Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL B. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Beleid2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties IXB2.2 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties IXA2.3 Overzicht coronamaatregelen3 Beleidsartikelen Ministerie van Financiën (IXB)Artikel 1 BelastingenArtikel 2 Financiële marktenArtikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector Artikel 4 Internationale financiële betrekkingenArtikel 5 Exportkredietverzekeringen, -garanties en investeringsverzekeringenArtikel 6 Btw-compensatiefondsArtikel 9 DouaneArtikel 13 Toeslagen4 Beleidsartikelen Nationale Schuld (IXA)Artikel 11 Financiering staatsschuldArtikel 12 Kasbeheer5 Niet-beleidsartikelenArtikel 8 ApparaatArtikel 10 Nog onverdeeld
36 625 IX Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) en de begrotingsstaat van Nationale Schuld (IXA) voor het jaar 2024 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2024‒2025
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 en 2
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2024 wijzigingen aan te brengen in:
1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB);
2. de begrotingsstaat inzake de Nationale Schuld (IXA).
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Financiën,E. Heinen
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
De voorliggende suppletoire begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de suppletoire begroting September 2024 van het ministerie van Financiën (IXB) en Nationale Schuld (IXA).
In hoofdstuk 2 zijn de overzichten opgenomen met de belangrijkste mutaties: in paragraaf 2.1 voor artikel 1 t/m 13 van IXB en in paragraaf 2.2 voor artikel 11 en 12 van IXA. Paragraaf 2.3 bevat een overzicht coronamaatregelen.
Hoofdstuk 3 en hoofdstuk 4 bevatten per beleidsartikel een budgettaire tabel. Hoofdstuk 5 bevat budgettaire tabellen voor de niet-beleidsartikelen. Conform de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) worden per artikel de mutaties die groter of gelijk zijn aan de ondergrenzen in de onderstaande staffel (tabel 1) toegelicht. Vanwege de staffel kan de som van de toegelichte mutaties afwijken van de totale mutatie op het artikel.
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
< 50
1
2
=> 50 en < 200
2
4
=> 200 en < 1000
5
10
=> 1000
10
20
De toelichting op de mutatie van de belastingontvangsten is in de Najaarsnota opgenomen.
2 Beleid
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties IXB
In onderstaande tabellen worden de belangrijkste suppletoire uitgaven- (tabel 2) en niet-belastingontvangstenmutaties (tabel 3) weergegeven. Dit zijn de wijzigingen ten opzichte van de suppletoire begroting September 2024 van het ministerie van Financiën (IXB) en Nationale Schuld (IXA) en bevat de nieuwe mutaties voor 2024.
Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
Uitgaven 2024
Vastgestelde begroting 2024 (incl. NvW)
11.826.839
Stand suppletoire begroting September 2024
26.251.926
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Eigen personeel
1
20.500
2) ICT opdrachten
1
45.000
3) Invorderingsrente Sondervermögen
1
‒ 123.000
4) Schade-uitkeringen Atradius Dutch State Business (ADSB)
5
65.000
5) Bijstelling Btw-compensatiefonds (BCF)
6
263.339
6) Vrijval niet bestede middelen
10
‒ 54.112
7) Apparaatsuitgaven Toeslagen
13
‒ 42.500
8) Programmamiddelen Hersteloperatie Toeslagen
13
‒ 134.800
9) Overige mutaties
‒ 10.396
Stand 2e suppletoire begroting 2024
26.280.957
Toelichting
1. Eigen personeel
Per saldo vallen de personele uitgaven naar verwachting € 21 mln. hoger uit dan eerder begroot. Dit is met name het gevolg van een succesvolle werving, waardoor de Belastingdienst voor ligt op de realisatie van het instroomdoel uit het jaarplan van 3.250 fte. Derhalve is er een hogere instroom van personeel dan eerder verwacht.
2. ICT opdrachten
De uitgaven aan ICT opdrachten vallen naar verwachting € 45 mln. hoger uit dan eerder begroot. Dit is met name het gevolg van een duurder contract voor hard- en software en daarnaast zijn de uitgaven hoger door een combinatie van factoren, zoals prijsstijgingen en zijn er minder uitgaven uitgesteld of niet doorgegaan dan eerder verwacht.
3. Invorderingsrente Sondervermögen
De Hoge Raad heeft geoordeeld dat een groot Duits vastgoedfonds (Sondervermögen) niet belastingplichtig is in Nederland en daarom geen winstbelasting hoefde te betalen tussen 1997 en 2009. Eerder was € 203 mln. aan totale renteuitgaven geraamd in 2024. De prognose van de uitbetaling voor het Sondervermögen is aangepast. Momenteel wordt een betaling van € 80 mln. verwacht in 2024 en het restant 2025. Daarom wordt de raming in 2024 met € 123 mln. verlaagd. De bijstelling voor 2025 vindt volgend jaar plaats.
4. Schade-uitkeringen Atradius Dutch State Business (ADSB)
Op basis van de ramingen van Atradius Dutch State Business (ADSB) wordt er € 65 mln. meer schade verwacht dan geraamd op de nieuwe en/of lopende door de exportkredietverzekering (ekv) gedekte transacties. Dit komt door meerdere schade-uitkeringen. De schade-uitkeringen zijn moeilijk te ramen doordat het lastig is om definitief te stellen welke schades uiteindelijk uitgekeerd moeten worden.
5. Bijstelling Btw-compensatiefonds (BCF)
Als gevolg van overhevelingen van budget van ministeries naar decentrale overheden wordt er uitgavenbudget in het gemeente of provinciefonds gestort. Het geraamde btw-deel van dit budget wordt in het BCF gestort (circa € 263 mln.). Gemeentes en provincies kunnen de betaalde btw die verband houdt met de budgetoverhevelingen naar het gemeente- en provinciefonds terugvragen bij het BCF.
6. Vrijval niet bestede middelen
Het resterende budget voor 2024 op Artikel 10 Nog onverdeeld (€ 54,1 mln.) komt niet meer tot besteding en valt daarom vrij.
7. Apparaatsuitgaven Toeslagen
In 2024 worden er minder uitgaven (€ 42,5 mln.) gerealiseerd op het apparaatsbudget van Toeslagen dan eerder geraamd. Dit wordt met name veroorzaakt door een later moment van uitvoering van de programma’s Herstel Toeslagen. Verder is er sprake van meer bezetting door intern personeel en minder gebruik van externe inhuur.
8. Programmamiddelen hersteloperatie Toeslagen
Vanwege een later moment van uitvoering van de aanvullende schaderoute door de Stichting Gelijkwaardig Herstel, de prognose van de overige routes voor aanvullende schade en een lagere realisatie voor het kwijtschelden van private schulden wordt er in 2024 € 135 mln. minder besteed aan programmamiddelen van de Hersteloperatie Toeslagen. Het totaal aan meerjarige bestedingen wijzigt naar verwachting niet.
Tabel 3 Belangrijkste suppletoire niet-belastingontvangstenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
Ontvangsten 2024
Vastgestelde begroting 2024
4.547.757
Stand suppletoire begroting September 2024
4.617.655
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Ramingsbijstelling ontvangsten boetes en doorbelasten kosten vervolging
1
40.000
2) Verkoop aandelen ABN AMRO
3
367.137
3) Bijstelling dividend financiële & niet-financiële deelnemingen
3
38.000
4) Vervroegde aflossing Greek Loan Facility
4
479.757
5) Overige mutaties
21.025
Stand 2e suppletoire begroting 2024
5.563.574
Toelichting
1. Ramingsbijstelling ontvangsten boetes en doorbelasten kosten vervolging
De raming van de ontvangsten van doorbelasten kosten vervolging en boetes wordt naar boven bijgesteld naar aanleiding van realisaties in 2024 die hoger uitvielen dan geraamd.
2. Verkoop aandelen ABN AMRO
Door de verkoop van aandelen ABN AMRO door de Staat via de beurs en de inkoop van aandelen door ABN AMRO, nemen de verwachte opbrengsten met € 367 mln. toe. Dit betreft de verkoopopbrengst tot en met september 2024.
3. Bijstelling dividend financiële & niet-financiële deelnemingen
Er vindt een positieve bijstelling van de dividendraming van de staatsdeelnemingen plaats voor het jaar 2024 (€ 38 mln.). Dit op basis van de vastgestelde dividenduitkeringen.
4. Vervroegde aflossing Greek Loan Facility
Griekenland lost een deel van de uitstaande leningen onder de Greek Loan Facility vervroegd af (€ 479,8 mln.). Deze vervroegde aflossing zal op 15 december plaatsvinden. Het afgeloste bedrag staat gelijk aan de voorziene aflossing voor 2026, 2027 en 2028.
2.2 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties IXA
In onderstaande tabellen worden de belangrijkste suppletoire uitgaven- (tabel 4) en ontvangstenmutaties (tabel 5) weergegeven.
Tabel 4 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1000)
Artikelnummer
Uitgaven 2024
Vastgestelde begroting 2024 (incl. NvW)
45.485.755
Stand suppletoire begroting September 2024
49.673.384
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Rente vast schuld
11
‒ 43.000
2) Rente vlottende schuld
11
‒ 108.000
3) Aflossing vaste schuld
11
18.000
4) Rentelasten kasbeheer
12
‒ 4.785
Stand 2e suppletoire begroting 2024
49.535.599
Toelichting
1. Rente vaste schuld
Bij de uitgifte van nieuwe schuld worden de rentetarieven vastgelegd tegen het dan geldende rentetarief. Hierdoor vallen de verwachte rentelasten in 2024 naar verwachting € 43,0 mln. lager uit dan eerder geraamd.
2. Rente vlottende schuld
De raming van de rentelasten vlottende schuld valt naar verwachting € 108 mln. lager uit als gevolg van de realisaties op de geldmarkt en doordat de raming van het kastekort voor 2024 is afgenomen.
3. Aflossing vaste schuld
De aflossing van de vaste schuld neemt in het lopende jaar met € 18 mln. toe als gevolg van de vervroegde aflossing van een obligatie met een aflosdatum in 2027.
4. Rentelasten kasbeheer
De rentelasten kasbeheer vallen naar verwachting € 4,8 mln. lager uit. Dit is vooral het gevolg van de nieuwe raming sociale fondsen.
Tabel 5 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
Ontvangsten 2024
Vastgestelde begroting 2024 (incl. NvW)
66.692.810
Stand suppletoire begroting September 2024
73.837.388
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Mutatie vlottende schuld
11
‒ 3.620.000
2) Rentelasten kasbeheer
12
2.295
3) Mutaties in rekening-courant en deposito
12
‒ 116.005
4) Ontvangsten aflossingen
12
11.314
Stand 2e suppletoire begroting 2024
70.114.992
Toelichting
1. Mutatie vlottende schuld
De mutatie vlottende schuld is in 2024 € 3,6 mld. lager als gevolg van een lagere financieringsbehoefte doordat het verwachte kastekort voor het lopende begrotingsjaar is afgenomen. Schommelingen in de financieringsbehoefte in een lopend begrotingsjaar worden zo veel mogelijk opgevangen op de geldmarkt.
2. Rentebaten kasbeheer
De rentebaten kasbeheer vallen naar verwachting € 2,3 mln. hoger uit. Dit is het gevolg van het bijwerken van de realisatie.
3. Mutaties in rekening-courant en deposito
Uit de actualisatie van de raming van uitgaven en inkomsten van sociale fondsen blijkt dat deze fondsen in 2024 minder middelen storten in de schatkist dan eerder verwacht. Dit betekent dat de geraamde mutatie in het saldo op de rekeningen-courant en deposito’s met € 116 mln. daalt ten opzichte van de laatste raming.
4. Ontvangsten aflossingen
Op basis van de actuele inzichten wordt verwacht dat de aflossingen op de leningen die door agentschappen en rechtspersonen met een wettelijke taak (RWT's) in het kader van schatkistbankieren zijn afgesloten, in 2024 € 11,3 mln. hoger zullen uitvallen dan eerder geraamd.
2.3 Overzicht coronamaatregelen
In onderstaande tabel worden de coronagerelateerde uitgaven- en ontvangsten weergegeven per begrotingsartikel. Bijbehorende kamerstukken zijn opgenomen voor verdere toelichting. Ook is een uitgebreid overzicht terug te vinden op de pagina Overheidsfinanciën op www.Rijksfinanciën.nl.
Tabel 6 Coronamaatregelen op de begroting van het Ministerie van Financiën (bedragen x € 1 mln.)
Art.
Naam maatregel/regeling
Bedrag verplichtingen 2024
Bedrag uitgaven 2024
Bedrag ontvangsten 2024
Relevante Kamerstukken
1
Belasting- en invorderingsrente1
‒ 5,0
‒ 5,0
77,4
Kamerstukken II 2019-2020, 35 412, nr. 1, 35 466, nr. 1 en 35 540, nr. 1Kamerstukken II 2020-2021, 35 850 nr. 1 en 35 420, nr. 348
4
EIB pan-Europees Garantiefonds
0,0
17,9
0,0
Kamerstukken II 2019-2020, 35 492, nr. 1 en 35 492, nr. 2
5
Herverzekering leverancierskredieten
2,1
2,1
0,1
Kamerstukken II 2019-2020, 35 433, nr. 1
X Noot
1
Per abuis is in de 1e suppletoire begroting '0' opgenomen bij de bedragen van de belasting- en invorderingsrente. Hier had bovenstaande reeks moeten staan, conform de Ontwerpbegroting 2024. Er hebben sinds de Ontwerpbegroting 2024 geen wijzigingen plaatsgevonden.
3 Beleidsartikelen Ministerie van Financiën (IXB)
Artikel 1 Belastingen
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Belastingen (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
4.838.603
‒ 60.076
4.778.527
Uitgaven (1) + (2)
4.053.750
‒ 60.076
3.993.674
Apparaatsuitgaven (1)
3.591.227
17.519
3.608.746
Personele uitgaven
3.127.213
21.050
3.148.263
Eigen personeel
2.584.845
22.689
2.607.534
Inhuur externen
515.465
‒ 1.639
513.826
Overig personeel
26.903
0
26.903
Materiële uitgaven
464.014
‒ 3.531
460.483
ICT
39.836
450
40.286
Bijdrage aan SSO's
326.458
‒ 4.146
322.312
Overig materieel
97.720
165
97.885
Programma-uitgaven (2)
462.523
‒ 77.595
384.928
Garanties
181
0
181
Garantie procesrisico's
181
0
181
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
15.333
0
15.333
Waarderingskamer
2.489
0
2.489
Kadaster
2.933
0
2.933
Kamer van Koophandel
341
0
341
Overige bijdrage ZBO's/RWT's
9.570
0
9.570
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
2.787
0
2.787
Overige internationale organisaties
2.787
0
2.787
Opdrachten
410.149
45.840
455.989
ICT opdrachten
345.669
45.840
391.509
Overige opdrachten
64.480
0
64.480
Bijdrage aan agentschappen
12.889
0
12.889
Bijdrage Logius
4.287
0
4.287
Bijdrage overige agentschappen
8.602
0
8.602
(Schade)vergoeding
30.623
‒ 435
30.188
(Schade)vergoedingen
27.231
‒ 435
26.796
Vergoeding proceskosten
3.392
0
3.392
Rente
424.316
‒ 123.000
301.316
Belasting- en invorderingsrente
424.316
‒ 123.000
301.316
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
‒ 433.755
0
‒ 433.755
Toerekening uitgaven aan Douane
‒ 215.786
0
‒ 215.786
Toerekening uitgaven aan Toeslagen
‒ 217.969
0
‒ 217.969
Ontvangsten (3) + (4)
217.796.185
‒ 107.745
217.688.440
Programma-ontvangsten (3)
217.688.927
‒ 115.245
217.573.682
waarvan: Belastingontvangsten
216.185.397
‒ 155.245
216.030.152
Bekostiging
230.864
15.000
245.864
Doorbelasten kosten vervolging
230.864
15.000
245.864
Rente
1.034.025
0
1.034.025
Belasting- en invorderingsrente
1.034.025
0
1.034.025
Boetes en schikkingen
238.641
25.000
263.641
Ontvangsten boetes en schikkingen
238.641
25.000
263.641
Apparaatsontvangsten (4)
107.258
7.500
114.758
Tabel 8 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
4.838.603
‒ 60.076
4.778.527
waarvan garantieverplichtingen
336
0
336
Garantie procesrisico's
336
0
336
waarvan overige verplichtingen
4.838.267
‒ 60.076
4.778.191
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Personele uitgaven
Per saldo vallen de personele uitgaven naar verwachting € 21 mln. hoger uit dan eerder begroot. Dit is met name het gevolg van een succesvolle werving waardoor de Belastingdienst voor ligt op de realisatie van het instroomdoel uit het jaarplan van 3.250 fte. Derhalve is er een hogere instroom van personeel dan eerder verwacht.
Opdrachten
De uitgaven aan ICT opdrachten vallen naar verwachting € 45 mln. hoger uit dan eerder begroot. Dit is met name het gevolg van een duurder contract voor hard- en software en daarnaast zijn de uitgaven hoger door een combinatie van factoren, zoals prijsstijgingen en meer contracten afgesloten dan eerder verwacht.
Belasting- en invorderingsrente
De Hoge Raad heeft geoordeeld dat een groot Duits vastgoedfonds (Sondervermögen) niet belastingplichtig is in Nederland en daarom geen winstbelasting hoefde te betalen tussen 1997 en 2009. Eerder was € 203 mln. aan totale renteuitgaven geraamd in 2024. De prognose van de uitbetaling voor het Sondervermögen is aangepast. Momenteel wordt een betaling van € 80 mln. verwacht in 2024 en het restant 2025. Daarom wordt de raming in 2024 met € 123 mln. verlaagd. De bijstelling voor 2025 vindt volgend jaar plaats.
Ontvangsten
Belastingontvangsten
In de Najaarsnota 2024 worden de mutaties van de Belastingontvangsten toegelicht. Zie «Bijlage 2: Volledige belasting- en premieontvangsten» voor de bedragen en «Hoofdstuk 1.3 Het inkomstenbeeld» voor een algemene toelichting. De aansluiting met de bedragen in de begrotingstoelichting (artikel 1 Belastingen, tabel budgettaire gevolgen van beleid) ziet er als volgt uit:
Tabel 9 Belastingontvangsten (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Totaal belastingontvangsten
286.420.811
447.389
286.868.200
– /– Afdracht Gemeentefonds
43.836.964
134.888
43.971.852
– /– Afdracht Provinciefonds
3.870.135
84.316
3.954.451
– /– Afdracht BES-fonds
93.773
10.091
103.864
– /– Belastingontvangsten artikel 6 Btw-compensatiefonds
4.248.636
263.339
4.511.975
– /– Belastingontvangsten artikel 9 Douane
18.185.906
110.000
18.295.906
Belastingontvangsten artikel 1 Belastingen
216.185.397
‒ 155.245
216.030.152
Bekostiging
De realisatiecijfers waren afgelopen maanden hoger dan verwacht en daarom wordt € 15 mln. meer ontvangsten uit het doorbelasten van vervolgingskosten verwacht dan eerder geraamd.
Boetes en schikkingen
De realisatiecijfers waren afgelopen maanden hoger dan verwacht en daarom wordt € 25 mln. meer boeteontvangsten verwacht dan eerder geraamd.
Artikel 2 Financiële markten
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 10 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2 Financiële markten (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
‒ 4.126.859
4.159.887
33.028
Uitgaven
35.379
‒ 3.613
31.766
Bekostiging
7.795
‒ 1.228
6.567
Accountantskamer
1.544
0
1.544
Muntcirculatie
4.567
0
4.567
IMVO convenanten
32
0
32
Overig
1.652
‒ 1.228
424
Opdrachten
11.453
54
11.507
Wijzer in geldzaken
1.864
0
1.864
Vakbekwaamheid
5.543
0
5.543
Uitvoeringskosten SRH
0
0
0
Schadeloosstelling SRH
2.200
0
2.200
Convertibiliteit Oekraïense hryvnia
0
0
0
Uitvoeringskosten omwisselen Oekraïense hryvnia
0
0
0
Overig
1.846
54
1.900
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
14.915
‒ 2.350
12.565
Bijdrage AFM BES-toezicht
737
0
737
Bijdrage DNB toezicht en DGS BES
2.112
0
2.112
Bijdrage toezicht en handhaving MIF
28
0
28
Bijdrage PSD II
34
0
34
Bijdrage FEC
5.195
‒ 250
4.945
Overig
6.809
‒ 2.100
4.709
Storting/onttrekking begrotingsreserve
625
‒ 89
536
Dotatie begrotingsreserve DGS BES
0
0
0
Dotatie begrotingsreserve NHT
625
‒ 89
536
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
591
0
591
IASB
441
0
441
(Caribean) Financial Action Task Force
150
0
150
Ontvangsten
12.309
‒ 1.811
10.498
Bekostiging
2.000
0
2.000
Ontvangsten muntwezen
2.000
0
2.000
Opdrachten
1.455
0
1.455
Wijzer in geldzaken
1.455
0
1.455
Convertibiliteit Oekraïense hryvnia
0
0
0
Ontvangsten
8.854
‒ 1.811
7.043
Overig
8.854
‒ 1.811
7.043
Tabel 11 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
‒ 4.126.859
4.159.887
33.028
waarvan garantieverplichtingen
‒ 4.162.238
4.163.500
1.262
Garantie SRF
‒ 4.163.500
4.163.500
0
Garantie WAKO (kernongevallen)
0
0
0
Garantie DGS BES
1.262
0
1.262
Garantie Stichting Waarborgfonds Motorverkeer
0
0
0
waarvan overige verplichtingen
35.379
‒ 3.613
31.766
Muntcirculatie
4.567
0
4.567
Vakbekwaamheid
5.543
0
5.543
Schadeloosstelling SRH
2.200
0
2.200
Uitvoeringskosten omwisselen Oekraïense hryvnia
0
0
0
Bijdrage DNB toezicht en DGS BES
2.112
0
2.112
Bijdrage FEC
5.195
‒ 250
4.945
Overige betalingsverplichtingen
15.762
‒ 3.363
12.399
Toelichting
Verplichtingen
Garantie SRF
De Algemene Rekenkamer en de ADR hebben er op gewezen dat negatieve bijstellingen van garantieverplichtingen uit voorgaande jaren niet eenduidig worden verantwoord. Om dit op te lossen is rijksbreed een nieuwe uniforme werkwijze voorgeschreven. Negatieve bijstellingen op garantieverplichtingen als gevolg van vrijval worden voortaan alleen «bruto» verwerkt, dit om de Kamer meer inzicht te geven en beter in staat te stellen haar budgetrecht uit te oefenen. ‘Bruto’ verwerken houdt in dat de negatieve bijstelling alleen wordt verwerkt in de saldibalans, niet in bovenstaande budgettaire tabel. Om te voorkomen dat deze nieuwe werkwijze leidt tot onrechtmatigheden in het Jaarverslag 2024, is een aantal budgettaire correcties nodig. Zo wordt onder andere de negatieve bijstelling van € 4,16 mld. op de garantie SRF nu gecorrigeerd.
Uitgaven
Bekostiging
Dit betreft een overboeking van € 1,2 mln. van artikel 2 Financiële Markten naar artikel 1 Belastingen. Dit omdat de Belastingdienst werkzaamheden uitvoert rond het verbod op contante betalingen van bedragen boven de 3.000 euro.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Dit betreft een desaldering van € 2,1 mln. op de ontvangsten en uitgaven. De geleidelijke ontsluiting van het Ultimate Beneficial Owner (UBO) register zorgt voor hogere ontvangsten en uitgaven. Eerder werd verwacht dat deze ontvangsten en uitgaven doorberekend zouden worden aan de Staat. Echter worden deze hogere ontvangsten en uitgaven door de Kamer van Koophandel verrekend, en is de verwachting dat het huidige budget voldoende is.
Ontvangsten
Overig
Zie toelichting onder uitgaven - Bijdrage aan ZBO's/ RWT's.
Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 12 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
25.918.200
‒ 1.388
25.916.812
Uitgaven
13.760.268
‒ 1.388
13.758.880
Garanties
20
0
20
Regeling Bijzondere Financieringen
20
0
20
Leningen
13.100.000
0
13.100.000
Lening TenneT
13.100.000
0
13.100.000
Opdrachten
5.242
‒ 479
4.763
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen
5.242
‒ 479
4.763
Opstart Invest International
0
0
0
Vermogensverschaffing/-onttrekking
649.837
0
649.837
Kapitaalinjectie TenneT
0
0
0
Afdrachten Staatsloterij
100.000
0
100.000
Kapitaalinjectie Invest-NL
330.000
0
330.000
Kapitaalinjectie Invest International
219.837
0
219.837
Kapitaalinjectie regionale netbeheerders
0
0
0
Storting/onttrekking begrotingsreserve
0
0
0
Dotatie begrotingsreserve Gasunie
0
0
0
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
5.169
‒ 909
4.260
NLFI
5.169
‒ 909
4.260
Ontvangsten
2.652.676
406.202
3.058.878
Garanties
1.000
0
1.000
Premieontvangsten garantie KLM
0
0
0
Premieontvangsten Gasunie
0
0
0
Premieontvangsten garantie FMO
1.000
0
1.000
Leningen
276.423
0
276.423
Renteontvangsten lening TenneT
276.423
0
276.423
Vermogensverschaffing/-onttrekking
2.370.753
405.137
2.775.890
Aan-/verkoop vermogenstitels
903.753
367.137
1.270.890
Afdrachten Staatsloterij
100.000
0
100.000
Dividenden staatsdeelnemingen
1.367.000
38.000
1.405.000
Winstafdracht DNB
0
0
0
waarvan: Griekse inkomsten SMP
0
0
0
waarvan: rente-inkomsten ESM
0
0
0
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
4.500
1.065
5.565
NLFI
4.500
1.065
5.565
Tabel 13 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
25.918.200
‒ 1.388
25.916.812
waarvan garantieverplichtingen
269.134
0
269.134
Garanties en vrijwaringen staatsdeelnemingen
0
0
0
Garantie FMO
269.134
0
269.134
waarvan overige verplichtingen
25.649.066
‒ 1.388
25.647.678
Lening SRH
‒ 11.202
0
‒ 11.202
Lening TenneT
25.000.000
0
25.000.000
Kapitaalinjectie TenneT
0
0
0
Aan-/verkoop vermogenstitels
0
0
0
Afdrachten Staatsloterij
100.000
0
100.000
Kapitaalinjectie Invest-NL
330.000
0
330.000
Kapitaalinjectie Invest International
219.837
0
219.837
Kapitaalinjectie regionale netbeheerders
0
0
0
Overige betalingsverplichtingen
10.431
‒ 1.388
9.043
Toelichting
Ontvangsten
Vermogensverschaffing/-onttrekking
Door de verkoop van aandelen ABN AMRO door de Staat via de beurs en de inkoop van aandelen door ABN AMRO, nemen de verwachte opbrengsten met € 367 mln. toe. Dit betreft de verkoopopbrengst tot en met september 2024.
Tevens vindt een positieve bijstelling van de dividendraming van de staatsdeelnemingen plaats voor het jaar 2024 (€ 38 mln.). Dit op basis van de vastgestelde dividenduitkeringen.
Artikel 4 Internationale financiële betrekkingen
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 14 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 Internationale financiële betrekkingen (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
6.013.221
2.621.799
8.635.020
Uitgaven
520.648
190
520.838
Garanties
17.794
150
17.944
EIB pan-Europees garantiefonds
17.794
150
17.944
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
500.685
40
500.725
Multilaterale ontwikkelingsbanken en fondsen
1.519
0
1.519
Rentecompensatie ESM
0
0
0
Wereldbank
364.730
0
364.730
EBRD
100.000
40
100.040
Kapitaalinleg ESM
0
0
0
Bijdrage EU voor rente Oekraïne
34.436
0
34.436
Leningen
0
0
0
Teruggave winsten
0
0
0
Lening aan Oekraïne
0
0
0
Opdrachten
2.169
0
2.169
Technische assistentie
2.069
0
2.069
Overige opdrachten
100
0
100
Ontvangsten
120.709
476.333
597.042
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
20.942
0
20.942
Ontvangsten IFI's
20.942
0
20.942
Ontvangsten ESM Kapitaal
0
0
0
Leningen
99.767
476.333
576.100
Aflossing lening Griekenland
0
479.757
479.757
Renteontvangsten lening Griekenland
99.767
‒ 3.424
96.343
Aflossing lening Oekraïne
0
0
0
Renteontvangsten lening Oekraïne
0
0
0
Tabel 15 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
6.013.221
2.621.799
8.635.020
waarvan garantieverplichtingen
5.849.538
2.621.759
8.471.297
Kredieten EU-betalingsbalanssteun
94.089
0
94.089
Garantie aan DNB inzake IMF
‒ 106.941
2.141.800
2.034.859
ESM
0
0
0
EFSM
254.899
0
254.899
AIIB
13.877
0
13.877
Wereldbank
99.067
0
99.067
SURE
‒ 159.636
159.636
0
EIB - pan-Europees garantiefonds
‒ 320.323
320.323
0
NGEU
584.260
0
584.260
MFB
0
0
0
MFB Headroomgarantie
3.443.246
0
3.443.246
Oekraïne faciliteit
1.947.000
0
1.947.000
waarvan overige verplichtingen
163.683
40
163.723
Multilaterale ontwikkelingsbanken en fondsen
1
0
1
Rentecompensatie ESM
0
0
0
Wereldbank
68.513
0
68.513
EBRD
100.000
40
100.040
Kapitaalinleg ESM
0
0
0
Bijdrage EU voor rente Oekraïne
‒ 7.000
0
‒ 7.000
Teruggave winsten SMP/ANFA
0
0
0
Lening aan Oekraïne
0
0
0
Technische assistentie kiesgroeplanden
2.069
0
2.069
Overige betalingsverplichtingen
100
0
100
Toelichting
Verplichtingen
Garantieverplichtingen
De Algemene Rekenkamer en de ADR hebben er op gewezen dat negatieve bijstellingen van garantieverplichtingen uit voorgaande jaren niet eenduidig worden verantwoord. Om dit op te lossen is rijksbreed een nieuwe uniforme werkwijze voorgeschreven. Negatieve bijstellingen op garantieverplichtingen als gevolg van vrijval worden voortaan alleen «bruto» verwerkt, dit om de Kamer meer inzicht te geven en beter in staat te stellen haar budgetrecht uit te oefenen. ‘Bruto’ verwerken houdt in dat de negatieve bijstelling alleen wordt verwerkt in de saldibalans, niet in bovenstaande budgettaire tabel. Om te voorkomen dat deze nieuwe werkwijze leidt tot onrechtmatigheden in het Jaarverslag 2024, is een aantal budgettaire correcties nodig. Zo wordt onder andere de negatieve bijstelling van € 2,14 mld. op de garantie DNB inzake IRF nu gecorrigeerd, net zoals de negatieve bijstelling van € 159,6 mln. op de garantie SURE en de negatieve bijlstelling van € € 320,3 mln. op de garantie EIB - pan-Europees garantiefonds.
Ontvangsten
Leningen
Griekenland lost een deel van de uitstaande leningen onder de Greek Loan Facility vervroegd af (€ 479,8 mln.). Deze vervroegde aflossing zal op 15 december plaatsvinden. Het afgeloste bedrag staat gelijk aan de voorziene aflossing voor 2026, 2027 en 2028. Tevens worden de renteontvangsten met € 3,4 mln. naar beneden bijgesteld op basis van de vervroegde aflossing en de gerealiseerde rentestand.
Artikel 5 Exportkredietverzekeringen, -garanties en investeringsverzekeringen
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 16 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 Exportkredietverzekeringen, -garanties en investeringsverzekeringen (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
10.090.394
‒ 4.929.853
5.160.541
Uitgaven
167.394
65.147
232.541
Opdrachten
20.386
82
20.468
Kostenvergoeding Atradius DSB
19.283
0
19.283
Uitvoeringskosten herverzekering leverancierskredieten
1.000
0
1.000
Overige uitgaven
103
82
185
Garanties
73.000
65.065
138.065
Schade-uitkering EKV
72.000
65.000
137.000
Schade-uitkering herverzekering leverancierskredieten
1.000
65
1.065
Storting/onttrekking begrotingsreserve
74.008
0
74.008
Mutatie begrotingsreserve EKV
74.008
0
74.008
Ontvangsten
148.457
140
148.597
Garanties
124.174
140
124.314
Premies EKV
70.244
0
70.244
Premies herverzekering leverancierskredieten
0
0
0
Schaderestituties EKV voor 1999
28.834
0
28.834
Schaderestituties EKV vanaf 1999 tot 2019
3.764
0
3.764
Schaderestituties EKV na 2019
21.332
0
21.332
Schaderestituties herverzekering leverancierskredieten
0
140
140
Storting/onttrekking begrotingsreserve
24.283
0
24.283
Mutatie begrotingsreserve EKV
24.283
0
24.283
Tabel 17 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
10.090.394
‒ 4.929.853
5.160.541
waarvan garantieverplichtingen
9.995.000
‒ 4.930.000
5.065.000
Exportkredietverzekeringen
9.995.000
‒ 4.930.000
5.065.000
waarvan: aangegane garantieverplichtingen
9.995.000
‒ 4.930.000
5.065.000
waarvan: vervallen garantieverplichtingen
0
0
0
waarvan overige verplichtingen
95.394
147
95.541
Kostenvergoeding Atradius DSB
19.283
0
19.283
Uitvoeringskosten herverzekering leverancierskredieten
1.000
0
1.000
Schade-uitkering herverzekering leverancierskredieten
1.000
65
1.065
Storting begrotingsreserve EKV
74.008
0
74.008
Overige betalingsverplichtingen
103
82
185
Toelichting
Verplichtingen
Exportkredietverzekeringen
Het plafond van € 10 mld. aan maximaal in een jaar aan te gane verplichtingen zal naar alle waarschijnlijkheid niet volledig worden benut in 2024. Op basis van de verplichtingen die op dit moment zijn aangegaan en de transacties die nog in 2024 worden verwacht, wordt € 4,9 mld. aan geraamde verplichtingen afgeboekt.
Uitgaven
Garanties
Op basis van de ramingen van Atradius Dutch State Business (ADSB) wordt er € 65 mln. meer schade verwacht dan geraamd op de nieuwe en/of lopende door de exportkredietverzekering (ekv) gedekte transacties. Dit komt door meerdere schade-uitkeringen. De schade-uitkeringen zijn moeilijk te ramen doordat het lastig is om definitief te stellen welke schades uiteindelijk uitgekeerd moeten worden.
Artikel 6 Btw-compensatiefonds
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 18 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 6 Btw-compensatiefonds (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
4.248.636
263.339
4.511.975
Uitgaven
4.248.636
263.339
4.511.975
Bijdrage aan medeoverheden
4.248.636
263.339
4.511.975
Bijdragen aan gemeenten
3.811.036
117.603
3.928.639
Bijdragen aan provincies
437.600
145.736
583.336
Ontvangsten
4.248.636
263.339
4.511.975
Toelichting
Verplichtingen, uitgaven en ontvangsten
Bijdrage aan medeoverheden
Als gevolg van overhevelingen van budget van ministeries naar decentrale overheden wordt er uitgavenbudget in het gemeente of provinciefonds gestort. Het geraamde btw-deel van dit budget wordt in het BCF gestort (circa € 263,3 mln.). Gemeentes en provincies kunnen de betaalde btw die verband houdt met de budgetoverhevelingen naar het gemeente- en provinciefonds terugvragen bij het BCF.
De drie grootste posten binnen deze bijstelling zijn: € 65,2 mln. aan verwachte btw-afdracht voor het project Woningbouw op Korte Termijn (WOKT), waarmee provincies worden ondersteund in de financiering van woningbouwprojecten; € 53,6 mln. aan verwachte btw-afdracht voor mobiliteitspakketten, gericht op mobiliteitsmaatregelen, zoals de verbetering van de infrastructuur rondom woningbouwlocaties; en € 51,7 mln. als geraamd btw-deel van de specifieke uitkering (SPUK) voor de opvang van Oekraïense ontheemden.
Artikel 9 Douane
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 19 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 9 Douane (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
1.063.441
‒ 985
1.062.456
Uitgaven (1) + (2)
1.063.441
‒ 985
1.062.456
Apparaatsuitgaven (1)
579.269
12.710
591.979
Personele uitgaven
569.442
13.653
583.095
Eigen personeel
510.270
6.357
516.627
Inhuur externen
58.502
3.636
62.138
Overig personeel
670
3.660
4.330
Materiële uitgaven
9.827
‒ 943
8.884
ICT
2.174
‒ 154
2.020
Bijdrage aan SSO's
163
500
663
Overig materieel
7.490
‒ 1.289
6.201
Programma-uitgaven (2)
484.172
‒ 13.695
470.477
Bekostiging
0
0
0
Overige bekostiging
0
0
0
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
1.208
299
1.507
Overige bijdrage ZBO's/RWT's
1.208
299
1.507
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
219.672
0
219.672
Wereld Douane Organisatie
196
0
196
Bijdragen vertragingsrente EU
219.476
0
219.476
Bijdrage aan overige (inter)nationale organisaties
0
0
0
Opdrachten
41.096
‒ 14.565
26.531
ICT opdrachten
3.088
‒ 2.375
713
Overige opdrachten
38.008
‒ 12.190
25.818
Bijdrage aan agentschappen
3.410
386
3.796
Bijdrage overige agentschappen
3.410
386
3.796
(Schade)vergoeding
0
185
185
(Schade)vergoedingen
0
185
185
Vergoeding proceskosten
0
0
0
Rente
3.000
0
3.000
Belasting- en invorderingsrente
3.000
0
3.000
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
215.786
0
215.786
Toegerekende uitgaven van Belastingen
215.786
0
215.786
Ontvangsten (3) + (4)
18.196.611
121.693
18.318.304
Programmaontvangsten (3)
18.196.006
110.000
18.306.006
waarvan: Belastingontvangsten
18.185.906
110.000
18.295.906
Bekostiging
500
0
500
Doorbelasten kosten vervolging
500
0
500
Rente
5.600
0
5.600
Belasting- en invorderingsrente
5.600
0
5.600
Boetes en schikkingen
4.000
0
4.000
Ontvangsten boetes en schikkingen
4.000
0
4.000
Apparaatsontvangsten (4)
605
11.693
12.298
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Personele uitgaven
De personele uitgaven zijn met € 13,6 mln. verhoogd. De Douane heeft in 2024 meer mensen geworven dan geraamd (€ 6,4 mln.). Daarnaast zijn de uitgaven voor externe inhuur hoger dan begroot (€ 3,6 mln.) vanwege de gevolgen van de cao-stijgingen voor uitzendkrachten en verlenging van bestaande externe inhuur. De post Overig personeel komt € 3,7 mln. hoger uit door de Regeling Vervroegd Uittreden (RVU).
Opdrachten
De post Opdrachten wordt met € 14,6 mln. neerwaarts bijgesteld. Dit wordt onder meer veroorzaakt door het intrekken van de lopende aanbesteding van mobiele containerscans waarover op 11 september een brief aan de Tweede Kamer1 is verstuurd (€ 4,5 mln.), vertraagde uitgaven op het gebied van cameratoezicht (€ 3,2 mln.), het inhuren van externen in plaats van het uitzetten van opdrachten in de markt (€ 3 mln.) en lagere uitgaven op diverse ICT en bedrijfsvoeringsprogramma's (€ 3,9 mln).
Ontvangsten
Belastingontvangsten
In de Najaarsnota 2024 worden de mutaties van de Belastingontvangsten toegelicht. Zie «Bijlage 2: Volledige belasting- en premieontvangsten» voor de bedragen en «Hoofdstuk 1.3 Het inkomstenbeeld» voor een algemene toelichting. De aansluiting met de bedragen in de begrotingstoelichting is te vinden onder tabel 9 op artikel 1 Belastingen, tabel budgettaire gevolgen van beleid).
Apparaatsontvangsten
De Douane heeft een subsidie ontvangen van de Europese Commissie (EC) voor de financiering van 80% van de aanschafkosten voor specifieke scan-, detectie- en laboratoriumtechniek en bijbehorende onderhoudskosten (€ 11,7 mln.). Het gaat hier om de tweede tranche van de subsidie welke voor 50% is ontvangen. Het overige deel volgt op een later moment.
Artikel 13 Toeslagen
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 20 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 13 Toeslagen (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
1.858.741
‒ 102.391
1.756.350
Uitgaven (1) + (2)
1.898.164
‒ 186.408
1.711.756
Apparaatsuitgaven (1)
597.684
‒ 42.742
554.942
Personele uitgaven
579.120
‒ 47.492
531.628
Eigen personeel
215.585
‒ 4.919
210.666
Inhuur externen
362.299
‒ 42.573
319.726
Overig personeel
1.236
0
1.236
Materiële uitgaven
18.564
4.750
23.314
ICT
275
0
275
Bijdrage aan SSO's
0
0
0
Overige materiële uitgaven
18.289
4.750
23.039
Programma-uitgaven (2)
1.300.480
‒ 143.666
1.156.814
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
106
0
106
Bijdrage overige ZBO's/RWT's
106
0
106
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
4.901
0
4.901
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
4.901
0
4.901
Opdrachten
69.807
150
69.957
ICT opdrachten
2.027
0
2.027
Overige opdrachten
67.780
150
67.930
Bijdrage aan medeoverheden
124.876
‒ 2.150
122.726
Bijdrage aan medeoverheden
124.876
‒ 2.150
122.726
(Schade)vergoeding
880.821
‒ 141.666
739.155
Compensatie toeslagengedupeerden
570.628
‒ 87.537
483.091
Kwijtschelden private schulden
86.764
‒ 44.800
41.964
Herstelprogramma voor kinderen
117.600
0
117.600
Herstelregeling voor ex-partners
40.579
‒ 9.679
30.900
Herstelregeling voor gedupeerden andere toeslagen
0
0
0
Overige (schade)vergoedingen
65.250
350
65.600
0
Subsidies
2.000
0
2.000
Subsidie toeslagen herstel
2.000
0
2.000
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
217.969
0
217.969
Toegerekende uitgaven van Belastingen
217.969
0
217.969
Ontvangsten
0
0
0
Programma-ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt in 2024 per saldo verlaagd met € 102,4 mln. Dit loopt veelal gelijk met wijzigingen in uitgavenbudget (zie de toelichting onder 'Uitgaven') en deels met op zichzelf staande wijzigingen in het verplichtingenbudget. De voornaamste op zichzelf staande wijziging in het verplichtingenbudget betreft een opwaartse correctie in 2024 van circa € 82 mln. Met het naar voren halen van dit budget uit 2025 en 2026 wordt het verplichtingenbudget in lijn gebracht met het jaar waarin de verplichting voor uitvoering van de Stichting Gelijkwaardig Herstel (SGH) is aangegaan.
Uitgaven
Personele uitgaven
In 2024 worden minder uitgaven (circa € 47 mln.) gerealiseerd op het apparaatsbudget van Toeslagen dan eerder geraamd. Dit wordt met name veroorzaakt door een later moment van uitvoering van de programma’s Herstel Toeslagen. Verder is er sprake van meer bezetting door intern personeel en minder gebruik van externe inhuur. Ook vindt er in verband met hoger uitvallende kosten bij communicatie een herschikking plaats naar het budget materiële uitgaven.
(Schade)vergoeding
Vanwege een later moment van uitvoering van de aanvullende schaderoute door de Stichting Gelijkwaardig Herstel (SGH), de prognose van de overige routes voor aanvullende schade en een lagere realisatie voor het kwijtschelden van private schulden wordt er in 2024 circa € 135 mln. minder besteed aan programmamiddelen van de Hersteloperatie Toeslagen. Het totaal aan meerjarige bestedingen wijzigt naar verwachting niet. Daarnaast vindt er een interdepartementale overboeking van € 7,2 mln. plaats naar het ministerie van Justitie & Veiligheid ten behoeve van de Raad van Rechtsbijstand.
4 Beleidsartikelen Nationale Schuld (IXA)
Artikel 11 Financiering staatsschuld
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 21 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 11 Financiering staatsschuld (bedragen x € 1 mln.)
Omschrijving
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
43.627
‒ 133
43.494
Uitgaven
43.627
‒ 133
43.494
Opdrachten
21
0
21
Overige kosten
21
0
21
Rente
6.052
‒ 151
5.901
Rente vaste schuld
4.951
‒ 43
4.908
Rente vlottende schuld
1.018
‒ 108
910
Voortijdige beëindiging schuld
0
0
0
Rente derivaten lang
83
0
83
Rente derivaten kort
0
0
0
Voortijdige beëindiging derivaten
0
0
0
Leningen
37.554
18
37.572
Aflossing vaste schuld
37.554
18
37.572
Mutatie vlottende schuld
0
0
0
Ontvangsten
55.343
‒ 3.620
51.723
Rente
236
0
236
Rente vlottende schuld
30
0
30
Rente derivaten lang
0
0
0
Voortijdige beëindiging derivaten
206
0
206
Leningen
55.107
‒ 3.620
51.487
Uitgifte vaste schuld
40.001
0
40.001
Mutatie vlottende schuld
15.106
‒ 3.620
11.486
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Rente
Per saldo vallen de rentelasten naar verwachting € 151,0 mln. lager uit. De belangrijkste verklaringen hiervoor zijn:
Rente vaste schuld
Bij de uitgifte van nieuwe schuld worden de rentetarieven vastgelegd tegen het dan geldende rentetarief. Hierdoor vallen de verwachte rentelasten in 2024 naar verwachting € 43,0 mln. lager uit dan eerder geraamd.
Rente vlottende schuld
De raming van de rentelasten vlottende schuld valt naar verwachting € 108 mln. lager uit als gevolg van de realisaties op de geldmarkt in 2024 en doordat de raming van het kastekort voor 2024 is afgenomen.
Leningen
Aflossing vaste schuld
De aflossing van de vaste schuld neemt in het lopende jaar met € 18 mln. toe als gevolg van de vervroegde aflossing van een obligatie met een aflosdatum in 2027.
Ontvangsten
Leningen
Mutatie vlottende schuld
De mutatie vlottende schuld is in 2024 lager als gevolg van een lagere financieringsbehoefte doordat de raming van het kastekort voor het lopende begrotingsjaar is afgenomen. Schommelingen in de financieringsbehoefte in een lopend begrotingsjaar worden zo veel mogelijk opgevangen op de geldmarkt.
Artikel 12 Kasbeheer
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 22 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 12 Kasbeheer (bedragen x € 1 mln.)
Omschrijving
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
6.046
‒ 5
6.041
Uitgaven
6.046
‒ 5
6.041
Rente
3.346
‒ 5
3.341
Rente kasbeheer
3.346
‒ 5
3.341
Voortijdige beëindiging binnen kasbeheer
0
0
0
Leningen
2.700
0
2.700
Verstrekte leningen
2.700
0
2.700
Mutaties in rekening-courant en deposito's
0
0
0
Mutaties in rekening courant en deposito
0
0
0
Ontvangsten
18.495
‒ 102
18.392
Rente
145
2
147
Rente kasbeheer
145
2
147
Voortijdige beëindiging binnen kasbeheer
0
0
0
Leningen
1.202
11
1.213
Ontvangen aflossingen
1.202
11
1.213
Mutaties in rekening-courant en deposito's
17.148
‒ 116
17.032
Mutaties in rekening courant en deposito
17.148
‒ 116
17.032
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Rente
Rente kasbeheer
De rentelasten kasbeheer vallen naar verwachting € 4,8 mln. lager uit. Dit is vooral het gevolg van de nieuwe raming sociale fondsen.
Ontvangsten
Rente
Rente kasbeheer
De rentebaten kasbeheer vallen naar verwachting € 2,3 mln. hoger uit. Dit is het gevolg van het bijwerken van de realisatie.
Leningen
Ontvangen aflossingen
Op basis van de actuele inzichten wordt verwacht dat de aflossingen op de leningen die door agentschappen en rechtspersonen met een wettelijke taak (RWT's) in het kader van schatkistbankieren zijn afgesloten, in 2024 € 11,3 mln. hoger zullen uitvallen dan eerder geraamd.
Mutaties in rekening-courant en deposito's
Mutaties in rekening-courant en deposito's
Uit de actualisatie van de raming van uitgaven en inkomsten van sociale fondsen blijkt dat deze fondsen in 2024 minder middelen storten in de schatkist dan eerder verwacht. Dit betekent dat de geraamde mutatie in het saldo op de rekeningen-courant en deposito’s daalt ten opzichte van de laatste raming.
5 Niet-beleidsartikelen
Artikel 8 Apparaat
Tabel 23 Apparaatsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
450.101
6.937
457.038
Uitgaven
450.134
6.937
457.071
Personele uitgaven
294.951
‒ 13.055
281.896
Eigen personeel
270.801
‒ 19.589
251.212
Inhuur externen
22.241
6.729
28.970
Overig personeel
1.909
‒ 195
1.714
Materiële uitgaven
155.183
19.992
175.175
ICT
22.643
2.308
24.951
Bijdrage aan SSO's
50.633
5.754
56.387
Overig materieel
81.907
11.930
93.837
Ontvangsten
62.011
5.862
67.873
Apparaatsontvangsten
62.011
5.862
67.873
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Personele uitgaven
Naar verwachting vallen de personele uitgaven € 13 mln. lager uit. Dit komt met name door de lastige wervingsopgave.
Materiële uitgaven
De materiële uitgaven vallen naar verwachting € 20 mln. hoger uit dan de vastgestelde begroting. De hogere uitgaven komen met name door uitgaven aan categoriemanagement (overig materieel) waar ook overheveling vanuit andere rijksbrede afnemers tegenover staat en een hogere bijdrage aan SSO's.
Ontvangsten
Apparaatsontvangsten
De ontvangsten op artikel 8 Apparaat Kerndepartement vallen circa € 5,9 mln. hoger uit dan eerder verwacht. Dit komt met name door hogere verkoopontvangsten van Domeinen Roerende Zaken en Bedrijfsvoering heeft hogere ontvangsten door categoriemanagement, huisvesting en opgehaalde cateringkosten bij directies die gebruik hebben gemaakt van catering.
Artikel 10 Nog onverdeeld
Tabel 24 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
54.112
‒ 54.112
0
Uitgaven
54.112
‒ 54.112
0
Nog te verdelen
54.112
‒ 54.112
0
Loonbijstelling programma
0
0
0
Loonbijstelling apparaat
12.751
‒ 12.751
0
Prijsbijstelling apparaat
18.580
‒ 18.580
0
Onvoorzien programma
1.041
‒ 1.041
0
Onvoorzien apparaat
21.740
‒ 21.740
0
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Nog te verdelen
Het resterende budget in 2024 van € 54 mln. op artikel 10 Nog onverdeeld komt niet meer tot besteding en valt daarom vrij.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E. Heinen, minister van Financiën
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.