Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTELB. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Beleid2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties3 Beleidsartikelen3.1 Artikel 1 gemeentefondsBudgettaire gevolgen van beleid4 Bijlagen4.1 Overzicht integratie-uitkeringen4.2 Overzicht decentralisatie-uitkeringen
36 550 B Wijziging van de begrotingsstaat van het gemeentefonds voor het jaar 2024 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2023‒2024
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2024 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat voor het gemeentefonds.
Het in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikel wordt in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
Wetsartikel 3
Ingevolge artikel 5, eerste lid, van de Financiële-verhoudingswet hebben gemeenten gezamenlijk recht op het bedrag dat in de begroting als verplichting voor het totaal van de algemene uitkering is opgenomen. Ingevolge artikel 5, tweede lid, van de Financiële-verhoudingswet hebben de gemeenten gezamenlijk recht op de bedragen die in de begroting als verplichting voor het totaal van de integratie-uitkeringen en het totaal van de decentralisatie-uitkeringen zijn opgenomen.
De in dit wetsartikel opgenomen bedragen zijn niet rechtstreeks uit de begrotingsstaat af te leiden. De bedragen worden nader onderbouwd in deze memorie van toelichting.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,H.M.De Jonge
De Staatssecretaris van Financiën,M.L.A.van Rij
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
De eerste suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2024. De stand van de eerste suppletoire begroting wordt opgebouwd vanaf de stand van de vastgestelde begroting 2024.
Door wijzigingen in beleid van verschillende departementen kan worden overgegaan tot het beleggen of juist weghalen van taken bij gemeenten. Indien dit gepaard gaat met een toevoeging aan of een uitname uit het gemeentefonds, wordt dit begrotingstechnisch verwerkt. In de tabel met belangrijkste mutaties worden de mutaties groter dan € 30,0 mln. weergegeven.
Vanaf de eerste suppletoire begroting 2024 wordt in de tabel budgettaire gevolgen van beleid een extra kolom toegevoegd voor het presenteren van de extrapolatie voor het jaar 2029.
2 Beleid
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 1 Belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstenmutaties 2024 (eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Uitgaven 2024
Uitgaven 2025
Uitgaven 2026
Uitgaven 2027
Uitgaven 2028
Uitgaven 2029
Vastgestelde begroting 2024
42.873.720
42.258.910
38.413.597
38.280.852
38.097.452
0
Belangrijkste suppletoire mutaties
1. Schrappen oploop opschalingskorting
675.000
675.000
675.000
675.000
2. Bijstelling tranche 2024
‒ 813.089
‒ 852.517
321.818
319.470
316.886
315.350
3. Incidentele compensatie
719.400
649.150
135.640
109.430
87.520
63.150
4. Afrekening ruimte onder plafond BCF 2023
213.835
5. Compensateregeling niet beoogde kosten jeugdzorg
‒ 60.000
6. Dienstverlening gemeenten aanpak armoede en schulden
40 000
40 000
40 000
40 000
40 000
40 000
7. Nationaal Actieplan dakloosheid
55 000
55 000
55 000
55 000
55 000
55 000
8. Tegemoetkoming sociaal ontwikkelbedrijven
63 908
9. Verhoging begeleidingsbudget beschut werk
23 092
24 870
26 645
28 418
30 197
31 974
10. Werkdruk verlaging jeugdbescherming
30 000
30 000
30 000
30 000
30 000
30 000
11. Vangnetconstructie energietoelage 2023
32 500
12. Wijziging betalingsverloop algemene uitkering 2023
‒ 138 257
13. Extrapolatie 2029
38 035 547
14. Uitvoeringskosten omgevingswet
71.535
15. Loon- en prijsbijstelling 2024 Participatie
113.318
109.325
105.387
101.453
97.552
93.657
16. Loon- en prijsbijstelling 2024 Bescherrmd wonen
88.987
89.021
89.058
89.058
89.058
89.058
17. Besparingsverlies Jeugd
500.000
18. Overige mutaties
24.742
‒ 222
‒ 6.084
‒ 11.716
‒ 3.291
5.636
Stand 1e suppletoire begroting 2024
43.338.691
42.903.537
39.886.061
39.716.965
39.515.374
39.434.372
Toelichting
1. Schrappen oploop opschalingskorrting
Het demissionaire Kabinet heeft overeenstemming bereikt met VNG en IPO over het structureel schrappen van de oploop van de opschalingskorting voor 2026 en verder. Voor de gemeenten gaat het vanaf 2026 om structureel € 675 mln. per jaar.
2. Bijstelling tranche 2024
Het demissionaire Kabinet en koepels zijn eveneens overeengekomen om de overstap van de accres-systematiek naar de bbp-systematiek vervroegd in te voeren per 2024, in plaats van per 2027 zoals aangekondigd in de Voorjaarsnota 2023. De impact hiervan wordt voor 2024 volledig en voor 2025 deels gecompenseerd. Ook voor 2026 tot en met 2029 vindt compensatie plaats (zie ook mutatie drie hieronder).
De bijstelling voor de tranche 2024 wordt verwerkt in deze eerste suppletoire begroting. Verder is voor 2024 verwerkt de actualisatie van de loon- en prijsontwikkeling op basis van de CEP24. De bijstellingen van de tranches voor 2025 en verder worden verwerkt op het begrotingshoofdstuk Accres gemeentefonds (hoofdstuk 60). Meer informatie over de verwerking van deze bijstellingen is opgenomen in bijlage 7 bij de Voorjaarsnota 2024.
3. Incidentele compensatie
De impact van de vervroegde invoering van de bbp-systematiek wordt voor 2024 volledig en voor 2025 deels gecompenseerd. Ook voor 2026 tot en met 2029 vindt compensatie plaats. Deze is zodanig dat dit per saldo voor de periode 2026 tot en met 2029 resulteert in een structurele plus van € 675 mln. voor gemeenten.
4. Afrekening ruimte onder plafond BCF 2023
De ontwikkeling van het BTW compensatiefonds (BCF) en het bijbehorende plafond leiden, conform het Financieel Akkoord Rijk/VNG/IPO, met ingang van 2015 tot een toename of afname van de algemene uitkering van de fondsen. Bij Miljoenennota 2024 werd de ruimte onder het plafond voor 2023 geraamd op € 443,2 mln., waarvan € 359,4 mln. voor de gemeenten. Bij de definitieve afrekening blijkt deze ruimte te zijn toegenomen met € 246,5 mln. Dit overschot wordt toegevoegd aan het gemeentefonds en provinciefonds. Het aandeel van de gemeenten daarin bedraagt € 213,8 mln.
5. Compensatieregeling niet beoogde kosten jeugdzorg
Voor het verlenen van de specifieke uitkering compensatieregeling niet beoogde kosten jeugdzorg in 2024 wordt € 60 mln. vanuit het Gemeentefonds overgeboekt naar de VWS-begroting. Dit budget wordt ingezet om de gemeente te compenseren voor de niet beoogde kosten van 2022 en 2023 na inwerkingtreding van de Wet wijziging woonplaatsbeginsel. Indien er in 2024 sprake is van onderuitputting binnen deze regeling, dan zullen de resterende middelen weer terugvloeien naar het gemeentefonds.
6. Dienstverlening gemeenten aanpak armoede en schulden
Het ministerie van SZW stelt deze middelen beschikbaar om meer in te zetten op gemeentelijke dienstverlening op het gebied van geldzorgen, armoede en schulden.
7. Nationaal Actieplan Dakloosheid
Het demissionaire kabinet zet in op het voorkomen van dakloosheid, vernieuwing van de maatschappelijke opvang en het realiseren van woonplekken met passende ondersteuning voor (dreigend) dakloze mensen. Het demissionaire kabinet stelt daarom structureel € 55 mln. beschikbaar aan gemeenten.
8. Tegemoetkoming sociaal ontwikkelbedrijven
Zoals aangekondigd in de Kamerbrief van 21 december 2023 (Kamerstukken II 2023/24, 34 352, nr. 307) worden de middelen voor de WSW die onderdeel zijn van de IU Participatie in 2024 opgehoogd met € 63,9 mln. om gemeenten tegemoet te komen bij de financiële uitdagingen die zij ervaren rondom de infrastructuur van sociaal ontwikkelbedrijven.
9. Verhoging begeleidingsbudget beschut werk
Zoals aangekondigd in de Kamerbrief van 6 juli 2023 (Kamerstukken II 2022/23, 34 352, nr. 300) worden de begeleidingsmiddelen van Beschut Werk, die onderdeel zijn van de IU Participatie, structureel verhoogd. Het gaat om € 23,1 mln. in 2024 oplopend naar € 65,3 mln. in de structurele situatie.
10. Werkdruk verlaging jeugdbescherming
In oktober 2023 hebben het ministerie van J&V en de VNG een bestuurlijk akkoord gesloten over het verlagen van de werkdruk/workload in de uitvoering van de jeugdbescherming en jeugdreclassering door de gecertificeerde instellingen. Hiervoor is € 60 mln. benodigd. Afgesproken is dat het ministerie van J&V € 30 mln. per jaar bijdraagt aan de workloadverlaging, tot het moment dat een wettelijke regeling voor het Toekomstscenario of een wettelijke regeling voor een landelijk tarief voor maatregelen van jeugdbescherming en jeugdreclassering in werking treedt - al dan niet als onderdeel van een wettelijke regeling ter implementatie van de Hervormingsagenda.
11.Vangnetconstructie energietoelage 2023
Deze middelen zijn bestemd voor het inrichten van een vangnet voor het geval dat de gewijzigde verdeelsystematiek van de energietoelage voor 2023 alsnog tot verdeelproblemen leidt.
12. Wijziging betalingsverloop algemene uitkering 2023
Bij Slotwet 2023 is vastgesteld hoe de in 2023 gerealiseerde uitbetalingen voor de algemene uitkering aan de gemeenten zich verhouden tot het bedrag dat bij de tweede suppletoire begroting 2023 voor de uitbetalingen is geraamd. Daarbij is gebleken dat er bij de algemene uitkering hogere uitbetalingen zijn gedaan dan bij tweede suppletoire begroting 2023 werd verwacht. Het gaat hierbij om een verschil van € 138 mln. Dit bedrag wordt, conform de bestaande systematiek, in mindering gebracht op het uitgavenbudget voor 2024.
13. Extrapolatie 2029
In miljoenennotajaar 2024 is het jaar 2029 toegevoegd aan de begroting. De middelen voor 2029 zijn via de extrapolatie in de 1e suppletoire begroting toegevoegd.
14. Uitvoeringskosten omgevingswet
De financiële middelen vanuit het Coalitieakkoord (CA) worden ingezet voor het bereiken van de doelen van de Omgevingswet. Met het uitkeren van deze middelen kunnen de ontvangende partijen in hun transitie zorgdragen dat ze aangesloten, geoefend en ingeregeld zijn en voldoen aan de in de Omgevingswet gestelde eisen. Er volgt nog een stelselevaluatie, waarbij de daadwerkelijk gemaakte kosten in kaart worden gebracht. De middelen voor 2024 worden met deze suppletoire begroting beschikbaar gesteld.
15. Loon- en prijsbijstelling 2024 Participatie
Deze reeks betreft de loon- en prijsbijstelling voor het jaar 2024 voor de integratie-uitkering Participatie.
16. Loon- en prijsbijstelling 2024 Beschermd wonen
Deze reeks betreft de loon- en prijsbijstelling voor het jaar 2024 voor de integratie-uitkering Beschermd wonen.
17. Besparingsverlies Jeugd
In het coalitieakkoord Rutte IV is een aanvullende besparing in het kader van Jeugdzorg (wat zowel jeugdhulp als jeugdbescherming en jeugdreclassering omvat) oplopend naar structureel € 511 mln. vanaf 2027 opgenomen. De geraamde besparing van € 500 mln. in 2025 wordt nog niet gerealiseerd, omdat de maatregelen die tot besparing moeten leiden nog niet zijn gerealiseerd. Om die reden wordt in 2025 € 500 mln. toegevoegd aan de algemene uitkering van het Gemeentefonds.
3 Beleidsartikelen
3.1 Artikel 1 gemeentefonds
In onderstaande tabel worden voor de verplichtingen, de uitgaven en de ontvangsten de budgettaire gevolgen van beleid van het gemeentefonds weergegeven. Hiermee worden de integrale uitgaven die samenhangen met de samengestelde beleidsdoelstelling (het nastreven van een adequate omvang van het gemeentefonds en het nastreven van een adequate verdeling van de middelen over de gemeenten) inzichtelijk gemaakt.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 1 gemeentefonds (bedragen x € 1.000)
Ontwerp-begroting (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting (3=1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5=3+4)
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Verplichtingen
42.873.720
0
42.873.720
602.956
43.476.676
644.627
1.472.464
1.436.113
1.417.922
39.434.372
Uitgaven
42.873.720
0
42.873.720
464.971
43.338.691
644.627
1.472.464
1.436.113
1.417.922
39.434.372
Financiering gemeenten
Bijdrage aan medeoverheden
Algemene uitkering en de aanvullende uitkeringen
38.393.830
0
38.393.830
14.833
38.408.663
405.956
1.235.919
1.207.361
1.191.292
35.125.326
Decentralisatie-uitkeringen
933.207
0
933.207
191.955
1.125.162
47.579
47.579
41.947
41.947
899.363
Integratie-uitkering Voogdij 18+
32.124
0
32.124
‒ 32.124
0
‒ 32.124
‒ 32.124
‒ 32.124
‒ 32.124
0
Integratie-uitkering Beschermd wonen
1.642.005
0
1.642.005
88.987
1.730.992
89.021
89.058
89.058
89.058
1.732.370
Integratie-uitkering Participatie
1.870.593
0
1.870.593
200.318
2.070.911
134.195
132.032
129.871
127.749
1.675.352
Integratie-uitkeringen Overig
0
0
0
2
2
0
0
0
0
0
Kosten Financiële verhoudingswet
Opdrachten
Onderzoeken verdeelsystematiek
1.361
0
1.361
1.000
2.361
0
0
0
0
1.361
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Onderzoeken verdeelsystematiek
600
0
600
0
600
0
0
0
0
600
Ontvangsten
42.873.720
0
42.873.720
464.971
43.338.691
644.627
1.472.464
1.436.113
1.417.922
39.434.372
Toelichting
Algemeen
Het aandeel juridisch verplicht bedraagt bij het gemeentefonds 100%.
Bijdragen aan medeoverheden
Algemene uitkering en de aanvullende uitkeringen
Dit betreft de uitkering aan alle gemeenten, die ten goede komt aan de algemene middelen van de gemeenten. De uitkering is gebaseerd op de artikel 5, eerste lid, van de Financiële-verhoudingswet. Een toelichting op de belangrijkste mutaties is opgenomen in paragraaf 2.1..
Integratie-uitkeringen
Dit betreft de uitkering die wordt toegepast als rechtstreekse overheveling van middelen naar de algemene uitkering bezwaarlijk is vanwege de omvang van de herverdeeleffecten. De integratie-uitkering voorziet dan in een geleidelijke overgang naar de algemene uitkering. De uitkering is gebaseerd op artikel 5, tweede lid, van de Financiële-verhoudingswet. Een toelichting op de belangrijkste mutaties is opgenomen in paragraaf 2.1. Een overzicht van de integratie-uitkeringen is opgenomen in paragraaf 4.1.
Decentralisatie-uitkeringen
Naast de algemene uitkering en de integratie-uitkering bestaat in het gemeentefonds ook de decentralisatie-uitkering. De verdeling van de decentralisatie-uitkering volgt evenmin als de integratie-uitkering de regels van de verdeling van de algemene uitkering van het gemeentefonds. Anders dan bij de integratie-uitkering, waar de termijn van overheveling naar de algemene uitkering van tevoren vaststaat, ontbreekt bij de decentralisatie-uitkering een dergelijke termijn. Een toelichting op de belangrijkste mutaties is opgenomen in paragraaf 2.1. Een overzicht van de decentralisatie-uitkeringen is opgenomen in paragraaf 4.2.
Opdrachten en Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Onderzoeken verdeelsystematiek
Dit betreft het budget dat elk jaar is gereserveerd voor de uitvoering van onderzoeken op het vlak van de omvang en verdeling van het gemeentefonds en het onderhoud van het betaalsysteem.
4 Bijlagen
4.1 Overzicht integratie-uitkeringen
Tabel 3 Integratie-uitkeringen (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Uitgaven 2024
Uitgaven 2025
Uitgaven 2026
Uitgaven 2027
Uitgaven 2028
Uitgaven 2029
Voogdij 18+
0
0
0
0
0
0
Beschermd wonen
1.730.992
1.731.665
1.732.370
1.732.370
1.732.370
1.732.370
Participatie
2.070.911
1.939.597
1.873.178
1.806.824
1.741.028
1.675.352
Wijziging betalingsverloop integratie uitkeringen 2023
2
Totaal
3.801.905
3.671.262
3.605.548
3.539.194
3.473.398
3.407.722
4.2 Overzicht decentralisatie-uitkeringen
Tabel 4 Decentralisatie-uitkeringen (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Uitgaven 2024
Uitgaven 2025
Uitgaven 2026
Uitgaven 2027
Uitgaven 2028
Uitgaven 2029
Aanpak laaggeletterdheid
7.300
Aanpak tegen ondermijning
210
Beeldende kunst en vormgeving
13.500
13.500
13.500
13.500
13.500
13.500
Begeleiding jongeren naar werk
14.895
Behoud sociale voorzieningen Groningen
629
Bodembescherming
8.636
8.636
8.636
8.636
8.636
8.636
BRP centralisering inschrijving vergunninghouders
4.731
4.731
4.731
4.731
4.731
4.731
Correctie Waterschapswegen (Knelpunten verdeelproblematiek)
4.047
4.140
4.235
4.332
4.432
4.534
Dakloze EU burgers
7.000
Einde lening inburgeringsplichtig
840
Ex Ante Impact Analyse NPLV
223
Experiment gesloten coffeeshopketen
1.378
Extra capaciteit BOA's
13.000
13.000
13.000
13.000
13.000
13.000
Faciliteitenbesluit opvangcentra
2.165
Gemeentelijke antidiscriminatie voorzieningen
2.500
Jeugd
21.700
Jeugdhulp aan kinderen in een AZC
5.100
5.100
5.100
5.100
5.100
5.100
Kansen voor alle kinderen
85.000
85.000
85.000
85.000
85.000
85.000
Landelijke beeindigingsregeling veehouderijbedrijven
2.224
LHBTI beleid regenboogsteden
1.212
1.212
1.212
Maatschappelijke begeleiding
1.373
Maatschappelijke opvang
385.057
385.057
385.057
385.057
385.057
385.057
Nationaal Actieplan dakloosheid
55.000
55.000
55.000
55.000
55.000
55.000
Outreachend werken
508
Regionale doelgroepspecifieke aanpak
4.784
4.784
4.784
RES regio's
8.781
8.781
8.781
8.781
8.781
8.781
Slavernijverleden
958
Social Labs
700
Uitstapprogramma prostituees
6.000
6.000
6.000
6.000
6.000
6.000
Uitvoeringskosten omgevingswet
76.034
5.147
Vangnetconstructie energietoelage 2023
32.500
Veilig wonen
2.415
2.415
2.415
Veilige steden
675
675
675
Veiligheidshuizen
7.699
7.699
7.699
7.699
7.699
7.699
Verkeersveiligheid
95
95
95
95
95
95
Versterking arbeidsmarktregio's
14.593
14.593
14.593
14.593
14.593
14.593
Versterking dienstverlening gemeenten: personen met verward gedrag
10.000
10.000
10.000
10.000
Versterking omgevingsveiligheidsdiensten
3.825
Voorschoolse voorziening peuters
30.000
30.000
30.000
30.000
30.000
30.000
Vrouwenopvang
230.829
230.843
210.970
210.937
210.937
210.937
VTH-taken
46.700
46.700
46.700
46.700
46.700
46.700
Wet kwaliteitsborging bouw
10.076
10.076
10.000
Wijziging betalingsverloop decentralisatie-uitkeringen 2023
270
Totaal
1.125.162
953.184
928.183
909.161
899.261
899.363
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties -
Mede ondertekenaar
M.L.A. van Rij, staatssecretaris van Financiën
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.