Lijst van vragen : Lijst van vragen over de kabinetsreactie op het rapport "Groningers boven gas" van de Parlementaire enquête aardgaswinning Groningen
2023D19405 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat over de brief van 25 april
2023 houdende de Kabinetsreactie op het rapport «Groningers boven gas» van de Parlementaire enquête
aardgaswinning Groningen.
De ondervoorzitter van de commissie,
Valstar
De adjunct-griffier van de commissie,
Van Dijke
Nr
Vraag
1
Is het uitgangspunt bij alle te nemen maatregelen/subsidies dat de vraag daarnaar
leidend is?
2
Op welke manier zal er invulling gegeven worden aan de eerdere belofte dat Groningen
een bijzondere positie zal krijgen binnen alle ministeries?
3
Op welke manier zal er invulling gegeven worden aan de bijzonder positie van Groningen
bij het aanvragen van gelden uit het MIRT, regiodeals, het klimaatfonds, het groeifonds
en andere gelden van de Rijksoverheid?
4
Kunt u aangeven wat buiten bestaand beleid «extra» is, in reactie op het rapport van
de Parlementaire enquête aardgaswinning Groningen (PEAG)? Kunt u (globale) bedragen
koppelen aan de verschillende maatregelen?
5
Kunt u visueel inzichtelijk kunnen maken welke personen (eigenaar, huurder, agrariër,
mkb-er, monumenteigenaar), waar wonend en onder welke condities, van welke schadevergoedingen,
subsidie- en compensatieregelingen of overlastvergoedingen gebruik kunnen maken in
het kader van schade en versterken?
6
Waar kunnen bewoners vinden van welke regelingen en vergoedingen zij gebruik kunnen
maken?
7
Welke actoren spelen een rol in het schade- en versterkingsveld, wat zijn de verschillende
overlegplatforms en hoe verhouden die zich tot elkaar?
8
Hoe zien de besluitlijnen eruit en hoe is de governance belegd? Moet deze naar aanleiding
van Nij Begun aangepast worden? Worden daar knelpunten ervaren?
9
Realiseert u zich dat u met deze maatregelen misschien toekomstige verschillen enigszins
kan opvangen/voorkomen maar dat zij tegelijkertijd ook nieuwe verschillen ten opzichte
van het verleden creëert, omdat u niet stilstaat bij eventuele terugwerkende kracht
of een overgangsregeling?
10
Kunt u de In augustus 2020 verschenen de barometer «Boudel op rieg» van het Groninger
Gasberaad over de stand van zaken in het Groninger gasdossier, inclusief het schema
van de «bestuurlijke spaghetti» actualiseren en daarbij meeneme de nieuw aangekondigde
initiatieven uit «Nij Begun»?
11
Kunt u toelichten hoe de plannen in z’n geheel samenkomen en impact hebben vanuit
het perspectief van, de regio Groningen/ Noord-Drenthe, een dorp/plaats, een straat
en een huishouden?
12
Wie van de rijks-, regionale en lokale overheden is verantwoordelijk voor het slagen
van het totaal van de maatregelen? Waar en hoe kan het totaal bevraagd worden?
13
Welke zaken moeten er concreet bij uitvoerders veranderen om de ambitie van de maatregelen
te halen en hoe gaat u dit doen?
14
Waarom is er geen maatregel opgenomen over de beëindiging van de gaswinning? Waarom
introduceert u de mogelijkheid om de gaswinning nog een jaar te verlengen? Bent u
bereid het einde van de gaswinning wettelijk vast te leggen? Wat is de status van
de wet «wat na 0»? Bent u bereid te komen tot een mijnbouwkundige exit-strategie voor
het veld zelf; een strategie met daarin een plan voor de monitoring van het veld en
maatregelen om de seismiciteit zo snel als mogelijk te reduceren?
15
Kunt per maatregel aangegeven worden wanneer deze geëffectueerd moet zijn?
16
Hoe wordt invulling gegeven aan de aanbeveling van de kinderombudsman om een kinderrechtelijke
toets of kindeffectrapportage te ontwikkelen en implementeren bij de toekomstplannen
voor de getroffen regio?
17
Wat bedoelt u met de aangekondigde maatregelen «op weg naar» erkenning? Is het niet
zo dat erkenning er is of niet, maar dat het niet mogelijk is daarnaar op weg te zijn?
18
Waarom blijft de waardevermeerderingsregeling niet ongewijzigd in stand?
19
Hoe zorgt u ervoor dat we daadwerkelijk een cultuurverandering teweeg kunnen brengen?
20
Waarom heeft u niet aangekondigd een gewaardeerde en belangrijke erkenningsmaatregel,
namelijk de aardevermeerderingsregeling, ongewijzigd in stand te houden?
21
Kunt u een overzicht geven van maatregelen die in feite geen nieuwe maatregelen zijn
maar al eerder zijn aangekondigd?
22
Bent u bereid om door middel van een beleidsregel de maatregelen snel in werking te
laten treden?
23
Hoe wilt u ervoor zorgen dat we daadwerkelijk een cultuurverandering teweeg brengen,
hetgeen betekent dat zaken daadwerkelijk anders moeten lopen, dat we geen nieuwe systemen
optuigen maar zaken echt versimpelen en ook echt samenwerken als één overheid, dat
een ieder in elke overheidslaag zich realiseert voor wie die werkt en dat naar de
inwoners wordt geluisterd?
24
Waarom heeft u niet aangekondigd de waardevermeerderingsregeling ongewijzigd in stand
te houden, aangezien die regeling immers erkenning voor leed door schade tot doel
heeft?
25
Kunt u aangeven waarom de waardevermeerderingsregeling niet in stand wordt gelaten
aangezien het tot doel heeft erkenning te geven voor leed door schade?
26
Hoe verhoudt de financiële reservering voor de afhandeling voor schade en versterken
zich met de belofte om alle schade te vergoeden? Vormt deze reservering nu een plafond
voor de te maken kosten?
27
Er wordt 3 miljard geraamd voor de vergoeding van schade. Hoe verhoudt zich dit met
de raming die door het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) is gedaan van tussen
de 5 en 10 miljard?
28
Welke aanpak en welk perspectief kunnen huishoudens met schade boven de 40.000 euro
verwachten? Kunt u een voorbeeld schetsen hoe de «dienstverlening» m.b.t. schade,
versterken en perspectief er straks uit ziet voor hen? Kunt u extra toelichten met
welke juridische rompslomp zij nog wél te maken krijgen in de toekomst?
29
Wat kunnen inwoners verwachten die in een lopend proces zitten, bijvoorbeeld bij een
lopende schademelding of een versterkingsproces waar bepaalde zaken (weer) in veranderen?
Wilt u dit extra toelichten voor de ze oude schademeldingen uit de tijd waarin de
Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM)/het Centrum Veilig Wonen (CVW) nog betrokken
waren? Hoe zorgt u ervoor dat bij hen ook het (juridisch) gedoe weggenomen wordt?
30
Vallen bedrijfspanden en monumentale gebouwen niet onder de 40.000-euroregeling?
31
Hoe zorgt u ervoor dat de baten van nieuwe, duurzame vormen van Groninger energiewinning
ten goede komen aan Groningse huishoudens?
32
Hoe zorgt u ervoor dat de cultuurverandering slaagt? Welke zaken moeten er concreet
bij uitvoerders veranderen om de ambitie van de maatregelen te halen en hoe gaat u
dit doen? Hoe kan er een cultuuromslag plaatsvinden wanneer dezelfde mensen en instanties
betrokken zijn?
33
Hoe kan het dat het besluitvormingsmemorandum maar 2 A4 bedraagt? Heeft het kabinet
eerder vergaderd zonder voorbereidende stukken? Kunnen die als nog naar de Kamer worden
gestuurd, zoals ook bij begrotingen, wetten en andere zaken gebruikelijk is?
34
Hoe wordt verdringing van Groningengelden en andere potten, waarvan het risico levensgroot
is, voorkomen?
35
Hoe zal worden voorkomen dat er nieuwe tweedelingen ontstaan direct aan de westkant
en oostkant van het Groningenveld?
36
Hoe wordt er in de gemeente Westerkwartier omgegaan met het bewijsvermoeden door het
IMG, specifiek ook in Pieterzijl?
37
In hoeverre komt volgens u het gebiedsgericht werken (in de dorpenaanpak) van de grond?
Wat gaat u doen om het los te trekken in bijvoorbeeld Garrelsweer?
38
Snapt u dat het steekt bij de inwoners dat er 40 jaar nauwelijks is geïnvesteerd in
openbaar vervoer in de regio en dat genoegdoening, compensatie voor de mede door de
Staat kapot gemaakte woningen, dan zou bestaan uit infrastructuur terwijl ze dat naar
hun mening sowieso fatsoenlijk zouden moeten krijgen en wat is uw reactie op deze
gevoelens?
39
Waar zit het verschil tussen u en het IMG ten aanzien van funderingsschade en de voorgestelde
werkwijze?
40
Wat gaat u doen met de adviezen van de commissie Van Geel? Hoe verhouden deze zich
tot de nu voorliggende voorstellen?
41
Waarom wordt er nog met de NAM gesproken terwijl de enquêtecommissie dit niet adviseert?
Bent u bereid deze gesprekken direct te stoppen en hen op te leggen wat ze moeten
betalen en als ze dat niet willen naar de rechter te gaan?
42
In welk jaar verwacht u dat ondernemers, mkb'ers en agrariërs eindelijk recht is gedaan?
43
Kunnen zogeheten «oude schadegevallen» van voor april 2017 door de NAM weggehaald
worden en kunnen deze worden beoordeeld door het IMG?
44
Klopt het dat er bij herstel/versterking ook verduurzaming qua energie wordt meegenomen?
45
Welke formele en informele afspraken zijn door het kabinet-Rutte II gemaakt over de
gaswinning? Kunt u deze afspraken delen? Zijn deze gedeeld met de Kamerleden uit de
coalitie en de overige Tweede Kamerleden?
46
Zijn er in de periode 2014 tot en met 2017 en ook later afspraken gemaakt tussen het
kabinet en Groninger bestuurders over de gaswinning en de afhandeling van de schade
en versterkingsoperatie? Kunt u een lijst maken van welke afspraken met welke Groningse
bestuurders formeel en informeel gemaakt zijn?
47
Welke afspraken zijn er gemaakt met de commissaris van de Koning (CvdK) in Groningen,
voor en na zijn benoeming, over de gaswinning en de afwikkeling van de herstelschade?
48
Heeft het gasdossier een rol gespeeld in de procedure voor de benoeming 2016 van de
nieuwe CvdK in Groningen en in welke mate?
49
Was er bij de selectie en voordracht van de huidige CvdK aan Minister/kabinet sprake
van een enkelvoudige voordracht en hoe rijmt zich dit met de wettelijke eisen?
50
Heeft de huidige CvdK een opdracht meegekregen over de gaswinning en de afhandeling
en de hersteloperatie?
51
Waarom is er gelijktijdig met het zware aardgasdossier een provinciebreed herindelingstraject
alleen in de provincie Groningen gestart?
52
Klopt het dat een groot aantal ervaren burgemeesters vanaf 2016 vervangen is? Kunt
u een overzicht geven van burgermeestersbenoemingen in de provincie Groningen vanaf
2015?
53
Herkent u de opmerkingen van het Groninger Gasberaad, het IMG en het CVW waarin zij
aangeven dat er vanaf 2016 een andere wind woei naar de gedupeerde bewoners, omdat
er minder geld mocht worden uitgekeerd?
54
Kunt u een volledig overzicht geven van de afspraken die gemaakt zijn vanaf 2015 door
de Minister van Economische Zaken en Klimaat, de Minister van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties, de CvdK, gedeputeerde(n), het Rijk, de NAM en Shell of slechts
een aantal van deze partijen?
55
Zijn alle Groninger bestuurders destijds akkoord gegaan met de afspraken tussen het
kabinet en de provincie Groningen? Zo nee, wie zijn er niet akkoord gegaan?
56
Zijn bestuurders die het niet eens waren met de afspraken over richting die het Rijk
nam onder druk gezet? Zo ja, wie is op welke manier onder druk gezet?
57
Kunt u aangeven hoeveel middelen besteed zijn, die bestemd waren voor gedupeerde bewoners?
Kunt u aangeven hoeveel van die middelen besteed zijn aan bewoners in het aardbevingsgebied,
hoeveel besteed zijn aan experts, instituten en andere bureaucratie en hoeveel naar
andere projecten van bijvoorbeeld bedrijven? Kunt u een lijst daarvan geven?
58
Is de Martinitoren in Groningen, symbool van de stad, stammend uit de de 13e eeuw,
beschadigd door de bevingen? Kunt u beschikbare informatie daarover openbaar maken?
59
Hoeveel rechtszaken heeft de NAM lopen tegen individuele burgers? Wat vindt u daarvan?
60
Wanneer wordt dit aantal te versterken huizen definitief vastgesteld? Hoeveel woningen
wachten op dit moment nog op een beoordeling? Hoeveel woningen moeten per jaar worden
versterkt om de doelstelling van 2028 te halen? Hoeveel woningen zijn er tot nu toe
verstevigd?
61
Wanneer zal de kamer de eerste «Staat van Groningen» ontvangen?
62
Is het mogelijk dat het kabinet, bij wijze van voorproefje, alle afspraken die sinds
2018 met de regio zijn gemaakt nog dit jaar aan de Kamer voorlegt met een stand van
zaken? Wat is daarvan terecht gekomen? Waar is het geld aan uitgegeven? Hoe heeft
het bijgedragen aan de beoogde doelstelling en waarom wel of niet?
63
Hoe zullen de bewoners van Groningen worden betrokken bij de jaarlijkse Staat van
Groningen en de halfjaarlijkse bespreking daarvan met de regio?
64
Hoe verhoudt de uitspraak in de kabinetsreactie dat «het Rijk zal daarbij alles doen
wat nodig is om ervoor te zorgen dat alle schade wordt vergoed en iedereen een veilig
huis heeft» tot de financiële tabel bij de kabinetsreactie waarin een bedrag is opgenomen
voor schade en versterken, in plaats van de term «koste wat kost» en zo lang het duurt?
65
Waarom wordt de jaarlijkse verantwoording niet wettelijk vastgelegd?
66
Wat is dan het concrete resultaat waar u zich met de Groningenwet aan verbindt?
67
Waarom wordt er los van het Nationaal Programma Groningen (NPG) een Sociale Agenda
opgetuigd en waarom wordt de focus van het NPG verlegd? Tuigt u hiermee niet opnieuw
een systeem op? Hoe worden de bestaande plannen (bijvoorbeeld vanuit de bestaande
diverse integrale programma's) maar ook bestaand beleid hierin meegenomen?
68
Wanneer zullen de eerste vijfjaarlijkse doelen worden gesteld?
69
Wat wordt bij het sociaal herstel en de economische structuurversterking in Groningen
leidend: het budget of het halen van de doelen? Als na verloop van tijd blijkt dat
er meer middelen nodig zijn om de doelen op gebied van sociaal herstel en economische
structuurversterking te halen, zullen die dan vrij worden gemaakt?
70
Wat zijn de concrete doelen als het gaat om sociaal herstel en economische structuurversterking?
Waar moet Groningen over 30 jaar staan en op welke wijze zal dat worden vastgelegd
in de «Groningenwet» en terugkomen in de Staat van Groningen?
71
Waarom wordt er een Sociale Agenda opgetuigd, los van het NPG, en waarom wordt de
focus van het NPG verlegd? Tuigt u hiermee niet opnieuw een systeem op?
72
Waarom is gekozen voor een periode van slechts 30 jaar en niet voor 60 jaar? Waarom
is gekozen voor 100 miljoen euro en wordt dit bedrag geïndexeerd?
73
Waarom is het in oktober 2023 of ten laatste in oktober 2024 definitief beëindigen
van de gaswinning een voornemen en waarom is dit geen harde deadline? Kunt u uiteenzetten
in welke scenario’s het denkbaar zou zijn dat de gaswinning toch doorgaat?
74
Waar hangt vanaf of u per 1 oktober 2023, of uiterlijk in 2024, ook deze laatste winningslocaties
sluit?
75
Betekent niet sturen op geld, maar op resultaat dat als de nu beschikbaar gemaakte
middelen onvoldoende blijken te zijn om het gewenste resultaat te bereiken in de schadeafhandeling
en versterking er (automatisch) meer geld beschikbaar zal worden gemaakt? Zo nee,
wat betekent het dan wel?
76
Hoe zal bij nu lopende schadegevallen om worden gegaan met de causaliteit? Zal het
loslaten van onderzoek naar causaliteit bij schadegevallen van minder dan 40.000 euro
alleen gelden voor nieuwe gevallen of zal deze werkwijze ook worden toegepast bij
bewoners met bestaande schades in die in procedures verwikkeld zijn (zienswijze of
bezwaarprocedure of rechtszaken)?
77
Wat betekent de nieuwe werkwijze m.b.t. tot de causaliteit van schades voor eerder
afgehandelde schadegevallen, zoals bij (oudere) bewoners die in het verleden akkoord
zijn gegaan met vaak zeer lage schikkingsvoorstellen namens het IMG, omdat men geen
verdere langdurige rechtszaken wenste of kon dragen?
78
Op welk termijn denkt u alle funderingen/schade duurzaam hersteld te hebben?
79
Hoe zal bij de ongeveer 14.000 panden die in aanmerking komen voor duurzaam herstel
worden omgegaan met het onderzoek naar causaliteit? Hoe wordt de limiet van 40.000
euro, waaronder geen onderzoek naar causaliteit plaatsvindt, bij deze gevallen toegepast
indien het herstellen van de onderliggende gebreken aan bijvoorbeeld de fundering
optelt tot meer dan 40.000 euro? Hoe wordt er voorkomen dat bewoners die in aanmerking
komen voor duurzaam herstel alsnog in een bureaucratische molen terechtkomen?
80
Op basis waarvan is er gekozen voor de grens van EUR 40.000 voor de causaliteitstoets?
81
Wat verandert er concreet voor mensen met schades groter dan EUR 40.000?
82
Op basis waarvan zal de causaliteit worden bepaald voor schades groter dan EUR 40.000?
83
Hoe zal er concreet invulling worden gegeven aan «bij twijfel wordt in het voordeel
van bewoners beslist»?
84
Hoeveel extra budget is er gemoeid met het ophogen van de grens voor de causaliteitstoets
naar EUR 40.000?
85
Wat betekent het herstellen van het schadeafhandelingsgebied tot het oorspronkelijke
werkgebied van de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen (TCMG)/IMG voor eerder
afgewezen en/of niet in behandeling genomen schademeldingen uit de gebieden die afvielen
en nu weer worden toegevoegd?
86
Per wanneer kan het IMG de maatregel Gebiedsafbakening geïmplementeerd hebben?
87
Welke argumenten heeft u nu voor het loslaten van de trillingstool?
88
Wat betekent het loslaten van de trillingstool voor de schades uit het verleden die
op basis van deze tool werden afgewezen?
89
In de nieuwe situatie moeten Schade-experts zich primair richten op het bepalen van
de herstelkosten van alle schade. Kan dit door dezelfde mensen gebeuren?
90
Betekent dat een nieuwe opname, een nieuw rapport, of een discussie over de wijze
(en kosten) van herstel?
91
In het geval dat de herstelkosten de 40 duizend euro overschrijden en er alsnog een
causaliteitsrapport moet komen, ook dan wordt er geen gebruik meer gemaakt van de
trillingstool?
92
Wat zijn uw argumenten voor het besluit om een grensbedrag op maatregel «Stoppen met
onderzoek naar causaliteit van schades en met de trillingstool» toe te passen? Waarom
zou een grote woning of boerderij of juist zeer zwaar beschadigde panden ineens wél
een causaliteitstraject moeten doorlopen, waarbij bij kleine of licht beschadigde
woningen blind wordt aangenomen dat het mijnbouwschade is? Zijn er andere grenzen,
bijvoorbeeld gebiedsgrenzen of type schade, of iets anders wat logischer kan worden
uitgelegd dan een simpel geldbedrag?
93
Per wanneer kan het IMG de «Stoppen met onderzoek naar causaliteit van schades en
met de trillingstool» geïmplementeerd hebben?
94
Hoe zal worden mogelijk gemaakt dat regels en vaste procedures wijken voor snelheid
en bewonersgerichtheid indien dat nodig is en wie beslist over wanneer dat het geval
is?
95
Erkent u dat bewoners onterecht zijn afgewezen of een te lage vergoeding kregen door
de gebiedsafbakening? Hoe wilt u dit onrecht met terugwerkende kracht herstellen?
96
Erkent u dat bewoners onterecht zijn afgewezen of een te lage vergoeding kregen door
de inzet van de trillingstool? Hoe wilt u dit onrecht met terugwerkende kracht herstellen?
97
Worden onterecht afgewezen schades opnieuw in behandeling genomen? Worden onterecht
te lage schadevergoedingen opnieuw in behandeling genomen? Zo ja, is hiervoor een
plan? Wanneer kunnen deze schades opnieuw worden aangemeld? Wanneer wilt u dat al
deze schades rechtvaardig zijn vergoed? Zo nee, hoe draagt dit bij aan het inlossen
van een ereschuld?
98
Erkent u dat het juist de mensen met de grootste en duurste schades zijn die de afgelopen
jaren vaak zijn vastgelopen? Herkent u dat er voor hen nu opnieuw geen eenvoudige
oplossing komt? Waarom moet er bij schades groter dan 40.000 euro alsnog naar causaliteit
worden gekeken? Hoe is deze grens gekozen? Waarom is deze grens gekozen? Hoe gaat
dit in de praktijk werken? Hoe ziet zo’n nieuw causaliteitstraject eruit? Kunt u garanderen
dat dit niet opnieuw gaat zorgen voor vertraging en bureaucratie, juist voor de gedupeerden
met de grootste schades? Is het ook een optie om helemaal geen causaliteitsgrens meer
te hanteren in gebieden waarin mijnbouwschade al tot in den treure is aangetoond?
99
Welk percentage van de schades is hoger dan 40.000 euro?
100
Welk percentage van de schades groter dan 40.000 euro wordt afgewezen omdat het geen
aardbevingsschade zou betreffen? Om hoeveel gevallen gaat dit?
101
Hoe zal het proces eruit gaan zien voor mensen met meer dan 40.000 euro schade?
102
Hoe wordt voorkomen dat het onverkort toepassen van het bewijsvermoeden juist tegen
de belangen van inwoners in werkt?
103
Wat is het gemiddelde bedrag voor herstel? Waar is het bedrag van 40.000 euro op gebaseerd?
Wat gebeurt er met schades van bijvoorbeeld 42.000 euro? Kunnen deze herstelkosten
ook «gesplitst» worden in bijvoorbeeld twee bedragen van 25.000 euro?
104
Blijft het voor het IMG mogelijk om ook buiten het geografisch afgebakende gebied
schadevergoedingen toe te kennen en oplossingen te bieden? Met andere woorden: hoe
wordt geborgd dat de geografische afbakening geen harnas en beperking van het wettelijk
bewijsvermoeden wordt?
105
Betekent uw aankondiging dat het IMG ook schade gaat afhandelen buiten de aansprakelijkheid
van de NAM en verschillen gaat wegnemen aan de randen van het effectgebied dat schade
op een gelijke manier wordt geïnspecteerd en vergoed binnen de rand van het effectgebied
als buiten de rand van het effectgebied of blijft er nog steeds sprake van verschillende
procedures in schadeafhandeling binnen een dorp?
106
Legt u wettelijk vast dat gestapelde mijnbouw bij één loket volgens één methode beoordeeld
wordt? Zo niet: wat is dan de toegevoegde waarde van de maatregel?
107
Wordt het principe van het loslaten van causaliteit van schade tot 40.000 euro in
dorpen onverkort toegepast?
108
Zijn budgetten die het IMG kan inzetten aan de rand van het effectgebied slechts een
doekje voor het bloeden bij individuele verschillen of worden mensen in dorpen op
de rand van het gebied nu ook op gelijke manier behandeld?
109
Blijft het voor het IMG mogelijk om ook buiten het geografisch afgebakende gebied
schadevergoedingen toe te kennen en oplossingen te bieden (het oorspronkelijke effectgebied
is kleiner dan het gebied waar het IMG feitelijk vergoedingen toekent omdat het IMG
rekening ging houden met oudere bevingen en het effectgebied Huizinge slechts rekening
houdt met het effectgebied van de aardbeving Huizinge 2012), met andere woorden, hoe
wordt geborgd dat de geografische afbakening geen beperking van het wettelijk bewijsvermoeden
wordt?
110
Aangezien voor het oplossen van complexe problematiek de grens van 40.000 euro juist
een nieuwe belemmering is het de vraag hoe u omgaat met deze problematiek in het licht
van de eigen uitspraak dat het Rijk alles zal doen wat nodig is om ervoor te zorgen
dat alle schade vergoed wordt?
111
Blijft het voor het IMG mogelijk om buiten het geografisch afgebakende gebied schadeversterkingen
toe te kennen?
112
Leidt de grens van 40.000 euro niet tot een nieuwe belemmering bij het oplossen van
complexe problematiek? Hoe wordt er geborgt dat alle schades worden vergoed?
113
Schadeafhandeling en versterking moet menselijker, makkelijker en milder. Hiervoor
zijn een tal van maatregelen bij het IMG aangekondigd. Hoe zal het IMG de maatregelen
om de schadeafhandeling en versterking menselijker, makkelijker en milder te maken
aan u rapporteren?
114
Welke mogelijkheden tot ingrijpen bij het IMG heeft u? Bent u van plan die mogelijkheid
te creëren?
115
Is de status van het IMG als zelfstandig bestuursorgaan voor u een belemmering om
in te grijpen waar nodig?
116
Kan het IMG bij herstelkosten boven de 40 duizend euro na het causaliteitsrapport
alsnog alle schade vergoeden, mocht dit uit het causaliteitsrapport maar gedeeltelijk
het geval zijn?
117
Werd tot nu toe schades alleen vergoed tot aan visueel herstel, aangezien u schrijft
dat het mogelijk wordt om bewoners een herstelmethode te bieden waarmee voorkomen
kan worden dat schade snel terugkeert?
118
Hoe werkt maatregel 4 in combinatie met de 40 duizend euro herstelkostengrens uit
maatregel 3? Worden die herstelkosten ook berekend op zogenaamd «duurzaam herstel»?
119
Worden de schades die bij de NAM nog lopen ook overgenomen, en meegenomen in een integraal
herstelplan?
120
Per wanneer kan het IMG Maatregel 4 geïmplementeerd hebben?
121
Hoe moeten bewoners weten of het vaste bedrag daadwerkelijk voldoende gaat zijn? Worden
zij niet verleid om snel van «het gezeur» af te zijn, terwijl er geen garantie is
dat het probleem kan worden opgelost?
122
Wat is hier precies het «kerngebied»?
123
Hoe verhoudt maatregel 5 zich tot het niet meer vaststellen van causaliteit tot 40
duizend euro?
124
Ook bewoners met herhaalde schade kunnen een vast bedrag claimen. Zou het in die gevallen
juist niet beter zijn om daar eens grondig te kijken naar duurzame oplossingen?
125
Is voor complexe gevallen blijven zeer belastende maatwerkprocedures noodzakelijk
complexe geen accuratere beschrijving?
126
Welke knelpunten voorziet u? Gaat het hier enkel om schades boven de 40.000 euro?
Zo ja, is het schrappen van de causaliteitsgrens dan geen makkelijkere manier om knelpunten
te voorkomen?
127
Staat deze maatregel ook met terugwerkende kracht open? Kunnen ook knelpunten uit
het verleden die in het nadeel van gedupeerden zijn afgehandeld opnieuw worden bekeken?
128
Erkent u dat maatwerkprocedures belastender zijn voor bewoners dan een vaste vergoeding?
Zo ja, hoe gaat u zorgen dat complexe gevallen ook in de nieuwe systematiek gedwongen
worden tot belastende maatwerkprocedures?
129
Moet maatregel 4 zó opgevat worden dat het IMG de wettelijke bevoegdheid krijgt om
oplossingen te bieden die redelijkerwijs nodig zijn in een concreet geval, ook wanneer
dat buiten aansprakelijkheid valt? Concreet: berichten agrariërs binnenkort dat mestkelderproblematiek
is opgelost?
130
Waarom regelt u deze bevoegdheden en budget bij maatregel 4 niet voor de Nationaal
Coördinator Groningen (NCG) en de gemeenten? De maatregel om medewerkers «mandaat»
te geven tot 50.000 euro is in juridische zin immers niets anders dan handelen binnen
de bevoegdheden van de NCG, dus binnen de aansprakelijkheid.
131
Betekent dit dat ook oplossingen buiten het effectgebied geboden kunnen worden bij
maatregel 4? Concreet: lezen we bijvoorbeeld binnenkort in de krant dat alle problemen
rond de zogenaamde «roze boerderij» naar tevredenheid van de eigenaar zijn opgelost?
132
Hoe denkt u te voorkomen dat casussen waar een gestapelde problematiek speelt en die
niet in een hokje te passen zijn, leiden tot langdurige trajecten en sociaal-emotionele
problemen bij de eigenaren? Hoe denkt u dit in de toekomst anders te doen en er inderdaad
voor te zorgen dat speciale vangnetten overbodig worden?
133
Geldt de uitspraak «Dat betekent dat schades worden vergoed tenzij deze naar hun aard
geen mijnbouwschade kunnen zijn. Dit alles kan in sommige gevallen weliswaar tot overcompensatie
leiden, maar dit neemt het kabinet voor lief» ook voor funderingspolitiek?
134
Moet maatregel 4 zó opgevat worden dat het IMG de wettelijke bevoegdheid krijgt om
oplossingen te bieden die redelijkerwijs nodig zijn in een concreet geval, ook wanneer
dat buiten aansprakelijkheid valt? Wat betekent het dat het IMG hiervoor «extra» budget
krijgt, zoals u schrijft? Is dit een beperkt of ongelimiteerd budget, zodat geld geen
belemmering is?
135
Wat betekent de kabinetsreactie voor mensen met schade door kleine velden en zoutwinning,
aangezien u in de kabinetsreactie de schade voor gestapelde mijnbouw, zoals zoutwinning
en winning uit kleine gasvelden, die ook binnen het IMG-gebied valt beschrijft?
136
Gaat dit gefinancierd worden uit het knelpuntenbudget van het IMG?
137
Waarom doen het IMG en de NCG het duurzaam herstellen van de eerste 300 panden samen?
138
Worden woningen met meervoudige schade waarbij de fundering een rol speelt ook meegenomen
in maatregel 6?
139
Wordt bij het vaststellen van «een op norm» berekening (is de woning veilig) intussen
ook gekeken naar de eventueel aanwezige (constructieve) schade van de woning en de
staat van de fundering, of worden die elementen nog steeds niet meegenomen in de bepaling
of een pand «op norm» is of niet?
140
Is er bij maatregel 7 een onderscheid tussen herhaalde schade en meervoudige schade
en zo ja, wat is dat?
141
Is dat vanaf het moment dat op dat adres inderdaad duurzaam is hersteld én de gaskraan
volledig is gesloten? Dus, op z’n vroegst in de loop van volgend jaar? Of beginnen
we hier eerder mee? Is er ook sprake van terugwerkende kracht? Welke meldingen worden
meegerekend?
142
Hoe voorkom je hiermee dat het loont om elke scheur apart te melden?
143
Geldt dat het loont om elke scheur apart te melden ook in geval voor de «minder belastende»
vaste vergoeding wordt gekozen (zie maatregel 5)?
144
Per wanneer kan het IMG maatregel 7 geïmplementeerd hebben?
145
Hoeveel gedupeerden hebben herhaalde schades? Hoeveel gedupeerden hebben herhaalde
schades doordat funderingsschades niet zijn aangepakt? Hoeveel capaciteit is er om
alle beschadigde funderingen te herstellen? Hoeveel capaciteit is er voor duurzaam
herstel? Komt hiervoor een meerjarenplan? Hoeveel geld wordt hiervoor gereserveerd?
Geldt voor funderingsschades en duurzaam herstel de causaliteitsgrens van 40.000 euro?
146
Hoe gaat de nieuwe opzet voor de regeling voor emotionele/immateriële schade werken?
Kunnen mensen die verwachten zonder aanvraag te moeten doen, automatisch gestort te
krijgen en met terugwerkende kracht?
147
Hoe gaat u om met een mogelijk grote groep mensen die dreigen niet gezien of gehoord
te worden, deels omdat zij de regelingen niet begrijpen of meekrijgen, deels omdat
zij inmiddels murw zijn geslagen door de tragedies in de afgelopen jaren? Hoe gaan
we deze groep mensen toch bereiken? Gaat er proactief gewerkt worden en op welke manier?
148
Op welke manier mogen mensen verwachten dat ze in hun trajecten die op enige manier
te maken hebben met Mijnbouwschade ook persoonlijke ondersteuning krijgen? Is die
ondersteuning dan ook echt persoonlijk (zaakwaarnemer)? Is die ondersteuning dan ook
onafhankelijk en op welke manier? Is die ondersteuning dan ook volledig, dus inclusief
eventuele nazorgtrajecten (bijvoorbeeld bij het oplossen van restpunten nadat de aannemer
klaar is met ver-/nieuwbouw)?
149
Is de extra overlastvergoeding bedoeld als alternatief voor immateriële schadevergoeding
of blijven omwonenden de mogelijkheid behouden voor het indienen van een schadevergoeding
op basis van immateriële schadevergoeding? Erkent u hiermee de aansprakelijkheid voor
alle immateriële schade die het gevolg is van de aardbevingen?
150
Het voorkomen van vervolgschade valt toch onder wettelijke aansprakelijkheid? Waarom
werpt u zoveel belemmeringen op door (1) te doen alsof duurzaam schadeherstel coulance
is en (2) dit te beperken in aantallen?
151
Op welk termijn denkt u alle funderingen/schade duurzaam hersteld te hebben?
152
Houdt u bij het aanpakken van funderingsschade ook rekening met de consequenties van
verzakkingen? Welke regelingen zijn er voor mensen met verzakkingsproblematiek ten
gevolge van aardgaswinning?
153
Hoe worden grote verschillen in de hoogte van de vergoeding van immateriële schade
tussen buren voorkomen?
154
Had «en versterking» niet toegevoegd moeten worden aan de kop van maatregel 8?
155
Kunnen we maatregel 8 interpreteren als: bewoners die te maken krijgen met termijnoverschrijdingen
van het IMG krijgen automatisch een maximale dwangsom gestort?
156
Over welke termijnen bij het IMG gaat het precies? Zijn de Awb-gehanteerde termijn?
157
Kunnen we maatregel 8 als volgt interpreteren: in geval de NCG een termijn overschrijdt
volgt geen dwangsom maar een van rechtswege genomen besluit in het voordeel van de
bewoner?
158
Hoe verhoudt maatregel 8 zich tot de vaststellingsovereenkomsten(vso's)? Staan daar
termijnen in?
159
Wat zijn de besluiten/het besluit in de versterking die bewoners formeel krijgen en
waar eventueel rechtsgevolgen aan zouden kunnen zitten? Op welk moment krijgen bewoners
zo’n besluit? Staan er dan termijnen waar de NCG zich aan moet houden in dat besluit?
Kunt u zo’n voorbeeldbesluit meesturen?
160
Per wanneer kan maatregel 9 geïmplementeerd zijn?
161
Waarom worden de bedragen voor immateriële schade niet verhoogd? Wordt het ook mogelijk
herhaalde immateriële schade aan te vragen? Komt er een oplossing voor gedupeerden
die onderdeel zijn van de WAG-zaak?
162
Hoe moet deze zin worden geïnterpreteerd: «IMG en NCG gaan soepel met reactietermijnen
op grond van het bestuursrecht voor bewoners om, vooral zo lang zij deze zelf nog
te vaak overschrijden»? Gaat u ervan uit dat er nog lang overschrijdingen zullen zijn?
Zo ja, waarom? Waarom wordt u na verloop van tijd weer strikter voor bewoners? Waarom
niet altijd soepel blijven? Waarom maakt u slechts een plan voor als termijnen worden
overschreden en is er geen plan om schades en versterking altijd tijdig te beoordelen?
163
Herkent u dat bewoners al jarenlang beloofd wordt dat de versterking goed en mensgericht
zal worden aangepakt waarbij onuitlegbare verschillen zullen worden weggenomen? Herkent
u dat in de maatregelen feitelijk niet veel nieuws staat? Wat maakt dat het nu wel
gaat werken? Welke concrete maatregelen maken dit een crisisaanpak?
164
Waarom wordt bij de geïntegreerde aanpak slechts gesproken van veiligheid, versterking
en leefbaarheid? Waarom wordt niet ook schadeherstel meegenomen? Waarom wordt niet
ook verduurzaming meegenomen?
165
Welke lessen zijn er geleerd bij de dorpenaanpak in Garrelsweer, Leermens, Zeerijp
en Wirdum? Welke lessen zijn geleerd in andere dorpen?
166
Hoe wordt voorkomen dat woningen en andere gebouwen die buiten een dorpskern staan
(wederom) achterblijven in de dorpenaanpak?
167
Wat is precies het crisiselement in de Dorpenaanpak? Waaruit blijkt dat? Wat zijn
de specifieke crisismaatregelen? Zijn er al voorbeelden uit de Dorpenaanpak van dergelijke
«crisis’ingrepen?
168
Gaat integratie alleen over leefbaarheid? Wat bedoelt u hier precies met leefbaarheid?
Waar gaat het dan concreet over?
169
Zou de verduurzaming niet juist ook onderdeel van een geïntegreerde aanpak moeten
zijn?
170
Zou schadeherstel niet juist ook onderdeel van een geïntegreerde aanpak moeten zijn?
171
Wat houdt precies de dorpenaanpak in, behalve dat er één opgaveregisseur komt die
knelpunten kan oplossen? En dat er met grotere eenheden kan worden aanbesteed?
172
Worden álle dorpsbewoners van de dorpen betrokken bij de dorpenaanpak? Wat zijn de
criteria?
173
Is dit niet de omgekeerde wereld? Waren het niet de gemeenten die lokale plannen vaststellen,
en opdracht aan de NCG geven voor de uitvoering? Moet het niet de gemeente zijn die
adressen moet kunnen toevoegen aan de versterkingsopgave wanneer dat onuitlegbare
verschillen kan oplossen?
174
Geldt dit alleen voor de bewonersbegeleiders die werkzaam zijn binnen de Dorpenaanpak?
Of krijgen alle bewonersbegeleiders van de NCG dat? En vanaf wanneer?
175
Welke lessen uit het experiment Krewerd neemt u mee in de nieuwe dorpenaanpak? Verschillen
de aanpakken van elkaar? En zo ja, op welke punten en met welke argumenten?
176
Hoe gaat u de procedure aanpassen om immateriële schade aan te geven versimpelen en
op welke termijn kunnen inwoners deze verandering verwachten?
177
Worden inwoners van woningen waarvan de versterking al afgerond is of inwoners van
woningen die lichte of geen maatregelen nodig hebben gecompenseerd, zodat er geen
ongelijkheid ontstaat? Hoe zorgt u ervoor dat hierdoor geen nieuw verschil ontstaat
met hen die nog wachten op versterking?
178
Betekent dit dat alle beslissingen op bezwaar binnen zes weken worden afgerond en
dat de NCG afziet van artikel 7:10 lid 3 van de Algemene wet bestuursrecht om de beslissing
op bezwaar met nog extra zes weken uit te stellen?
179
Hoe gaat u de procedure aanpassen om immateriële schade aan te geven versimpelen?
En op welke termijn kunnen inwoners deze verandering verwachten?
180
Hoe ziet u het voor zich om bewoners in het gelijk te stellen die bezwaar hebben gemaakt
bij de NCG en waarbij de NCG de beslistermijn overschrijdt? Wat doet u met verschillen
die dit oplevert? Hoe wordt omgegaan met belangen van eventuele derden?
181
Welke gebiedsdefinitie wordt voor maatregel 10 gehanteerd? Hoe wordt de ruimtelijke
kwaliteit (en Groningse gebiedsidentiteit) hier in geborgd? Hoe gebeurt dit wanneer
er mogelijk bestaande regels en procedures opzij worden gezet?
182
Waar kunnen mensen melding maken van onuitlegbare verschillen?
183
Wat staat hier nou concreet? Welke onnodige processtappen worden geschrapt? Wat betekent
fundamenteel anders?
184
Met hoeveel extra toegevoegde woningen wordt rekening gehouden? Is hiervoor budget
gereserveerd? Wanneer wordt de versterkingsoperatie afgerond?
185
Welk deel van het rapport van de parlementaire enquêtecommissie was er voor nodig
om hiertoe te besluiten?
186
Wie gaat over maatregel 12, de NCG of de gemeente? Wie bepaalt wat een dorp of wijk,
waar en voor wie nodig heeft?
187
Klopt het dat «andere» hier slaat, op andere dan sloop/nieuwbouw waar nodig, verduurzamingsmaatregelen
gebiedsgericht met met maatwerk kunnen toepassen, overlastvergoedingen huurders-eigenaren
gelijk, compensatie waardedaling WAG en verwacht u naast een «grondige analyse» ook
oplossingsrichtingen van de commissie-Van Geel en zo ja welke?
188
Wat is het verschil tussen het «tackle team» en het interventieteam, waarbij NCG en
IMG nauw samenwerken met het interventieteam om vastgelopen en schrijnende dossiers
op te lossen? Wat is de reden om er nóg een partij aan toe te voegen?
189
Hoe gaat het gelijktrekken van zelfde gevallen in de praktijk in zijn werk? Kan dat
wel of wordt hier een nieuwe teleurstelling gecreëerd?
190
Is 50.000 euro voldoende om vrijheid te geven aan de medewerkers van NCG? Lopen deze
kosten niet vaak op?
191
Wie beslist over het al dan niet opzij zetten van bestaande regels en procedures,
bijvoorbeeld rondom aanbesteden of lokale verordeningen en bestemmingsplannen om de
uitvoering te verbeteren? Wat is daarbij de rol van de opgaveregisseur en hoe wordt
geborgd dat deze voldoende mandaat heeft?
192
Voor welke bewoners geldt de belofte: «bewoners bij het ontwerpen van
versterkingsmaatregelen voor hun woning gebruik maken van een specialistisch ontwerper
of architect»? Kunnen ook bewoners die al een ontwerp hebben maar die willen kiezen
voor een betere ruimtelijke kwaliteit er voor kiezen om een nieuw ontwerp te laten
maken? Kunnen bewoners zelf een specialistisch ontwerper of architect uitkiezen of
wordt de keuze beperkt? Hoeveel capaciteit is hiervoor beschikbaar? Geldt dit voorstel
ook voor bewoners die in batch 1588 zitten en waar de versterking of de sloop-nieuwbouw
nog niet is gestart?
193
Wat wordt verstaan onder leefbaarheid? Om wat voor soort voorzieningen gaat het hier?
194
Zijn er voor de vier dorpen uit de dorpenaanpak dorpsvisies beschikbaar?
195
Gaat dit op dezelfde manier werken als in het experiment Krewerd is gebeurd, namelijk
architect en/of constructeur die samen met de bewoner(s) aan de voorkant een plan
maakt en vervolgens voor een veiligheidstoets aan de NCG voorlegt?
196
Gaat u voor het inzetten van deze architecten extra budget beschikbaar stellen, of
valt dit onder de regeling van kostenvergoeding bouwkundige bijstand (maatregel 19)?
197
Per wanneer kan maatregel 13 geïmplementeerd zijn door de NCG?
198
Is maatregel 14 niet integraal onderdeel van de dorpenaanpak onder maatregel 10? Wat
voegt deze maatregel daar extra aan toe?
199
Hoe verhoudt deze maatregel 15 zich tot maatregel 14 (Extra geld voor leefbaarheid
en wijkontwikkeling)?
200
Hoe worden voorzieningen en het openbaar vervoer meegenomen in maatregel 14?
201
Hoe worden voorzieningen en het openbaar vervoer in maatregel 14 meegenomen? Op welke
manier denkt u bewoners inspraak te geven in het inzetten van dit extra budget?
202
Kunnen mensen die in het verleden tijd hebben besteed aan hun eigen versterking ook
aanspraak maken op de vergoeding omschreven onder maatregel 16?
203
Hoeveel extra budget stelt u beschikbaar om de NCG in staat te stellen om bijvoorbeeld
sloop/nieuwbouw aan te bieden op plekken waar verschillen tussen bewoners tot onbegrip
en sociale spanningen hebben geleid? Is het daarvoor beschikbare budget voldoende
volgens de NCG?
204
Hoeveel extra geld komt er beschikbaar voor Batch 1588? Kunnen bewoners die nu gedwongen
worden genoegen te nemen met niet terugkrijgen wat ze hadden, wanneer ze dit willen,
alsnog een aangepast plan maken?
205
Kunnen bewoners die uit eigen zak juridische, technische en bouwkundige bijstand hebben
betaald dit met terugwerkende kracht vergoed krijgen?
206
Wat is er nieuw aan maatregel 15? Het feit dat er indexering op gestegen bouwkosten
moet plaatsvinden lijkt vanzelfsprekend, waarom staat dit in de kabinetsreactie? Zou
dit anders niet hebben plaatsgevonden?
207
Huurders en woningeigenaren krijgen voor het – nog steeds –- wachten een «wachtvergoeding»
van 2.500 euro per adres. Voor wie gaat die gelden? Alle bewoners wiens woning nog
niet is versterkt? Alle bewoners die nog geen versterkingsadvies hebben gehad? Alle
bewoners waar nog geen inspectie is geweest?
208
Per wanneer kan maatregel 16 geïmplementeerd zijn?
209
Wordt maatregel 16 ook met terugwerkende kracht ingezet?
210
Wat heeft maatregel 17 te maken met de kabinetsreactie? Is dit geen normale, fatsoenlijke
werkwijze die gewoon standaard zou behoren te zijn in deze gevallen? Waar/bij wie
zouden de extra kosten anders terecht moeten komen?
211
Wat is de argumentatie voor indexering als aparte maatregel?
212
De Kamer heeft al ruim een jaar geleden gevraagd om maatregel 19, en inmiddels afgedwongen
via een wetswijziging, wat was uw overweging om hiermee te wachten?
213
Welke inzet hoort wel en niet bij de brede definitie van maatregel 18 en wat als uw
maatregelen leiden tot grotere inzet van regionale overheden?
214
De regeling uit maatregel 19 treedt naar verwachting op 1 juli in werking. Geldt deze
regeling ook voor inwoners die voor deze datum kosten hebben gemaakt voor juridische,
technische en/of bouwkundige bijstand?
215
Waar is de hoogte van deze vergoeding uit maatregel 16 op gebaseerd en welk leed,
welke kosten zouden hiermee gedekt zijn?
216
Wat wordt bedoeld met «nog wachten op» onder maatregel 16?
217
Geldt maatregel 16 ook voor eigenaren in Batch 1588?
218
In de provincie bestaan er reeds bestuurlijke en ambtelijke overlegstructuren om de
ruimtelijke kwaliteit in de provincie, waaronder bij de versterking, goed te borgen.
Ook de provincie heeft daarin een belangrijke rol. Waarom wordt gekozen voor een nieuwe
overlegstructuur en worden de bestaande structuren ondermijnd?
219
Wordt onder maatregel 15 ook gekeken naar het behoud en, indien onvermijdelijk, herplanting
van bomen?
220
Hoe wordt ruimtelijke kwaliteit geborgd in het herstel van de openbare ruimte na afronding
van de versterking? Bent u bereid om een extra plus op het budget te reserveren om
deze kwaliteitsslag te kunnen maken en daarmee ook voor de toekomst Groningen aantrekkelijk
te maken en te houden?
221
Hoe verhoudt maatregel 15 zich tot maatregel 14?
222
Waar is de hoogte van de vergoeding van maatregel 16 op gebaseerd? Welk leed, welke
kosten zouden hiermee gedekt zijn? Wat wordt bedoeld met «nog wachten op»? Geldt deze
maatregel ook voor eigenaren in Batch 1588?
223
Wat zijn «alle budgetten» uit maatregel 17? Geldt dat bijvoorbeeld ook voor de subsidieregelingen
Blok A, Blok B etc.? Welke indexering wordt toegepast? Hoeveel geld is er voor Batch
1588 beschikbaar?
224
Welke inzet hoort wel en niet bij maatregel 18 en wat als uw maatregelen leiden tot
grotere inzet van regionale overheden?
225
Geldt de regeling van maatregel 19 ook voor inwoners die voor 1 juli aanstaande kosten
hebben gemaakt voor juridische, technische en/of bouwkundige bijstand?
226
Wie gaat er bemiddelen bij een conflict? Is de terugkeer van een arbiter-achtige bemiddeling
overwogen?
227
Is naast de inzet van bewonersbegeleiders ook de inzet van onafhankelijk zaakwaarnemers
voor bewoners mogelijk? Herkent u dat dit voor een deel van de bewoners een uitkomst
zou kunnen zijn?
228
Wat is een aardbevingscoach? Welk functieprofiel hoort hierbij? Bij wie zijn deze
coaches in dienst?
229
Hoeveel vermindering fte’s juristen zal maatregel 20 per saldo globaal opleveren?
230
Als door de NCG tegen bewoners gezegd wordt dat bepaalde dingen «niet kunnen volgens
de regels», ga je dan procederen? Wie kent die regels? Waar staan ze? Kun je op basis
van zo’n mededeling procederen? En als gemaakte afspraken niet worden nagekomen, ga
je dan procederen? Hoe dan? En als in de toekomst onverhoopt wel een bewoner besluit
te gaan procederen, dan kan de NCG toch niet éénzijdig besluiten níet tegen bewoners
te procederen?
231
Kunt u uitleggen wat de rechtspositie van een bewoner in de versterking is?
232
Kunt u een voorbeeld geven van een situatie waarin de NCG in theorie wél had kunnen
procederen tegen bewoners?
233
Zijn de extra middelen onderdeel van de integrale dorpenaanpak? Zijn er voor de vier
dorpen «bewonersregieteams»? Worden dit betaalde functies?
234
Kunt u garanderen dat het digitaal portaal voor alle betrokkenen dit najaar beschikbaar
is, getest en wel?
235
Wordt het digitale portaal ook verbreed met alle schade-informatie en alle subsidie
en compensatieregelingen die voor een adres beschikbaar zijn (één loket) of komen
/ blijven er verschillende portalen naast elkaar bestaan?
236
Als je schade hebt, twijfelt over de fundering, ergens in de versterking zit, en wilt
weten hoe je kunt verduurzamen, wie kan je dan helpen aan integrale antwoorden? Wat
is dan de voorgestelde procedure?
237
Als je met schade en versterken te maken hebt en mag je één begeleider kiezen die
namens beide organisaties optreedt, maar die dan dus wel twee aparte trajecten blijft
doorlopen en niet komt met één integrale oplossing voor dat adres, maar met twee losse
pakketjes en misschien nog wat pakketjes erbij, zoals compensatieregeling x, subsidiebijdrage
y, verduurzamingspakket z, of hoe werkt dat?
238
Wordt er niet al veel langer gewerkt met de mogelijkheid één procesbegeleider te kiezen?
Heeft dit geleid tot substantiële ontzorging van bewoners, heeft u daar cijfers van
en zo ja welke?
239
Aardbevingscoaches in elke gemeente als «luisterend oor» en zo nodig doorverwijzend
naar andere professionals. Zijn dit gemeenteambtenaren? Zitten zij ook in de één-loket
steunpunten (maatregel 22)?
240
Welke wijken en straten vallen in de gebiedsgerichte aanpak van maatregel 21?
241
Wat gebeurt er in het geval dat een deel van de vordering wordt toegewezen?
242
Wat verandert dit feitelijk aan de huidige praktijk? In hoeveel gevallen werd er zonder
voorafgaande bemiddeling geprocedeerd bij de rechter? Betekent dit dat het IMG in
alle gevallen zal afzien van hoger beroep, maar nog wel in beroep zal gaan bij de
rechter? In hoeveel gevallen, voorafgaand aan deze kabinetsreactie, is het IMG in
beroep en hoger beroep gegaan?
243
Welke wijken en straten vallen in de gebiedsgerichte aanpak van maatregel 21? Waarom
adviseren de gebiedsregieteams alleen naar de NCG en niet naar gemeente? Een inwoner
met een vraag kan hierdoor toch niet bij de gemeente terecht?
244
Hoe wordt het loket van maatregel 22 intern ingericht zodat de functie van één loket
niet verloren gaat voor de inwoner? Hoe voorkomt u interne onduidelijkheid?
245
Hoe verhoudt maatregel 23 zich tot de ingediende plannen vanuit de regio, vanuit de
tafel Sociaal en Gezondheid (zoals genoemd in «Ereschuld: Herstel & Perspectief voor
Groningen»)?
246
Klopt het dat er nog nooit schade aan een lekke mestkelder is vergoed, laat staan
gerepareerd? Klopt het dat al vele malen is beloofd dat er extra hulp zou komen voor
agrariërs? Wat maakt dat het nu wel gaat werken? Hoeveel extra middelen worden er
uitgetrokken? Voor hoeveel agrariërs is dit geld? Zou het stoppen met causaliteitsonderzoek
in gebieden waar mijnbouwschade al tot in den treure is aangetoond onder de aangekondigde
redelijkheid kunnen vallen?
247
Staat hier eigenlijk dat de waardedalingsregeling voor ondernemers opnieuw vertraagd
is? Hoe loopt deze regeling in de twee plaatsen waar gestart werd met een pilot? Hoeveel
(ex-)ondernemers zijn er naar tevredenheid geholpen?
248
ls de oplossing nu «extra budget» is, betekent dat dan dat het probleem al die jaren
«onvoldoende budget» was of waren er andere redenen en zo ja welke?
249
Hoeveel boerenbedrijven zitten momenteel in een schade en/of versterkingsproces?
250
Bij hoeveel daarvan spelen ook (lekke) mestkelders een rol?
251
Bij hoeveel boerderijen is de schade onder de 40 duizend euro gebleven?
252
Hoeveel boerenbedrijven zijn inmiddels voorzien een uitgevoerde, samenhangende aanpak
die herstel én perspectief heeft geboden met onder andere de middelen die daarvoor
in het bestuursakkoord 2020 waren gereserveerd?
253
Waarom staat in maatregel 24 expliciet opgenomen dat redelijkheid en billijkheid het
uitgangspunt vormt?
254
Moeten we bij maatregel 25 de conclusie trekken dat het feit dat het al die jaren
niet gelukt is deze groep te helpen, het gebrek aan voldoende middelen is geweest
of waren er andere redenen en zo ja, welke?
255
Heeft u een beeld van het aantal ondernemers wat in schade en/of versterkingsprocessen
zit en zo ja wat zijn de feiten?
256
Hoeveel mkb-ers zijn geholpen met het Bestuursakkoord 2020 en met welk totaalbedrag?
257
Hoe gaat u om met gederfde inkomsten van zzp-ers en kleinere ondernemers die zelf
veel tijd in de versterking/nieuwbouw van hun woning moeten steken? Zijn voor deze
ondernemers specifieke ondersteuningstrajecten beschikbaar of denkbaar?
258
In hoeverre is er onderzocht of agrariërs of de regio behoefte hebben aan (nog) een
taskforce (in relatie tot maatregel 24)?
259
Bent u bereid het aan lokale provinciebestuurders over te laten om te bepalen wat
de doelgroep is van het Agro-programma? Met andere woorden: faciliteren en financieren,
maar geen inhoudelijke bemoeienis anders dan dat het geld ten behoeve van de agrariërs
besteed moet worden die op een andere manier nadeel hebben ondervonden van gaswinning?
260
Met hoeveel jaar wordt het erfgoedprogramma verlengd?
261
De hulp via consulenten bij Stut-en-Steun en het ondernemersloket van GroBusiness
zijn al sinds 2021 resp. 2022 beschikbaar. Kunt u toelichten hoe het mkb-programma
op dat gebied wordt uitgebreid?
262
In hoeverre is er onderzocht of ondernemers behoefte hebben aan de inrichting van
(nog een) taskforce?
263
Hoe garandeert u dat het IMG dit najaar daadwerkelijk met de waardedalingsregeling
voor bedrijfspanden gaat komen? Hier wordt al lang over gesproken. De mkb'ers hebben
behoefte aan duidelijkheid.
264
Kunnen de subsidieregelingen voor erfgoed ingezet kunnen worden buiten het aardbevingsgebied
(gemeenten), en zo ja, hoe? Het effectgebied wordt weliswaar vergroot, maar dit brengt
extra onzekerheden met zich mee over extra financiering voor de uitrol van de regelingen
in dit gebied.
265
Welke handelingen zal u verrichten om het landschappelijke erfgoed van de provincie
te beschermen? En moet dit opgevat worden als een extensie van het Erfgoedprogramma?
Zo ja, wat voor bedrag wordt hiervoor vrijgemaakt en op welke termijn wordt dit verstrekt?
266
Gaat bescherming van het erfgoed inderdaad verder dan louter Rijksmonumenten?
267
Hoe zullen regelingen voor agrariërs eruit gaan zien? Hoe wil het IMG de regeling
voor mestkelders verbeteren?
268
Hoe zullen de uitgebreide programma’s voor mkb’ers eruit gaan zien?
269
Hoe kan van aanspraak worden gemaakt op het extra budget voor regionale MKB-plannen?
270
Wat voor bedrag maakt u vrij voor de verlenging van het Erfgoedprogramma en op welk
termijn wordt dit verstrekt?
271
Kunnen de subsidieregelingen ingezet worden buiten het aardbevingsgebied (gemeenten),
en zo ja, hoe?
272
Hoe zorgt u ervoor dat Erfgoed de aandacht krijgt die het verdient zonder dat het
een risico vormt (vertraging) voor het gehele versterkingsproces?
273
Hoe garandeert u dat het IMG dit najaar daadwerkelijk met de waardedalingsregeling
voor bedrijfspanden gaat komen?
274
Bent u bereid het aan lokale provinciebestuurders over te laten om te bepalen wat
de doelgroep is van het mkb-programma?
275
Met hoeveel jaren wordt het Erfgoedprogramma verlengd? Wat voor bedrag maakt u hiervoor
vrij en op welk termijn wordt dit verstrekt?
276
Welke handelingen zal u verrichten om het landschappelijke erfgoed van de provincie
te beschermen? Moet dit opgevat worden als een extensie van het Erfgoedprogramma?
Zo ja, wat voor bedrag wordt hiervoor vrijgemaakt en op welke termijn wordt dit verstrekt?
277
Met hoeveel jaren wordt het erfgoedprogramma verlengd? Wat voor bedrag maakt u hiervoor
vrij en op welk termijn wordt dit verstrekt?
278
Hoe zorgt u ervoor dat erfgoed de aandacht krijgt die het verdient zonder dat het
een risico vormt (vertraging) voor het gehele versterkingsproces?
279
Klopt het dat voor de afhandeling van schades aan mestkelders hetzelfde effectgebied
geldt als voor de afhandeling van schades aan gebouwen en installaties?
280
Hoeveel extra budget is er beschikbaar om de vergoeding van schade aan mestkelders
verbeteren en specialistische medewerkers met een ruim mandaat aan te stellen om schades
voortvarender af te handelen? Wat gebeurt er als dat budget niet voldoende blijkt
te zijn?
281
Kunt u uitleggen wat het verschil tussen de twee vangnetconstructies Commissie Bijzondere
Situaties en het Interventieteam Vastgelopen situaties is? Wanneer kan iemand bij
de één terecht en wanneer bij de andere?
282
Wat zijn de argumenten voor opnemen van het behouden van huidige voorzieningen in
een maatregelenpakket in reactie op het PEAG-rapport?
283
Wordt nu zeker gesteld dat het sowieso kan qua netvolume? Of kan een ander gebied
in Nederland toch nog voorrang krijgen?
284
Op basis waarvan zal het onderscheid worden gemaakt tussen het aardgasvrij maken van
een te versterken woning en het aardgasvrij-gereed maken?
285
Op welke manier zullen al versterkte woningen dezelfde verduurzamingsmogelijkheden
worden aangeboden als nog te versterken woningen?
286
Op welke manier zullen Groningers actief geholpen/benadert worden met de verduurzamingstimulering?
287
Zal de verduurzamingsstimulering alleen gaan om gedeeltelijke financiering of betreft
dit ook complete ontzorging (financieel en niet financieel)?
288
Per wanneer kunnen bewoners die in de versterkingsoperatie zitten gebruik maken van
deze verduurzamingsmaatregelen? Voor welke groepen bewoners geldt deze maatregel?
Komen bewoners die al een ontwerp hebben ook in aanmerking? Kan de NCG in aanloop
naar de implementatie van deze maatregel al in de geest van deze maatregel gaan werken?
289
Zijn er voorbeelden uit het verleden van ingrijpende versterkingen waarbij géén isolatiemaatregelen
zijn meegenomen? Is dit niet sowieso verplicht, bij een ingrijpende versterking moet
het reguliere bouwbesluit toch worden toegepast?
290
Is isoleren of verduurzamen bij een ingrijpende versterking in het verleden meestal
wel gebeurd (al dan niet verplicht), maar dan op kosten van de betreffende bewoner/eigenaar?
291
Wanneer is er sprake van een ingrijpende (zware of middelzware) versterking?
292
Wat gebeurt er wanneer de leveringstijden voor materiaal en/of installatiecapaciteit
oplopen en de einddatum van 2028 in gevaar komt? Moeten bewoners dan afzien van deze
optie?
293
Het budget van de NCG wordt voor maatregel 28 opgehoogd en zij nemen deze opgave dan
mee in de aanbestedingen die zij doen, en zijn daarmee ook opdrachtgever voor zowel
de versterking als de verduurzamingen van de woningen die nog aangepakt gaan worden,
klopt dat?
294
Om hoeveel woningen zal het naar schatting gaan waarvoor maatregel 28 van toepassing
gaat zijn? Gaat het ook om woningen waar de versterkingsadviezen er al liggen, maar
nog niet met uitvoering is gestart?
295
Kunt u aangeven in welke mate deze verdubbeling ten opzichte van bestaande, landelijke
subsidies dekkend gaat zijn voor de totale kosten van isolatie van dergelijke woningen?
296
Is het uw bedoeling om proactief deze verduurzamingsactie collectief en systematisch
uit te (laten) voeren? Als het ware een versterkingsoperatie, maar dan op het gebied
van verduurzamen? Of gaat het om een aanvullende subsidieregeling en moeten mensen
vooral geïnformeerd worden over de mogelijkheden en geholpen worden om deze zelf aan
te gaan vragen?
297
Geldt de regeling in maatregel 29 ook voor het corporatiebezit in deze gebieden?
298
Klopt het dat (mkb-)ondernemers uitgesloten zijn van de (extra) stimuleringsregeling
in maatregel 29?
299
Er zit een fors verschil tussen de berekende 7,8 miljard euro die in het groene boekje
staat en de middelen van opgeteld enkele miljarden die u voorstelt om op dit vlak
te investeren. Hoe is dit verschil ontstaan?
300
Tot wanneer bestaat het recht om zelf te kiezen of ze gebruik willen maken van deze
mogelijkheid tot verduurzaming?
301
Hoe past het uitgangspunt «koppeling met aardgasvrij-(gereed) is niet verplicht, maar
een eigen keuze van bewoners» met het doel dat uiterlijk in 2028 alle woningen zijn
versterkt en verduurzaamd naar het niveau van aardgasvrij of aardgasvrijgereed?
302
Is de 1,65 miljard euro enkel en uitsluitend voor isolatie of ook voor overige «verduurzamingsuitgaven»
zoals warmtepompen en zonnepanelen? Kunnen bewoners ook kiezen voor uitsluitend isolatie?
Wat zijn dan de gevolgen voor de voorwaarden in de Investeringssubsidie duurzame energie
en energiebesparing (ISDE)?
303
Worden inwoners waarvan de versterking al afgerond is of inwoners van woningen die
lichte of geen maatregelen nodig hebben gecompenseerd, zodat er geen ongelijkheid
ontstaat?
304
Hoe hoog is het budget voor het verduurzamen en aardgasvrij maken bij de versterking
van woningen en hoe hoog bij erfgoedpanden?
305
Worden inwoners waarvan de versterking al afgerond is, of inwoners van woningen die
lichte of geen maatregelen nodig hebben gecompenseerd, zodat er geen ongelijkheid
ontstaat?
306
Hoe hoog is het budget voor het verduurzamen en aardgasvrij maken bij de versterking
van woningen en hoe hoog is dit budget bij erfgoedpanden?
307
In hoeverre is het aardgasvrij maken het invullen van een ereschuld t.o.v. van de
algemene energietransitie?
308
Hoe zal bij het toepassen van isolatiemaatregelen worden voorkomen dat er grote, moeilijk
uit te leggen, verschillen ontstaan tussen bewoners die nog wachten op een ingrijpende
(zware of middelzware) versterking van hun woning en bewoners wiens woning al is versterkt?
309
Vallen deze postcodes binnen het effectgebied? Zijn er nog postcodes binnen het effectgebied
die géén aanspraak kunnen maken op de 10.000? Deze maatregel kan gecombineerd worden
met de stimuleringsregeling hierboven (maatregel 29)?
310
Waarom is postcode 9745 niet alsnog toegevoegd aan deze regeling?
311
Wat zijn de voorwaarden voor deze kwijtschelding? Is er een garantstelling voor deze
lening en zo ja, in welke vorm? Volgt de schuld van de bespaarlening de eigenaar/verkoper
of blijft de schuld op de woning en/of grond rusten? Betekent dit dat een woning,
bijvoorbeeld na drie jaar, verkocht kan worden en de volledige restschuld wordt kwijtgescholden?
312
Wat betekent deze zin concreet: «Gedupeerden die zowel met IMG als NCG te maken hebben,
kunnen kiezen voor één begeleider die namens beide organisaties optreedt.»? Blijven
bewoners te maken hebben met twee of meer aparte trajecten? Moet er straks nog steeds
wanneer er bij een versterkingstraject schade aan wordt getroffen een apart schadetraject
worden gestart?
313
Hoe verhoudt maatregel 31 zich tot de ingediende plannen vanuit de regio, vanuit de
tafel Sociaal en Gezondheid (zoals genoemd in «Ereschuld: Herstel & Perspectief voor
Groningen»)? De regio schetst hierin een helder beeld over de benodigde ondersteuning
(individuele ondersteuning, groepsinzet en samenlevingskracht).
314
Onder maatregel 32: wordt onder maatschappelijke organisaties ook pastorale activiteiten
van kerken verstaan?
315
Welke meetbare doelstellingen zijn er voor: vergroten van de leefbaarheid, kansen
voor kinderen, arbeidsparticipatie & armoedebestrijding?
316
Hoe verhoudt het knelpuntenbudget zich tot de ingediende plannen vanuit de regio,
vanuit de tafel Sociaal en Gezondheid?
317
Hoe gaat de voorgestelde jongerenraad er uit zien qua grootte en zeggingmacht, verdeling
over de provincie en opleidingsniveau?
318
Hoe verhoudt maatregel 34 zich tot de ingediende plannen vanuit de regio, vanuit de
tafel Sociaal en Gezondheid (zoals genoemd in «Ereschuld: Herstel & Perspectief voor
Groningen»), waarin de regio een helder beeld schetst over de benodigde ondersteuning
(individuele ondersteuning, groepsinzet en samenlevingskracht.
319
Waarom wordt de provincie niet genoemd in relatie tot maatregel 34? De provincie heeft
een belangrijke rol in deze agenda (denk o.a. aan de gezamenlijke culturele infrastructuur)?
320
Hoe kunnen in relatie tot maatregel 34 goede indicatoren voor cultuur ontwikkeld worden,
zodat deze ontwikkelingen en inzet niet tegenhouden?
321
Waar zijn de cijfers van 0.5 miljard en 100 miljoen voor 30 jaar voor de Sociale Agenda
op gebaseerd? Kunt u met zekerheid zeggen dat hiermee de doelen van brede welvaart
worden gehaald?
322
Wie selecteert/benoemt de kwartiermaker voor een Sociale Agenda? Hoe garandeert u
draagvlak bij de bevolking?
323
Onder maatregel 26: valt hier ook het behoud van dorpsgezichten onder?
324
Waar zijn de cijfers van 0.5 miljard en 100 miljoen voor 30 jaar voor de Sociale Agenda
op gebaseerd?
325
Hoe verhoudt het extra budget voor de uitvoering van een Sociale Agenda voor het aardbevingsgebied
zich tot de ingediende plannen vanuit de regio, vanuit de tafel Sociaal en Gezondheid?
326
Waar zijn de cijfers van 0.5 miljard en 100 miljoen voor 30 jaar voor de Sociale Agenda
op gebaseerd?
327
Hoe zal de Jongerenraad worden betrokken bij de Staat van Groningen?
328
Hoeveel van dit bedrag (100 miljoen euro per jaar) loopt er via het NPG? Hoeveel wordt
er direct besteed aan de gedupeerde Groningers? Welk deel van dit bedrag wordt gebruikt
voor maatregel 35.1 (Groningen als dé waterstofprovincie en voor Wind op Zee)?
329
Kunt u zeggen dat met het programma de doelen van brede welvaart worden gehaald?
330
Hoe wilt u het unieke karakter van Groningen borgen in deze drie grote transities
(duurzame energie, gezondheid en landbouw? Welke rol speelt de ruimtelijke kwaliteitsambitie?
331
Kunt u aangeven waarom de N33 en Veendam-Stadskanaal wel genoemd zijn in het 50-puntenplan
als onderdeel van de maatregelen die u neemt in Groningen en de Wunderline niet?
332
Bent u bereid om op basis van de voorgaande analyse alsnog het tekort voor de tweede
bouwfase van de Wunderline te dekken?
333
Is het mogelijk om de restwarmte die vrijkomt bij het waterstof-aanlandingspunt in
te zetten voor particuliere afnemers in de provincie Groningen? Kan de haalbaarheid
hiervan onderzocht worden?
334
Betreft de maatregel dat tenminste 33 procent van de nog aan te leggen capaciteit
voor Wind op Zee zal aanlanden in de provincie Groningen en dit zal worden vastgelegd
in het Ontwikkelkader Wind op Zee, minimaal 33 procent van de Nederlandse ambitie
van ca. 50 GW in 2040 en ca. 70 GW in 2050?
335
Wordt met de landelijke middelen van 500 miljoen euro voor aanlanding en bijbehorende
infrastructuur die middelen bedoeld die zijn gereserveerd vanuit het investeringspakket
van 1.686 miljard euro voor de inpassing van 21GW offshore hernieuwbare capaciteit
en die bedoeld is voor gebiedsinvesteringen ter versterking van de leefkwaliteit in
de omgeving van de vijf beoogde aanlandlocaties in Nederland?
336
Kent u het rapport »De Toekomst van Groningen: Noord-Nederland als motor voor de nationale
energietransitie» waarin wordt gepleit voor een Noordzee-Eems Corridor voor kabels
en leidingen, en voor een eenmalige aanleg van één dergelijke offshore corridor zodat
de Waddenzee slechts eenmalig doorkruist hoeft te worden en ecologische verstoringen
worden beperkt? Hoe kijkt u hier tegenaan? In hoeverre wordt hier binnen »Nij begun»
op voorgesorteerd en zijn hier middelen voor gereserveerd?
337
Ziet u mogelijkheden in de voorstellen vanuit REPowerEU voor verkorte en vereenvoudigde
vergunningsprocedures voor hernieuwbare energie of het aanwijzen van de zogenoemde
«go-to» gebieden voor hernieuwbare energie, om een dergelijk project binnen afzienbare
tijd te kunnen realiseren?
338
Ziet u mogelijkheden om de verkenning van de mogelijkheden om grootschalige warmteleidingen
tussen industriële clusters (bijvoorbeeld in de Eemshaven en het industriegebied Oosterhorn)
en eindgebruikers te realiseren, te verbreden, waarbij ook gekeken wordt naar de mogelijkheden
van het gebruik van warmte via het warmtenet maar ook eventueel waterstof via het
bestaande distributienet tegen gunstige voorwaarden voor de verwarming van woningen
in Groningen (zie rapport »De Toekomst van Groningen»)?
339
Wordt bij het verbeteren van de bestaande IMG-regeling ook een toekomstbestendige
oplossing aan de boer geboden voor zijn mestopslag? Dat wil zeggen: niet alleen de
schade verhelpen maar ook het bieden van een duurzame oplossing?
340
Kent u het rapport »De toekomst van Groningen» waarin staat dat het laten meeprofiteren
van het lokale mkb een belangrijke randvoorwaarde? Aangezien. Kunt u aangeven hoe
u hier naar kijkt, aangezien dit punt niet specifiek lijkt te zijn meegenomen in »Nij
begun», hoewel wel wordt gesproken over «eerstelijnsondersteuning van het mkb (te
beleggen bij de NOM en EBG) die meer lijkt op een meer algemene ondersteuning (welke
overigens evenzeer hard nodig is)?
341
Ziet u mogelijkheden om voor het regionale mkb te onderzoeken in hoeverre een «verlenging»
van de industriële waterstofbackbone in de regio via het (zoveel mogelijk bestaande)
gasdistributienet naar de mkb en cluster 6 bedrijven in de regio zou kunnen bijdragen
aan de ontwikkeling van lokale waterstofclusters en aldus tot een versnelde vergroening
van de lokale industrie en verbetering van de lokale vestigingscondities?
342
Hoe wordt bij middelen die voor korte tijd vrijgemaakt worden geborgd dat deze niet
afgeroomd worden indien deze niet binnen het tijdsframe zijn gebruikt?
343
Hoe wordt ervoor gezorgd dat middelen die beschikbaar zijn gesteld voor een bepaald
doel ook daadwerkelijk daarvoor worden gebruikt? Is er een risico dat met geldpotjes
geschoven kan worden? Zo ja, door wie kan dat dan?
344
Hoeveel capaciteit is de 33 procent van de nog aan te leggen capaciteit voor Wind
op Zee die in Groningen moet aanlanden precies en per welk jaar wordt deze nog aan
te leggen capaciteit afgebakend?
345
Hoe wordt bepaald wat strategische bedrijvigheid is? En welk controlemechanisme zit
hier op, zodat dit geld ook daadwerkelijk gaat naar strategische bedrijvigheid?
346
Onderkent u dat het voor de individuele pandeigenaar financieel beheersbaarder kan
zijn om aan te sluiten op een collectieve warmtevoorziening indien deze gelegenheid
voor hen wordt gecreëerd?
347
Bent u zich ervan bewust dat er meerdere middelgrote kernen zijn langs de beoogde
grootschalige warmteleidingen naar de grootste woonkern van de provincie Groningen,
de stad Groningen, die met een relatief geringe onrendabele top kunnen worden aangesloten
op een collectieve warmtevoorziening? Bent u zich ervan bewust dat deze koppelingen
zowel robuustheid als de mogelijkheden voor verdere uitrol van deze warmtevoorziening
aanzienlijk verbeteren? Bent u bereid hieraan mee te financieren?
348
Op welke manier trekt u lering uit het verleden van Groningen als wingewest? Hoe wilt
u voorkomen dat de grootschalige waterstofsector niet, net als de turfwinning, gaswinning
en ook de 380 KV masten, wederom een aanslag zal zijn op de/het Groninger bodem, landschap
en erfgoed?
349
Bent u bereid te onderzoeken welk deel van de windenergiebaten neerslaat bij de private
investeerders en welk deel neerslaat bij de Nederlandse overheid? Bent u tevens bereid
te onderzoeken of Groningers niet ook een deel van deze baten kunnen ontvangen ter
bereiking van een betere verdeling van de lusten en de lasten?
350
Welke garanties bieden de extra middelen op daadwerkelijke verbreding van de N33?
351
Wat zijn op dit moment de vigerende financiële risico’s bij de Zuidelijke Ringweg
Groningen? Is het nodig om risicoreserveringen te treffen voor (tegenvallers bij)
de aanleg van de Zuidelijke Ringweg Groningen?
352
Kunt u aangeven waarom de Wunderline niet voorkomt in het herstelplan?
353
Wat is het beoogde tijdspad voor het realiseren van de verbreding van de N33? Wanneer
zullen de twee tracéwetprocedures zijn afgerond? In deze procedures worden onmogelijkheden
onderzocht, kan dit betekenen dat een verbreding van de N33 tot onmogelijk wordt bevonden?
354
Kunt u aangeven waarom de N33 en Veendam-Stadskanaal wel genoemd zijn in het 50-puntenplan
als onderdeel van de maatregelen die u neemt in Groningen en de Wunderline niet?
355
De 3 miljard die begroot is voor de Lelylijn is toch onvoldoende om de lijn te realiseren?
Wie moet voor de andere miljarden opdraaien of komt deze er dan gewoon niet?
356
Kunt u aangeven wanneer de 50 miljoen euro voor de doorontwikkeling van campussen,
een leven-lang ontwikkelen, duurzame inzetbaarheid, etc. beschikbaar komen, welk deel
bestemd is voor energiegerichte activiteiten en of genoemde bijdrage al dan niet afhankelijk
is van regionale cofinanciering?
357
Naar aanleiding van de 50 miljoen euro die wordt gereserveerd voor het Masterplan
campussen, kunt u aangeven hoe wordt voorzien in de financiering van de overige masterplannen,
waaronder die voor de zeehavens?
358
Wat betekent het «creatief meedenken» vanuit het Rijk concreet bij innovatieve projecten
die tegen juridische belemmeringen aanlopen die niet op basis van gemeentelijke of
provinciale bevoegdheden kunnen worden weggenomen? Gaat u zich actief inzetten om
regelloze zones te realiseren?
359
Wat verschilt de «één-loketgedachte» met het alsnog combineren van de schade en versterking?
Kunt u aangeven op welke manier het samenvoegen zou leiden tot oponthoud? Hoeveel
oponthoud zou dit zijn? Erkent u dat het samenvoegen van schade en herstel uiteindelijk
veel makkelijker, efficiënter en dus sneller zou kunnen zijn?
360
Kan, op basis van maatregel 36, een rijksinspectie ook uit eigen initiatief de ministerraad
of de Kamer direct informeren wanneer belangrijke signalen door de vakminister niet
worden opgepakt?
361
Hoe wordt er zorg voor gedragen dat iedere ambtenaar werkt met oog voor iedere inwoner/burger
van Groningen, op zoek naar de vraag achter de vraag?
362
In gesprek gaan met inwoners is één, maar hoe gaat u er ook voor zorgen dat datgene
wat ingebracht wordt ook daadwerkelijk een luisterend oor vindt?
363
Hoe wordt de betere spreiding van Rijksdiensten, al jarenlang staand beleid, gerealiseerd?
Wat gaat Groningen ervan merken? Wat gaat er in de toekomst anders dan nu bij de spreiding
van Rijksdiensten?
364
Is het mogelijk de NAM volledig te ontbinden en de het afronden van de winning in
Groningen, het opruimen van de infrastructuur door andere organisaties te laten doen?
365
Zijn er voldoende werkplekken in Groningen en Drenthe om beleidsambtenaren daar regelmatig
te laten werken? Is het nodig dit aantal uit te breiden?
366
Wat zijn de gevolgen voor de aansprakelijkheid en het verhalen van de schade in het
geval dat schades, ontstaan door winning uit de kleine velden, worden verkocht door
de NAM? Wat zijn de gevolgen van een verkoop van de NAM voor het verhalen van alle
schade op de NAM?
367
Kunt u de verslagen van de gesprekken met de NAM over de financiële afwikkeling openbaar
maken? Welke afspraken zijn er op dit moment met de NAM gemaakt over het betalen van
de schade? Hoe verhouden deze gesprekken zich tot de eerdere belofte van bijvoorbeeld
Shell als: de NAM betaalt en als de NAM niet meer kan betalen kan de rekening naar
Shell. Bent u voornemens in het geval dat de NAM wordt verkocht de vordering door
te sturen naar Shell en ExxonMobil?
368
Hoe verhouden de voorstellen van het IMG met een kostenpost van 5–10 miljard euro
en de Regio met een ongelimiteerd budget zich tot de kabinetsraming van 3 miljard
euro? Wat gebeurt er dan niet? Hoe verklaart u dan het grote verschil tussen wat Groningen
voorstelt in het groene boekje (14 miljard euro) en wat het u beschikbaar stelt (opgeteld
3,5 miljard euro)?
369
Is er invulling gegeven aan de ereschuld richting Groningers door de nu voorgestelde
geldbedragen beschikbaar te stellen of door daadwerkelijk een regio achter te laten
met toekomstperspectief en brede welvaart?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
P.J. Valstar, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
D.D. van Dijke, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.