Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
36 000 Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor het jaar 2022 (XIII) (Tweede incidentele suppletoire begroting inzake aanpassing steunmaatregelen)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
A ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van
artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel
strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in de departementale
begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
Normaliter wordt nieuw beleid in uitvoering genomen nadat de Staten Generaal de begrotingswet
heeft geautoriseerd. Aangezien uitvoering van de spoedeisende maatregelen die in deze
tweede incidentele suppletoire begroting zijn opgenomen in het belang van het Rijk
zijn, niet kan wachten tot formele autorisatie van beide Kamers der Staten-Generaal,
zal het kabinet de uitvoering van de maatregelen starten. Hiermee wordt gehandeld
conform lid 2 van artikel 2.27 van de Comptabiliteitswet 2016. Voor de indiening van deze tweede incidentele suppletoire begroting is uw Kamer
vooraf geïnformeerd via de Kamerbrief Aanpassing steunmaatregelen van 21 december 2021.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze
memorie van toelichting toegelicht.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat, S.A. Blok
B ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ DE BEGROTINGSARTIKELEN
1. Leeswijzer
Ondergrenzen toelichtingen
Voor wat betreft het toelichten van significanteverschillen in de uitgaven, ontvangsten
en verplichtingen zijn de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande
tabel.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
< 50
1
2
=> 50 en < 200
2
4
=> 200 < 1000
5
10
=> 1000
10
20
In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden
deze ondergrenzen.
2. Beleidsartikelen
2.1 Beleidsartikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei
Tabel 1 Budgettaire gevolgen van beleid tweede incidentele suppletoire begroting (ISB)
(bedragen x € 1.000)
Stand ontwerpbegroting 2022 incl. ISB, NvW en amendementen
Mutaties 2e ISB
Stand 2e ISB
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Verplichtingen
8.641.189
600.000
9.241.189
0
0
0
0
Uitgaven
6.316.006
475.000
6.791.006
0
0
0
0
Subsidies (regelingen)
5.101.144
475.000
5.576.144
0
0
0
0
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT)
25.908
25.908
Eurostars
19.583
19.583
Bevorderen ondernemerschap
27.107
27.107
Biobased economy
0
0
Cofinanciering EFRO
38.335
38.335
Bijdrage aan ROM's
8.477
8.477
Verduurzaming industrie
23.936
23.936
Startup beleid
16.900
16.900
Urgendamaatregelen Industrie
35.300
35.300
Invest-Nl
10.802
10.802
Noodloket (TOGS)
0
0
Noodloket (TOGS) Caribisch Nederland
0
0
Qredits
0
0
Tegemoetkoming vaste lasten
3.968.000
475.000
4.443.000
Tegemoetkoming vaste lasten Caribisch Nederland
0
0
Europees Defensie Fonds cofinanciering
5.000
5.000
Omscholing naar tekortsectoren
40.000
40.000
Tegemoetkoming vaste lasten Startersregeling
0
0
Infrastructuur duurzame industrie (PIDI)
13.500
13.500
Herstructurering winkelgebieden
11.200
11.200
R&D mobiliteitssectoren
37.500
37.500
TRSEC
350.000
350.000
NGF – project AiNed
8.800
8.800
NGF – project Groenvermogen van de Nederlandse economie
21.530
21.530
NGF – project Health-RI
4.400
4.400
NGF – project RegMed XB
12.800
12.800
NGF – project kwantumDeltaNL
33.100
33.100
Indirecte Kosten Compensatie ETS
81.600
81.600
IPCEI CIS
10.000
10.000
IPCEI ME2
30.000
30.000
NGF – project Nationaal Onderwijslab
5.460
5.460
Aanvullende Tegemoetkoming Evenementen
245.000
245.000
Omzetderving Limburg
12.000
12.000
Overig
4.906
4.906
Leningen
107.000
0
107.000
0
0
0
0
Bedrijfssteun
4.000
4.000
0
0
0
0
Qredits
103.000
103.000
0
0
0
Garanties
157.541
0
157.541
0
0
0
0
BMKB
37.624
37.624
Klein Krediet Corona garantieregeling
0
0
Groeifaciliteit
8.172
8.172
Garantie Ondernemersfinanciering
11.745
11.745
Garantie Ondernemersfinanciering Corona
100.000
100.000
Opdrachten
11.939
0
11.939
0
0
0
0
Onderzoek en opdrachten
4.455
4.455
Caribisch Nederland
1.083
1.083
ICT beleid
0
0
Regeldruk
2.336
2.336
Regiekosten regionale functie
665
665
Invest-NL
0
0
Small Business Innovation Research
3.400
3.400
Bijdrage aan agentschappen
151.678
0
151.678
0
0
0
0
Bijdrage RVO.nl
151.135
151.135
Bijdrage Agentschap Telecom
543
543
Invest-NL
0
0
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
340.286
0
340.286
0
0
0
0
Bijdrage aan TNO
178.863
178.863
Kamer van Koophandel
135.958
135.958
Bijdrage aan NWO-TTW
25.465
25.465
Bijdrage aan medeoverheden
13.998
0
13.998
0
0
0
0
MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT)
13.998
13.998
0
0
0
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
432.420
0
432.420
0
0
0
0
Internationaal Innoveren
52.766
52.766
PPS toeslag
199.068
199.068
TO2 (excl. TNO)
55.880
55.880
Topsectoren overig
10.749
10.749
Ruimtevaart (ESA)
72.726
72.726
Bijdrage NBTC
9.425
9.425
Overige bijdragen aan organisaties
5.806
5.806
Economische ontwikkeling en technologie
10.000
10.000
EU-cofinanciering JTF
16.000
16.000
Storting begrotingsreserve
0
0
0
0
0
0
0
Storting reserve BMKB
0
0
Storting reserve Klein Krediet Corona
0
0
Storting reserve Groeifaciliteit
0
0
Storting reserve GO
0
0
Storting reserve MKB financiering
0
0
Ontvangsten
672.151
0
672.151
0
0
0
0
Luchtvaartkredietfaciliteit
1.712
1.712
Rijksoctrooiwet
47.041
47.041
Eurostars
4.250
4.250
F-35
9.000
9.000
Diverse ontvangsten
1.648
1.648
Bedrijfssteun
89.500
89.500
Noodloket (TOGS)
0
0
Tegemoetkoming vast lasten
465.000
465.000
BMKB
33.000
33.000
Onttrekking reserve BMKB
0
0
Onttrekking reserve Klein Krediet Corona
0
0
Klein Krediet Corona
0
0
Groeifaciliteit
8.000
8.000
Onttrekking reserve Groeifaciliteit
0
0
Garantie Ondernemingsfinanciering
13.000
13.000
Onttrekking reserve GO
0
0
MKB financiering
0
0
Tabel 2 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerpbegroting 2022 incl. ISB, NvW en amendementen
Mutaties 2e ISB
Stand 2e ISB
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Verplichtingen
8.641.189
600.000
9.241.189
0
0
0
0
waarvan garantieverplichtingen
1.250.000
0
1.250.000
waarvan overige verplichtingen
7.391.189
600.000
7.991.189
Budgetflexibiliteit
Het juridisch verplichte deel van het uitgavenbudget is 40%. Van de 60% budgetflexibele
ruimte heeft circa 40 procentpunt betrekking op de TVL waarvoor nog verplichtingen
zullen worden aangegaan in 2022.
Toelichting
In deze tweede incidentele suppletoire begroting wordt het parlement om autorisatie
verzocht voor het aangaan van verplichtingen en doen van uitgaven voor de TVL zoals
voorgesteld in de Kamerbrief Aanpassing steunmaatregelen van 21 december 2021.
Verplichtingen en uitgaven
Subsidies
Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb (TVL)
Vanwege de onzekerheid rondom de nieuwe variant van het coronavirus heeft het kabinet
op 18 december jl. een stevigere lockdown aangekondigd. Aangezien deze lockdown 19 december
is ingegaan, is de verwachting dat een substantieel deel van de getroffen ondernemingen
een verlies hebben waarmee ze de huidige omzetverliesdrempel van 30% in het vierde
kwartaal van 2021 niet halen. Om deze reden heeft het kabinet besloten de omzetverliesdrempel
van de TVL in het vierde kwartaal van 2021 eenmalig te verlagen van 30% naar 20%.
Wel wordt de regeling daarmee minder gericht en neemt hiermee de ondoelmatigheid van
de regeling toe. In het eerste kwartaal van 2022 blijft de omzetverliesdrempel de
eerder aangekondigde 30%. Deze wijziging zal nog door de Europese Commissie moeten
worden goedgekeurd. De kosten van deze eenmalige verlaging van de omzetverliesdrempel
bedragen naar schatting € 475 mln.
Het kabinet monitort voortdurend hoe het pakket van generieke crisismaatregelen voor
diverse economische actoren uitwerkt en of het pakket nog adequaat is. Als de uitgaven
hoger uitvallen dan de huidige ramingen dan zal dit generaal worden gecompenseerd.
Bij onderuitputting na definitieve beëindiging van de crisismaatregelen vloeien de
middelen terug naar het algemene beeld.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S.A. Blok, minister van Economische Zaken en Klimaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.