Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Sjoerdsma over de uitzending van Radar over zzp’ers en acquisitiefraude
Vragen van het lid Sjoerdsma (D66) aan de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat over de uitzending van Radar over zzp'ers en acquisitiefraude (ingezonden 23 oktober 2018).
Antwoord van Staatssecretaris Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) (ontvangen 29 november
2018).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van de uitzending van Radar op 22 oktober 2018 over de agressieve
verkoop van energiecontracten aan kleine ondernemers?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Deelt u de mening dat het onacceptabel is dat de Kamer van Koophandel (KvK) ongewenste
telemarketing en systematische misleiding bij ondernemers faciliteert?
Antwoord 2
Het handelsregister is een register van ondernemingen en rechtspersonen in Nederland
en heeft een drietal wettelijke doelen:
1. Ondernemers en particulieren kunnen met het Handelsregister achterhalen met wie zij
zaken doen, bijvoorbeeld (potentiële) klanten en leveranciers. Dit bevordert de rechtszekerheid
in het handelsverkeer.
2. Algemene gegevens over de samenstelling van ondernemingen en rechtspersonen verstrekken.
3. Overheden kunnen gegevens over bedrijven en rechtspersonen uit het Handelsregister
halen, en hoeven deze daardoor niet meer bij de ondernemer na te vragen. Dat vermindert
de administratieve lasten.
Het handelsregister is hiertoe openbaar. De KvK heeft op grond van de Handelregisterwet
2007 een wettelijke plicht om op verzoek van derden handelsregistergegevens te verstrekken.
De afnemer van gegevens uit het handelsregister is niet verplicht om de KvK te laten
weten wat men met de gegevens wil gaan doen. De KvK kan dit doel nu (dus) ook niet
meewegen in een beslissing wel of niet te verstrekken.
Ook het (zakelijk) telefoonnummer moet worden opgegeven aan het handelsregister en
is vanwege bovenstaande doelen een openbaar gegeven. Ondernemers die natuurlijke personen
zijn kunnen zich inschrijven in het Bel-me-niet-Register en zij kunnen voor ongewenste
telefoongesprekken en e-mails gebruik maken van hun recht van verzet. De KvK geeft
informatie aan ondernemers over deze mogelijkheden en verder geeft de KvK klachten
door aan de Autoriteit Consument en Markt (ACM).
Ook al zijn handelsregistergegevens openbaar, laat dat onverlet dat afnemers van handelsregistergegevens
de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Telecommunicatiewet moeten
respecteren en dat ze in moeten staan voor rechtmatige gegevensverwerking.
De ergernissen rondom ongewenste direct marketing zijn mij bekend. Ik beraad mij op
evenwichtige maatregelen die ongewenste direct marketing met handelsregistergegevens
beperkt, en tegelijk de openbaarheid van het handelsregister ten behoeve van haar
wettelijke doelen borgt. Uw Kamer wordt hier op korte termijn nader over geïnformeerd.
Vraag 3
Deelt u de mening dat de KvK met het verstrekken van complete online adressenbestanden
met gegevens van ondernemers ongewenste commerciële doeleinden in de hand werkt en
dat dit weinig te maken heeft met de rechtszekerheidsdoeleinden van het Handelsregister?
Antwoord 3
Het product «adressenbestanden online» vormt geen compleet bestand. In de huidige
«adresbestanden online» zijn namelijk niet de gegevens opgenomen van die ondernemers
die hebben aangegeven dat hun adresgegevens niet gebruikt mogen worden voor ongevraagde
postreclame en verkoop aan de deur (zogenaamde Non Mailing Indicator). Dat betekent
dat van circa 40% van de bij de KvK ingeschreven ondernemingen en rechtspersonen de
contactgegevens niet via het product «adresbestanden online» verstrekt worden.
Daarbij heeft de KvK onlangs aangegeven telefoonnummers in bovengenoemd product niet
meer uit te zullen leveren.
Zoals in het antwoord op vraag 1 is toegelicht kent het handelsregister overigens
meerdere doeleinden.
Vraag 4
Op welke manier gaat u de privacy van ondernemers beter beschermen?
Antwoord 4
Bepaalde (persoons)gegevens in het handelsregister zijn standaard afgeschermd van
de openbaarheid ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen. Dit
zijn bijvoorbeeld het BSN en de woonadressen van bestuurders, commissarissen, enig
aandeelhouders en gevolmachtigden. Dit betekent dat woonadressen alleen openbaar zijn
als de personen bij de onderneming persoonlijk aansprakelijk zijn voor de onderneming
en ze daarom moeten kunnen worden getraceerd (denk met name aan de eigenaar van een
eenmanszaak en de vennoot van een vennootschap onder firma). Ten aanzien van niet
standaard afgeschermde woonadressen kan door de ondernemer wel een verzoek tot afscherming
worden gedaan. Er dient dan sprake te zijn van een waarschijnlijke dreiging en er
moet tevens zijn voldaan aan de andere voorwaarden in artikel 51, derde lid van het
Handelsregisterbesluit 2008. Afgeschermde gegevens zijn dan enkel nog raadpleegbaar
door bestuursorganen, advocaten, notarissen en deurwaarders.
Ik onderzoek momenteel in afstemming met de KvK of de beperkingen op de openbaarheid
verder uitgebreid zouden kunnen/moeten worden. Daarbij moet de juiste balans tussen
rechtszekerheid (het voorkomen van fraude en veilig handelsverkeer) en het ongewenst
benutten van gegevens door derden gevonden worden.
In uw Kamer is onlangs de motie van de leden Amhaouch (CDA) en Wörsdörfer (VVD) aangenomen
waarin de regering wordt verzocht om (standaard) bij ondernemers zonder rechtspersoonlijkheid
het woonadres af te schermen voor niet geautoriseerde organisaties. De opvolging van
deze motie zal in voornoemd traject worden meegenomen.
Vraag 5
Wat is uw reactie op de twijfels die worden geuit door MKB-Nederland over de effectiviteit
van het «opt-in»-register voor ondernemers, ter vervanging van het Bel-me-niet Register?
Antwoord 5
In het eerdergenoemde traject van zoeken naar evenwichtige maatregelen, met betrekking
tot een betere borging van de privacy van ondernemers, zullen uiteraard de belangen
en zienswijzen van de diverse groepen ondernemers worden meegewogen.
Vraag 6
Bent u van mening dat zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) en mkb-ondernemers
dezelfde bescherming zouden moeten genieten als consumenten? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6
Een ondernemer draagt andere verantwoordelijkheden dan een consument en een verschil
in de mate van bescherming kan hierin passend zijn. Ondernemers die als natuurlijk
persoon een onderneming drijven kunnen echter evenals consumenten zich inschrijven
in het Bel-me-niet-register.
Vraag 7
Bent u bereid de Autoriteit Consument en Markt op dit terrein meer bevoegdheden te
geven zodat zij kunnen optreden tegen organisaties die ondernemers ongewenst benaderen
en misleiden? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 7
De ACM houdt toezicht op naleving van artikel 11.7 van de Telecommunicatiewet, waarin
de regels ten aanzien van bescherming van natuurlijke personen tegen ongewenste telefonische
direct marketing staan opgenomen. Naar mijn mening biedt het verder uitbreiden van
de bevoegdheden van de ACM op dit moment geen oplossing voor de problemen die u hier
aankaart.
Vraag 8
Kunt u deze vragen beantwoorden voor de begrotingsbehandeling van het Ministerie van
Economische Zaken en Klimaat?
Antwoord 8
Nee, dit is helaas niet gelukt.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.C.G. Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.