Verslag houdende een lijst van vragen en antwoorden : Verslag houdende een lijst van vragen en antwoorden
36 000 Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor het jaar 2022 (XIII) (Tweede incidentele suppletoire begroting inzake aanpassing steunmaatregelen)
Nr. 3
VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
Vastgesteld 22 maart 2022
De vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat, belast met het voorbereidend
onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm
van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden.
De vragen zijn op 10 februari 2022 voorgelegd aan de Minister van Economische Zaken
en Klimaat. Bij brief van 18 maart 2022 zijn ze door de Minister van Economische Zaken
en Klimaat beantwoord.
Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van
het wetsvoorstel voldoende voorbereid.
De voorzitter van de commissie, Agnes Mulder
De griffier van de commissie, Nava
1
Wat zijn de overige € 125 miljoen aan verplichtingen (bij mutaties staan verplichtingen
van € 600 miljoen, maar € 475 miljoen is gespecificeerd)?
Antwoord
De verhoging van het verplichtingenbudget van de TVL bedraagt € 125 miljoen meer dan
de verhoging van het kasbudget omdat bij het vastleggen van verplichtingen rekening
wordt gehouden met de eventuele maximale subsidieverlening bij 100% omzetverlies.
Aangezien in de praktijk het percentage omzetverlies aanzienlijk lager ligt dan 100%
is minder kasbudget nodig.
2
Betekent de aanpassing van de steunmaatregelen van 21 december 2021 niet ook dat er
minder evenementen kunnen doorgaan, dus meer steun vanuit de garantieregeling evenementen
(TRSEC) benodigd zal zijn?
3
Betekent de aanpassing van de steunmaatregelen van 21 december 2021 niet ook dat er
een groter beroep op de garantieregelingen zal worden gedaan?
Antwoord vraag 2 en 3
Sinds 4 december 2021 geldt er een evenementenverbod voor ongeplaceerde evenementen,
binnen en buiten. Op 14 december 2021 heeft het kabinet aangekondigd dit evenementenverbod
te verlengen. Het kabinet heeft dit verbod per 25 februari opgeheven. Elke verlenging
van het verbod maakt dat geplande evenementen geen doorgang kunnen vinden en, indien
zij binnen de voorwaarden vallen van regelingen als de TRSEC of ATE, aanspraak maken
op steun. Met deze steun kunnen kosten voor annulering of verplaatsing van een evenement
naar een later moment tussen 10 juli en 31 december 2021 éénmalig worden vergoed.
Op basis van het gebruik van de regeling tot op heden is de verwachting dat het huidige
budget voldoende zal zijn om de aanvragen die in aanmerking komen voor steun te honoreren.
4
Wat is de observatie van het kabinet over de manier waarop het pakket van generieke
crisismaatregelen uitpakt voor zzp’ers?
Antwoord
Het kabinet is aan het begin van de crisis zelfstandigen te hulp geschoten, gemeenten
hebben in 2020 en 2021 € 3,4 miljard als voorschot gekregen om de Tozo uit te voeren.
Hiermee hebben in 2020 500 duizend personen een Tozo-uitkering gekregen voor levensonderhoud1. De definitieve afrekening moet nog plaatsvinden. De impact van de coronacrisis was
toen dusdanig dat zonder ingrijpen door het kabinet vele zelfstandigen in de problemen
zouden komen. Onderzoek van de Universiteit Leiden wijst dit ook uit: het aantal gewerkte
uren van zelfstandigen in 2020 en begin 2021 is gedaald vergeleken met eenzelfde periode
voor de crisis2. Het Centraal Planbureau (CPB) geeft in haar evaluatie van het steunpakket 20203 aan dat zelfstandigen kwetsbaarder bleken voor inkomensverlies dan werknemers, ondanks
de beschikbare Tozo. Naast de Tozo was ook de TVL, de tegemoetkoming voor vaste lasten,
beschikbaar voor zelfstandigen met een eigen opgang. Het precieze effect van de steunmaatregelen
is moeilijk te schatten. Onderzoek van het CPB/AFM4 wijst uit dat zonder inkomenssteun een aanzienlijk deel van de zelfstandigen bij
omzetverlies op korte termijn in de financiële problemen zou raken. Onder de Tozo
2 zijn deze aantallen meer dan gehalveerd. Geschat wordt dat ook de TVL enkele duizenden
zelfstandige ondernemers van steun heeft voorzien. Ook heeft het kabinet ingezet op
flankerend beleid opdat werkenden die werkloos werden voldoende ondersteuning kregen
bij het zoeken naar nieuw of ander werk.
5
Wat is de observatie van het kabinet over de manier waarop het pakket van generieke
crisismaatregelen uitpakt voor uitzendkrachten?
Antwoord
De doelstelling van de NOW is behoud van werkgelegenheid, en is daarmee ook juist
bedoeld voor uitzendkrachten. De NOW is beschikbaar voor alle soorten werkgevers,
het kabinet maakt hierbij geen onderscheid tussen dienstverbanden. Uitzendbedrijven,
die uitzendkrachten in dienst hebben, kunnen dus ook NOW-subsidie aanvragen wanneer
zij aan de voorwaarden voldoen. Hiermee kunnen de lonen grotendeels doorbetaald worden.
Wel heeft het CPB5 in haar analyse van het coronasteunpakket geconcludeerd dat tijdens de crisis met
name jongeren en flexwerkers hun baan verloren. Dit komt volgens het CPB door hun
zwakkere arbeidsmarktpositie en doordat de recessie vooral de productie in contact-intensieve
dienstensectoren, zoals de horeca, recreatie en toerisme, heeft doen dalen; sectoren
waar relatief veel jongeren en werknemers met een flexibel arbeidscontract werken.
Onder deze flexwerkers kunnen zich ook uitzendkrachten bevinden. Een nadere onderverdeling
is niet beschikbaar. Als uitzendbedrijven NOW hebben aangevraagd, maar tegelijkertijd
ook uitzendkrachten hebben ontslagen, heeft dit uiteraard gevolgen voor de hoogte
van de subsidie. Het kabinet heeft bedrijven opgeroepen om deze mensen in dienst te
houden6. Wel kan gezegd worden dat na een daling van het aantal uitzendkrachten in 2020,
dit aantal in 2021 weer is toegenomen. Ook zijn gezien de huidige aanhoudende arbeidsmarktkrapte
de vooruitzichten voor uitzendkrachten positief. Er is namelijk ook grote vraag naar
personeel in sectoren waar relatief veel uitzendkrachten werken, zoals de horeca.
De werkloosheid is inmiddels weer dalende, wat er op zou kunnen wijzen dat de schok
tijdelijk was. Met de heropening van de economie kunnen ook uitzendkrachten weer aan
het werk.
6
Wat is de observatie van het kabinet over de manier waarop het pakket van generieke
crisismaatregelen uitpakt voor bedrijven in de evenementensector?
Antwoord
De coronacrisis en de contactbeperkende maatregelen om deze crisis te bestrijden,
hebben een grote impact gehad op de evenementensector. Veel evenementen zijn lange
tijd niet mogelijk geweest, vanwege het besmettingsgevaar dat verbonden is aan de
samenkomst van grote groepen mensen. Het kabinet is de sector tegemoetgekomen met
de ATE en de TRSEC, waarmee organisatiekosten voor evenementen die onder een evenementenverbod
kwamen te vallen, gedekt worden.
7
Wat is tot dusver het beeld van het beroep op de TVL-regeling in Q1 2022? Hoeveel
aanvragen zijn gedaan en door bedrijven van welke omvang?
Antwoord
De TVL Q1 2022 is op maandag 28 februari opengesteld. De aanvraagperiode voor deze
openstelling loopt tot en met donderdag 31 maart 2022, 17:00 uur. De korte tijd waarin
de regeling tot op heden open staat, maakt dat inzicht geven in de aanmeldingen tot
dusver geen zinvol beeld geeft van het uiteindelijke gebruik van de regeling.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A.H. (Agnes) Mulder, voorzitter van de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat -
Mede ondertekenaar
D.S. Nava, griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.