Lijst van vragen : Lijst van vragen over het adviesrapport en beleidsregel slotreductie van ACNL (Kamerstuk 29665-458)
2023D13897 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Minister van Infrastructuur en Water over het Adviesrapport en beleidsregel slotreductie van ACNL (Kamerstuk 29 665, nr. 458).
De voorzitter van de commissie,
Tjeerd de Groot
De adjunct-griffier van de commissie,
Wiendels
Nr
Vraag
1
Waarom heeft de slotcoördinator niet gekeken naar manieren waarop eventuele reducties
in hun effect proportioneel zijn richting vrachtvluchten?
2
Wat is er bekend over de brede economische en maatschappelijke waarde van vrachtvluchten,
in relatie tot het aantal slots dat deze diensten jaarlijks vullen?
3
Hoe verhoudt zich het advies van de slotcoördinator uit 2021, dat «maatwerk bij het
realiseren van de reductie van belang is omdat voor sommige diensten het verplaatsen
van nachtvluchten naar de dag vrijwel onmogelijk is», zich met voorliggend advies
over de slotreductie – waarin geen maatwerk wordt voorgesteld?
4
Hoe is het historisch behoud van slots van luchtvaartmaatschappijen die slots inleveren
in deze beleidsregel geborgd?
5
Als de slots bevroren worden, hoe wordt geregeld dat je in het volgende seizoen als
luchtvaartmaatschappij weer recht krijgt op deze slots?
6
En hoe verhoudt zich dat tot de Europese slotverordening waar 50% van deze slots aan
nieuwe toetreders toegewezen moet worden?
7
Hoe worden tegenmaatregelen van buitenlandse overheden op Nederlandse luchtvaartmaatschappijen
vermeden?
8
Welke tegenmaatregelen zouden buitenlandse overheden kunnen nemen tegen Nederlandse
luchtvaartmaatschappijen?
9
Wat is de juridische haalbaarheid van deze beleidsregel als je kijkt naar de Europese
slotregelgeving en IATA-slotrichtlijnen (International Air Transport Association)?
10
Wanneer wordt de praktische uitwerking van de variant onderzocht waarbij de reductie
wordt gestart halverwege het gebruiksjaar?
11
Hoe wordt er omgegaan met de situatie dat er weinig tot geen ervaring is met het doorlopen
van de procestappen?
12
Worden er tussenevaluaties ingebouwd tussen de verschillende processtappen? Zo ja,
welke?
13
Waarom wordt de nieuwe limiet gesteld voor 5 jaar?
14
Welke onderbouwing ligt er voor het te stellen van de limiet op 5 jaar?
15
Is er overwogen om de limiet op 3 jaar te stellen? Zo ja, waarom is dit niet geïmplementeerd?
Zo nee, waarom niet?
16
Kan u aangeven waar het verschil zit tussen het nu voorgestelde systeem en het systeem
dat het meest batig is aan de belangen van Nederland (maximale connectiviteit bij
minimale overlast en milieu-impact)? Is dit het beste systeem of het beste systeem
binnen de nu geldende regels? En waar zit het verschil?
17
Is het door de Airport Coordination Netherlands (ACNL) opgestelde systeem geschikt
om te komen tot de nodige krimp? Leidt het ertoe dat de meest noodzakelijke verbindingen
kunnen blijven bestaan, ten koste van de voor Nederland minst belangrijke verbindingen?
18
Is het systeem van slotallocatie ontworpen om de belangen van de luchtvaartmaatschappijen
te dienen of de belangen van de Nederlandse economie en de Nederlandse reiziger?
19
Waarom heeft u gekozen voor een proportionele slotreductie, in plaats van te kijken
wat de maatschappelijke waarde of het sociale en economische belang van een route
is?
20
Waarom is het belang van «gelijkheid» ook voor maatschappijen die zich niet tijdig
kunnen voorbereiden op prioriteitsregels, belangrijker dan wat het doel van de prioriteitsregels
beoogt? Oftewel waarom is in deze het belang van de trage en inflexibele maatschappijen,
die in mindere mate het maatschappelijk belang dienen, belangrijker dan het maatschappelijk
belang?
21
Waarom is het voorstel om vast te blijven houden aan eeuwige slots, in plaats van
alle slots tijdelijk te maken en elk jaar een percentage te laten vervallen?
22
Hoe blijven we concurrentie en de toegang van nieuwkomers faciliteren in een scenario
van (proportionele) krimp?
23
Bent u ervan overtuigd dat het nu voorliggende systeem, dat de nu dominante luchtvaartpartijen
hebben geadviseerd, ook het beste systeem is voor Nederland? Of alleen voor die nu
dominante luchtvaartpartijen?
24
Waarom moet Nederland een balanced approach doorlopen om krimp te realiseren, nu blijkt
dat de capaciteit onverenigbaar is met de milieugrenzen, terwijl we feitelijk al alle
stappen in de balanced approach hebben doorlopen om die groei naar het aantal van
500.000 reizigers te kunnen realiseren? Daarmee zijn alle alternatieven toch al een
keer gewogen?
25
Op welke manier toetst de slotcoördinator of coördinatie parameters niet overschreden
worden? (Hoe) verhoudt zich dit tot het stoppen van het anticiperend handhaven?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
T.C. (Tjeerd) de Groot, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
N. Wiendels, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.