Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Douane laat controles risicovluchten schieten door hoge werkdruk’
Vragen van het lid Lodders (VVD) aan de Staatssecretaris van Financiën over het bericht «Douane laat controles risicovluchten schieten door hoge werkdruk» (ingezonden 8 januari 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Douane laat controles risicovluchten schieten door
hoge werkdruk»?1
Vraag 2
Klopt het bericht dat uit onderzoek blijkt dat douaniers op Schiphol een te hoge mate
van werkdruk ervaren? Zo ja, welke oorzaken liggen hieraan ten grondslag?
Vraag 3
Kunt u aangeven wanneer de benoemde documenten in het artikel door het Ministerie
van Financiën zijn geschreven? Wanneer heeft het Wob-verzoek plaatsgevonden en wanneer
zijn de gevraagde documenten verstrekt?
Vraag 4
Kunt u aangeven wat er bedoeld wordt met «er geregeld onvoorziene pieken in het werkaanbod
ontstaan waardoor er soms moet worden gekozen om controles niet te doen»? Welke onvoorziene
pieken worden hier bedoeld, hoe vaak en wanneer hebben deze het afgelopen jaar plaatsgevonden,
hoeveel controles zijn er niet uitgevoerd en hoeveel controles zijn er ten dele uitgevoerd
vanwege deze onvoorziene pieken in het werkaanbod (graag een overzicht per maand van
het afgelopen jaar)?
Vraag 5
Herkent u zich in het bericht dat er een capaciteitstekort is in het aantal douaniers
op Schiphol? Zo nee, waarom niet? Zo ja, deelt u de mening dat dit capaciteitstekort
zo snel mogelijk moet worden verholpen?
Vraag 6
Sinds wanneer is duidelijk dat er een capaciteitstekort is bij de Douane en welke
acties zijn het afgelopen half jaar ingezet om dit capaciteitstekort op te vangen,
los van de extra benodigde capaciteit voor de op handen zijnde brexit?
Vraag 7
In het artikel wordt gesproken over een vernietigend rapport van de vakbond; wanneer
heeft dat onderzoek plaatsgevonden? Kunt u aangeven of u naar aanleiding van dit rapport
zelf onderzoek heeft laten uitvoeren? Zo nee, waarom niet en bent u bereid dit alsnog
te doen? Zo ja, wanneer heeft dit onderzoek plaatsgevonden en wat waren de uitkomsten
hiervan?
Vraag 8
Kunt u in een overzicht weergeven op welke douaneafdelingen op Schiphol welke tekorten
aan medewerkers zijn? Kunt u aangeven welke werkzaamheden deze afdelingen uitvoeren
en of er bij de uitvoering van deze werkzaamheden taken in het geding zijn gekomen?
Zo ja, welke?
Vraag 9
Klopt het bericht dat de 100-procentscontroles van risicovluchten niet altijd uitgevoerd
worden? Zo ja, kunt u dit verklaren? Is bij het besluit om niet over te gaan tot 100-procentscontroles
een veiligheidsanalyse uitgevoerd? Zo ja, wat was de uitkomst? Zo nee, waarom niet?
Vraag 10
Wordt op dit moment op alle vluchten die daarvoor in aanmerking komen gegarandeerd
een 100-procentscontrole uitgevoerd? Hoeveel 100-procentscontroles hebben er niet
plaatsgevonden? Kunt u aangeven welke risico’s er hierbij zijn geweest voor de nationale
veiligheid en de veiligheid van medewerkers?
Vraag 11
Binnen welke termijn worden de 100-procentscontroles weer volledig uitgevoerd?
Vraag 12
Op basis van welke informatie maakt de Douane de keuze welke controles en/of werkzaamheden
wel en niet worden uitgevoerd? Hoe vaak vindt een «risicobepaling» plaats?
Vraag 13
Welke gevolgen heeft de onderbezetting bij de douane voor het kunnen screenen van
alle mensen die Nederland via Schiphol binnen willen komen? Welke gevolgen heeft dit
voor zowel onze veiligheid als de veiligheid van de douaniers zelf? Weet de Douane
wel wie er precies ons land binnenkomen? Deelt u de mening dat onze veiligheid niet
in het geding mag komen en dat strenge en gedegen controles door de douane noodzakelijk
zijn bij het waarborgen hiervan?
Vraag 14
Heeft de Douane op andere Nederlandse vliegvelden ook te maken met capaciteitstekorten,
een te hoge werkdruk of andere problemen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke problemen
ervaren de douaneafdelingen op deze vliegvelden? Zijn er naast vliegvelden nog andere
douaneafdelingen (bijvoorbeeld havens) die te kampen hebben met capaciteitsproblemen?
Vraag 15
Kunt u aangeven of medewerkers nog tegen andere problemen aanlopen in het kader van
hun werkzaamheden, zoals bij het gebruik van ICT? Zo ja, welke?
Vraag 16
Wat is het percentage ziekteverzuim onder de douaniers op Schiphol over de afgelopen
twee jaar (graag per maand weergeven)?
Vraag 17
Kunt u aangeven wanneer de vragen gesteld in het schriftelijk overleg over het rapport
van de Algemene Rekenkamer over de brexit worden beantwoord?2
Vraag 18
Kunt u aangeven hoe de hierboven beschreven capaciteitsproblemen in relatie staan
tot de grote vraag naar inzet van de Douane bij de op handen zijnde brexit?
Vraag 19
Uit eerdere rapportages blijkt dat u in aanloop naar de brexit 300 fte heeft aangetrokken
om de extra werkzaamheden in verband met de brexit op te vangen; klopt het dat deze
nieuw geworven mensen niet ingezet worden voor het huidige capaciteitsprobleem? Zo
nee, kunt u een uitgebreide toelichting geven?
Vraag 20
Kunt u een overzicht geven van de nieuw geworven mensen voor de uitbreiding rond de
brexit-activiteiten en nieuwe geworven mensen voor de reguliere activiteiten? Kunt
u aangeven hoeveel mensen er voor beide categorieën nog geworven moeten worden voor
29 maart 2019? Zo nee, waarom niet?
Vraag 21
Kunt u aangeven of de nieuw geworven mensen voor de brexit, die inmiddels de opleiding
hebben voltooid, op dit moment worden ingezet voor reguliere taken? Zo ja, wat gebeurt
er met de reguliere werkzaamheden en capaciteit als zij op 29 maart 2019 worden ingezet
voor de extra werkzaamheden met betrekking tot de brexit?
Vraag 22
Kunt u aangeven hoe u de huidige capaciteitsproblemen gaat oplossen?
Vraag 23
Op welke manier(en) werft de Douane nieuwe medewerkers? Zit er een verschil tussen
het werven van medewerkers voor de reguliere activiteiten en specifiek voor de brexit-activiteiten?
Zo ja, welke verschillen? Welk opleidingstraject doorlopen nieuwe douaniers?
Vraag 24
Hebben de capaciteitsproblemen invloed gehad op de opleiding van de nieuwe medewerkers
die opgeleid worden voor de brexit activiteiten?
Vraag 25
Wilt u de vragen een voor een beantwoorden?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.J.H. Lodders, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.