Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
36 725 B Wijziging van de begrotingsstaat van het gemeentefonds voor het jaar 2025 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van
artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel
strekt ertoe om voor het jaar 2025 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat
voor het gemeentefonds. Het in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikel wordt
in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
Wetsartikel 3
Ingevolge artikel 5, eerste lid, van de Financiële-verhoudingswet hebben gemeenten gezamenlijk recht op het bedrag dat in de begroting als verplichting
voor het totaal van de algemene uitkering is opgenomen. Ingevolge artikel 5, tweede
lid, van de Financiële-verhoudingswet hebben de gemeenten gezamenlijk recht op de bedragen die in de begroting als verplichting
voor het totaal van de integratie-uitkeringen en het totaal van de decentralisatie-uitkeringen
zijn opgenomen.
De in dit wetsartikel opgenomen bedragen zijn niet rechtstreeks uit de begrotingsstaat
af te leiden. De bedragen worden nader onderbouwd in deze memorie van toelichting.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, J.J.M. Uitermark
De Staatssecretaris van Financiën,
T. van Oostenbruggen
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1. Leeswijzer
De eerste suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting
2025. De stand van de eerste suppletoire begroting wordt opgebouwd vanaf de stand
van de vastgestelde begroting 2025.
Door wijzigingen in beleid van verschillende departementen kan worden overgegaan tot
het beleggen of juist weghalen van taken bij gemeenten. Indien dit gepaard gaat met
een toevoeging aan of een uitname uit het gemeentefonds, wordt dit begrotingstechnisch
verwerkt. In de tabel met belangrijkste mutaties worden de mutaties groter dan € 30,0
mln. weergegeven.
Vanaf de eerste suppletoire begroting 2025 wordt in de tabel budgettaire gevolgen
van beleid een extra kolom toegevoegd voor het presenteren van de extrapolatie voor
het jaar 2030
2. Beleid
2.1. Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 1 Belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstenmutaties 2025 (eerste suppletoire
begroting) (bedragen x € 1.000)
Uitgaven 2025
Uitgaven 2026
Uitgaven 2027
Uitgaven 2028
Uitgaven 2029
Uitgaven 2030
Vastgestelde begroting 2025
44.896.000
42.236.156
42.005.802
41.788.344
41.707.183
0
Belangrijkste suppletoire mutaties
1. Extra middelen gemeenten en Jeugd
414.000
1.312.000
1.283.000
– 9.000
– 7.000
3.000
2. Hervormingsagenda Jeugd
0
356.126
274.416
313.079
342.338
342.338
3. Uitstel vervanging Wmo abonnementstarief
0
225.000
0
0
0
0
4. Bijstelling accrestranche 2025
422.842
396.134
394.322
392.465
392.259
389.010
5. Loonbijstelling 2025 Participatie
102.296
98.747
95.202
91.686
88.176
84.744
6. Arbeidsmarktregio's
44.080
37.806
47.941
54.048
0
0
7. Uitvoeringskosten Omgevingswet
80.679
0
0
0
0
0
8. Loon- en prijsbijstelling Beschermd wonen 2025
87.194
87.194
87.194
87.194
87.194
87.194
9. Sociale infrastructuur
54.800
52.927
54.556
56.187
57.821
59.597
10. Wijziging betalingsverloop algemene uitkering 2024
133.911
0
0
0
0
0
11. Afrekening ruimte onder plafond BCF 2024
– 114.671
0
0
0
0
0
12. Extrapolatie 2030
0
0
0
0
0
41.589.299
13. Overige mutaties
134.502
39.881
22.718
9.998
5.004
5.011
Stand 1e suppletoire begroting 2025
46.255.633
44.841.971
44.265.151
42.784.001
42.672.975
42.560.193
Toelichting
1. Extra middelen gemeenten en Jeugd
Voor 2025 tot en met 2027 komt circa € 3 mld. cumulatief voor gemeenten beschikbaar
voor jeugdzorg en voor de terugval in 2026 in het Gemeentefonds. Voor 2028 en verder
worden de beheersmaatregelen uit de Hervormingsagenda Jeugd versterkt en worden aanvullende
maatregelen uitgewerkt. Dit is nader beschreven in paragraaf 3.6 van de Voorjaarsnota.
2. Hervormingsagenda Jeugd
Betreft het overboeken van op de Aanvullende Post gereserveerde middelen voor de Hervormingsagenda
Jeugd. Het gaat om een bedrag van € 356 mln. in 2026 variërend tot € 342 mln. in 2030.
3. Uitstel vervanging Wmo abonnementstarief
De invoering van de inkomens- en vermogensafhankelijke eigen bijdrage Wmo 2015 kan niet
eerder dan per 1 januari 2027 plaatsvinden. Dit leidt tot een besparingsverlies in
het Gemeentefonds van € 225 mln. in 2026. Dit wordt vanaf de VWS-begroting overgeheveld
naar het Gemeentefonds.
4. Bijstelling accrestranche 2025
Op basis van de geactualiseerde bbp-ontwikkeling voor 2025 wordt de accrestranche
2025 overgeheveld naar het Gemeentefonds. Het betreft een bedrag van € 423 mln. in
2025 aflopend naar structureel € 389 mln. vanaf 2030.
5. Loonbijstelling 2025 Participatie
Deze reeks betreft de loonbijstelling voor het jaar 2025 voor de integratie-uitkering
Participatie.
6. Arbeidsmarktregio's
Dit betreft een overboeking van € 44 mln. in 2025 oplopend tot € 54 mln. in 2028.
Deze bijdrage is bedoeld om slagkracht te maken en gezamenlijke dienstverlening te
ontwikkelen met de partners in de arbeidsmarktregio.
7. Uitvoeringskosten omgevingswet
De financiële middelen vanuit het Coalitieakkoord van het kabinet-Rutte IV worden
ingezet voor het bereiken van de doelen van de Omgevingswet. Met het uitkeren van
€ 80,7 mln. in 2025 kunnen de ontvangende partijen in hun transitie ervoor zorgdragen
dat ze aangesloten, geoefend en ingeregeld zijn en voldoen aan de in de Omgevingswet
gestelde eisen. Over deze beleidsmatige uitgave ontvangt de Tweede Kamer in een aparte
kamerbrief een separate onderbouwing conform de rijksbrede werkwijze Beleidskeuzes
uitgelegd (CW 3.1.).
8. Loon- en prijsbijstelling 2025 Beschermd wonen
Deze reeks betreft de loon- en prijsbijstelling voor het jaar 2025 voor de integratie-uitkering
Beschermd wonen.
9. Sociale infrastructuur
Dit betreft een overboeking van € 55 mln. in 2025 oplopend tot € 60 mln. in 2030 van
het Ministerie van SZW, waarvan € 28 mln. structureel. Dit geeft een impuls aan het
vormgeven en versnellen van het toekomstbestendig maken van de sociale infrastructuur.
10. Wijziging betalingsverloop algemene uitkering 2024
Bij Slotwet 2024 is vastgesteld hoe de in 2024 gerealiseerde uitbetalingen voor de
algemene uitkering aan de gemeenten zich verhouden tot het bedrag dat bij de tweede
suppletoire begroting 2024 voor de uitbetalingen is geraamd. Daarbij is gebleken dat
er bij de algemene uitkering lagere uitbetalingen zijn gedaan dan bij tweede suppletoire
begroting 2024 werd verwacht. Het gaat hierbij om een verschil van € 133,9 mln. Dit
bedrag wordt, conform de bestaande systematiek, toegevoegd aan het uitgavenbudget
voor 2025.
11. Afrekening ruimte onder plafond BCF 2024
Het BTW-compensatiefonds (BCF) kent jaarlijks een plafond. Wanneer er aan het eind
van het jaar minder gedeclareerd is dan het vastgestelde plafond, dan wordt het restant
naar rato toegevoegd (dan wel onttrokken in het geval van een overschrijding) aan
het provinciefonds en gemeentefonds. Dit betreft de definitieve afrekening van de
ruimte onder het plafond. Bij Miljoenennota 2025 heeft er reeds een voorlopige afrekening
plaatsgevonden. Ten opzichte hiervan wordt het bedrag met – € 114,7 mln. gecorrigeerd.
12. Extrapolatie 2030
In miljoenennotajaar 2025 is het jaar 2030 toegevoegd aan de begroting. De middelen
voor 2030 zijn via de extrapolatie in de 1e suppletoire begroting toegevoegd.
3. Beleidsartikelen
3.1. Artikel 1 gemeentefonds
In onderstaande tabel worden voor de verplichtingen, de uitgaven en de ontvangsten
de budgettaire gevolgen van beleid van het gemeentefonds weergegeven. Hiermee worden
de integrale uitgaven die samenhangen met de samengestelde beleidsdoelstelling (het
nastreven van een adequate omvang van het gemeentefonds en het nastreven van een adequate
verdeling van de middelen over de gemeenten) inzichtelijk gemaakt.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 1 gemeentefonds (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting (3=1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5=3+4)
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Verplichtingen
44.896.000
0
44.896.000
1.225.449
46.121.449
2.605.815
2.259.349
995.657
965.792
42.560.193
Uitgaven
44.896.000
0
44.896.000
1.359.633
46.255.633
2.605.815
2.259.349
995.657
965.792
42.560.193
Financiering gemeenten
Bijdrage aan medeoverheden
Algemene uitkering en de aanvullende uitkeringen
40.147.299
0
40.147.299
885.064
41.032.363
2.311.135
1.963.613
698.319
729.372
38.040.512
Decentralisatie-uitkeringen
1.041.504
0
1.041.504
255.262
1.296.766
87.226
90.192
93.673
34.625
940.549
Integratie-uitkering Voogdij 18+
0
0
0
1
1
0
0
0
0
0
Integratie-uitkering Beschermd wonen
1.745.850
0
1.745.850
87.194
1.833.044
87.194
87.194
87.194
87.194
1.833.749
Integratie-uitkering Participatie
1.959.386
0
1.959.386
131.111
2.090.497
120.260
118.350
116.471
114.601
1.743.422
Integratie-uitkeringen Overig
0
0
0
1
1
0
0
0
0
0
Kosten Financiële verhoudingswet
Opdrachten
Onderzoeken verdeelsystematiek
1.361
0
1.361
750
2.111
– 250
– 250
– 250
– 250
1.111
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Onderzoeken verdeelsystematiek
600
0
600
250
850
250
250
250
250
850
Ontvangsten
44.896.000
0
44.896.000
1.359.633
46.255.633
2.605.815
2.259.349
995.657
965.792
42.560.193
Toelichting
Algemeen
Het aandeel juridisch verplicht bedraagt bij het gemeentefonds 100%.
Bijdragen aan medeoverheden
Algemene uitkering en de aanvullende uitkeringen
Dit betreft de uitkering aan alle gemeenten, die ten goede komt aan de algemene middelen
van de gemeenten. De uitkering is gebaseerd op artikel 5, eerste lid, van de Financiële-verhoudingswet. Een toelichting op de belangrijkste mutaties is opgenomen in.
Integratie-uitkeringen
Dit betreft de uitkering die wordt toegepast als rechtstreekse overheveling van middelen
naar de algemene uitkering bezwaarlijk is vanwege de omvang van de herverdeeleffecten.
De integratie-uitkering voorziet dan in een geleidelijke overgang naar de algemene
uitkering. De uitkering is gebaseerd op artikel 5, tweede lid, van de Financiële-verhoudingswet. Een toelichting op de belangrijkste mutaties is opgenomen in. Een overzicht van
de integratie-uitkeringen is opgenomen in.
Decentralisatie-uitkeringen
Naast de algemene uitkering en de integratie-uitkering kent het gemeentefonds ook
decentralisatie-uitkeringen. De verdeling van de decentralisatie-uitkering volgt evenmin
als de integratie-uitkering de regels van de verdeling van de algemene uitkering van
het gemeentefonds. Anders dan bij de integratie-uitkering, waar de termijn van overheveling
naar de algemene uitkering van tevoren vaststaat, ontbreekt bij de decentralisatie-uitkering
een dergelijke termijn. De decentralisatie-uitkeringen zijn gebaseerd op de artikel
5, tweede lid, van de Financiële-verhoudingswet. Een toelichting op de belangrijkste mutaties is opgenomen in. Een overzicht van
de decentralisatie-uitkeringen is opgenomen in.
Opdrachten en Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Onderzoeken verdeelsystematiek
Dit betreft het budget dat elk jaar is gereserveerd voor de uitvoering van onderzoeken
op het vlak van de omvang en verdeling van het gemeentefonds en het onderhoud van
het betaalsysteem.
4. Bijlagen
4.1. Overzicht integratie-uitkeringen
Tabel 3 Integratie-uitkeringen (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Uitgaven 2025
Uitgaven 2026
Uitgaven 2027
Uitgaven 2028
Uitgaven 2029
Uitgaven 2030
Voogdij 18+
1
0
0
0
0
0
Beschermd wonen
1.833.044
1.833.749
1.833.749
1.833.749
1.833.749
1.833.749
Participatie
2.090.497
2.013.102
1.944.710
1.876.909
1.809.237
1.743.422
Wijziging betalingsverloop integratie uitkeringen 2024
1
0
0
0
0
0
Totaal
3.923.543
3.846.851
3.778.459
3.710.658
3.642.986
3.577.171
4.2. Overzicht decentralisatie-uitkeringen
Tabel 4 Decentralisatie-uitkeringen (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Uitgaven 2025
Uitgaven 2026
Uitgaven 2027
Uitgaven 2028
Uitgaven 2029
Uitgaven 2030
Aanpak flakka problematiek
200
0
0
0
0
0
Aanpak laaggeletterdheid
6.500
5.000
5.000
5.000
0
0
Alleenverdienersproblematiek
27.468
0
0
0
0
0
Beeldende kunst en vormgeving
13.500
13.500
13.500
13.500
13.500
13.500
Begeleiding jongeren naar werk
14.895
0
0
0
0
0
Behoud sociale voorzieningen Groningen
1.506
0
0
0
0
0
Bodembescherming
8.636
8.636
8.636
8.636
8.636
8.636
BRP centralisering inschrijving vergunninghouders
7.856
7.856
7.856
7.856
7.856
7.856
Correctie Waterschapswegen (Knelpunten verdeelproblematiek)
4.140
4.235
4.332
4.432
4.534
4.638
Einde lening inburgeringsplichtig
1.000
0
0
0
0
0
Extra capaciteit BOA's
13.000
13.000
13.000
13.000
13.000
13.000
Faciliteitenbesluit opvangcentra
12.267
0
0
0
0
0
Gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen
2.500
2.500
0
0
0
0
Impulsbudget arbeidsmarktregio's
35.233
28.959
39.094
45.201
0
0
Impulsbudget sociale infrastructuur
35.000
31.500
31.500
31.500
31.500
31.500
Jeugdhulp aan kinderen in een AZC
5.100
5.100
5.100
5.100
5.100
5.100
Kansen voor alle kinderen
85.000
85.000
85.000
85.000
85.000
85.000
Landelijke aanpak adreskwaliteit
2.856
0
0
0
0
0
Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties
10.282
0
0
0
0
0
LHBTI beleid regenboogsteden
1.232
1.232
0
0
0
0
Maatschappelijke begeleiding
263
0
0
0
0
0
Maatschappelijke opvang
385.057
385.057
385.057
385.057
385.057
385.057
Nationaal Actieplan dakloosheid
55.000
55.000
55.000
55.000
55.000
55.000
Natuur bij Energieprojecten
7.828
0
0
0
0
0
Natuurbrandpreventie en -mitigatie
2.279
0
0
0
0
0
Openbare bibliotheken
59.282
59.282
0
0
0
0
Preventie aanpak van jeugdcriminaliteit
500
500
500
0
0
0
Realisatie energietransitie
80
0
0
0
0
0
Regionale doelgroepspecifieke aanpak
4.784
4.784
0
0
0
0
RES regio's
8.781
8.781
8.781
8.781
8.781
8.781
Slavernijverleden
327
0
0
0
0
0
Toekomstbestendig maken energiebeleid
10.375
0
0
0
0
0
Uitstapprogramma prostituees
6.000
6.000
6.000
6.000
6.000
6.000
Uitvoeringskosten Omgevingswet
80.679
0
0
0
0
0
Veilig wonen
2.415
2.415
0
0
0
0
Veilige steden
825
825
0
0
0
0
Veiligheidshuizen
7.699
7.699
7.699
7.699
7.699
7.699
Verkeersveiligheid
95
95
95
95
95
95
Versterken arbeidsmarktregio's
23.440
23.440
23.440
23.440
14.593
14.593
Versterking dienstverlening gemeenten: personen met verward gedrag
10.000
10.000
10.000
0
0
0
Voorschoolse voorziening peuters
30.000
30.000
30.000
30.000
30.000
30.000
Vrouwenopvang
230.621
210.748
210.894
210.894
210.894
210.894
VTH-taken
46.700
46.700
46.700
46.700
46.700
46.700
Weerbare gemeenschappen tegen ondermijnende criminaliteit
35
0
0
0
0
0
Wet betaalbare huur
19.256
16.406
9.150
7.352
6.500
6.500
Wet kwaliteitsborging bouw
10.076
10.000
0
0
0
0
Work in NL
5.927
6.625
6.625
0
0
0
Wijziging betalingsverloop decentralisatie-uitkeringen 2024
271
0
0
0
0
0
Totaal
1.296.766
1.090.875
1.012.959
1.000.243
940.445
940.549
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.J.M. Uitermark, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties -
Mede ondertekenaar
T. van Oostenbruggen, staatssecretaris van Financiën
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.