Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Kröger over de recent gepubliceerde factsheet Luchthavenbesluit Lelystad Airport
Vragen van het lid Kröger (GroenLinks) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de recent gepubliceerde factsheet Luchthavenbesluit Lelystad Airport (ingezonden 30 oktober 2018).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
26 november 2018).
Vraag 1, 2, 3, 4, 5, 6
Op welke manier zal Lelystad Airport Schiphol ontlasten, zoals in de factsheet Luchthavenbesluit
Lelystad AirPort wordt vermeld?1
Wordt bedoeld dat ook omwonenden rond Schiphol worden ontlast? Zo ja, op welke manier
zullen zij van een last ontdaan worden door de opening van Lelystad Airport?
Is het waar dat er geen krimp op Schiphol zal plaatsvinden door de verplaatsing van
vluchten naar Lelystad Airport?
Is het waar dat er ook geen vermindering van de huidige overlast zal zijn door de
opening van Lelystad Airport? Zo ja, waarom wordt er dan gerefereerd aan het ontlasten?
Zo nee, waarop baseert u dit?
Is het waar dat het de bedoeling is dat de capaciteit die vrij komt op Schiphol door
de verplaatsing van vluchten naar Lelystad Airport weer gevuld wordt met nieuwe vluchten?
Is het waar dat dit vooral intercontinentale vluchten zijn en dus grotere zwaardere
toestellen die meer herrie maken? Zo ja, waarom wordt er dan gerefereerd aan het ontlasten
van Schiphol?
Als er geen sprake is van het ontlasten van de omwonenden van Schiphol doordat de
overlast niet vermindert, in hoeverre is de factsheet dan een eerlijke voorstelling
van zaken?
Antwoord 1, 2, 3, 4, 5, 6
Op basis van het Aldersakkoord uit 2008 zijn afspraken gemaakt over de ontwikkeling
van het aantal vliegtuigbewegingen naar 570.000. Daarbij is afgesproken dat 70.000
vliegtuigbewegingen van de toen te verwachten marktvraag niet op Schiphol maar op
Eindhoven Airport en Lelystad Airport gezamenlijk zouden plaatsvinden. Dit is afgesproken
uit het oogpunt van hinderbeperking en omgevingskwaliteit en in die zin dus om Schiphol
te ontlasten. Onlosmakelijk daarmee verbonden was de afspraak om op Schiphol tot en
met 2020 510.000 vliegtuigbewegingen (later bijgesteld naar 500.000) toe te staan
en verdere groei na 2020 mogelijk te maken op basis van een 50/50 verdeling van de
milieuwinst.
Zoals in het Regeerakkoord opgenomen is en zoals ik uw Kamer onder andere op 21 februari
jl. bij brief2 heb geïnformeerd fungeert Lelystad Airport als overloopluchthaven voor niet-netwerkgebonden
verkeer van Schiphol. Het luchthavenbesluit biedt uiteindelijk de mogelijkheid voor
maximaal 45.000 vliegtuigbewegingen per jaar. De verplaatsing van verkeer naar Lelystad
creëert ruimte op Schiphol voor netwerkgebonden verkeer ten behoeve van het behoud
en de versterking van het (inter)continentale netwerk van verbindingen. De benutting
van deze ruimte op Schiphol leidt op zichzelf niet tot groei. Voor wat betreft de
geluidbelasting moet worden voldaan aan de afgesproken normen. Dit alles is in lijn
met de afspraken uit het – door Uw Kamer gesteunde – Aldersakkoord, waaraan ik hierboven
heb gerefereerd.
Vraag 7
Bent bereidt de factsheet aan te passen en duidelijk te maken dat de omwonenden van
Schiphol niet gaan profiteren van de opening van Lelystad Airport?
Antwoord 7
Omdat ondanks datgene dat ik in het voorgaande antwoord heb toegelicht het woord «ontlasten»
blijkbaar voor onduidelijkheid zorgt, heb ik de factsheet op dit punt aangepast. De
aangepaste factsheet is als bijlage opgenomen3.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.