Lijst van vragen : Lijst van vragen over het rapport Focus op inhuur van docenten van de Algemene Rekenkamer (Kamerstuk 27923-488)
2024D25021 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs over het rapport Focus op inhuur van docenten van de Algemene Rekenkamer (Kamerstuk 27 923, nr. 488).
De fungerend voorzitter van de commissie,
Michon-Derkzen
Adjunct-griffier van de commissie,
Huls
Nr
Vraag
1
Is bekend hoeveel externe bureaus er zijn in Nederland, die bemiddelen in het inhuren
van docenten? Is er bekend in hoeverre dit aantal de afgelopen tien jaar is gegroeid?
2
Kunt u een beeld geven van de omvang en vormen van externe inhuur in de verschillende
regio’s?
3
Welke mogelijkheden heeft een school om de externe inhuur naar beneden te brengen
ten tijde van een personeelstekort?
4
Hoe verklaart u dat externe bureaus eerder geneigd zijn startende docenten een vast
contract te geven?
5
Hoe vaak komt het voor dat secundaire arbeidsvoorwaarden beter of slechter zijn bij
externe bureaus? Worden bijvoorbeeld vaker leaseauto's aangeboden?
6
Wat is de gemiddelde vergoeding die bureaus ontvangen voor overgenomen docenten? Om
hoeveel gemeenschapsgeld gaat dit totaal?
7
Kan de bureaumarge uitgesplitst worden in opslag voor overhead en de winstmarge?
8
Kunt u meer recente cijfers delen over externe inhuur dan de cijfers uit 2022?
9
Welk deel van de scholen die meer dan 5% externe inhuur hebben bevindt zich in kwetsbare
buurten?
10
Kunnen de redenen voor inhuur en voor het laten inhuren gekwantificeerd worden in
relatieve omvang?
11
In hoeverre maken scholen al gebruik van vervangingspools, waarin schoolbesturen onderling
samenwerken om starters op de onderwijsarbeidsmarkt overal te laten kennismaken, terwijl
deze starters wel in dienst zijn bij een schoolbestuur, mede om ziekteverzuim beter
op te vangen? Welke juridische en praktische belemmeringen bestaan er voor zo'n aanpak?
12
In hoeverre zijn de kwantitatieve en kwalitatieve lerarentekorten mede in de hand
gewerkt door slecht werkgeverschap op de scholen, met te grote klassen, te hoge werkdruk,
onvoldoende inspraak van docenten, te veel extra taken die bij docenten op hun bordje
worden gelegd en onvoldoende flexibiliteit? In hoeverre valt te verwachten dat het
zal helpen als zulke zaken fundamenteel op orde worden gebracht door in de cao1 op deze punten kaders te stellen?
13
Vindt u de grote verschillen in prijzen tussen bureaus uitlegbaar?
14
In hoeverre zijn ingehuurde docenten ervan bewust dat zij minder pensioen opbouwen?
15
Hoeveel btw2 moet een extern bureau afdragen als het een docent door een school laat inhuren?
16
Op welke termijn en in hoeverre kan de nieuwe Wet strategisch personeelsbeleid gaan
helpen om de inhuur van externe docenten te beteugelen met een duidelijke norm van
maximaal 5% voor de inhuur, nu de VO3-Raad schermt met de minimale onderwijstijd die scholen volgens de Wet voortgezet
onderwijs verplicht moeten geven, als een excuus voor deze externe inhuur?
X Noot
1
cao: collectieve arbeidsovereenkomst
X Noot
2
btw: belasting over de toegevoegde waarde
X Noot
3
VO: voortgezet onderwijs
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
I.J.M. Michon-Derkzen, voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Mede ondertekenaar
M.H.M. Huls, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.