Lijst van vragen : Lijst van vragen over het Meerjarenplan 2022-2026 (MJP) van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) (Kamerstuk 35925-XII-4)
2021D42887 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat inzake het Meerjarenplan 2022–2026
van de Inspectie Leefomgeving en Transport (Kamerstuk 35 925 XII, nr. 4).
De fungerend Voorzitter van de commissie, Agnes Mulder
De adjunct-griffier van de commissie, Schuurkamp
Nr
Vraag
1
Heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) voldoende budget om haar kerntaken
goed en juist te kunnen invullen? Welke taken worden niet of niet juist uitgevoerd
bij onvoldoende budget?
2
Hoe staat de focus van de ILT om de uitstoot van emissie terug te brengen in verhouding
met de handhavende taak die zij bezit?
3
Wat is de rol van de ILT in de controle of er vluchtelingen meekomen in grensoverschrijdend
vrachtverkeer?
4
Draagt de ILT bij aan de veiligheid van medewerkers in het openbaar vervoer? En zo
ja, op welke manier doet zij dit?
5
Waarom wordt er niet minimaal voldaan aan de Europese verplichtingen met betrekking
tot de hoeveelheid controles? Is het risico van karakter veranderd of is het puur
een capaciteitsprobleem?
6
Hoeveel extra capaciteit aan inspecteurs zou de ILT nodig hebben om in het wegvervoer
wel aan de Europese verplichtingen te kunnen voldoen?
7
Kunt u toelichten of er efficiëntere alternatieven bestaan om aan deze Europese verplichtingen
te voldoen? Zo ja, hoe wordt de effectiviteit gemeten?
8
Is door de inzet van slimmer en risicogerichter handhaven de pakkans feitelijk vergroot?
9
Hoe kan de ILT een eventuele grotere pakkans zichtbaar maken?
10
Kunt u uiteenzetten in hoeverre zichtbaarheid en transparantie worden gezien als belangrijke
factoren voor het vertrouwen in het toezicht?
11
Kunt u toelichten in hoeverre Nederland inzet op minder fysieke handhaving in het
wegvervoer in plaats van meer fysieke handhaving?
12
Is het digitaal toezicht bij wegtransport ingericht voor alleen Nederlandse vervoerders
of ook voor buitenlandse vervoerders?
13
Wat betekent het voor de handhaving op buitenlandse voertuigen indien het digitaal
toezicht alleen voor Nederlandse vervoerders geldt?
14
Hoe heeft de ILT de 130 extra fte die zijn aangenomen verdeeld? Hoeveel fte daarvan
zijn daadwerkelijk aan het inspecteursteam (verdeeld over de verschillende werkvelden)
toegevoegd? Om welke competenties gaat het hierbij?
15
Kunt u cijfers verstrekken over de veronderstelde verbeterde detectie bij weginspecties,
gelet op het feit dat het digitale toezicht de inspecties risicogerichter maakt en
we dat terug zouden moeten zien in de detectieaantallen?
16
Hoe kunt u ervoor zorgen dat de capaciteit minimaal op het niveau van de wettelijke
verplichtingen is?
17
Hoe maakt de ILT de afwegingen met betrekking tot de risico’s waar zij zich op focussen
binnen de verschillende werkvelden?
18
Kunt u uitleggen hoe de ILT de afweging heeft gemaakt om de focus te leggen in het
toezicht op de vijf genoemde afvalstromen?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A.H. (Agnes) Mulder, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
B. Schuurkamp, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.