Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveGeraamde uitgaven en ontvangstenA. Artikelsgewijze toelichting bij het begrotingswetsvoorstelB. Artikelsgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen1. Leeswijzer2. Beleidsartikelen2.1 Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste KamerA. Algemene doelstellingB. Rol en verantwoordelijkheidC. BeleidswijzigingenD. Budgettaire gevolgen van beleidE. Toelichting op de financiële instrumenten2.2 Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede KamerA. Algemene doelstellingB. Rol en verantwoordelijkheidC. BeleidswijzigingenD. Budgettaire gevolgen van beleidE. Toelichting op de financiële instrumenten2.3 Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede KamerA. Algemene doelstellingB. Rol en verantwoordelijkheidC. BeleidswijzigingenD. Budgettaire gevolgen van beleidE. Toelichting op de financiële instrumenten2.4 Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede KamerA. Algemene doelstellingB. Rol en verantwoordelijkheidC. BeleidswijzigingenD. Budgettaire gevolgen van beleidE. Toelichting op de financiële instrumenten3. Niet-beleidsartikelen3.1 Artikel 10. Nog onverdeeld4. BijlagenBijlage 1: Verdiepingshoofdstuk Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste KamerArtikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede KamerArtikel 3. Wetgeving en controle Tweede KamerArtikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede KamerArtikel 10. Nog onverdeeld
36 200 IIA Vaststelling van de begrotingsstaat van de Staten-Generaal (IIA) voor het jaar 2023
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2022–2023
GERAAMDE UITGAVEN EN ONTVANGSTEN
Figuur 1 Geraamde uitgaven verdeeld over beleidsartikelen en niet-beleidsartikelen (bedragen x € 1 mln.) Totaal € 210.993.000,-
Figuur 2 Geraamde ontvangsten verdeeld over beleidsartikelen en niet-beleidsartikelen (bedragen x € 1 mln.) Totaal € 3.865.000,-
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET BEGROTINGSWETSVOORSTEL
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld.
Het wetsvoorstel strekt ertoe om de onderhavige begrotingsstaat voor het aangegeven jaar vast te stellen.
Alle voor dit jaar vastgestelde begrotingswetten tezamen vormen de Rijksbegroting voor dat jaar. Een toelichting bij de Rijksbegroting als geheel is opgenomen in de Miljoenennota.
Met de vaststelling van dit wetsartikel worden de uitgaven, verplichtingen en de ontvangsten vastgesteld. De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenoemde begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,H.G.J.Bruins Slot
B. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ DE BEGROTINGSARTIKELEN
1. Leeswijzer
Algemeen
Voor u ligt de begroting 2023 van de Staten-Generaal (IIA).
Groeiparagraaf
Ten opzichte van de begroting 2022 zijn geen wijzigingen voorzien.
Coronamaatregelen
De extracomptabele tabel overzicht coronamaatregelen is niet opgenomen. Vanuit de begroting van de Staten-Generaal (IIA) zijn geen coronagerelateerde uitgaven gedaan.
Beleidsagenda
Een College dient, conform artikel 2.1 lid 7 van de Comptabiliteitswet 2016 betreffende een niet-departementale begroting, enkel haar taken en bedrijfsvoering weer te geven. Derhalve bevat deze niet-departementale begroting – in vergelijking met departementale begrotingen waarbij wel een weergave van het beleid wordt opgenomen – geen beleidsagenda.
Beleidsartikelen
Deze begroting is opgebouwd uit de volgende beleidsartikelen:
– Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer
– Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer
– Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer
– Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer
Een beleidsartikel is opgebouwd uit de volgende elementen:
A. Algemene doelstelling
B. Rol en verantwoordelijkheid
C. Beleidswijzigingen
D. Tabel budgettaire gevolgen van beleid
E. Toelichting op de instrumenten
Budgetflexibiliteit
In de tabellen budgettaire gevolgen van beleid is geen informatie opgenomen over de budgetflexibiliteit, omdat het grotendeels apparaatsuitgaven betreft.
Niet-beleidsartikel
De begroting bevat het volgende niet-beleidsartikel:
– Artikel 10. Nog onverdeeld
De begroting IIA valt onder de niet-departementale begrotingen. Vanwege een afwijkend regime kent deze begroting geen centraal apparaatsartikel.
Bijlagen
Bijlage 1 bevat het verdiepingshoofdstuk voor de Staten-Generaal. Het uitgangspunt is om daar de beleidsmatige en technische mutaties toe te lichten die groter zijn dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften 2022 (RBV 2022) is opgenomen, de staffel, te weten:
Tabel 1 Ondergrenzen op basis van RBV 2022
Begrotingsartikel
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € mln.)
Technische mutaties (ondergrens in € mln.)
1. Wetgeving en controle Eerste Kamer
Verplichtingen/Uitgaven 1 mln.Ontvangsten 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 2 mln.
2. Uitgaven t.b.v. leden en oud-leden Tweede Kamer
Verplichtingen/Uitgaven 1 mln.Ontvangsten 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 2 mln.
3. Wetgeving en controle Tweede Kamer
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven 4 mln.Ontvangsten 2 mln.
4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer
Verplichtingen/Uitgaven 1 mln.Ontvangsten 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 2 mln.
10. Nog onverdeeld
Verplichtingen/Uitgaven 1 mln.Ontvangsten 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 2 mln.
2. Beleidsartikelen
2.1 Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer
A. Algemene doelstelling
De Eerste Kamer vormt samen met de Tweede Kamer de Staten-Generaal. De voorzitter van de Eerste Kamer is ook de voorzitter van de Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal, zoals de vergadering op Prinsjesdag waarin de koning de troonrede voorleest.
De kerntaken van de Eerste Kamer zijn het toetsen van voorgenomen wetgeving als medewetgever en het controleren van het regeringsbeleid.
De Eerste Kamer heeft als doel goede wetgeving en controle tot stand brengen. Dit vertaalt zich in:
– deugdelijke toetsing van de kwaliteit, de uitvoerbaarheid en de handhaafbaarheid van nationale en Europese ontwerpwet- en regelgeving;
– adequate controle van het Nederlandse regeringsbeleid;
– transparantie over de uitoefening van haar eigen taken en bevoegdheden en de uitvoering daarvan, en toereikende voorzieningen in een effectieve en efficiënte ondersteunende organisatie: de griffie;
– De Eerste Kamer vormt de voorlaatste schakel in de keten van het wetgevingsproces. Na aanvaarding door de Eerste Kamer bekrachtigt het staatshoofd wet- en regelgeving.;
– De controle op het regeringsbeleid gebeurt in interactie met de regering. De Eerste Kamer is betrokken bij de voorbereiding van zowel nationale als Europese wetgevings- en beleidsvoorstellen.
De bevoegdheden van de Eerste en Tweede Kamer op Europees terrein
zijn dezelfde als op nationaal terrein. De Eerste Kamer:
– voert onder andere overleg met de regering over de regeringsinzet bij de voorbereiding van Europese wetgeving;
– participeert in het kader van internationale samenwerking en parlementaire diplomatie in parlementaire assemblees van internationale organisaties;
– onderhoudt contacten met parlementen en regeringen van andere Europese lidstaten.
B. Rol en verantwoordelijkheid
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in artikel 4.4, lid 4 van de Comptabiliteitswet 2016 afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.
C. Beleidswijzigingen
In 2023 vinden de verkiezingen voor de Provinciale Staten en het kiescollege van de BES-eilanden plaats. De leden van de twaalf Provinciale Staten kiezen vervolgens een nieuwe Eerste Kamer. Daarnaast zal er in 2023 verder invulling worden gegeven aan de professionalisering van de Griffie.
D. Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer (bedragen x € 1.000)
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
Verplichtingen
20.837
21.520
20.936
20.536
20.432
19.636
18.871
Uitgaven
21.904
21.520
20.936
20.536
20.432
19.636
18.871
Institutionele inrichting
Apparaat Eerste Kamer
17.081
17.088
16.504
16.104
16.000
15.204
14.439
Personele uitgaven
Vergoeding voorzitter/leden Eerste Kamer
4.661
4.250
4.250
4.250
4.250
4.250
4.250
Materiële uitgaven
Verenigde Vergadering
162
182
182
182
182
182
182
Ontvangsten
151
140
140
140
140
140
140
E. Toelichting op de financiële instrumenten
Institutionele inrichting
Apparaat Eerste Kamer
Het artikelonderdeel Apparaat Eerste Kamer maakt de ondersteuning van de Eerste Kamer mogelijk. Hieronder vallen zowel de capaciteit voor ondersteuning als exploitatie en beheer van de organisatie en huisvesting.
Personele uitgaven
Vergoeding voorzitter/leden Eerste Kamer
Dit betreft de vergoedingen aan de Voorzitter en de leden van de Eerste Kamer en daaruit voortvloeiende uitgaven.
Materiële uitgaven
Verenigde Vergadering
De Voorzitter van de Eerste Kamer is ook de Voorzitter van de Verenigde Vergaderingen en daarom ook verantwoordelijk voor de uitvoering van deze vergaderingen. Voor 2023 staat één vergadering gepland (Prinsjesdag).
Ontvangsten
De Eerste Kamer heeft geen reguliere ontvangsten. De ontvangsten hebben onder andere betrekking op de afwikkeling van verstrekte voorschotten uit een eerder begrotingsjaar en opbrengsten van het restaurant.
2.2 Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer
A. Algemene doelstelling
Onder dit artikel worden rechtspositionele uitgaven aan leden en oud-leden van de Tweede Kamer, alsmede hun nagelaten betrekkingen, geschaard.
De Tweede Kamer draagt ingevolge de Wet schadeloosstelling leden Tweede Kamer, de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers en de Wet schadeloosstelling, zorg voor de uitgaven ten behoeve van:
– de schadeloosstelling van de leden van de Tweede Kamer;
– de wachtgelden van oud-leden van de Tweede Kamer.
B. Rol en verantwoordelijkheid
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in artikel 4.4, lid 4 Comptabiliteitswet 2016 afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.
C. Beleidswijzigingen
Voor 2023 zijn geen beleidswijzigingen voorzien.
D. Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
Verplichtingen
34.885
35.866
34.771
35.303
36.946
35.887
35.373
Uitgaven
35.434
35.866
34.771
35.303
36.946
35.887
35.373
Institutionele inrichting
Schadeloosstelling
23.516
23.553
23.553
23.553
23.554
23.554
23.554
Personele uitgaven
Pensioenen en wachtgelden
11.918
12.313
11.218
11.750
13.392
12.333
11.819
Ontvangsten
46
86
86
86
86
86
86
E. Toelichting op de financiële instrumenten
Materiële uitgaven
Schadeloosstelling
Op dit artikelonderdeel staan de uitgaven voor de schadeloosstelling van de leden van de Tweede Kamer. Ingevolge de Wet schadeloosstelling leden Tweede Kamer draagt de Tweede Kamer de uitgaven voor schadeloosstelling en de reis- en overige kostenvergoedingen voor de leden van de Tweede Kamer.
Personele uitgaven
Pensioenen en wachtgelden
Op basis van de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers draagt de Tweede Kamer zorg voor de uitgaven aan pensioenen en wachtgelden voor de oud-leden van de Tweede Kamer. In verband met de verkiezingen van 2025 is het budget voor 2025 en 2026 hoger.
Ontvangsten
De ontvangsten op dit onderdeel hebben betrekking op de verrekening van neveninkomsten.
2.3 Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer
A. Algemene doelstelling
Volksvertegenwoordiging
Als volksvertegenwoordiging heeft de Tweede Kamer twee hoofdtaken: controle van de regering en (mede)wetgeving. Deze taken vloeien voort uit de artikelen 50 (vertegenwoordiging van het gehele Nederlandse volk), 65 tot en met 72 (werkwijze), 81 tot en met 87 (wetten en andere voorschriften), 105 (begrotingen), en 137 en 138 (grondwetgeving) van de grondwet en enkele andere (grond)wetsartikelen.
De ambtelijke diensten
Het ondersteunen van het constitutioneel proces. Dit doen de ambtelijke diensten door middel van het bieden van een politiek neutrale, adequate en innovatieve ondersteuning van de Kamerleden in alle facetten van hun werk als volksvertegenwoordiger. De politieke prioriteiten, zoals door de Kamer bepaald, zijn daarbij leidend.
B. Rol en verantwoordelijkheid
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in artikel 4.4, lid 4 van de Comptabiliteitswet 2016 afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.
C. Beleidswijzigingen
Voor 2023 zijn geen beleidswijzigingen voorzien.
D. Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
Verplichtingen
172.136
154.267
153.712
147.151
149.398
147.646
146.616
Uitgaven
153.833
154.267
153.712
147.151
149.398
147.646
146.616
Institutionele inrichting
Apparaat Tweede Kamer
105.253
100.579
103.646
98.356
97.510
97.819
97.819
Onderzoeksbudget
616
2.158
1.235
2.468
2.468
2.468
2.468
Materiële uitgaven
Drukwerk
1.251
2.008
2.008
2.008
2.008
2.008
2.008
Fractiekosten
43.303
42.878
41.649
41.634
44.727
42.666
41.636
Uitzending leden
54
484
484
484
484
484
484
Parlementaire enquêtes
1.223
3.959
2.489
0
0
0
0
Bijdrage ProDemos
2.133
2.201
2.201
2.201
2.201
2.201
2.201
Ontvangsten
6.105
3.639
3.639
3.639
3.639
3.639
3.639
Overzicht van risicoregelingen
Tabel 5 Overzicht garanties (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Uitstaande garanties 2021
Verleende garanties 2022
Vervallen garanties 2022
Uitstaande garanties 2022
Garantie plafond 2022
Geraamd te verlenen 2023
Geraamd te vervallen 2023
Uitstaande garanties 2023
Garantie plafond 2023
Art.
Fractiekosten
6.499
0
0
6.499
0
0
0
6.499
6.499
Totaal
6.499
0
0
6.499
0
0
0
6.499
6.499
Toelichting
Op basis van de Regeling financiële ondersteuning fracties Tweede Kamer 2014 krijgen de fracties een voorschot van 100% voor fractiekosten. De fracties kunnen zelf een egalisatiereserve opbouwen. Sinds 1 januari 2014 kunnen er geen nieuwe trekkingsrechten worden opgebouwd.
E. Toelichting op de financiële instrumenten
Institutionele inrichting
Apparaat Tweede Kamer
Dit artikelonderdeel bestaat uit personele en materiële componenten voor exploitatie en beheer van de Tweede Kamer.
Onderzoeksbudget
De Tweede Kamer beschikt over een bedrag voor uitgaven aan Kennis en Onderzoek om Kamerbrede onderzoeken uit te voeren. Verder zijn zestien Kamercommissies ingesteld die ieder beschikken over een budget.
Materiële uitgaven
Drukwerk
Op dit onderdeel staan de uitgaven gepland voor de publicatie van officiële documenten.
Fractiekosten
Het bedrag voor de tegemoetkoming in de kosten van de fracties is 2025 en 2026 hoger. De reden voor deze verhogingen zijn de geplande Tweede Kamerverkiezingen van 2025. Bij zetelverlies ontvangen de fracties nog een jaar lang een bijdrage gebaseerd op het oude zetelaantal.
Uitzending leden
Op dit onderdeel staat het bedrag dat beschikbaar is voor commissies voor werkbezoeken aan het buitenland.
Parlementaire enquêtes
Op dit artikelonderdeel worden de uitgaven gepland voor parlementaire enquêtes. In 2023 loopt de Parlementaire Enquête Fraudebeleid en Dienstverlening. Naar verwachting zal begin 2023 het onderzoeksrapport van de Parlementaire Enquête Aardgaswinning worden aangeboden aan de Tweede Kamer.
Bijdrage ProDemos
Jaarlijks betaalt de Tweede Kamer een bijdrage aan ProDemos voor de uitvoering van educatieve activiteiten. Hierover maken de Tweede Kamer en ProDemos jaarlijks afspraken.
Ontvangsten
De ontvangsten bestaan uit diverse posten. De omzet van het restaurantbedrijf, doorbelastingen aan derden en inhoudingen op lonen en salaris en ontvangsten voor zwangerschap- en bevallingsuitkeringen.
2.4 Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer
A. Algemene doelstelling
Het onder dit artikel opgenomen budget ten behoeve van wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer betreft de kosten van interparlementaire activiteiten.
B. Rol en verantwoordelijkheid
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in artikel 4.4, lid 4 van de Comptabiliteitswet 2016 afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.
C. Beleidswijzigingen
Voor 2023 zijn geen beleidswijzigingen voorzien.
D. Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
Verplichtingen
891
1.574
1.574
1.574
1.574
1.574
1.574
Uitgaven
891
1.574
1.574
1.574
1.574
1.574
1.574
Materiële uitgaven
Interparlementaire betrekkingen
891
1.574
1.574
1.574
1.574
1.574
1.574
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
E. Toelichting op de financiële instrumenten
Materiële uitgaven
Interparlementaire betrekkingen
Het betreft de volgende uitgavenposten:
– uitzending van Kamerleden naar internationale organisaties;
– aandeel van Nederland in de kosten van interparlementaire organen;
– contacten tussen de (voormalige) parlementen van het Koninkrijk;
– ontvangst van buitenlandse parlementsleden en delegaties van internationale organisaties;
– de activiteiten van de Nederlandse groep van de Interparlementaire Unie (IPU).
Kengetallen
In onderstaand overzicht zijn, als kengetallen, in meerjarig perspectief (2017–2021) de uitgaven met betrekking tot dit artikel opgenomen. Voorts zijn, afgeleid hiervan, gemiddelden per Kamerzetel (van Eerste en Tweede Kamer) opgenomen.
Tabel 7 Overzicht interparlementaire betrekkingen (bedragen x € 1.000)
Gemiddelde uitgaven per lid
2017
2018
2019
2020
2021
Interparlementaire betrekkingen
1.007
1.171
1.180
904
890
Gemiddeld per zetel (225)
4
5
5
4
4
3. Niet-beleidsartikelen
3.1 Artikel 10. Nog onverdeeld
A. Budgettaire gevolgen
Tabel 8 Budgettaire gevolgen artikel 10. Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
Verplichtingen
0
0
0
0
0
0
0
Uitgaven
0
0
0
0
0
0
0
Nog te verdelen
Loonbijstelling
0
0
0
0
0
0
0
Prijsbijstelling
0
0
0
0
0
0
0
Onvoorzien
0
0
0
0
0
0
0
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
B. Toelichting op de financiële instrumenten
Nog te verdelen
Loon- en prijsbijstelling
Vanuit dit artikel wordt de loon- en prijsbijstelling naar de artikelen geboekt.
4. Bijlagen
Bijlage 1: Verdiepingshoofdstuk
Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer
Uitgaven
Tabel 9 Uitgaven beleidsartikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer (bedragen x € 1.000)
2022
2023
2024
2025
2026
2027
Stand ontwerpbegroting 2022
15.848
15.709
15.709
15.609
15.627
‒
Mutatie nota van Wijziging 2022
0
0
0
0
0
‒
Mutatie amendement 2022
0
0
0
0
0
‒
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022
4.910
4.670
4.270
4.270
3.455
2.690
Extrapolatie
‒
‒
‒
‒
‒
15.627
Nieuwe mutaties
762
557
557
553
554
554
Waarvan:
1. Loon- en prijsbijstelling
563
557
557
553
554
554
Stand ontwerpbegroting 2023
21.520
20.936
20.536
20.432
19.636
18.871
Toelichting
1. Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2022.
Ontvangsten
Tabel 10 Ontvangsten beleidsartikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer (bedragen x € 1.000)
2022
2023
2024
2025
2026
2027
Stand ontwerpbegroting 2022
140
140
140
140
140
‒
Mutatie Nota van Wijziging 2022
0
0
0
0
0
‒
Mutatie amendement 2022
0
0
0
0
0
‒
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022
0
0
0
0
0
0
Extrapolatie
‒
‒
‒
‒
‒
140
Nieuwe mutaties
0
0
0
0
0
0
Stand ontwerpbegroting 2023
140
140
140
140
140
140
Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer
Uitgaven
Tabel 11 Uitgaven beleidsartikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
2022
2023
2024
2025
2026
2027
Stand ontwerpbegroting 2022
34.600
33.542
34.056
35.644
34.621
‒
Mutatie nota van Wijziging 2022
0
0
0
0
0
‒
Mutatie amendement 2022
0
0
0
0
0
‒
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022
0
0
0
0
0
0
Extrapolatie
‒
‒
‒
‒
‒
34.121
Nieuwe mutaties
1.266
1.229
1.247
1.302
1.266
1.252
Waarvan:
1. Loon- en prijsbijstelling
1.266
1.229
1.247
1.302
1.266
1.252
Stand ontwerpbegroting 2023
35.866
34.771
35.303
36.946
35.887
35.373
Toelichting
1. Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2022.
Ontvangsten
Tabel 12 Ontvangsten beleidsartikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
2022
2023
2024
2025
2026
2027
Stand ontwerpbegroting 2022
86
86
86
86
86
‒
Mutatie nota van Wijziging 2022
0
0
0
0
0
‒
Mutatie amendement 2022
0
0
0
0
0
‒
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022
0
0
0
0
0
0
Extrapolatie
‒
‒
‒
‒
‒
86
Nieuwe mutaties
0
0
0
0
0
0
Stand ontwerpbegroting 2023
86
86
86
86
86
86
Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer
Uitgaven
Tabel 13 Uitgaven beleidsartikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
2022
2023
2024
2025
2026
2027
Stand ontwerpbegroting 2022
132.186
130.293
129.167
131.519
129.773
‒
Mutatie nota van Wijziging 2022
0
0
0
0
0
‒
Mutatie amendement 2022
647
1.294
1.294
1.294
1.294
1.294
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022
17.752
15.010
12.210
12.040
12.085
12.085
Extrapolatie
‒
‒
‒
‒
‒
128.773
Nieuwe mutaties
3.682
7.115
4.480
4.545
4.494
4.464
Waarvan:
1. Loon- en prijsbijstelling
4.573
4.515
4.480
4.545
4.494
4.464
2. Verbetering informatiehuishouding
‒ 1.000
1.000
0
0
0
0
3. Inrichting meldkamer
‒ 800
800
0
0
0
0
4. Inrichting 8e etage B67
‒ 800
800
0
0
0
0
Stand ontwerpbegroting 2023
154.267
153.712
147.151
149.398
147.646
146.616
Toelichting
1. Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2022.
2. Verbetering informatiehuishouding
In het kader van de verbetering informatiehuishouding Tweede Kamer wordt er een nieuw informatiesysteem aangeschaft. De aanbesteding van dit systeem heeft vertraging opgelopen, waardoor een bedrag van € 1 mln., dat begroot was in 2022 wordt doorgeschoven naar 2023.
3. Inrichting meldkamer
Bij Voorjaarsnota 2022 heeft de Tweede Kamer middelen gekregen voor een vernieuwde inrichting van de meldkamer. Dit project wordt gezamenlijk door de Tweede Kamer en het Rijksvastgoedbedrijf uitgevoerd. Door een vertraging bij de levering van materialen worden verschillende werkzaamheden later uitgevoerd en wordt de meldkamer later opgeleverd dan verwacht. Hierdoor vindt een betaling van € 0,8 mln. die in 2022 begroot was in 2023 plaats.
4. Inrichting achtste etage B67
Bij Voorjaarsnota 2022 heeft de Tweede Kamer middelen gekregen voor de inrichting van de achtste etage van de tijdelijke huisvesting. Dit project wordt gezamenlijk door de Tweede Kamer en het Rijksvastgoedbedrijf uitgevoerd. Door een vertraging die is opgelopen wordt de achtste etage eind 2022 opgeleverd. Hierdoor vindt een betaling van € 0,8 mln. die in 2022 begroot was in 2023 plaats.
Ontvangsten
Tabel 14 Ontvangsten beleidsartikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
2022
2023
2024
2025
2026
2027
Stand ontwerpbegroting 2022
3.639
3.639
3.639
3.639
3.639
‒
Mutatie nota van Wijziging 2022
0
0
0
0
0
‒
Mutatie amendement 2022
0
0
0
0
0
‒
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022
0
0
0
0
0
0
Extrapolatie
‒
‒
‒
‒
‒
3.639
Nieuwe mutaties
0
0
0
0
0
0
Stand ontwerpbegroting 2023
3.639
3.639
3.639
3.639
3.639
3.639
Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer
Uitgaven
Tabel 15 Uitgaven beleidsartikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
2022
2023
2024
2025
2026
2027
Stand ontwerpbegroting 2022
1.535
1.535
1.535
1.535
1.535
‒
Mutatie nota van Wijziging 2022
0
0
0
0
0
‒
Mutatie amendement 2022
0
0
0
0
0
‒
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022
0
0
0
0
0
0
Extrapolatie
‒
‒
‒
‒
‒
1.535
Nieuwe mutaties
39
39
39
39
39
39
Stand ontwerpbegroting 2023
1.574
1.574
1.574
1.574
1.574
1.574
Ontvangsten
Tabel 16 Ontvangsten beleidsartikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
2022
2023
2024
2025
2026
2027
Stand ontwerpbegroting 2022
0
0
0
0
0
‒
Mutatie nota van Wijziging 2022
0
0
0
0
0
‒
Mutatie amendement 2022
0
0
0
0
0
‒
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022
0
0
0
0
0
0
Extrapolatie
‒
‒
‒
‒
‒
0
Nieuwe mutaties
0
0
0
0
0
0
Stand ontwerpbegroting 2023
0
0
0
0
0
0
Artikel 10. Nog onverdeeld
Uitgaven
Tabel 17 Uitgaven niet-beleidsartikel 10. Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
2022
2023
2024
2025
2026
2027
Stand ontwerpbegroting 2022
0
0
0
0
0
‒
Mutatie nota van Wijziging 2022
0
0
0
0
0
‒
Mutatie amendement 2022
0
0
0
0
0
‒
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022
6.374
6.340
6.323
6.439
6.353
6.309
Extrapolatie
‒
‒
‒
‒
‒
0
Nieuwe mutaties
‒ 6.374
‒ 6.340
‒ 6.323
‒ 6.439
‒ 6.353
‒ 6.309
Waarvan:
1. Loon- en prijsbijstelling
‒ 6.441
‒ 6.340
‒ 6.323
‒ 6.439
‒ 6.353
‒ 6.309
Stand ontwerpbegroting 2023
0
0
0
0
0
0
Toelichting
1. Loon- en prijsbijstelling 2022
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2022 naar de artikelen binnen de begroting van de Staten-Generaal.
Tabel 18 Ontvangsten niet-beleidsartikel 10. Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
2022
2023
2024
2025
2026
2027
Stand ontwerpbegroting 2022
0
0
0
0
0
‒
Mutatie nota van Wijziging 2022
0
0
0
0
0
‒
Mutatie amendement 2022
0
0
0
0
0
‒
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022
0
0
0
0
0
‒
Extrapolatie
‒
‒
‒
‒
‒
0
Nieuwe mutaties
0
0
0
0
0
0
Stand ontwerpbegroting 2023
0
0
0
0
0
0
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.G.J. Bruins Slot, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
VVD | 34 | Voor |
D66 | 24 | Voor |
PVV | 17 | Voor |
CDA | 14 | Voor |
PvdA | 9 | Voor |
SP | 9 | Voor |
GroenLinks | 8 | Voor |
PvdD | 6 | Tegen |
ChristenUnie | 5 | Voor |
FVD | 5 | Voor |
DENK | 3 | Voor |
Groep Van Haga | 3 | Tegen |
JA21 | 3 | Voor |
SGP | 3 | Voor |
Volt | 2 | Voor |
BBB | 1 | Voor |
BIJ1 | 1 | Voor |
Fractie Den Haan | 1 | Voor |
Gündogan | 1 | Voor |
Omtzigt | 1 | Voor |
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.