Verslag van een schriftelijk overleg : Verslag van een schriftelijk overleg over het ontwerpbesluit houdende wijziging van de bijlage als bedoeld in artikel 7.1 van het Alcoholbesluit (Kamerstuk 27565-181)
27 565 Alcoholbeleid
Nr. 184
VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
Vastgesteld 13 maart 2023
De vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft een aantal vragen
en opmerkingen voorgelegd aan de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en
Sport over de brief van 4 november 2023 over het ontwerpbesluit houdende wijziging
van de bijlage als bedoeld in artikel 7.1 van het Alcoholbesluit (Kamerstuk 27 565, nr. 181).
De vragen en opmerkingen zijn op 22 november 2022 aan de Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport voorgelegd. Bij brief van 10 maart 2023 zijn de vragen beantwoord.
De voorzitter van de commissie, Smals
De adjunct-griffier van de commissie, Heller
Inhoudsopgave
I.
Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
2
Vragen en opmerkingen van de leden van de VVD-fractie
2
Vragen en opmerkingen van de leden van de D66-fractie
2
Vragen en opmerkingen van de leden van de PVV-fractie
2
II.
Reactie van de Staatssecretaris
3
I. Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
Vragen en opmerkingen van de leden van de VVD-fractie
De leden van de VVD-fractie hebben kennisgenomen van het Ontwerpbesluit houdende wijziging
van de bijlage als bedoeld in artikel 7.1 van het Alcoholbesluit. Zij hebben hierbij
nog enkele vragen.
In de verzamelwet VWS 2022 worden de artikelen 25e, 25f en 25g van de Alcoholwet toegevoegd
aan de strafbaarstelling in de Wet op de economische delicten. Deze artikelen dienen
na inwerkingtreding van de Verzamelwet VWS 2022 opgenomen te worden in de bijlage
van het Alcoholbesluit (Kamerstuk 27 565, nr. 181). Kan de Staatssecretaris toelichten wat dit ontwerpbesluit betekent voor de nog
te ontvangen Wet regulering blurring? Wat is de stand van zaken met betrekking tot
deze wet?
Kan de Staatssecretaris toelichten welke situatie er ontstaat indien de Verzamelwet
VWS 2022 (Kamerstuk 36 002) niet aangenomen (Handelingen II 2022/23, nr. 46, item 7) wordt door de Kamer, maar onderhavig wetsvoorstel wel?
Vragen en opmerkingen van de leden van de D66-fractie
De leden van D66-fractie hebben kennisgenomen van het Ontwerpbesluit houdende wijziging
van het Alcoholbeleid. De leden van de D66 fractie hebben daarbij nog enkele vragen.
Aangezien er tot nu toe geen boetes konden worden opgelegd vragen de leden van de
D66-fractie de Staatssecretaris hoe er tot nu toe is omgegaan met overtredingen. Zijn
er andere bestuursrechtelijke handhavingsmiddelen gebruikt? Zo ja, welke en hoe vaak?
Deze leden vragen de Staatssecretaris ook hoe de voorgestelde mogelijkheid tot het
opleggen van een bestuurlijke boete zich verhoudt tot het verdere bestuursrechtelijke
handhavingsinstrumentarium in het kader van de alcoholwet. Tevens vragen de leden
van de D66-fractie de Staatssecretaris of de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
(NVWA) op dit moment genoeg capaciteit heeft om hierop te handhaven. Zij vragen hem
verder hoe het proces zal gaan verlopen alvorens er een boete wordt gegeven. Wordt
er bijvoorbeeld eerst een waarschuwing afgegeven aan de desbetreffende overtreder,
alvorens er een boete wordt opgelegd? Als laatste vragen genoemde leden aan de Staatssecretaris
wat de verwachtte effectiviteit is van de boete categorie C ten opzichte van categorie
A of B.
Vragen en opmerkingen van de leden van de PVV-fractie
De leden van de PVV-fractie hebben kennisgenomen van het Ontwerpbesluit houdende wijziging
van de bijlage als bedoeld in artikel 7.1 van het Alcoholbesluit en hebben daarover
nog enkele vragen en opmerkingen. Genoemde leden vinden de nota van toelichting vrij
technisch van aard en vragen de Staatssecretaris om een nadere uitwerking van deze
toelichting.
Kan de Staatssecretaris aangeven onder welke voorwaarden een proeverij in een slijtlokaliteit
mag plaatsvinden? Wat verstaat de Staatssecretaris onder een grote groep?
II. Reactie van de Staatssecretaris
Vragen en opmerkingen van de leden van de VVD-fractie
De leden van de VVD-fractie hebben kennisgenomen van het Ontwerpbesluit houdende wijziging
van de bijlage als bedoeld in artikel 7.1 van het Alcoholbesluit. Zij hebben hierbij
nog enkele vragen.
In de verzamelwet VWS 2022 worden de artikelen 25e, 25f en 25g van de Alcoholwet toegevoegd
aan de strafbaarstelling in de Wet op de economische delicten. Deze artikelen dienen
na inwerkingtreding van de Verzamelwet VWS 2022 opgenomen te worden in de bijlage
van het Alcoholbesluit. Kan de Staatssecretaris toelichten wat dit ontwerpbesluit
betekent voor de nog te ontvangen Wet regulering blurring? Wat is de stand van zaken
met betrekking tot deze wet?
Kan de Staatssecretaris toelichten welke situatie er ontstaat indien de Verzamelwet
VWS 2022 niet aangenomen wordt door de Kamer, maar onderhavig wetsvoorstel wel?
Antwoorden vragen VVD-fractie
De drie artikelen gaan specifiek over het beboeten van overtredingen rondom proeverijen,
alcoholoverlastgebieden en vervoersmiddelen waarop alcohol geschonken wordt. Indien
de Verzamelwet VWS 2022 niet aangenomen wordt door de Kamer, zal onderhavig ontwerpbesluit
niet in werking kunnen treden. Dan bestaat er namelijk geen grondslag om een bestuurlijke
boete op te leggen bij overtreding van de betreffende artikelen, en kunnen de artikelen
niet opgenomen worden in de bijlage bij het Alcoholbesluit. Als een van beide Kamers
niet instemt met de Verzamelwet VWS 2022, is handhavend optreden met betrekking tot
deze artikelen, net als nu, alleen mogelijk met bestuursdwang of een last onder dwangsom.
Dit is een ingewikkelde route en daarom heb ik voorgesteld om de artikelen toe te
voegen aan de bijlage van het Alcoholbesluit. Het initiatiefvoorstel Wet regulering
mengformules (VVD) ligt op dit moment nog in uw Kamer voor een schriftelijke behandeling.
Inhoudelijk zien we geen tegenstrijdigheden tussen beide wetsvoorstellen.
Vragen en opmerkingen van de leden van de D66-fractie
De leden van D66-fractie hebben kennisgenomen van het Ontwerpbesluit houdende wijziging
van het Alcoholbeleid. De leden van de D66 fractie hebben daarbij nog enkele vragen.
Aangezien er tot nu toe geen boetes konden worden opgelegd vragen de leden van de
D66-fractie de Staatssecretaris hoe er tot nu toe is omgegaan met overtredingen. Zijn
er andere bestuursrechtelijke handhavingsmiddelen gebruikt? Zo ja, welke en hoe vaak?
Deze leden vragen de Staatssecretaris ook hoe de voorgestelde mogelijkheid tot het
opleggen van een bestuurlijke boete zich verhoudt tot het verdere bestuursrechtelijke
handhavingsinstrumentarium in het kader van de alcoholwet. Tevens vragen de leden
van de D66-fractie de Staatssecretaris of de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
(NVWA) op dit moment genoeg capaciteit heeft om hierop te handhaven. Zij vragen hem
verder hoe het proces zal gaan verlopen alvorens er een boete wordt gegeven. Wordt
er bijvoorbeeld eerst een waarschuwing afgegeven aan de desbetreffende overtreder,
alvorens er een boete wordt opgelegd? Als laatste vragen genoemde leden aan de Staatssecretaris
wat de verwachtte effectiviteit is van de boete categorie C ten opzichte van categorie
A of B.
Antwoorden vragen D66-fractie
Op dit moment wordt er waarschuwend opgetreden of worden de bestuursrechtelijke middelen,
last onder dwangsom of bestuursdwang, gebruikt. Beide maatregelen zijn ingewikkeld
en daarom wordt voorgesteld om de drie artikelen op te nemen in de bijlage. Het is
mij onbekend hoe vaak de artikelen op dit moment overtreden worden en hoe vaak hier
handhavend is opgetreden.
Toezicht en handhaving van de drie artikelen is een taak van de gemeenten en het verzoek
om handhavend te kunnen optreden is ook afkomstig van de gemeenten. Hoe het proces
wordt vormgegeven, is niet voorgeschreven en dit proces kan per gemeente worden vormgegeven
en daarom verschillen. Door de drie artikelen onder categorie C te brengen volgt er
een duidelijk signaal over het belang wat ik aan de artikelen hecht. Ik verwacht dat
de hoogte van de boete voldoende afschrikwekkend is. Dit is in lijn met de handhaving
van andere artikelen in de Alcoholwet, en in het bijzonder de artikelen 25a tot en
met 25d (eveneens gemeentelijke verordenende bevoegdheden), waarin ook is gekozen
voor handhaving met een bestuurlijke boete. De bestuurlijke boete is bestraffend en,
door de afschrikwekkende werking, gericht op het voorkomen van verdere overtredingen.
Vragen en opmerkingen van de leden van de PVV-fractie
De leden van de PVV-fractie hebben kennisgenomen van het Ontwerpbesluit houdende wijziging
van de bijlage als bedoeld in artikel 7.1 van het Alcoholbesluit en hebben daarover
nog enkele vragen en opmerkingen. Genoemde leden vinden de nota van toelichting vrij
technisch van aard en vragen de Staatssecretaris om een nadere uitwerking van deze
toelichting.
Kan de Staatssecretaris aangeven onder welke voorwaarden een proeverij in een slijtlokaliteit
mag plaatsvinden? Wat verstaat de Staatssecretaris onder een grote groep?
Antwoorden PVV-fractie
De vier voorwaarden waaronder een proeverij mag plaatsvinden zijn geregeld in een
AMvB. Deze voorwaarden houden in dat er maximaal één proeverij per dag en maximaal
drie per week mogen plaatsvinden. De kosten moeten vooraf bekend zijn, de namen moeten
bij de organisator bekend zijn en de lokaliteit is gesloten ten tijde van de proeverij
en niet toegankelijk voor publiek van buiten. De groepsgrootte is geen onderdeel van
deze voorwaarden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B.M.G. Smals, voorzitter van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport -
Mede ondertekenaar
M. Heller, adjunct-griffier