Lijst van vragen en antwoorden : Lijst van vragen en antwoorden over de Opzet beleidsdoorlichting artikel 2 SZW Bijstand, Participatiewet en Toeslagenwet
30 982 Beleidsdoorlichting Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Nr. 47 LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
Vastgesteld 17 december 2018
De vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de brief van 4 juli
2018 inzake opzet beleidsdoorlichting artikel 2 SZW Bijstand, Participatiewet en Toeslagenwet
(Kamerstuk 30 982, nr. 39).
De Staatssecretaris heeft deze vragen beantwoord bij brief van 14 december 2018. Vragen
en antwoorden zijn hierna afgedrukt.
De voorzitter van de commissie, Rog
De adjunct-griffier van de commissie, Kraaijenoord
Vraag 1
Wordt in de uitwerking van vraag 14 in bijlage 2 ook partijen betrokken die niet in
de Klankbordgroep vertegenwoordigd zijn?
Vraag 2
Is er bij de uitwerking van vraag 14 in bijlage 2 ruimte voor innovatieve ideeën en
andere geluiden dan die van de partijen in de Klankbordgroep?
Antwoord 1 en 2
Bij de beantwoording van de vraag «Welke maatregelen kunnen worden genomen om de doelmatigheid
en doeltreffendheid verder te verhogen?» (vraag 14 RPE) schakel ik niet alleen de
Klankbordgroep in. Ik heb de intentie om bij de duiding van de onderzoeksbevindingen
en het denken over aanbevelingen en maatregelen diverse, relevante veldpartijen (artikel
2 breed) te betrekken. Daarbij sta ik vanzelfsprekend open voor nieuwe en innovatieve
ideeën die de doeltreffendheid en doelmatigheid realisatie van de doelen van artikel
2 verder kunnen vergroten.
Vraag 3
Constaterende dat uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt
dat het aantal huishoudens in langdurige armoede is toegenomen, wordt onderzocht welke
structurele oorzaken hieraan ten grondslag liggen en welke structurele oplossingen
hiervoor mogelijk zijn?
Vraag 4
Wordt in de beleidsdoorlichting onderzocht wat de structurele oorzaken van armoede
in Nederland zijn?
Antwoord 3 en 4
In de beleidsdoorlichting wordt niet onderzocht wat structurele oorzaken van armoede
zijn. De beleidsdoorlichting is een synthese onderzoek dat zich hoofdzakelijk baseert
op bestaande recente evaluaties en andere onderzoeken. Voor armoede gaat het bijvoorbeeld
om Armoede en sociale uitsluiting (2018) van het CBS, Opgroeien zonder armoede (2017)
van de SER, Alle kinderen kansrijk (2017) van de Kinderombudsman en Als werk weinig
opbrengt (2018) van het SCP. De inzichten uit deze rapporten worden betrokken in de
beleidsdoorlichting.
In de beleidsdoorlichting wil ik het beleid van artikel 2 in samenhang beoordelen.
De wet- en regelgeving, subsidies en projecten in het kader van het armoede en schuldenbeleid
worden vooral op hun bijdrage aan het bereiken van de doelstelling voor inkomensondersteuning.
Vraag 5
Wordt in de beleidsdoorlichting onderzocht of de bijstand en het minimumloon afdoende
zijn om mee te kunnen doen in de samenleving voor verschillende typen gezinnen?
Antwoord 5
In de beleidsdoorlichting, die door onderzoeksbureau Panteia uitgevoerd wordt, wordt
het doelbereik van de inkomensondersteuning onderzocht door het besteedbare huishoudinkomen
af te zetten tegen het sociaal (beleidsmatig) minimum en het basisbehoeftecriterium.
In de analyse op huishoudniveau variëren de gehanteerde grensbedragen naargelang de
gezinssamenstelling. Dit geeft inzicht in het deel van de bevolking met een inkomen
onder dan wel boven de grensbedragen. Ook wordt onderscheid gemaakt naar inkomensbronnen
(zelfstandigen, werknemers, pensioen, verschillende uitkeringen) waardoor onderlinge
vergelijking mogelijk is. In de beleidsdoorlichting wordt niet beoordeeld of de bijstand
en het minimumloon afdoende zijn om mee te doen in de samenleving.
Vraag 6
Hoe worden de baankansen van arbeidsgehandicapten onderzocht die voorheen onder de
Wajong vielen, maar nu onder de Participatiewet vallen?
Antwoord 6
De baankans van jonggehandicapten met arbeidsvermogen is onderzocht in het onderzoek
«Jonggehandicapten onder de Participatiewet» (SEO, 2018). Dit onderzoek beschrijft
welke gevolgen de Participatiewet heeft voor 18-jarige jonggehandicapten die in 2015
bij ongewijzigd beleid in de Wajong zouden zijn gestroomd. Dit is gedaan door twee
groepen met elkaar te vergelijken: de groep jongeren die in 2014 18 jaar werd en daadwerkelijk
is ingestroomd in de Wajong en een groep jongeren met vergelijkbare kenmerken die
in 2015 18 jaar werd. Beide groepen zijn gevolgd tot eind 2016, waarbij onder meer
in beeld is gebracht of de jongeren aan het werk zijn, onderscheiden naar type werk
(vast/flexibel), arbeidsduur (deeltijd/ voltijd) en contractsoort (bepaalde/onbepaalde
tijd). De voorlopige uitkomsten laten zien dat jonggehandicapten onder de Participatiewet
een grotere kans op een baan hebben. De groei zit vooral in deeltijd- en flexibele
banen en contracten voor bepaalde tijd. Jonggehandicapten doen relatief weinig beroep
op de bijstand, veel 18-jarigen volgen onderwijs of kiezen voor een (mbo) vervolgopleiding.
Dit onderzoek naar de baankans van jonggehandicapten onder de Participatiewet wordt
de komende tijd geactualiseerd met gegevens over 2017. Ook het SCP, die de eindevaluatie
van de Participatiewet uitvoert, zal onderzoek doen naar de baankansen en duurzaamheid
van banen van jongeren die niet meer kunnen instromen in de Wajong.
Vermelde onderzoeken worden in de beleidsdoorlichting meegenomen.
Vraag 7
Hoe worden op macroniveau de baankansen voor mensen met een arbeidsbeperking en mensen
die arbeidsongeschikt zijn, onderzocht? Kunt u hierbij in aanmerking nemen dat er
sprake is van communicerende vaten: de kans op een baan van bijvoorbeeld 35-minners
kan afnemen door concurrentie uit het doelgroepenregister, terwijl de werkgelegenheid
voor mensen met een arbeidsbeperking bij het bedrijfsleven toeneemt, maar de werkgelegenheid
bij sociale werkvoorzieningen snel afneemt? Op welke manier wordt er rekening gehouden
met de werking van communicerende vaten, hoe wordt de onderlinge overloop inzichtelijk
gemaakt en krijgen we daadwerkelijk de macro- en nettoresultaten? Kijkt u naar de
totale werkgelegenheid voor mensen met een beperking, dus inclusief de krimpende werkgelegenheid
bij de sociale werkvoorzieningen?
Antwoord 7
Zie voor het antwoord op de eerste vraag het antwoord op vraag 6. Het is inderdaad
de bedoeling dat bij de eindevaluatie van de Participatiewet wordt gekeken naar de
ontwikkeling van de totale werkgelegenheid voor mensen met een beperking die vallen
onder Participatiewet en de Wajong, rekening houdend met de afname van de werkgelegenheid
in de Wsw. Daarbij zal het SCP verschillende groepen onderscheiden; de groep die voorheen
al onder de Wet Werk en Bijstand viel, de groep die niet meer de Wajong kan instromen,
de groep die niet meer de Wsw kan instromen en niet-uitkeringsgerechtigden. Hiermee
ontstaat inzicht in relatieve effecten op de baankansen van specifieke groepen en
mogelijke verdringingseffecten.
De eindevaluatie van de Participatiewet richt zich dus op de gevolgen voor zowel de
«nieuwe doelgroep» als de brede doelgroep van de Participatiewet. Daarnaast wordt
in 2019 de Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten (Kamerstuk 33 981) geëvalueerd, om de doeltreffendheid en de effecten van deze wet te onderzoeken.
De bevindingen uit deze evaluaties worden voor zover mogelijk verwerkt in de beleidsdoorlichting.
Waar het de werkgelegenheid van mensen met een arbeidsbeperking betreft presenteer
ik het nettoresultaat van het aantal mensen dat aan de slag is onder de Wet banenafspraak
plus het aantal mensen met (nieuw) beschut werk minus het aantal mensen dat uit de
sociale werkvoorziening uitstroomt.
Vraag 8
Gegeven het feit dat zaken naar de gemeenten gedelegeerd zijn, maar het Rijk systeemverantwoordelijke
is, wordt onderzocht hoe het systeem werkt om niet-uitkeringsgerechtigden (nuggers)
naar werk te begeleiden?
Antwoord 8
Ja, er wordt ook gekeken naar nuggers. In de doelgroepenanalyse van de eindevaluatie
van de Participatiewet wordt ook deze groep meegenomen. De uitkomsten van de eindevaluatie
worden meegenomen in de beleidsdoorlichting.
Vraag 9
Wordt onderzocht in hoeverre mensen met een beperking daadwerkelijk naar en bij werk
worden geholpen en of mensen die een werkplekaanpassing behoeven hiermee daadwerkelijk
en binnen de juiste termijn worden geholpen door de gemeenten?
Antwoord 9
In de eindevaluatie van de Participatiewet wordt onderzocht in hoeverre mensen met
een beperking (duurzaam) aan het werk komen en welke re-integratievoorzieningen daarbij
worden ingezet. De uitkomsten van de evaluatie worden meegenomen in de beleidsdoorlichting.
De Participatiewet stelt geen termijnen voor de inzet van voorzieningen. Dit aspect
wordt derhalve niet onderzocht.
Vraag 10
Wordt onderzocht hoe de kostendelersnorm uitpakt voor mantelzorgers?
Antwoord 10
Nee, in de beleidsdoorlichting wordt de toepassing van de kostendelersnorm niet specifiek
onderzocht. De beleidsdoorlichting richt zich vooral op de vraag of het rijksbeleid
zodanig is vormgegeven dat het de voorwaarden en kaders biedt waarmee de lokale overheden
de landelijke beleidsdoelen kunnen realiseren. Eerder onderzocht het CBS in mijn opdracht
het Maatwerk in het kader van de kostendelersnorm (2017). Dit onderzoek concludeerde
dat gemeenten in beperkte mate maatwerk leveren in situaties die zij als «schrijnend»
beoordelen. Ook werd geconstateerd dat gegevens over het toepassen van maatwerk niet
eenvoudig zijn af te leiden uit het gemeentelijke registratiesysteem.
Vraag 11
Worden er naast overheidsinstanties, ook vakbonden, ervaringsdeskundigen en maatschappelijke
organisaties betrokken in de Klankbordgroep, zoals de Bijstandsbond, de Vereniging
Gehandicaptenzorg Nederland (VGN), de LFB, de Oogvereniging, Wij Staan Op en de ondernemingsraden
van sociale werkvoorzieningen?
Antwoord 11
Op dit moment zitten UWV, SVB, VNG, Divosa, Landelijke Cliëntenraad (LCR), VNO-NCW
en FNV in de Klankbordgroep van de beleidsdoorlichting. In de afrondende fase zullen
andere organisaties betrokken worden (zie het antwoord op vraag 1 en 2). Zoals aangegeven
is de beleidsdoorlichting een synthese onderzoek. Ook bij de beleidsevaluaties en
onderzoeken die in de doorlichting meegenomen worden, zijn klankborden met uiteenlopende
relevante organisaties ingezet.
Vraag 12
Op welke manier wordt de Toeslagenwet meegenomen in de beleidsdoorlichting?
Antwoord 12
De Toeslagenwet is een van de instrumenten om inkomens te ondersteunen voor hen die
het nodig hebben. In de beleidsdoorlichting wordt het beleid en de inzet van (financiële)
instrumenten in samenhang beoordeeld op de bijdrage aan de doelstelling. Dit gebeurt
door de inkomenspositie van huishoudens en personen af te zetten tegen het sociaal
minimum en het basisbehoeftecriterium. In het geval een persoon een toeslag ontvangt,
is dit onderdeel van het inkomen.
Vraag 13
Wordt de uitvoering van het armoede- en schuldenbeleid op de BES-eilanden wel betrokken
bij de beleidsdoorlichting?
Antwoord 13
De uitvoering van het armoede- en schuldenbeleid op de BES-eilanden wordt niet betrokken
in de beleidsdoorlichting. Armoede- en schuldenbeleid is een eilandelijke taak. De
openbare lichamen zijn daarmee ook verantwoordelijk voor de evaluatie van het armoede-
en schulden beleid.
Vraag 14
Wordt ook de dienstverlening aan nuggers meegenomen in de beleidsdoorlichting?
Antwoord 14
Ja, zie het antwoord op vraag 8
Vraag 15
Kunt u aangeven hoe de onderzoekers de doelmatigheid gaan operationaliseren en wordt
dit nog aan de Kamer voorgelegd?
Antwoord 15
In mijn brief (Kamerstuk 30 982, nr. 39) geef ik aan dat er minder zicht is op de doelmatigheid van de bijdrage van SZW.
Daarom heb ik het onderzoeksbureau Panteia gevraagd om suggesties te doen om toch
tot uitspraken over de doelmatigheid van het beleid te komen. Het onderzoeksbureau
stelt een internationale vergelijking voor. Hier besluit ik in een later stadium over
en zal ik u over informeren.
Vraag 16
Kunt u aangeven in hoeverre voor Caribisch Nederland met een beknopt cijfermatig overzicht
inzicht gegeven kan worden in de doelmatigheid en doeltreffendheid van de re-integratieondersteuning
en inkomensondersteuning op grond van de Onderstandsregeling op de BES-eilanden?
Antwoord 16
Ik heb er voor gekozen de re-integratieondersteuning en inkomensondersteuning van
de Onderstandsregeling met een beperkte diepgang in de beleidsdoorlichting mee te
nemen omdat het financieel belang van de onderstand met een aandeel van minder dan
0,1% van de begroting op artikel 2 gering is. Ook de problematiek en het beleid is
anders waardoor lessen met betrekking tot de voorwaarden en kaders van het systeem
niet zondermeer uitwisselbaar zijn. Voor uw beeldvorming verwijs ik naar de benadering
die bij de beleidsdoorlichting artikel 3 voor de eveneens op Caribisch Nederland betrekking
hebbende Wet ongevallenverzekering (OV) BES is gekozen. Bij die beleidsdoorlichting
is voor het onderdeel dat op Caribisch Nederland betrekking heeft sprake van een eigen
evaluatie met een beperkte opzet, waarbij de kern van de regeling en de relevante
cijfers echter wel in beeld worden gebracht. Hoewel er in de daarop betrekking hebbende
brief van 17 september 2018 (Kamerstuk 30 982, nr. 42) geen harde uitspraken over de doeltreffendheid en de doelmatigheid kunnen worden
gedaan, wordt er wel degelijk relevant inzicht geboden, zoals ten aanzien van het
verbeteren van de doelmatigheid. Een vergelijkbare opzet ligt ook voor de toekomstige
evaluatie van de onderstand BES voor de hand.
Vraag 17
Wat is de reden dat de beleidsdoorlichting niet in 2018 zal worden afgerond zoals
eerder in de begroting van verschillende jaren is aangekondigd (2016 en 2017)? Wat
is de consequentie hiervan voor eventuele beleidswijzigingen?
Antwoord 17
De uitvoering van de beleidsdoorlichting is een jaar uitgesteld en zal eind 2019 gereed
zijn. Hiertoe is door mijn voorgangster besloten, zodat relevante informatie uit onder
andere de evaluaties van de Participatiewet en de Wet banenafspraak die in 2019 beschikbaar
komen, meegenomen kan worden in de beleidsdoorlichting. Uw Kamer is hierover geïnformeerd
in de brief van 30 juni 2017 met onderwerpen Wet banenafspraak en Participatiewet
(Kamerstuk 34 352, nr. 58).
De gewijzigde planning van de beleidsdoorlichting heeft geen consequentie voor eventuele
beleidswijzigingen. Ik laat het beleid continu monitoren en pas aan of stuur bij indien
daar aanleiding toe is.
Vraag 18
Wordt in de beleidsdoorlichting ook aandacht besteed aan de vereenvoudiging van regelingen
die aan de Participatiewet ten grondslag lag?
Vraag 19
Op welke manier wordt de beoogde vereenvoudiging van de Participatiewet meegenomen
in de beleidsdoorlichting?
Antwoord 18 en 19
In de eindevaluatie van de Participatiewet worden veronderstellingen over complexiteit
van regelgeving en de beoogde vereenvoudiging van de invoering van de Participatiewet
getoetst bij cliënten, werkgevers en gemeenten.
Vraag 20
Hoe wordt «ondersteuning» gedefinieerd?
Vraag 21
Hoe worden «hen die dat nodig hebben» gedefinieerd?
Antwoord 20 en 21
In de algemene doelstelling van artikel 2 verwijst het begrip «ondersteuning» zowel
naar arbeidsondersteuning als naar inkomensondersteuning. De frase «hen die dat nodig
hebben» wordt nader gepreciseerd in de betreffende wet- en regelgeving. Gemeenten
bepalen binnen deze kaders, rekening houdend met persoonlijke omstandigheden, wie
ondersteuning krijgt.
Vraag 22
Is er in de beleidsevaluatie ook aandacht voor de manier waarop de verantwoordelijkheden
zijn verdeeld tussen Rijk en gemeenten?
Antwoord 22
Ja, echter gezien mijn systeemverantwoordelijkheid richt de beleidsdoorlichting zich
vooral op de vraag of het rijksbeleid zo is vormgegeven dat het de voorwaarden en
kaders biedt waarmee de gemeenten aan de realisatie van de beleidsdoelstelling van
artikel 2 kunnen bijdragen.
Vraag 23
Waarom wordt er niet naar een langere periode voor 2014 gekeken, omdat één jaar oude
situatie wellicht niet helemaal representatief is?
Antwoord 23
Een beleidsdoorlichting focust vooral op doelmatigheid en doeltreffendheid van het
staande beleid. Er wordt gekeken of de beleidsdoelstelling behaald wordt op een efficiënte
manier. Dit laat onverlet dat in onderliggende beleidsevaluaties, zoals die van de
Participatiewet, wel gekeken wordt naar de situatie voor en na de invoering, waarbij
ook een langere periode voor 2015 in ogenschouw zal worden genomen.
Vraag 24
Op welke wijze wordt de doelmatigheid van artikel 2 gemeten?
Antwoord 24
Zie antwoord vraag 15.
Vraag 25
Op welke manier wordt de doelmatige bijdrage van artikel 2 bij het vinden van werk,
inkomensondersteuning en het bieden van aangepaste arbeid voor hen die dit nodig hebben
in kaart gebracht?
Antwoord 25
Zie antwoord op vraag 15.
Vraag 26
Hoe is in de voorgestelde beleidsdoorlichting geborgd dat niet alleen over de doelgroep,
maar ook met de doelgroep van de betreffende wetten en regelingen wordt gesproken?
Antwoord 26
De monitoring en evaluatie van de Participatiewet vormt een belangrijk onderdeel van
de beleidsdoorlichting. Hiervoor zijn in 2015 en 2017 ervaringsonderzoeken onder P-wet
cliënten (met onderscheid naar diverse doelgroepen), werkgevers en gemeenten gehouden.
Op dit moment loopt de derde ronde van deze ervaringsonderzoeken ten behoeve van de
eindevaluatie. Een aanzienlijke steekproef van de doelgroep draagt daarmee bij aan
het inzicht in de werking van de Participatiewet.
Ook wordt voor de tweede keer onderzoek gedaan naar het functioneren van cliëntenraden
en hun ervaringen met de uitvoering van de Participatiewet.
Zoals in het antwoord op vraag 11 is aangegeven neemt de LCR deel aan de Klankbordgroep
voor de beleidsdoorlichting. Daarnaast zal ik in de afrondende fase van de beleidsdoorlichting
ook vertegenwoordiging vanuit het cliënten perspectief betrekken.
Vraag 27
Hoe wordt voorkomen dat de beleidsdoorlichting een louter theoretische exercitie tussen
stakeholders wordt en directe, ongefilterde praktijkgeluiden onvoldoende in de doorlichting
worden meegenomen?
Antwoord 27
Zie antwoord op vraag 11 en 26.
Vraag 28
Is het mogelijk om aan de opzet voor de beleidsdoorlichting, via een representatieve
steekproef, een enquête of interviewreeks met de doelgroep(en) van de betreffende
wetten en regelingen toe te voegen?
Vraag 29
Indien het antwoord op vraag 28 negatief is, welke alternatieve onderzoeksmethoden
en -technieken kunt u inzetten om van de beleidsdoorlichting een doorleefd, waarachtig
verhaal te maken dat herkenbaar is voor de doelgroep(en) van de betreffende wetten
en regelingen?
Antwoord 28 en 29
De doorlichting is een synthese onderzoek, dat zich vooral op bestaand onderzoeksmateriaal
baseert. Sinds de invoering van de Participatiewet wordt tweejaarlijks onderzoek gedaan
naar de ervaringen van cliënten, werkgevers en gemeenten. Voor de enquêtes van het
cliëntenonderzoek, dat door de Inspectie SZW wordt uitgevoerd, worden representatieve
steekproeven getrokken van verschillende doelgroepen van de Participatiewet. In de
laatste ronde van deze ervaringsonderzoeken heb ik ter aanvulling hierop opdracht
gegeven tot een casusonderzoek, waarin de drie perspectieven (cliënt, werkgever en
gemeenten) in samenhang terugkomen. Deze methode zet ik juist in om herkenbare verhalen
uit de praktijk te krijgen.
Vraag 30
Waarom is ervoor gekozen het onderzoek uit te besteden aan een extern bureau?
Antwoord 30
Vanwege de breedte van het artikel gaat het om een omvangrijk onderzoek en ligt het
niet in de rede om dit binnen de bestaande capaciteit van het ministerie uit te voeren.
Het laten uitvoeren van het onderzoek door een onafhankelijk, extern onderzoeksbureau
is ook een manier om de kwaliteit en onafhankelijkheid van de beleidsdoorlichting
te bevorderen.
Vraag 31
Waarom wordt Cedris niet betrokken bij de beleidsdoorlichting?
Antwoord 31
Zie ook het antwoord op vraag 11.
De suggestie dat Cedris niet betrokken is bij de beleidsdoorlichting is niet correct.
In tussentijdse evaluaties van het instrument Beschut werk is en wordt Cedris in de
gelegenheid gesteld om mee te praten over het onderzoek. Ook is Cedris vertegenwoordigd
in de klankbordgroepen voor de ervaringsonderzoeken in het kader van de evaluatie
van de Participatiewet onder werkgevers en gemeenten. Daarnaast ligt het in de lijn
der verwachting dat ik Cedris, naast andere veldpartijen, betrek bij het denken over
aanbevelingen en maatregelen.
Vraag 32
Welke partijen worden nog meer betrokken bij de Klankbordgroep?
Vraag 33
Hoe worden innovatieve partijen betrokken bij de Klankbordgroep?
Vraag 34
Worden er andere partijen buiten de Klankbordgroep betrokken bij de beleidsdoorlichting?
Vraag 35
Worden ook innovatieve partijen betrokken bij de beleidsdoorlichting?
Vraag 36
Worden andere partijen buiten de Klankbordgroep de ruimte geboden om een bijdrage
te leveren aan de beleidsdoorlichting?
Vraag 37
Op welke wijze wordt de inbreng van andere partijen buiten de Klankbordgroep meegenomen
in de beleidsdoorlichting?
Antwoord 32 t/m 37
Zie antwoord op vraag 11.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.R.J. Rog, voorzitter van de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid -
Mede ondertekenaar
S. Kraaijenoord, adjunct-griffier