Verslag houdende een lijst van vragen en antwoorden : Verslag houdende een lijst van vragen en antwoorden
35 095 XII Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2018 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 3 VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
Vastgesteld 18 december 2018
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat, belast met het voorbereidend
onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm
van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden.
De vragen zijn op 6 december 2018 voorgelegd aan de Minister en de Staatssecretaris
van Infrastructuur en Waterstaat. Bij brief van 14 december 2018 zijn ze door de Minister
en de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat beantwoord.
Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van
het wetsvoorstel voldoende voorbereid.
De voorzitter van de commissie, Agnes Mulder
De griffier van de commissie, Israel
Vraag 1
Kan de regering toelichten wat het project emissiereducties als gevolg van maatregelen
in het Schone Lucht Akkoord bij artikel 20 behelst? Welke maatregelen worden verder
meegenomen in het Schone Lucht Akkoord?
Antwoord 1
Samen met andere overheden werk ik aan de voorbereiding voor het Schone Lucht Akkoord
(SLA). Hiermee zetten we in op een permanente verbetering van de luchtkwaliteit en
werken we toe naar de WHO-streefwaarden. Het project emissiereducties betreft een
onderzoek naar de effecten van luchtkwaliteitsmaatregelen. Voor de zomer 2019 verwacht
ik u het SLA toe te kunnen sturen. Dan kan ik u nader informeren over het in te zetten
maatregelenpakket.
Vraag 2
Wat houdt het vernieuwingsprogramma Koers Inspectie Leefomgeving en Transport in?
Antwoord 2
De snel veranderende wereld, de technologische ontwikkelingen en de lessen uit de
parlementaire enquête over de Fyra vormen de aanleiding voor een koerswijziging van
de ILT. Om deze redenen werkt de ILT sinds 2016 met het veranderprogramma Koers ILT
2021. De koersverandering is gericht op het vergroten van het maatschappelijk effect
van het werk van de ILT, waarbij selectiviteit, effectiviteit, signaleren en zakelijke
vergunningverlening de belangrijkste pijlers zijn. Dat betekent onder andere dat de
ILT haar capaciteit wil inzetten op de onderwerpen waar de maatschappelijke risico’s
het grootst zijn. Daarvoor heeft ze een methodiek ontwikkeld om deze risico’s, die
zeer verschillend van aard zijn, en de maatschappelijke schade als gevolg daarvan
onderling vergelijkbaar te maken (de ILT-brede risicoanalyse (IBRA), zie Kamerstuk
34 550 XII, nr. 80).
Via de Meerjarenplannen en Jaarverslagen van de ILT informeer ik de Tweede Kamer periodiek
over het werk van de ILT en over de resultaten van dit verandertraject. Zie voor de
meest recente uitgaven Kamerstuk 35 000 XII, nr. 4 en Kamerstuk 34 775 XII, nr. 74.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A.H. (Agnes) Mulder, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
M.Y. Israel, griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.