groep bestaande uit
twee leden van iedere delegatie, ter inventarisatie van knelpunten met betrekking
tot consensus-Rijkswetten. De Arubaanse delegatie doet mee aan de bespreking, ook
al hebben de consensus-Rijkswetten geen betrekking op Aruba. De navolgende punten
worden plenair teruggekoppeld:
– de delegaties van Curaçao en Sint Maarten hebben kennisgenomen van het oordeel in
het Eindverslag Evaluatiecommissie justitiële Rijkswetten (september 2015) dat voor
wat betreft drie van de vier justitiële consensus-Rijkswetten de doelstellingen nagenoeg
volledig zijn behaald. Volgens de Evaluatiecommissie is dit alleen voor wat betreft
de Rijkswet Politie niet het geval;
– deze delegaties benadrukken voorts dat voor wat betreft de Rijkswet financieel toezicht
het einddoel nog niet is bereikt;
– de Nederlandse delegatie neemt met belangstelling kennis van hetgeen door de andere
delegaties naar voren wordt gebracht.
Werkbezoek
De delegaties bezoeken een renovatieproject van één van de oude panden op de oude
plantage Mary’s Fancy. Dit wordt door het APS (Algemeen Pensioenfonds Sint Maarten)
opgeknapt. Onderdeel van dit project is ook de bouw van een duurzaam nieuw boutique
hotel. Daarna bezoeken de delegaties de vuilnisstort op Sint Maarten, ter aanvulling
op de presentatie die hierover op woensdag 9 januari al heeft plaatsgevonden.
Agendapunten volgend IPKO
Het presidium beraadt zich op eventuele aanvullende agendapunten. In een videoconferentie
ter voorbereiding op het komende IPKO wordt definitief over de agenda besloten. Het
volgende IPKO zal plaatsvinden van 25 t/m 28 juni in Den Haag. De navolgende agendapunten
zullen in ieder geval worden geagendeerd:
– Recente ontwikkelingen per land;
– Presentatie vier werkgroepen (twee SDG-werkgroepen, werkgroep Integriteit en werkgroep
Statuut);
– Stand van zaken Venezuela
– Voortgang verkiezingswaarneming per land.
Philipsburg, 11 januari 2019
J.E. Thijsen
(Voorzitter Staten van Aruba)
W.W. Millerson
(Voorzitter Staten van Curaçao)
S.A. Wescot-Williams
(Voorzitter Staten van Sint Maarten)
J.M. Paternotte
(Staten-Generaal Nederland)
BIJLAGE I LEDEN VAN DE DEELNEMENDE DELEGATIES
DELEGATIE STATEN VAN ARUBA
Hr. J. Thijsen (Statenvoorzitter)
Hr. R. Tjon (Commissievoorzitter)
Mw. M. Lopez-Tromp
Hr. R. Croes
Hr. M. Sneek
Mw. S. Tromp-Lee
Hr. O. Sevinger
Hr. A. Dowers
mw. L. Christiaans-Yarzagaray
Hr. R. Candelaria
Mw. S. Ras
Hr. H. Hek (Griffier)
DELEGATIE STATEN VAN CURACAO
Hr. W. Millerson (Statenvoorzitter)
Mw. A. Pauletta (Commissievoorzitter)
Mw. G. Mc William
Hr. G. Pisas
Hr. M. Rojer
Mw. M. Moses
Hr. R. Calmes
Hr. J. Cordoba
Mw. L. Crezée-Kwidama (plv.Griffier)
DELEGATIE STATEN VAN SINT MAARTEN
Mw. S. Wescot-Williams (Statenvoorzitter)
Hr. T. Heyliger (Commissievoorzitter)
Mw. S. Jacobs
Hr. C. Peterson
Hr. R. Brison
Mw. A. Groen-Gumbs (wnd. Griffier)
Hr. G. Richardson (tweede wnd. Griffier)
STATEN-GENERAALDELEGATIE
Tweede Kamer
Hr. J. Paternotte (delegatieleider)
Hr. A. Bosman
Hr. M. de Graaf
Hr. C. Van Dam
Mw. A. Diertens
Mw. N. Özütok
Hr. A. van Raak
Mw. A. Kuiken
Hr. T. de Lange (Griffier)
Eerste Kamer
Mw. S. van Bijsterveld (plv. delegatieleider)
Mw. W. Huijbregts-Schiedon
Hr. P. van Dijk
Hr. F. Bergman (Griffier)
BIJLAGE II PROGRAMMA INTERPARLEMENTAIR KONINKRIJKSOVERLEG 8–11 JANUARI 2019 TE SINT
MAARTEN
DINSDAG 8 JANUARI 2019
9.15 – 10.00 uur
Ontvangst
9.15 – 9.45 uur
Presidiumoverleg
10.00 – 10.30 uur
Opening
– welkomstwoord door de voorzitter van de Staten van Sint Maarten
– korte speech door delegatieleider Aruba
– korte speech door delegatieleider Curaçao
– korte speech door delegatieleider Nederland
10.45 uur
Groepsfoto
11.00 uur
Opening vergadering door voorzitter IPKO
11.00 – 12.00 uur
Presentatie van recente ontwikkelingen per land:
– Presentatie Aruba
– Presentatie Curaçao
– Presentatie Nederland
– Presentatie Sint Maarten
12.00 – 12.45 uur
Bijeenkomsten van werkgroepen inzake stand van zaken:
– SDG People
– SDG Planet/ Prosperity
– Werkgroep Integriteit
12.45 – 14.15 uur
Lunch
14.15 – 15.15 uur
Plenair terugkoppeling werkgroepen:
– Rapportage SDG People
– Rapportage SDG Planet/ Prosperity
– Rapportage Werkgroep Integriteit
15.15 – 16.30 uur
Stand van zaken Venezuela
16.30 uur
Presidiumoverleg
19.00 – 21.00 uur
Receptie aangeboden door de voorzitter van de Staten van Sint Maarten
WOENSDAG 9 JANUARI 2019
9.00 uur
Presidiumoverleg
10.40 uur
Heropening vergadering door voorzitter IPKO
10.40 – 12.00 uur
Bespreking in twee groepen over Stand van Zaken Venezuela
12.30 – 13.00 uur
Bijeenkomsten van kleine groepen in verband met opmaken balans t.a.v. agenda punt
Statuut waaronder huidige verhoudingen binnen het Koninkrijk, knelpunten en voorstellen
tot verbetering
13.00 – 14.00 uur
Lunch
14.00 – 14.30 uur
Plenaire terugkoppeling werkgroepen t.a.v. Statuut waaronder huidige verhoudingen
binnen het Koninkrijk, knelpunten en voorstellen tot verbetering
14.30 – 15.30 uur
Presentatie «Huisvesting en Landfill op Sint Maarten» door Ministerie van VROMI
15.30 – 15.50 uur
Presidiumoverleg
15.50 – 16.50 uur
Bespreking «Aanhangig voorstel Rijkswet Geschillenbeslechting»
DONDERDAG 10 JANUARI 2019
10.00 uur
Heropening vergadering door voorzitter IPKO
10.10 – 11.10 uur
Presidiumoverleg
11.10 – 11.45 uur
Bespreking Notitie verkiezingswaarneming
11.45 – 12.15 uur
Bespreking stand van zaken consensus Rijkswetten in werkgroepen
12.15 – 12.30 uur
Plenaire terugkoppeling werkgroepen t.a.v. stand van zaken consensus Rijkswetten
12.30 – 13.30 uur
Lunch
13.30 uur
Vertrek werkbezoeken
13.30 – 17.00 uur
Werkbezoek Renovatie van monumenten in Mary’s Fancy & Hotel Project
Werkbezoek Vuilstort op Sint Maarten
VRIJDAG 11 JANUARI 2019
9.30 – 10.00 uur
Delegatie-overleggen
10.00 – 10.30 uur
Presidiumoverleg
10.45 – 11.45 uur
Vaststelling afsprakenlijst
12.00 – 13.00 uur
Ondertekening afsprakenlijst en persconferentie
12.00 – 14.00 uur
Lunch
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.M. Paternotte, voorzitter van de vaste commissie voor Koninkrijksrelaties -
Mede ondertekenaar
T.N.J. de Lange, griffier