Lijst van vragen : Verslag houdende een lijst van vragen inzake Wijziging van de begrotingsstaat van het Mobiliteitsfonds voor het jaar 2024 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
2024D19966 VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat, belast met het voorbereidend
onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm
van een lijst van vragen.
De fungerend voorzitter van de commissie,
Postma
Adjunct-griffier van de commissie,
Meedendorp
Nr
Vraag
1.
Wat is de volledig vrij besteedbare ruimte op deze begroting?
2.
Kunt u aangeven op welke specifieke artikelen nog vrij besteedbare ruimte zit?
3.
Welke begrotingsartikelen zijn beleidsmatig belegd, maar nog niet juridisch vastgelegd?
4.
Op welke begrotingsartikelen zijn bedragen bestuurlijk vastgelegd?
5.
Kunt u aangeven hoe de 200 miljoen euro voor het verkeersveiliger maken van wegen
besteed wordt? Kunt u daarbij aangeven voor welke wegen welke budgetten gereserveerd
zijn?
6.
Kan aan de hand van een meerjarentabel worden toegelicht welke posten en projecten
uit de begroting van het Mobiliteitsfonds specifiek bestemd zijn voor de ontsluiting
van woningbouwprojecten, welke temporiseringen, kasschuiven of onderuitputting op
deze posten de afgelopen tijd reeds is ingeboekt, en welke vertragingen of onderuitputting
nog niet zijn ingeboekt maar wel denkbaar worden geacht?
7.
Wanneer kan de Kamer een voorstel verwachten met oplossingen voor het tekort van middelen
vanaf 2026 voor het basiskwaliteitsniveau spoor?
8.
De grootste mutatie is de verlaging van de bijdrage aan de investeringsfondsen op
artikel 26 (–1,33 miljard euro). Waarom is dit bedrag dit jaar zo hoog uitgevallen?
9.
Kunt u een inzicht geven in de herziene planning van de Zuidasdok?
10.
Kunt u aangeven welke eventuele mee- en tegenvallers u verwacht binnen het project
Zuidasdok?
11.
Verwacht u dat dergelijke zeer omvangrijke kasschuiven en ramingsaanpassingen die
dit nu op het Mobiliteitsfonds worden voorgesteld jaarlijks zullen terugkeren? Welke
maatregelen neemt u om de mobiliteitsfondsbudgetten zoveel mogelijk te benutten?
12.
Hoe voorkomt u dat middelen in de toekomst te ambitieus worden ingepland en vervolgens
weer moeten worden doorgeschoven?
13.
Kunt u de mutaties voor de projecten Ringen draaiende houden WoMo nader toelichten
in een meerjarige reeks?
14.
Welke mutaties worden voor de overige middelen van het programma Woningbouw en Mobiliteit
op korte termijn verwacht?
15.
Kunt u een overzicht en nadere toelichting geven van de planning en begroting van
de mobiliteitsmaatregelen voor de ruimtelijke schaalsprong met Brainportregio Eindhoven?
16.
Kunt u een overzicht en nadere toelichting geven van de planning en begroting van
de mobiliteitsmaatregelen voor de ruimtelijke schaalsprong met Brainportregio Eindhoven?
17.
Op de verkenning van de ov-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer schuift de programmering
van 2025/2026 naar 2031 als gevolg van een actuele raming; kan hier een nadere toelichting
op komen?
18.
Kunt u een overzicht geven van de huidige planning van middelen voor de Lelylijn op
de Aanvullende Post?
19.
Kunt u toelichten waarom de middelen voor de Lelylijn op de Aanvullende Post voor
2024–2028 zijn doorgeschoven?
20.
Voor de «Reservering BO MIRT Goederenvervoer» schuiven reserveringen van 2024/2025
naar 2026 en later; kan hierop een nadere toelichting komen?
21.
Kan er een nadere toelichting komen op «Mobiliteitsmaatregelen Ringen» en de actualisatie
van 96,4 miljoen euro die naar 2025–2028 verschuift?
22.
Realisatiebudget A1/A28 is naar latere jaren verschoven in verband met herprioritering
Mobiliteitsfonds (MF)/MIRT; kan de Kamer een actueel inzicht krijgen over alle overige
financiële aspecten van dit project?
23.
Door realistischer te ramen is er sprake van een schuif van 19,2 miljoen euro voor
Niet Actief Beveiligde Overwegen, kan deze schuif nader worden toegelicht?
24.
Voor de Maasroute fase 2 worden er voor het Julianakanaal meer kosten gemaakt dan
eerder werd voorzien, door veiligheidsmaatregelen, herstel en monitoring. Om deze
reden wordt er budget van 2026 (29,2 miljoen euro) naar 2024 en 2025 geschoven. Waar
wordt budget vandaan gehaald om de werkzaamheden voor dit project in 2026 van te bekostigen?
25.
Hoe is het specifieke bedrag van 26,9 miljoen euro, dat beschikbaar wordt gesteld
aan het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) voor het uitvoeren
van het maatregelenpakket voor natuurcompensatie in de Voordelta voor het compenseren
van de natuur naar aanleiding van de aanleg van de Tweede Maasvlakte, vastgesteld?
26.
Kunt u inzichtelijk maken welke Europese financiële verplichtingen er voor Nederland
zijn in het Trans-European Transport Network (TEN-T)? Kunt u daarbij aangeven hoe
hier in de begroting rekening mee wordt gehouden?
27.
Kunt u nader specificeren welke dekking is gebruikt om uitvoering te geven aan het
amendement-Grinwis c.s. over extra middelen voor het spoorknooppunt Meppel? Kunt u
daarbij aangeven of daar sprake is van intertemporeel begroten?
28.
Klopt het dat de aangroei van de middelen voor de Lelylijn is gebruikt als dekkingspost
ter uitvoering van het amendement-Grinwis c.s. over extra middelen voor het spoorknooppunt
Meppel?
29.
Kunt u aangeven hoe in de begroting verwachte tegenvallers op het European Rail Traffic
Management System (ERTMS) dossier verwerkt zijn?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.L. Postma, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
M. Meedendorp, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.