Verslag (initiatief)wetsvoorstel (nader) : Verslag
36 447 Wijziging van de Luchtvaartwet BES in verband met het introduceren van een passend regelgevingskader voor vluchten met onbemande luchtvaartuigen in de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (Wet onbemande luchtvaart BES)
Nr. 5
VERSLAG
Vastgesteld 14 december 2023
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat, belast met het voorbereidend
onderzoek van dit wetsvoorstel, heeft de eer verslag uit te brengen van haar bevindingen.
Het verslag behandelt alleen die onderdelen waarover door de genoemde fracties inbreng
is geleverd.
Onder het voorbehoud dat de regering de vragen en opmerkingen in dit verslag afdoende
zal beantwoorden, acht de commissie hiermee de openbare behandeling van het voorstel
van wet voldoende voorbereid.
Inhoudsopgave
Inleiding
00
1.2. Ontwikkeling onbemande luchtvaart
00
3.1 Aanleiding en probleembeschrijving
00
3.2.2 Uitgangspunten
00
3.2.3 Open, specifieke en gecertificeerde categorie
00
3.2.5 Registratie en opleiding
00
3.3.1 Algemeen
00
6. Gevolgen
00
7. Uitvoering en handhaving
00
Inleiding
De leden van de PVV-fractie hebben kennisgenomen van het wetsvoorstel Wijziging van
de Luchtvaartwet BES in verband met het introduceren van een passend regelgevingskader
voor vluchten met onbemande luchtvaartuigen in de openbare lichamen Bonaire, Sint
Eustatius en Saba (Wet onbemande luchtvaart BES) (hierna: het wetsvoorstel) en willen
de regering nog enkele vragen voorleggen.
De leden van de VVD-fractie hebben met interesse kennisgenomen van het wetsvoorstel
en hebben hierover geen verdere vragen.
De leden van de NSC-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het wetsvoorstel
en hebben geen vragen of opmerkingen.
De leden van de D66-fractie hebben met interesse kennisgenomen van het wetsvoorstel.
Zij wensen de regering nog enkele vragen voor te leggen.
De leden van de BBB-fractie hebben met interesse kennisgenomen van het wetsvoorstel.
De leden van de CDA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het wetsvoorstel.
Zij hebben nog een aanvullende vraag.
1.2. Ontwikkeling onbemande luchtvaart
De leden van de D66-fractie vinden het van belang dat er een level playing field is,
en kijken daarom positief naar dit wetsvoorstel en de voorafgaande gesprekken met
belanghebbenden. Zij vinden het goed dat de regering aan de slag is gegaan met de
wensen die de bestuurders van de BES-eilanden hebben gecommuniceerd. Zij weten dat
eerdere verzoeken om maatschappelijke taken uit te voeren door middel van onbemande
luchtvaartuigen zijn afgewezen wegens het ontbreken van de benodigde wet- en regelgeving.
Kan de regering toelichten of deze verzoeken met deze voorgestelde wetgeving doorgang
zouden kunnen vinden? Hoeveel van deze verzoeken pasten in de respectievelijke categorieën
die dit wetsvoorstel beoogt?
3.1 Aanleiding en probleembeschrijving
De leden van de BBB-fractie lezen dat bij het vaststellen van deze wetgeving de regering
rekening heeft gehouden met vier nader opgesomde overwegingen. Kan de regering vertellen
of deze lijst van vier overwegingen uitputtend is, of dat er nog meer overwegingen
mee speelden om tot deze wetgeving te komen?
3.2.2 Uitgangspunten
De leden van de BBB-fractie vragen aan de regering of zij nader kan toelichten waarom
de huidige Europese regelgeving voor onbemande luchtvaartuigen te zwaar zou zijn bevonden
om in te voeren op de BES-eilanden? Waarom hebben de voorstellen van «Joint Authorities
for Rulemaking on Unmanned Systems» (JARUS) wel als basis gediend voor dit wetsvoorstel?
3.2.3 Open, specifieke en gecertificeerde categorie
Gecertificeerde categorie
De leden van de D66-fractie hebben nog enkele vragen over de vormgeving van de gecertificeerde
categorie, waarin vluchten vallen met een hoog risico. Er is een grondslag voor deze
categorie opgenomen, terwijl deze nog niet bestaat in andere wet- en regelgeving,
bijvoorbeeld de Europese. Kan de regering verduidelijken waarom hiervoor is gekozen?
Op welke manier draagt dit bij aan de uitvoering van het wetsvoorstel? Op welke manier
is deze categorie in het Europese recht gekwalificeerd? Op welke manier wordt er gemonitord
of deze categorie ook in de toekomst blijft voorzien in duidelijke kaders?
3.2.5 Registratie en opleiding
De leden van de BBB-fractie vragen waarom de regering ervoor gekozen heeft om iedereen
die in het bezit is van eigen (of meerdere) onbemande luchtvaartuigen, een online
registratieproces moet doorlopen.
3.3.1 Algemeen
De leden van de D66-fractie willen de regering nog enkele vragen voorleggen omtrent
de uitwerking van regels in lagere regelgeving. Zij nemen er kennis van dat het onderhavige
wetsvoorstel het kader vormt en dat verdere regelgeving niet in formele wetgeving
wordt vastgelegd. Kan de regering toelichten waarom hiervoor is gekozen. Verschilt
dit van de wetgeving omtrent onbemande luchtvaartuigen in Europees Nederland of op
de eilanden Curaçao, Aruba, Sint Maarten? Op dit moment is nog onduidelijk wat de
bepalingen in de lagere regelgeving concreet gaan inhouden en wat de uitwerking hiervan
is op de handhaafbaarheid, uitvoerbaarheid en fraudebestendigheid. Kan de regering
verduidelijken of zij hierin kansen en risico’s ziet? Is de Inspectie Leefomgeving
en Transport geconsulteerd voor de verdere vastlegging van regelgeving hieromtrent
in lagere wetgeving, of zal zij slechts toezicht houden?
6. Gevolgen
De leden van de BBB-fractie zijn verheugd dat de regering zich inzet voor inwoners
en toeristen die hun hobby op de eilanden willen uitoefenen. Kan de regering inzichtelijk
maken wat het te verwachten aantal onbemande vluchten per jaar zal zijn, onderverdeeld
in vluchten uitgevoerd door inwoners en in vluchten uitgevoerd door toeristen? De
regering geeft aan dat door de komst van deze wetgeving de overheid ook zelf onbemande
luchtvaartuigen kan inzetten. Deze leden vragen of dat op dit moment, voor de komst
van deze wetgeving, dan nog niet mogelijk is. Kan de regering dit toelichten?
7. Uitvoering en handhaving
De leden van de PVV-fractie constateren dat de ILT de regering verzoekt om een toets
te laten doen op de geplande algemene maatregelen van bestuur (AMvB) en de ministeriële
regeling. Deze leden vragen aan de regering of zij voornemens is om aan dit verzoek
te voldoen.
De leden van de PVV-fractie constateren dat het nieuwe regelgevingskader, voornamelijk
in het begin, zal leiden tot extra kosten voor exploitanten. Deze leden vragen aan
de regering om met een inschatting te komen wat deze extra kosten zullen zijn, wat
de gevolgen hiervan zijn voor exploitanten en of zij deze kosten kunnen dragen.
De leden van de D66-fractie nemen kennis van het voornemen om de taken van de ILT
en de luchtvaartpolitie ten aanzien van vergunningverlening, toezicht en handhaving,
in lagere regelgeving uit te werken. Kan de regering verduidelijken of deze taken
hetzelfde zijn als in Nederland? Op welke manier wordt ervoor gezorgd dat toezicht
van de ILT op zowel Europees Nederlands grondgebied als Caribisch Nederlands grondgebied
eenduidig is?
De leden van de CDA-fractie horen, net als de PVV-fractie, graag of en zo ja hoe de
regering uitvoering gaat geven aan het verzoek van de ILT om een toets te laten doen
op de geplande AMvB’s en de ministeriële regeling.
De fungerend voorzitter van de commissie, T. de Groot
Adjunct-griffier van de commissie, Meedendorp
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
T.C. (Tjeerd) de Groot, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
M. Meedendorp, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.