Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Kerstens over de erbarmelijke staat van de vliegschool in Woensdrecht
Vragen van het lid Kerstens (PvdA) aan de Staatssecretaris van Defensie over de erbarmelijke staat van de vliegschool in Woensdrecht (ingezonden 15 november 2018).
Antwoord van Staatssecretaris Visser (Defensie) (ontvangen 11 december 2018).
Vraag 1
Hebt u kennisgenomen van het artikel «Vliegschool Defensie op Woensdrecht in «erbarmelijke
staat»»?1
Antwoord 1
Ja, het artikel verwijst naar een werkbezoek van de Inspecteur Generaal der Krijgsmacht
van 1 maart 2018.
Vraag 2 en 3
Bent u van mening dat Defensie haar personeel mag huisvesten, opleiden of op elke
andere manier laten werken in gebouwen die zo verwaarloosd zijn dat er schimmel op
de muren staat? Zo nee, waarom is er niets gedaan na de afgifte nieuwbouwvergunning
die is afgegeven in 2010?
Bent u geïnformeerd over het indringende advies van de inspecteur aan de Commandant
Luchtstrijdkrachten in de luchtmachttoren in Breda om snel iets aan de situatie te
doen? Zo ja, is de reactie mede namens u gegeven? Zo nee, gaat u per omgaande nu wel
iets ondernemen om het Defensiepersoneel van een veilige werkomgeving te voorzien?
Antwoord 2 en 3
De nieuwbouw voor de Elementaire Vliegeropleiding (EMVO) staat al een tijd in het
defensie bouwprogramma, maar is in verband met bezuinigingen en omgevingsvergunningenproblematiek
naar achteren geschoven. Hierdoor moeten de noodgebouwen omstreeks twee jaar langer
dan verwacht dienst doen. Het personeel is hierover begin 2018 geïnformeerd.
Omdat de noodgebouwen langer gebruikt moeten worden, zijn mede op aangeven van het
Coördinatiecentrum Expertise Arbeidsomstandigheden en Gezondheid (CEAG) en in overleg
met de lokale medezeggenschap, acties ter verbetering ingezet. Zo worden onder meer
lekkages hersteld, gevels en kozijnen geschilderd en vloerbedekking deels vervangen.
Een groot deel van deze verbeteringen is voor het einde van het jaar uitgevoerd, met
een kleine uitloop naar het eerste kwartaal van 2019. Het CEAG heeft geen bedrijfsonveilige
of ongezonde situaties geconstateerd.
Defensie Vastgoed Management (DVM) werkt momenteel aan een programma van eisen voor
de nieuwbouw. Dit programma van eisen wordt begin 2019 verwacht, waarna het Rijksvastgoedbedrijf
(RVB) opdracht krijgt het project verder uit te werken en te realiseren. Realisatie
van nieuwbouw staat voor eind 2020 gepland in het bouwprogramma van DVM, maar is vooral
afhankelijk van de verstrekking van de benodigde vergunningen.
Vraag 4
Bent u geïnformeerd over de andere klachten en problemen die zich bij de vliegschool
voordoen? Was u bijvoorbeeld op de hoogte van het feit dat chroom-6 houdende verf
is gebruikt in cockpits van lesvliegtuigen? Zo ja, welke maatregelen heeft u genomen?
Zo nee, waarom niet? Onderneemt u stappen om de problemen met de automatiseringssystemen
van de meteorologische dienst op te lossen?
Antwoord 4
Ja. Medio 2017 is door het CEAG een risicobeoordeling uitgevoerd naar vermeende blootstelling
van vliegers aan chroom-6 bij het vliegen met de PC-7. Uit dit CEAG onderzoek bleek
dat de luchtconcentratie de grenswaarde chroom-6 niet overschreed.
Het oude verfsysteem in de cockpits van de PC-7 bevatte in alle lagen chroomhoudende
verf. Voor de PC-7 is een chroomvrij verfsysteem gecertificeerd voor de buitenzijde
van de romp en de cockpit van het toestel. Dit chroomvrije verfsysteem wordt aangebracht
wanneer een toestel van een nieuwe verflaag moet worden voorzien.
De aanwezigheid van chroomhoudende verf op een vliegtuig levert in principe geen gezondheidsrisico
op. Alleen in geval vliegtuigdelen worden bewerkt (schuren, verspanen, boren) bestaat
de kans dat chroom-6 deeltjes vrij komen. Daarom wordt niet onnodig maar alleen tijdens
onderhoud (een deel van) het verfsysteem vervangen. Een deel van de romp moest recent
worden voorzien van een nieuwe verflaag en daarvoor is het chroomvrije verfsysteem
toegepast (Kamerbrief 35 000-X, nr. 7).
Over de automatiseringssysteem van de meteorologische dienst kan ik u melden dat het
personeel van de Joint Meteorologische Groep nadrukkelijk betrokken is geweest bij
de beoordeling van de aangeboden systemen. Het nieuwe systeem functioneert, maar kent
aanloopproblemen waarvan de impact gering is. De verwachting is dat deze kinderziektes
in 2019 worden opgelost.
Vraag 5
Welke korte en langere termijn gevolgen heeft het noodgedwongen om veiligheidsredenen
moeten sluiten van het vliegveld voor de opleiding van de vliegers? Bent u hierover
eerder geïnformeerd? Zo ja, welke acties heeft u ondernomen? Zo nee, welke acties
gaat u nu ondernemen?
Antwoord 5
Ik heb de Kamer begin dit jaar geïnformeerd over het personeelstekort in het vakgebied
Luchtverkeersleiding (Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2017–2018, nr. 1472). Het vakgebied Luchtverkeersleiding kampt al enkele jaren met tekorten als gevolg
van een moeizame instroom en een relatief grote irreguliere uitstroom. Dit betekent
dat we gemiddeld één keer per kwartaal de openstelling van het vliegveld Woensdrecht
gedurende een dagdeel moeten beperken. Door de inzet van het personeel af te stemmen
op het geplande vliegprogramma levert dit tot op heden geen beperkingen op voor de
EMVO.
Vraag 6
Kunt u een overzicht geven van de staat van onroerend goed van Defensie, mede na aanleiding
van dit en het eerdere bericht dat militairen in hotels gehuisvest werden vanwege
de slechte omstandigheden van de barakken op Huis ter Heide?2 Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6
Zoals u is toegezegd in o.a. het WGO-P, krijgt de Kamer uiterlijk 1 juni 2019 het
Strategisch Vastgoed Plan toegezonden.
Vraag 7
Kunt u deze vragen voor de begrotingsbehandeling beantwoorden?
Antwoord 7
Nee. Gezien de zeer korte reactietijd tussen het indienen van de vragen en de begrotingsbehandeling
is dit niet mogelijk geweest.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Visser, staatssecretaris van Defensie
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.