Lijst van vragen : 35925-VIII Verslag houdende een lijst van vragen inzake Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2022
2021D39090 VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, belast met het voorbereidend
onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm
van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden.
De fungerend voorzitter van de commissie, Tellegen
Adjunct-griffier van de commissie, De Jong-van de Graaf
Nr
Vraag
1
Kunt u toelichten welke activiteiten een landelijk kenniscentrum NPO1 zou behelzen? Op welke manier wordt dit opgezet en gefinancierd? Waarom is dit niet
terug te vinden in de begroting van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
(zie Miljoenennota, p. 372)?
2
Heeft u kennisgenomen van de voortgangsmeter aanbevelingen, te vinden op de website
van de Algemene Rekenkamer, op basis waarvan voor het Ministerie van OCW kan worden
geconcludeerd dat op 37% van de aanbevelingen van de Algemene Rekenkamer een toezegging
volgt in de periode 2015–2022? Kunt u het verschil in het percentage toezeggingen
tussen het Ministerie van OCW (37%) en rijksbreed (62%) verklaren?
3
Hoeveel thuiszitters zijn er momenteel? Hoeveel zijn dit er per samenwerkingsverband?
4
Hoeveel wordt geïnvesteerd in de naleving van het VN-Kinderrechtenverdrag, in het
bijzonder het recht op participatie om kinderen effectief en betekenisvol te laten
participeren
5
Hoeveel bent u voornemens te investeren in het tegengaan van taaldiscriminatie in
het onderwijs in 2022, gezien de aanbeveling van het VN-Comité inzake Rassendiscriminatie
om taaldiscriminatie in het onderwijs tegen te gaan, en het verzoek hier in 2022 al
voortgang op te rapporteren?
6
Welke maatregelen worden genomen om te voldoen aan de aanbevelingen van het VN-Comité
inzake Rassendiscriminatie (UN CERD), specifiek het in kaart brengen van het aantal
scholen waar het spreken van een andere taal dan Nederlands wordt verboden en het
bieden van incentives aan scholen om een inclusief taalbeleid te introduceren, waaronder
nascholingstrajecten voor leerkrachten en bewustwordingscampagnes over de voordelen
van meertaligheid?
7
Hoeveel scholen hebben het afgelopen jaar onvoldoende gescoord in het kader van sociale
veiligheid? Welke scholen zijn dit?
8
Welke educatieve uitgevers zijn betrokken bij het leveren van schoolboeken?
9
Hoe vaak zijn de bewindspersonen aanwezig geweest bij de Raadsvergaderingen in Brussel
in 2019, 2020, 2021? Hoe veel Raadsvergaderingen waren er in totaal in 2019, 2020
en 2021?
10
Is er een bijdrage vanuit het Ministerie van OCW aan de Transitie Proefdiervrije Innovatie?
Zo ja, hoe hoog is deze? Zo niet, waarom niet en hoe ondersteunt het ministerie deze
transitie?
11
Wat is het totale budget voor proefdiervrije innovatie over de gehele Rijksbegroting?
12
Bij welke post voor onderwijs worden gelden beschikbaar gesteld, of kunnen deze hiervoor
ingezet worden, voor het in stand houden, versterken en/of instellen van boerderij-
en voedseleducatie in primair, voortgezet onderwijs en bij de opleiding van leraren
en docenten?
13
Gezien het tekort aan technisch opgeleide mensen, wat gaat u doen om meer jongeren
– en met name meisjes – te interesseren voor techniek?
14
Kunt u aangeven hoeveel scholen in het primair onderwijs een volwaardige bibliotheek
hebben:
– in de school
– binnen 500 meter
– binnen 1 km
– binnen 5 km
– >5 km?
Wat is de ontwikkeling hiervan in de afgelopen tien jaar geweest? Kunt u deze cijfers
in een tabel zetten naast de ontwikkeling van de pisa-scores op leesonderwijs en de
ontwikkeling van laaggeletterdheid onder kinderen en jongeren?
15
Kunt u aangeven hoeveel scholen in het voortgezet onderwijs een volwaardige bibliotheek
hebben:
– in de school
– binnen 500 meter
– binnen 1 km
– binnen 5 km
– >5 km?
Wat is de ontwikkeling hiervan in de afgelopen tien jaar geweest? Kunt u deze cijfers
in een tabel zetten naast de ontwikkeling van de pisa-scores op leesonderwijs en de
ontwikkeling van laaggeletterdheid onder kinderen en jongeren?
16
Kunt u in een overzicht aangeven hoe de totale NPO-coronamiddelen per sector zijn
uitgegeven over de gehele looptijd van het programma per jaar, uitgesplitst naar de
losse maatregelen, in het bijzonder de extra middelen voor achterstandsscholen en
de arbeidsmarkttoelage voor leraren op scholen met grootste risico op onderwijsachterstanden?
17
Kunt u een overzicht geven van alle investeringen in het onderwijs sinds het kabinet-Rutte
III, inclusief investeringen vanwege de coronacrisis?
18
Kunt u een overzicht geven van alle ombuigingen in het onderwijs sinds het kabinet-Rutte
III?
19
Op welke wijze heeft de regering het amendement van het lid Van Weyenberg c.s. over
het dekken van een deel van NPO-maatregelen ten laste van het saldo verwerkt?3 Waarom is hiervoor geen aparte toelichting opgenomen in de begroting 2022?
20
Als een deel van de 8,5 miljard euro van het Nationaal Programma Onderwijs overblijft,
wat gebeurt daar dan mee?
21
Hoeveel klachten en bezwaren heeft de Inspectie van het Onderwijs afgelopen jaar gekregen
en hoeveel bedroeg dit voorgaande jaren? Wat was de aard van deze klachten?
22
Kunt u een overzicht geven van alle geschrapte regels voor scholen in het toezicht
van de Inspectie van het Onderwijs?
23
Kan een overzicht verschaft worden van de exacte uitgaven in het NPO per onderwijssector
en per (deel)gebied?
24
Hoeveel laaggeletterde jongeren (binnen het onderwijs) kent Nederland nu? Kan een
overzicht per regio gegeven worden? Hoeveel geld uit het NPO gaat er specifiek naar
het wegwerken van de achterstanden op dit gebied?
25
Welke concrete budgetten en beleidsmaatregelen worden vrijgemaakt voor het Leesoffensief
in uw begroting voor 2022?
26
Hoeveel kinderen leven in armoede? Wat zijn de meest recente cijfers?
27
Hoeveel extra lesuitval is er door de coronacrisis geweest in zowel primair als voortgezet
onderwijs?
28
Wat is de stand van zaken betreffende het Nationaal Programma Onderwijs? Doen alle
scholen mee volgens de regels? Wat zijn de opbrengsten tot nu toe?
29
Welke best practices opgedaan tijdens corona op het vlak van digitalisering verdienen
het volgens om structureel te worden doorgezet?
30
Op welke terreinen wordt gewerkt aan digitalisering binnen het onderwijs als gevolg
van de lessen die uit de coronacrisis getrokken zijn? Welke lessen op dit gebied worden
gebruikt om de werkdruk voor leraren te verlagen? Hoeveel extra geld zou er nodig
zijn om de digitalisering binnen het onderwijs naar een meetbaar significant hoger
niveau te tillen? Is de 80 miljoen uit het Nationaal Groeifonds toereikend? Op basis
van welke indicatoren is dit oordeel gestoeld?
31
Met welke opleidingen hangt een hogere jeugdwerkloosheid relatief meer samen in vergelijking
met andere opleidingen? Kan een overzicht gegeven worden van de belangrijkste cijfers
hierachter?
32
Hoe wordt vervolg gegeven aan de #kiesmij-campagne?
33
Is er naast het herstel van het mentale welzijn in het mbo, ook aandacht voor dit
probleem in de andere onderwijssectoren? Kan u aangeven welke maatregelen er allemaal
worden genomen om het mentale welzijn te verbeteren op alle onderwijsinstellingen?
Waar staat dit verantwoord op de begroting? Is een schoolpsycholoog voor elke vorm
van beroeps- en hoger onderwijs hiervan een onderdeel? Welke kosten zijn gemoeid met
het invoeren van een dergelijke schoolpsycholoog?
34
Kunt u aangeven welke activiteiten voor het Nationaal Onderwijslab zijn voorzien met
de 80 miljoen euro die voorwaardelijk is toegekend? Binnen welk tijdspad wordt dit
geld uitgekeerd?
35
Kunt u aangeven hoe gerichte investeringen in digitale leer- en hulpmiddelen en ICT
bijdragen aan het structureel vergroten van het verdienvermogen van Nederland?
36
Kunt u aangeven welke partijen deelnemen aan of in het Onderwijslab?
37
Kunt u aangeven wanneer het plan om invulling te geven aan de voorwaarden gezien met
het oog op de voorwaardelijke financiering voor het Onderwijslab gereed is en met
de Kamer wordt gedeeld?
38
Kunt u aangeven of naast kansen van digitaliseringsmogelijkheden ook gekeken wordt
naar mogelijke risico’s? Zo ja, welke risico’s?
39
Kunt u uitleggen hoe het verdienvermogen van Nederland structureel vergroot wordt
door het investeren in ICT in het onderwijs?
40
Ziet u naast de voordelen die de intensivering van ICT in het onderwijs door de coronacrisis,
ook nadelen?
41
Wat houdt het «voorwaardelijk» in bij de toekenning van 80 miljoen euro aan het Onderwijslab?
42
Op welke vakken en vaardigheden richten de «innovatieve toepassingen» vanuit het Nationaal
Onderwijslab zich met name? Op de basisvakken, c.q. de basisvaardigheden?
43
Wat zijn de laatste cijfers met betrekking tot stageplektekorten per sector? Kan een
overzicht gegeven worden van de achtergrond van jongeren die zonder stageplek zitten?
Wat zijn de laatste cijfers omtrent stagediscriminatie?
44
Op welke manieren valt het zorgwekkend lage aantal aanmeldingen voor de pabo voor
het komende collegejaar zoal aan te pakken?
45
Welke middelen gaat u aanwenden om de beeldvorming van het lerarenberoep bij middelbare
scholieren positief te beïnvloeden, terwijl zij dagelijks op hun school mensen met
dat beroep in levende lijve zien rondlopen?
46
Voor het collegejaar 2021–2022 wordt het collegegeld gehalveerd, maar hoeveel geld
zou het volledig afschaffen van het collegegeld kosten?
47
Hoe wordt de 1 miljard euro in het hoger onderwijs specifiek besteed? Welk deel gaat
er naar het verbeteren van het mentale welzijn van studenten en in welke vorm wordt
dit uitgevoerd (denk aan meer psychologen)?
48
Is het geld uit het NPO dat naar de KNAW en NWO gaat voldoende om de achterstanden
in onderzoek weg te werken?4 Zo nee, hoeveel geld zou er minimaal nodig zijn om dit te kunnen bewerkstelligen?
49
Hoeveel extra geld zou er uitgegeven moeten worden om te voldoen aan de Lissabon-doelstellingen
(2010) om 3% van het bbp aan onderzoek en ontwikkeling (R&D) uit te geven?5 Wat zijn de geraamde extra inkomsten per x aantal euro’s aan extra investeringen?
Hoeveel leveren investeringen in R&D structureel op voor de economie? Klopt het dat
een investering van 1 miljard euro extra, de komende twee decennia x miljard euro
oplevert voor de economie? Welke onderzoeken worden gebruikt om dit te onderbouwen?
Hoe heeft deze verhouding zich in andere landen als Duitsland ontwikkeld, waar de
Lissabon-doelstellingen reeds gehaald zijn?
50
Wat zijn de tussentijdse ramingen voor de kosten om voor het herstelplan voor de culturele
sector?
51
Wanneer zal er een herstelplan komen voor de culturele- en creatieve sector? Is er
een inschatting hoeveel geld er nodig is voor dit herstelplan?
52
Hoeveel inkomstenderving is er in de culturele en creatieve sector in het jaar 2021
door de coronacrisis?
53
Hoeveel inkomstenderving wordt er nog geschat in de culturele en creatieve sector
in het jaar 2022 door de coronacrisis?
54
Hoeveel inkomstenderving is er in de culturele en creatieve sector geweest in het
jaar 2020 door de coronacrisis?
55
Hoeveel procent van de werkenden in de culturele en creatieve sector heeft de sector
verlaten in 2020 en 2021 door de coronacrisis? Hoeveel mensen werkten er in de culturele
en creatieve sector in 2020? hoeveel mensen werken er in de culturele en creatieve
sector in 2021? Hoeveel hiervan bestaat uit zzp'ers?
56
Hoeveel geld uit het eerste steunpakket voor de culturele en creatieve sector is daadwerkelijk
terecht gekomen bij zzp'ers?
57
Hoeveel geld uit het tweede steunpakket voor de culturele en creatieve sector is daadwerkelijk
terecht gekomen bij zzp'ers?
58
Hoeveel geld uit het derde steunpakket voor de culturele en creatieve sector is daadwerkelijk
terecht gekomen bij zzp'ers?
59
Kunt u per maatregel die genomen is om het lerarentekort tegen te gaan aangeven wat
het heeft opgeleverd in termen van de hoeveelheid extra leraren het heeft opgebracht?
60
Hoeveel tegemoetkoming voor extra kosten vanwege studievertraging door corona is er
in totaal uitgekeerd en om hoeveel studenten gaat het, uitgesplitst naar mbo, hbo-bachelor,
hbo-master en wo-master?6
61
Waarom zijn wo-bachelor studenten uitgesloten van de tegemoetkomingsregeling voor
extra kosten vanwege studievertraging door corona?
62
Hoeveel leraren zijn er werkzaam zijn in het basisonderwijs, speciaal basisonderwijs,
(voortgezet) speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs, praktijkonderwijs en middelbaar
beroepsonderwijs uitgesplitst naar onbevoegd, benoembaar en bevoegde leraren in zowel
absolute getallen als percentages?
63
Hoe hoog is het huidige lerarentekort in de verschillende onderwijssectoren op dit
moment?
64
Hoe heeft het lerarentekort zich ontwikkeld sinds het aantreden van het kabinet-Rutte
III? Kunt u dit in tabelvorm weergeven?
65
Hoeveel leraren overwegen te stoppen met hun vak en met welke redenen?
66
Hoeveel leraren hebben in de afgelopen tien jaar het vak verlaten en met welke redenen?
67
Waaraan wordt de 32 miljoen euro voor de aanpak lerarentekort precies besteed?
68
Wat zijn de jaarlijkse kosten aan overhead in het onderwijs in Nederland?
69
Hoe zijn de maatregelen uit het Nationaal Programma Onderwijs betreffende de tegemoetkoming
van studenten die uit hun studiefinancieringsrecht lopen en de verlenging van de ov-kaart,
die in de Voorjaarsnota door de maatregel «extensivering npoa» van dekking werden
voorzien, thans gedekt?7
70
Heeft de maatregel halvering collegegeld voor studenten in collegejaar 2021–2022 geleid
tot een toename van het aantal studenten?
71
Wat gaat u doen om scholen te stimuleren jonge, nieuwe leraren sneller een vast contract
te bieden met meer uren om hen daarmee de vastigheid te bieden die ze verdienen?
72
Welk deel van de deelnemers aan de lerarenopleiding ontvangt een stagevergoeding voor
hun onderwijsstage? In hoeverre kunnen deze stagiaires daarop aanspraak maken bij
de school waar zij stage lopen? In welke mate is de betaling van stagevergoedingen
of juist het ontbreken daarvan van invloed op de belangstelling voor lerarenopleidingen?
73
Hoeveel geld kost het om de «extra handen in de klas» structureel in het onderwijs
te houden? Hoeveel extra handen zijn er op dit moment nodig in het po en het vo, uitgesplitst
naar regio?8 In welke vakgebieden in het vo zijn er relatief grotere tekorten?
74
Hoeveel geld is er minimaal benodigd om uitvoering te geven aan de werkagenda die
opgesteld wordt op basis van de aanbevelingen van Van Vroonhoven?
75
Aan welke initiatieven wordt er op dit moment gewerkt om het lerarentekort specifiek
in de G5 aan te pakken?9
76
Hoeveel kost het om pabo’s en lerarenopleidingen volledig gratis te maken? Tot hoeveel
extra aanmeldingen zou dit naar schatting leiden?
77
Hoe goot is het huidige tekort aan schoolleiders?
78
Klopt het dat uit de aanbevelingen van Van Vroonhoven blijkt dat de landelijke tafel
aanpak lerarentekort wel kennis heeft genomen van de aanbevelingen, maar kritiek heeft
op de mate waarin de werkdruk en het salaris van de leraren wordt aangepakt teneinde
het lerarentekort weg te werken? Hoeveel stijgt precies het salaris en hoeveel daalt
precies de werkdruk met de 812 miljoen euro structureel en 359 miljoen euro incidenteel
die hiervoor wordt uitgetrokken? Waar staat deze verantwoord op de begroting? Kiest
u voor een verdere verhoging van deze middelen? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
Welk bedrag is nodig om de loonkloof tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs
volledig te dichten, zodat alle leraren hetzelfde gaan verdienen? Welke kosten zijn
gemoeid met het afschaffen van de doelmatigheidskorting?
79
Wat houdt het Horizon Europe-programma exact in en waarom wordt deze als enige genoemd
om op internationaal/ Europees gebied wetenschappelijk samen te werken?
80
Welke instellingen hebben nog geen goedgekeurde beoordeling gekregen van de NVAO als
het gaat om de kwaliteitsafspraken?10 Op welke termijn wordt verwacht dat zij wel een goedgekeurde beoordeling krijgen?
81
Waarom is het dossier Emancipatie belegd bij het Ministerie van OCW en niet bij een
ander ministerie, zoals Ministerie van Algemene Zaken of Ministerie van Binnenlandse
Zaken?
82
Wat zijn de geraamde uitgaven (of investeringen) om het COC’s Regenboogakkoord in
het geheel uit te voeren?11
83
Kan een overzicht verschaft worden van de verschillende economische en publieke sectoren
met daarbij het aantal vrouwen in topposities? Kan een overzicht gegeven worden van
de verschillen in beloning tussen mannen en vrouwen in deze sectoren?
84
Hebt u bij het inzichtelijk maken van het lhbti-beleid gekeken naar hoeveel personen
daadwerkelijk tot deze doelgroep behoren?12 Zijn er regionale of culturele elementen die een rol spelen bij de discriminatie
van de lhbti-gemeenschap?
85
Klopt het dat er een nadruk lijkt te liggen op het verbeteren van de situaties voor
vrouwen die zich dicht bij de top begeven, aangezien de begroting enerzijds stelt
dat het verbeteren van de gelijkwaardige deelname van vrouwen aan arbeid en anderzijds
het verbeteren van de doorstroom van vrouwen naar topfuncties een belangrijk doel
van het emancipatiebeleid is, terwijl het verbeteren van de posities van vrouwen die
essentiële beroepen uitoefenen (schoonmakers, thuiszorgmedewerkers, verpleegkundigen
et cetera), die zich vaker in economische precaire situaties bevinden, amper worden
benoemd in het emancipatiebeleid van de begroting? Zo ja, wat zijn de redenen hiervoor?
86
Hebben de coronamaatregelen om coulanter om te gaan met het bindend studieadvies (bsa)
en gedurende het studiejaar 2019–2020 eerstejaarsstudenten die mogelijk studievertraging
op zouden lopen en ten gevolge daarvan de bsa-norm niet zouden halen, de mogelijkheid
te geven om hun bsa-norm te halen in het daaropvolgende studiejaar, geleid tot minder
prestatiedruk/stress onder studenten? Wat zijn de ervaren voor- en nadelen van deze
maatregelen onder studenten? Hebben de hier bovenstaande maatregelen invloed gehad
op de studievoortgang onder studenten?
87
Wat zijn volgens u de grootste oorzaken van de hoge werkdruk in het onderwijs per
onderwijssector?
88
Worden er inzake het onderwijsachterstandenbeleid ook middelen uitgetrokken om gratis
bijles te realiseren voor ouders beneden bepaalde inkomensgrens? Zo nee, waarom niet?
Worden er elders op de begroting middelen hiervoor opgenomen en onder welke post valt
dit?
89
Waarom zijn er alleen doelstellingen geformuleerd voor vrouwen in hoge functies en
niet voor andere minderheidsgroeperingen?
90
Wat gaat u doen om de open access van gepubliceerde artikelen op de doelstelling van
100% te krijgen, hetgeen een stijging zou betekenen van 38% in één jaar?
91
Waarom streeft u niet naar een 100% acceptatie van lhbti en accepteert u 90% acceptatie?
92
Hoe verwacht u de streefwaarde van 100% voor open-access gepubliceerde artikelen te
halen aangezien dit in 2019 nog 62% was?
93
Hoe verwacht u de streefwaarde van ≥ 33% voor vrouwen in RvB- en RvC-functies in 2022
te halen aangezien in 2018 12,4% voor RvB-functies en 20,4% voor RvC-functies als
waardes zijn gerealiseerd?13
94
Wat zijn de redenen voor de minimale stijging van vrouwen in RvB-functies tussen 2010–2016
en de stagnatie tussen 2016 en 2018?
95
Hoeveel geld uit de genomen coronamaatregelen uit tabel 8 is nog niet uitgeput en
ligt dus nog ergens op de plank? Kunt u aangeven waar de onderuitputtingen zitten?
Kan dit geld opnieuw binnen de onderwijsbegroting ingezet worden?
96
Kunt u verklaren waarom de post «Specifieke dekking op de OCW-begroting» met de bedragen
van 16.500.000 euro in 2022 en 88.233.000 euro in 2023 (tabel 9, artikel 11) specifiek
gedekt wordt op de begroting van OCW?
97
Hoe is het getal -76.763.000 euro in tabel 9 onder punt 12 «onderuitputting coronamiddelen»
opgebouwd? Waar komt het vandaan? Waar heeft de onderuitputting plaatsgevonden? Waar
is dit geld nu? Kan dit opnieuw binnen de onderwijsbegroting worden ingezet?
98
Wat is de onderverdeling per beleidsterrein, c.q. begrotingsartikel ten aanzien van
het saldo van mee- en tegenvallers van ongeveer 3,6 miljoen euro (punt 15 in tabel
9)? Is dit al ergens voor ingezet? Of gaat dit terug naar algemene reserves? Of is
het vrij inzetbaar?
99
Wat is de verdeling tussen zelftesten in het mbo en het hbo?
100
Wat wordt er gedaan met zelftesten die over zijn?
101
Zijn de middelen die voor het Nationaal Programma Onderwijs zijn gereserveerd voor
het jaar 2021 al uitgeput? Zo nee, hoeveel is er nog over? Als dit geld niet wordt
uitgegeven in 2021, gaat dit dan mee naar 2022?
102
Kunt u toelichten waarom 702,3 miljoen euro op de aanvullende post staat, terwijl
het erop lijkt dat deze middelen een duidelijke bestemming hebben, namelijk het NPO?
Is er al een concrete bestemming voor deze gelden in 2022? Zijn hiervoor al concrete
toezeggingen gedaan aan scholen?
103
Wat is er gebeurd met de 72 miljoen euro onderuitputting van de inhaal- en ondersteuningsprogramma's
uit het Nationaal Programma Onderwijs? Is dit terug gegaan naar de staatskas? Zo ja,
waarom is dit niet is het onderwijs gebleven? Kan dit alsnog voor onderwijs worden
ingezet?
104
Als het bedrag voor de aanpak werkdruk stijgt structureel vanaf 2023 en verder, en
tegelijk de loonontwikkeling maar minimaal lijkt te stijgen, betekent dit dat maar
weinig geld naar het personeel gaat?
105
Wat is de reden voor de onderuitputting van 72 miljoen euro met betrekking tot de
inhaal- en ondersteuningsprogramma’s van NPO, zoals vermeld in paragraaf 12? Kunt
u tevens de reden voor de onderuitputting van 4,8 miljoen euro voor de coronabanen
in het hoger onderwijs? Wat gaat hier mee gebeuren en hoe zijn deze middelen besteed?
106
Is dit het laatste jaar dat er een kasschuif plaatsvindt met de middelen van het ov
(zie ook p 88)? Zo nee, op welke manier kunt u ervoor zorgen dat hier wel goed zicht
op te houden is?
107
In hoeverre is het steunpakket voor de culturele sector voor Q3 inmiddels uitgekeerd?
108
Wat gebeurt er met de 4,8 miljoen euro onderuitputting bij de coronabanen in het hoger
onderwijs uit de 1e Incidentele suppletoire begroting? Zijn deze middelen inzetbaar
voor de begroting 2022? Hoe komt deze onderuitputting tot uiting in de post van 15
miljoen euro voor 2021 op p. 25? Is deze onderuitputting hier onderdeel van of juist
niet?
109
Hoe zit het met de verplichtingen ten aanzien van de laatste tranche werkdrukmiddelen
zoals vermeld in paragraaf 18, die hiertegenover stonden? Zijn de doelstellingen gehaald
zoals de afspraak was voordat de tranche zou worden overgemaakt?
110
Wat zijn de mutaties bij de coronamiddelen voor het stage offensief en waar staan
deze verantwoord?
111
Waarom is er een meevaller van 12,9 miljoen euro op het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid?
Waarom is dit geld niet uitgekeerd? Wat is er met deze 12,9 miljoen euro gebeurd?
112
Wat wordt er precies gedaan met het budget van 170 miljoen euro voor voor- en vroegtijdse
educatie en welke verhoging van het budget is nodig om deze volledig gratis te maken?
113
Wat gebeurt er precies met de 5 miljoen euro voor de aanpak van laaggeletterdheid?
Welke ondersteuning wordt hiervoor geboden en is toegang tot bibliotheken voor laaggeletterden
hier een onderdeel van?
114
Welke maatregelen treft u om segregatie en discriminatie in het onderwijs actief tegen
te gaan? Hoeveel middelen trekt u daarvoor uit en waar staat dit verantwoord in de
begroting?
115
Wat is voor de komende jaren het effect van het amendement van het lid Nijboer op
de lerarenbeurs?14 Zijn er nog tekorten? Zo ja, hoe groot zijn de tekorten?
116
Kunt u uiteenzetten waarom er in tabel 13 bij de post «Subsidietaakstelling onderwijsconvenant»
op artikel 1 vanaf 2022 10,6 miljoen euro structureel is opgenomen? Is sprake is van
een nieuwe subsidietaakstelling vanaf 2022?
117
Is er bij de oude ICT-problematiek van OCW sprake van een technische inboeking bij
de post «bezuiniging bekostiging WO als gevolg van Voorjaarsnota 2019» met een bedrag
van 37.913.000 euro voor het jaar 2026? Betekent dit dat deze tegenvaller later nog
over andere begrotingsartikelen wordt verdeeld en nu alleen «geparkeerd» staat op
artikel 7? Of is het nu al zeker dat deze tegenvaller definitief volledig binnen artikel
7 wordt ingeboekt? Zo ja, waarom wordt dan nu de gehele problematiek op één begrotingsartikel
geboekt?
118
Kan bij de tabel 18 per artikel worden aangegeven in hoeverre er al sprake is van
een beoogde invulling en hoever gevorderd de invulling op dit moment is?
119
Hoeveel niet-juridisch verplichte middelen in euro’s zijn nog niet bestemd voor bepaald
doeleinden?
120
Welke stappen heeft u gezet om ervoor te zorgen dat de periodieke rapportages van
de Strategische Evaluatie Agenda meer inzicht opleveren in de doelmatigheid en de
doeltreffendheid van het beleid dan de vroegere beleidsdoorlichtingen? Zijn de gekozen
thema’s voor de periodieke rapportages voldoende afgebakend om te komen tot dat inzicht?
121
Hoe kan de Kamer bij de Strategische Evaluatie Agenda nagaan of de vragen van de Regeling
periodiek evaluatieonderzoek ten aanzien van de volledigheid, de kwaliteit, de tijdigheid,
de timing en de onafhankelijkheid beantwoord zijn?
122
Kunt u aangeven wat uw beeld is van de ontwikkeling van de Strategische Evaluatie
Agenda in de begroting 2022 ten opzichte van de begroting 2021? (grote ontwikkeling,
kleine stapjes). Kunt u voorts aangeven welke ontwikkeling de Strategische Evaluatie
Agenda van OCW in de periode van de begroting OCW 2021 en begroting OCW 2022 heeft
doorgemaakt en waaruit dat blijkt in de tekst, tabel 19 en bijlage 5?
123
Kunt u toelichten hoe tabel 19 en de tabel in bijlage 5 uit de begroting van 2022
zich tot elkaar verhouden? Welke informatie staat in tabel 19 en welke aansluitende
en/ of aanvullende informatie staat in de tabel in bijlage 5? Kunt u aangeven hoe
de (strategische) thema’s die in tabel 19 en in de tabel in bijlage 5 worden gepresenteerd,
tot stand zijn gekomen? Kunt u aangeven waarom ervoor is gekozen de informatie over
de Strategische Evaluatie Agenda te splitsen in twee tabellen met een (iets) afwijkende
indeling? Kunt u aangeven welke groei of ontwikkeling de Strategische Evaluatie Agenda
van OCW nog moet doormaken de komende jaren?
124
Kunt u aangeven waarom in de IBO Sturing op onderwijskwaliteit, waaraan in de brief
over Strategische Evaluatie Agenda PO-VO15 wordt gerefereerd, niet in de tabellen van de Strategische Evaluatie Agenda begroting
OCW 2022 is terug te vinden?16 Kunt u uiteenzetten of en waarom er geen IBO’s zijn opgenomen in de Strategische
Evaluatie Agenda? Is dat wel voorzien als onderdeel van de ontwikkelingen in de komende
periode? Zo nee, waarom niet?
125
Wat verwacht u van de uitkomst van de uitkomst van het onderzoek naar het aantrekkelijker
maken van het beroep leraar? Is hierbij gekeken naar andere Europese landen waar in
het algemeen geacht wordt dat de professie van leraar op een hoger niveau staat, zoals
Finland en IJsland?
126
Hoe verloopt de evaluatie van steunpakketten in de culturele sector?
127
Hoeveel thuiszitters zijn er op dit moment?
128
Waar zijn de kosten terug te vinden die gemoeid gaan met het uitvoeren en monitoren
van de verbetermaatregelen voor het passend onderwijs en parallel daaraan het toewerken
naar inclusiever onderwijs, zoals genoemd in de beleidsnota «Evaluatie en verbeteraanpak
passend onderwijs»?
129
Hoe verhoudt de Gelijke Kansen Alliantie zich tot het streven naar inclusiever onderwijs,
zoals benoemd in de beleidsnota «Evaluatie en verbeteraanpak passend onderwijs»?
130
Wat is de stand van zaken met betrekking tot de verbeteraanpak passend onderwijs?
131
Wat is de stand van zaken met betrekking tot de routekaart naar inclusiever onderwijs?
132
In hoeverre is de vervolgaanpak thuiszitters die in de derde onderwijs-zorgbrief van
10 november 2020 is gepresenteerd, succesvol gebleken in termen van vermindering van
het aantal thuiszitters?17
133
Hoe is de 20 miljoen euro die volgens de derde onderwijs-zorgbrief beschikbaar is
gesteld voor de schoolbesturen in het voortgezet onderwijs voor actie om verzuim aan
te pakken besteed?17 Is er ook geld naar schoolbesturen in het primair onderwijs gegaan? Zo ja, hoeveel?
134
Waarom is het aandeel thuiszittende leerlingen dat drie of meer maanden thuis zit
zonder passend onderwijsaanbod nog steeds niet behoorlijk gedaald?
135
Hoeveel leraren werken in het primair onderwijs op basis van een tijdelijk contract?
136
Hoeveel leraren werken in het primair onderwijs op basis van een vast contract?
137
Hoe groot is de flexibele schil van leraren met een tijdelijk contract in het primair
onderwijs?
138
Hoeveel leraren in het primair onderwijs hebben het onderwijs in de afgelopen vijf
jaar verlaten, omdat zij geen vast contract kregen?
139
Hoe bevordert u vaste contracten in het primair onderwijs?
140
Is het voor schoolbesturen goedkoper om leraren een tijdelijk contract te geven in
plaats van een vast contract? Zo ja, waarom en hoeveel goedkoper op jaarbasis? Wat
zijn wat dit betreft de verschillen tussen primair en voortgezet onderwijs?
141
Wanneer moet een leraar in het primair onderwijs een vast contract krijgen?
142
Wat zijn de redenen van schoolbesturen dat zij geen vaste contracten geven aan leraren
in het primair onderwijs?
143
Hoeveel basisscholen kent Nederland?
144
Hoeveel basisscholen scoren momenteel onvoldoende volgens de Inspectie van het Onderwijs?
Hoeveel van deze scholen zijn scholen voor bijzonder onderwijs?
145
Op basis van welke criteria kan een ouder zijn of haar kind onttrekken van de leerplicht?
146
Is ooit onderzocht in hoeverre het aanbod van passend onderwijs zou moeten worden
geoptimaliseerd om de kapitaalvernietiging door uitval van hoogbegaafde leerlingen
(«thuiszitters») tegen te gaan? Zo nee, bent u bereid dit te laten onderzoeken teneinde
een inzichtelijke «business case» te creëren?
147
Wat is de verklaring van het feit dat de bedragen uitgaven per leerling Primair Onderwijs
van 2022 hoger zijn dan in 2023 en latere jaren? Komt dit alleen door de extra middelen
in het kader van het nationaal programma Onderwijs? Of spelen hier ook andere oorzaken
een rol?
148
Hoeveel kinderen maken gebruik van leerlingvervoer?
149
Waarom stijgen het aantal leerlingen in het speciaal basisonderwijs en het (voortgezet)
speciaal onderwijs, terwijl het aantal leerlingen in het basisonderwijs daalt?
150
Hoeveel kost het om leraren uit het voortgezet speciaal onderwijs onder te brengen
onder de cao voortgezet onderwijs?
151
Hoeveel aanvragen zijn er tot nu toe ingediend bij de hernieuwde openstelling van
de SUVIS-regeling vanaf 1 oktober? Is de schatting dat het aangevulde budget van 100
miljoen euro genoeg zal zijn om alle aanvragen te behandelen?
152
Hoeveel scholen hebben inmiddels hun ventilatie aangepast met behulp van de SUVIS-regeling?
Bij hoeveel scholen is de ventilatie nu op orde? Bij hoeveel scholen is de ventilatie
nog niet op orde? Hebben alle scholen inmiddels onderzoek gedaan naar de staat van
ventilatie op hun school?
153
Hoe wordt voorzien in het aanpakken van de schoolgebouwen ten aanzien van ventilatie
en modernisering en hoe lang gaat dit duren?
154
Wat gebeurt er met het Interdepartementaal Beleidsonderzoek Onderwijshuisvesting?19 Op welke manier worden de aanbevelingen opgevolgd? Hoeveel geld is er gereserveerd
in de begroting voor goede huisvestiging van scholen?
155
Bij hoeveel scholen is inventarisatie gedaan naar het lerarentekort buiten de G5?
156
Klopt het dat de aantallen leerlingen in het (v)so de komende vijf jaar stijgen met
ruim 6%?20
157
Klopt het dat de lichte en zware ondersteuningsmiddelen in de komende vijf jaar een
dalende trend kennen? Hoe verklaart u dat?
158
Werd het budget van 2022 voor de lichte en zware ondersteuningsmiddelen ten opzichte
van de begroting 2021 met 45 miljoen euro verhoogd in verband met een verhoogde instroom
in het (v)so? Welke overwegingen liggen ten grondslag aan precies dit bedrag? Wordt
het budget voor ondersteuningsmiddelen automatisch aangepast aan de fluctuatie van
de instroom in het (v)so?
159
Hoe wordt de intensivering van 45 miljoen aan ondersteuningsmiddelen in het funderend
onderwijs besteed?
160
Hoeveel reserves hebben de verschillende schoolbesturen en samenwerkingsverbanden
opgebouwd?
161
Welke andere landen hebben ook een systeem dat vergelijkbaar is met het passend onderwijs
in Nederland? Wat zijn de knelpunten die in deze landen ervaren worden?
162
Hoeveel vakdocenten van de ALO zijn er nodig als alle basisscholen in Nederland drie
uur bewegingsonderwijs moeten aanbieden?21
163
Hoeveel extra vakdocenten van de ALO moeten er opgeleid worden als alle basisscholen
in Nederland drie uur bewegingsonderwijs moeten aanbieden?
164
Is al bekend welke gemeenten sportaccommodaties bij moeten bouwen om te kunnen voldoen
aan de wettelijke verankering van twee uur bewegingsonderwijs in het basisonderwijs
en wordt er in deze en alle andere gemeenten ook reeds rekening gehouden met een groei
van het aantal uren lichamelijke oefening van twee naar drie per week?
165
Hoeveel kinderen in Nederland hebben obesitas? Kunt u dit uitsplitsen per leeftijd?
Wat is de invloed van een tekort aan bewegingsonderwijs op obesitas bij kinderen?
166
Hoeveel uren zitten kinderen per week in Nederland en hoe staat Nederland in de internationale
vergelijking?
167
Wat zijn de sanctiemogelijkheden voor scholen die niet voldoen aan het minimum van
twee uur bewegingsonderwijs?
168
Waar in de begroting is de bekostiging terug te vinden van onderwijs aan nieuwkomers
in de internationale schakelklassen? Hoe wordt, gezien de meest recente asielraming
die op middellange termijn een daling laat zien, gewaarborgd dat deze kinderen toegang
krijgen tot passend onderwijs?
169
Hoe komt het dat het aandeel thuiszittende leerlingen dat drie of meer maanden thuis
zit zonder passend onderwijsaanbod daalt in het voortgezet onderwijs?
170
Klopt het dat 4% van de lessen in het voortgezet onderwijs gegeven worden door onbevoegden?
Hoeveel personen zijn dit en om hoeveel lesuren gaat dit?
171
Hoeveel lesuren worden gegeven door benoembare leraren in zowel het primair, als voortgezet
onderwijs?
172
Hoeveel lesuren worden gegeven door onbevoegden in zowel primair, als voortgezet onderwijs?
173
Hoeveel lesuren worden gegeven door bevoegde leraren in zowel primair, als voortgezet
onderwijs?
174
Wat is de verhouding tussen tijdelijke en vaste contracten van leraren in zowel het
primair, als voortgezet onderwijs?
175
Hoeveel leraren werken in het voortgezet onderwijs op basis van een tijdelijk contract?
176
Hoeveel leraren werken in het voortgezet onderwijs op basis van een vast contract?
177
Hoe groot is de flexibele schil van leraren met een tijdelijk contract in het voortgezet
onderwijs?
178
Hoeveel leraren in het voortgezet onderwijs hebben het onderwijs in de afgelopen vijf
jaar verlaten, omdat zij geen vast contract kregen?
179
Hoe bevordert u vaste contracten in het voortgezet onderwijs?
180
Welke maatregelen neemt u om te voorkomen dat leraren het onderwijs verlaten, omdat
zij geen vast contract krijgen in zowel primair, als voortgezet onderwijs?
181
Wanneer moet een leraar in het voortgezet onderwijs een vast contract krijgen?
182
Hoe hoog is het aandeel leraren met een vast contract in zowel het primair, als voortgezet
onderwijs?
183
Hoeveel leraren hebben een jaar na hun afstuderen een vast contract in zowel primair,
als voortgezet onderwijs?
184
Wat zijn de redenen van schoolbesturen dat zij geen vaste contracten geven aan leraren
in het voortgezet onderwijs?
185
Hoeveel middelbare scholen kent Nederland?
186
Hoeveel excellente middelbare scholen kent Nederland?
187
Hoeveel middelbare scholen scoren momenteel onvoldoende volgens de Inspectie van het
Onderwijs? Hoeveel van deze scholen zijn scholen voor bijzonder onderwijs?
188
Wat is de verklaring voor het feit dat de bedragen uitgaven per leerling Voortgezet
Onderwijs van 2022 hoger zijn dan in 2023 en latere jaren? Komt dit alleen door de
extra middelen in het kader van het nationaal programma Onderwijs? Of spelen hier
ook andere oorzaken een rol?
189
Wat zijn de opbrengsten van de Gelijke Kansen Alliantie? Op welke wijze heeft de Gelijke
Kansen Alliantie bijgedragen aan het tegengaan van ongelijke kansen?
190
Hoeveel leerlingen volgden er in het schooljaar 2020–2021 een aanvullend onderwijsprogramma,
zoals tweetalig onderwijs of technasium, naast het reguliere onderwijsprogramma in
zowel basis- als voortgezet onderwijs? Kunt u dit per aanvullend onderwijsprogramma
in tabelvorm aangeven?
191
Hoeveel leerlingen volgen er in het schooljaar 2021–2022 een aanvullend onderwijsprogramma,
zoals tweetalig onderwijs of technasium, naast het reguliere onderwijsprogramma in
zowel basis- als voortgezet onderwijs? Kunt u dit per aanvullend onderwijsprogramma
in tabelvorm aangeven?
192
Hoeveel excellente basisscholen kent Nederland?
193
Waarom is er alleen geld gereserveerd voor de regeling brede brugklas in 2022? Hoe
ziet die regeling brede brugklas eruit? Werkt zo'n regeling niet alleen als er structureel
geld voor ingezet wordt?
194
Hoe staat het met de uitvoering van de motie Beertema over de eindtoets en het expliciet
opnemen van praktijkonderwijs als instroomniveau?22
195
Wat is de stand van zaken betreffende de directe bekostiging van het praktijkonderwijs,
zoals ook aan bod kwam tijdens het notaoverleg Passend onderwijs d.d. 16 november
2020 en zoals vermeld wordt in punt 25 van de verbeteragenda?23
196
Hoe groot is het tekort aan stage- en leerwerkplaatsen in het mbo op dit moment?
197
In welke sectoren zijn er op dit moment stagetekorten?
198
Welke programma's lopen er op dit moment om stagediscriminatie in het mbo aan te pakken?
199
Hoeveel bedragen de schoolkosten van een gemiddelde mbo-student?
200
Waarom zijn de bedragen die per student in het middelbaar beroepsonderwijs in 2023
en 2024 beschikbaar zijn, namelijk 9.200 euro, en die in 2025 en 2026 beschikbaar
zijn, namelijk 9.100 euro, zonder de kasschuif van 210 miljoen, lager dan het bedrag
van 9.400 euro dat in 2022 beschikbaar is? Komt dit alleen door de extra middelen
in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs, of spelen hier ook andere zaken
een rol?
201
Kunt u aangeven hoeveel bbl-studenten in 2021 hun opleiding hebben afgerond?
202
Kunt u aangeven hoeveel bbl-studenten in september 2021 zijn gestart met hun opleiding,
onderverdeeld in kwalificatiedossiers?
203
Hoe komt het dat de mbo-begroting voor 2022 lager is dan voor 2021 en 2023, terwijl
er ook middelen vanuit het NPO beschikbaar zijn gekomen? Zitten deze NPO-middelen
in de mbo-begroting voor 2022 verwerkt, of staan deze ergens anders in de begroting
of bij een andere begrotingsjaar? Hoe verhoudt zich dit tot de afspraak dat de NPO-middelen
in de jaren 2021–2023 besteed moesten worden?
204
Hoe komt het dat de verplichtingen voor 2024 hoger zijn dan de te verwachten totale
uitgaven, zoals te zien is in de eerste twee regels van de tabel?
205
Wat is de verdeling van de subsidies voor het actieprogramma Leven Lang Ontwikkelen
onder het mbo en ho, aangezien de studievouchers voor wo-studenten ook tot het actieprogramma
behoren? Ligt bij het actieprogramma Leven Lang Ontwikkelen de nadruk op mbo-onderwijs?
Zo nee, waarom niet?
206
Welke doelen verwacht u voor 2024 te behalen met het actieprogramma Leven Lang Ontwikkelen,
aangezien het budget voor dit programma na 2023 afloopt?
207
Wat is de actuele stand van zaken rondom de salarismix voor docenten in het mbo in
de Randstad?
208
Wat is de stand van zaken met betrekking de wettelijke verankering van de entreeopleiding
in het praktijkonderwijs?
209
Welk budget was er de afgelopen jaren beschikbaar voor het Regionaal investeringsfonds
mbo? In hoeverre wordt er een overinschrijving verwacht voor het budget voor 2022?
210
Tellen alle keuzedelen mee voor de zak/slaagregeling?
211
Hoeveel keuzedelen zijn er in totaal?
212
Kunt u aangeven wat het percentage mbo-afgestudeerden is dat ruim een jaar na het
afstuderen aan het werk is wanneer niet een ondergrens van 12 uur per week wordt gehanteerd,
maar het aantal uren van een gemiddelde werkweek, namelijk 28 uur?
213
In welke verhouding worden docenten die doceren op het mbo uitbetaald volgens de schalen
LB, LC en LD? Hoe is de spreiding van mbo-docenten in de schalen LC en LD over het
land?
214
Hoeveel extra geld dient er uitgetrokken te worden om uitvoering te geven aan het
actieplan LeerKracht van Nederland met betrekking tot de salarissen?
215
Kunt u een overzicht geven van de loonontwikkeling in het po en het vo door de jaren
heen, bijvoorbeeld sinds het begin van deze eeuw? Kunt u daarin een onderscheid maken
tussen de nominale en de reële inkomensontwikkeling?
216
Wat was het totaalaantal vroegtijdig schoolverlaters in de jaren 2019, 2020 en 2021?
Kunt u dit specificeren per regio, per opleidingsniveau (vo/mbo) en per opleiding/kwalificatiedossier?
217
Wat is de omvang van de lerarentekorten in het mbo?
218
Welke rol speelt de hybride docent in het mbo? Kunt u een inschatting maken van het
aantal hybride docenten in het mbo?
219
Welk deel van de mbo'ers ontvangt een stagevergoeding voor hun stage? In hoeverre
kunnen mbo’ers daarop aanspraak maken bij hun leerbedrijf? Behoort dit ook in enige
zin tot de voorwaarden voor erkenning als leerbedrijf?
220
Welk deel van de 2,5 miljoen mensen die in 2016 volgens de Algemene Rekenkamer moeite
hadden met taal en/of rekenen zal, ondanks de aanpak van laaggeletterdheid, in 2022
nog altijd moeite hebben met taal en/of rekenen en zo dus een grote kans hebben om
een achterstand in de maatschappij op te lopen?
221
Wat bedoelt u onder het kopje Leven Lang Ontwikkelen met «flexibilisering van het
mbo»?
222
Hoe stelt u in het kader van een Leven Lang Ontwikkelen vast wat publieke financieringsmogelijkheden
zijn en wat private financieringsmogelijkheden zijn?
223
Wordt de scheiding tussen private financiering en publieke financiering in de Wet
educatie en beroepsonderwijs losgelaten?
224
Wat verstaat u in het kader van de financieringsmogelijkheden onder «publiek gefinancierd
onderwijs»?
225
Is het budget voor de subsidie praktijkleren momenteel toereikend?
226
Zijn er coronamiddelen beschikbaar gesteld voor laaggeletterdheid?
227
Kunt u aangeven hoe groot het tekort aan stageplekken is?
228
Kunt u per kwalificatiedossier aangeven hoe groot het tekort aan stageplekken in het
derde kwartaal van 2021 is?
229
Hoeveel jongeren onder de 23 jaar hebben nog geen startkwalificatie en gaan ook niet
naar school?
230
Hoeveel mbo-instellingen kent Nederland?
231
Op welke manier worden mbo-studies met onvoldoende arbeidsmarktperspectief momenteel
stopgezet?
232
Welke arbeidsmarktcriteria gelden bij het starten van een nieuwe mbo-opleiding?
233
Op welke manier kunnen bedrijfsscholen momenteel gebruikmaken van bekostiging vanuit
de OCW-begroting?
234
Hoeveel studenten heeft het mbo momenteel?
235
Met hoeveel is het aantal studenten in het mbo in de afgelopen vijf jaar toegenomen?
236
Wat is het aandeel internationale studenten, zowel absoluut als procentueel, over
de afgelopen vijf jaar?
237
Klopt het dat de baten van de geplande rentemaatregel niet ten bate zouden komen van
de OCW-begroting of de lumpsum van de ho-instellingen?
238
Klopt het dat het aantal studenten (wederom) hoger is dan het verwachte aantal? Welk
effect heeft dit gehad op de begroting van OCW?
239
Welke programma's lopen er op dit moment om stagediscriminatie in het hbo aan te pakken?
240
Klopt het dat de studentenraming voor het hoger onderwijs in 2022 bijgesteld moet
worden? Met welk bedrag dient de bekostiging in het hoger onderwijs bijgesteld te
worden om het bedrag per student niet af te laten nemen?
241
Welke randvoorwaarden moeten aanwezig zijn binnen een instelling om te
kunnen stellen dat de sociale veiligheid op orde is? Is er een landelijke consensus
over hoe een goed meldsysteem op de instelling eruit moet zien?
242
Wat is de definitie van een «inclusief curriculum»?
243
Wat is de definitie van een «intersectionele aanpak»?
244
Wat is de definitie van een «veilige cultuur»?
245
Wat was de gemiddelde studieschuld in 2020?
246
Hoeveel is er door dit kabinet extra geïnvesteerd in hoger onderwijs en wetenschapsbeleid?
247
Wat is de definitie van «woke»?
248
Wat is de rol van een diversity officer? Welke instellingen werken met een diversity
officer?
249
Welk percentage van afgestudeerden uit het wo-SSH-domein (social sciences en humanities)
gaat na hun studie daadwerkelijk op wo-opleidingsniveau en tevens binnen hun vakgebied
aan het werk en hoe snel? Welk percentage van afgestudeerden uit de wo-levens- en
medische wetenschappen, respectievelijk de technische & natuurwetenschappen gaan na
hun studie daadwerkelijk op wo-opleidingsniveau en tevens binnen hun vakgebied aan
het werk en hoe snel?
250
Welke sturingsmogelijkheden hebben instellingen, zowel universiteiten als hogescholen,
om te sturen op het aantal studenten?
251
Klopt het dat de subsidieregeling virtuele internationale samenwerkingsprojecten nieuw
is? Wat houdt deze subsidieregeling precies in? Hoeveel geld is hiermee gemoeid? Hoe
lang loopt deze subsidieregeling door? Wie vraagt deze subsidie aan en wat doen ze
ermee in de praktijk?
252
Klopt het dat 10% van de studievoorschotmiddelen, oftewel 20 miljoen euro, is ingezet
voor specifieke stimulering van landelijke prioriteiten? Om welke prioriteiten ging
dit? Hoeveel middelen ontvingen de verschillende prioriteiten aanvankelijk? Hoeveel
middelen worden nog steeds aan deze prioriteiten besteed? Indien het niet meer aan
de oorspronkelijke prioriteiten besteed wordt, aan welke prioriteiten wordt het nu
dan besteed?
253
Kunt u een uitsplitsing maken van de voorgenomen besteding in 2020 van de «10% studievoorschotmiddelen
voor specifieke stimulering van landelijke prioriteiten»? In hoeverre zijn deze bedragen
reeds juridisch verplicht?
254
Hoeveel plannen voor de kwaliteitsafspraken zijn nog niet goedgekeurd door het Ministerie
van OCW?
255
Hoeveel medezeggenschapsraden hebben ingestemd met de besteding van de middelen uit
de kwaliteitsafspraken?
256
Waarom is bij de post «NWO Praktijkgericht onderzoek» sprake van een daling van het
budget van 60,5 miljoen euro in 2020 naar 53,2 miljoen euro in 2025?
257
Hoeveel fte’s aan tandartsen komt Nederland tekort om te voldoen aan de huidige zorgvraag?
Kunt u een overzicht geven van het tandartsentekort per regio in fte’s?
258
Met hoeveel fte's loopt het tandartsentekort de komende zes jaar op indien het aantal
opleidingsplaatsen niet wordt verruimd? Kunt u daarbij rekening houden met het lagere
aantal uren dat jongere tandartsen gemiddeld werken? Kunt u een inschatting maken
van het tandartsentekort per regio over zes jaar indien het aantal opleidingsplaatsen
niet wordt verruimd?
259
Bestaat er een verband tussen de omvang van regionale tandartsentekorten en de aanwezigheid
van een tandheelkundeopleiding in de regio? Kunt u dit cijfermatig onderbouwen?
260
Neemt de Commissie Doelmatigheid Hoger Onderwijs regionale tekorten aan medisch personeel
rondom de opleidingsinstelling mee in de beoordeling van nieuwe opleidingen?
261
Wat zijn de alternatieven om het door het Capaciteitsorgaan voorziene tekort op te
vangen als de instroom van nieuwe tandartsen als gevolg van het verruimen van opleidingsplaatsen
geen doorgang vindt? Hoe kan het verkorten van de bestaande opleiding naar vijf jaar,
zoals in Scandinavië, met behoud van de bestaande kwaliteit, dienen als middel om
de uitstroom te verhogen?
262
Waarom blijven de bedragen bij het onderdeel subsidies van de OCW-begroting ieder
jaar gelijk? Waarom wordt de inflatie niet meegerekend?
263
Betekent het «technisch inboeken» van de tekorten oplopend tot 260 miljoen per jaar
vanwege het niet doorgaan van de rentemaatregel en de tekorten bij DUO24 ICT dat deze bezuiniging vanzelf verdwijnt?
264
Kunt u per jaar specificeren wat de bedragen zijn met ingang van 2027 en later, oplopend
tot structureel 226 miljoen euro, ten gevolge van het intrekken van het wetsvoorstel
Wijziging van de Wet studiefinanciering 2000 in verband met een wijziging van de rentemaatstaf
voor de lening hoger onderwijs?
265
Wanneer werd duidelijk dat deze bezuinigingen bij de ho-instellingen op de begroting
zijn gezet? Is de sector geïnformeerd over dit besluit?
266
Waren de wijziging van de rentemaatstaf voor de lening hoger onderwijs en de financiële
gevolgen daarvan niet eerder te voorzien? Waarom is dit niet gemeld bij de Voorjaarsnota?
Kunt u bevestigen dat de kosten voor het jaar 2025 (1 miljoen euro) generaal zijn
gedekt en dat die voor 2026 (3 miljoen euro), oplopend tot structureel 226 miljoen,
technisch zijn ingeboekt ten laste van de onderwijsbekostiging in het hoger onderwijs
(zie artikel 6 & 7)?
267
Sinds wanneer was de overschrijding in verband met de ICT-problematiek bij DUO die
nu aanvullend wordt gedekt, te voorzien?
268
Waarom is de overschrijding in verband met de ICT-problematiek bij DUO technisch ingeboekt
op artikel 7, onderwijsbekostiging wetenschappelijk onderwijs?
269
Verwacht u verdere overschrijdingen in verband met de ICT-problematiek?
270
Klopt het dat er ook met de investeringen via de kwaliteitsafspraken sprake is van
een almaar dalende rijksbijdrage per student als daarin zowel de bekostiging van onderwijs
als van onderzoek wordt meegewogen, zoals ook passend is gezien het wetenschappelijke
karakter van het onderwijs?
271
Hoeveel extra financiering is er nodig voor onderwijs en onderzoek om te zorgen dat
Nederland niet achteropraakt bij andere landen? Hoeveel is er nodig om te zorgen dat
Nederland in de internationale top van onderwijs en onderzoek blijft?
272
Hoe ver is Nederland af van de Europese Lissabon-doelstellingen om 3% van het bbp
te investeren in onderzoek en innovatie? Welke investeringen doet het kabinet in deze
begroting om deze doelstelling te behalen of dichterbij te brengen?
273
Zijn er al studievoorschotvouchers verstrekt?
274
Deelt u de mening dat zijinstroom vanuit een lagere opleiding de kwaliteit van het
onderwijs niet te goede komt en dat een subsidie voor een tweede richting voor leraren
hier meer recht aan doet?
275
In welke periode konden (aankomende) studenten een aanvraag doen voor de subsidieregeling
tweede lerarenopleiding? Hoeveel aanvragen zijn er ontvangen? Hoeveel hiervan zijn
toegekend? Wat is de hoogte van de tegemoetkoming die deze studenten ontvangen?
276
Heeft het niet kunnen uitvoeren van de nationale studentenenquête gevolgen gehad voor
de subsidie van Studiekeuze123?
277
Wat doet u om de toegankelijkheid van andere vormen van onderwijs dan het hoger onderwijs
te bevorderen voor mensen met een beperking? Wordt hier budget voor uitgetrokken?
Waar wordt dat verantwoord in de begroting? Is er extra budget voor leraren voor ondersteuning
van leerlingen met een beperking? Welk budget is nodig om scholen volledig toegankelijk
te maken voor leerlingen met een beperking? Wat is er nodig om leerlingen met een
beperking deel te laten uitmaken van het regulier onderwijs?
278
Welke sturingsmogelijkheden hebben instellingen gericht om te sturen op instroom van
internationale studenten, zonder dat daarmee alle internationaliseringsdoelstellingen
wegvallen?
279
Zien die sturingsmogelijkheden zowel op EER- als op niet-EER-studenten?
280
Wat is de instroom van internationale studenten in het collegejaar 2021–2022, zowel
in absolute getallen als procentueel? Is dit een stijging ten opzichte van de voorgaande
jaren?
281
Wat is de instroom van internationale studenten in de afgelopen vijf jaar, zowel in
absolute getallen als procentueel?
282
Hoeveel procent van de opdrachten is momenteel juridisch verplicht?
283
Kunt u een inschatting maken van het aantal leraren dat een tijdelijk contract heeft?
284
Hoe staat het met de regionale afspraken over (het beperken van) de inzet van commerciële
uitzend- en bemiddelingsbureaus, naar aanleiding van de motie Kwint/Westerveld?25
285
Ziet u kansen om de werkdruk van leraren te verminderen door bepaalde activiteiten,
zoals het afnemen van examens/proefwerken en het bijbehorende nakijkwerk, te digitaliseren?
286
Vindt u het wenselijk om de instroom van (gespecialiseerde) leraren met een universitaire
opleiding te bevorderen, gelet op de bijdrage die zij kunnen leveren aan het verhogen
van de kwaliteit van het onderwijs en de mogelijkheden die dit biedt om collega-leraren
te ontlasten? Zo ja, wat gaat u hieraan doen? Heeft u doelstellingen hiervoor geformuleerd,
bijvoorbeeld in de vorm van een percentage leraren met een universitaire opleiding?
287
Wat gaat u doen om de professionele ontwikkeling en bijscholing van leraren te stimuleren
nu het lerarenregister ter ziele is gegaan en het zicht hierop dus is verdwenen?
288
Tot wanneer loopt de subsidie voor de lerarenbeurs? Blijft het bedrag stabiel of kan
er weer op gekort worden? Verwacht u dat het bedrag dat er tot 2026 voor staat genoeg
is om alle aanvragen voor lerarenbeurzen te financieren?
289
Waarom is er sprake van een daling in het budget voor de post «Bekostiging Tegemoetkoming
kosten opleidingsscholen» van 49,5 miljoen euro in 2022 naar 44,8 miljoen euro in?
290
Is de 19,4 miljoen euro toereikend om het regionale lerarentekort aan te pakken? Zo
nee, hoeveel zou er nodig zijn? Welk deel van het tekort kan met de 19,4 miljoen euro
weggewerkt worden?
291
Hoe groot is het lerarentekort in het po op dit moment in fte's?
292
Hoe groot is het lerarentekort in het vo op dit moment in fte's?
293
Hoe groot is het tekort aan schoolleiders op dit moment in fte's?
294
Hoe wordt de 2,7 miljoen voor het versterken van het beroep leraar, die onder andere
bedoeld is voor de ondersteuning van de beroepsgroep, ingezet?
295
Welke alternatieven zijn er om tegemoet te komen aan de Kamer, die zich in meerderheid
heeft uitgesproken tegen het leenstelsel en voor een nieuw stelsel van studiefinanciering?
Waar kunnen deze alternatieven gevonden worden?
296
Op welke manier wordt de gemiddelde studieschuld berekend? Is dit de schuld onder
alle studenten of enkel onder de studenten die daadwerkelijk een lening hebben uitstaan
bij DUO?
297
Hoeveel studenten hebben geen studieschuld? Hoeveel is dat procentueel van de studentpopulatie?
298
Wat was het gemiddelde studieschuld onder studenten in de jaren 2010 tot 2015, onder
het oude stelsel?
299
Welke effecten heeft de halvering van het collegegeld voor eerstejaarsstudenten?
300
Wat is de huidige instroom in de pabo's? Wat was de instroom in het collegejaar 2020–2021?
301
Is het mogelijk dat er een verandering plaatsvindt betreffende de toegankelijkheid
van de studieschuldgegevens van studenten voor derden zoals hypotheekverstrekkers?
Zo ja, waarom?
302
Wat zijn de redenen voor het verschil tussen de normbedragen voor het mbo/de bol26 en het ho?
303
Welke publieke gelden van welke gedupeerden worden hier exact kwijtgescholden?
304
Hoeveel studenten kunnen met het bedrag van 423 miljoen in 2022 aflopend tot 357 miljoen
in 2026 een basisbeurs als gift ontvangen? Hoeveel studenten kunnen dan geen basisbeurs
als gift ontvangen? Waardoor wordt de daling in deze post van 644 miljoen naar 423
miljoen van 2021 op 2022 verklaard? Hoeveel kosten zijn er gemoeid met het invoeren
van een inkomensafhankelijke basisbeurs voor iedereen?
305
Hoe hoog schat u het risico in dat belangrijke culturele erfgoederen zoals ARTIS,
toch buiten de boot vallen bij het uitvoeren van de Erfgoedwet?
306
Bij welke post voor cultuur worden gelden beschikbaar gesteld of kunnen gelden worden
ingezet voor het in stand houden en/of versterken van streektradities zoals kermissen,
paasvuren, carnaval, carbidschieten, schuttersverenigingen en plattelandsfestivals
zoals de Zwarte Cross en trekkersleps?
307
Kunt u een zo actueel mogelijk vergelijkend overzicht geven van de bezoekersaantallen
per maand van musea, muziekcentrum en -podia, centra en gezelschappen voor podiumkunsten
en andere culturele instellingen in 2018, 2019, 2020 en 2021? Welke trends neemt u
waar nu de coronarestricties zo goed als zijn weggenomen? Welke prognose qua bezoekersaantallen
en inkomsten is op basis van dat vergelijkend onderzoek te maken?
308
Kunt u aangeven welke musea, muziekcentrum en -podia, centra en gezelschappen voor
podiumkunsten en andere culturele instellingen permanent zijn gesloten tijdens de
coronacrisis en welke nu op het punt staan om om te vallen?
309
Kunt u inzage geven in de wijze waarop gebruik is gemaakt van het garantiefonds voor
evenementen?
310
Kunt u een update geven van de evaluatie van de fieldlabs die momenteel loopt?
311
Kunt u een update geven van de voortgang van het sectorplan voor de filmsector waarvoor
u een aanjager heeft aangesteld die de partijen bij elkaar brengt en de voorwaarden
voor versterking van het Nederlandse aanbod in kaart brengt?
312
Welke budgetten en beleidsmaatregelen heeft u in uw begroting voor 2022 vrijgemaakt
voor het doorzetten van het Leesoffensief?
313
Deelt u de visie dat de uitvoering van het Leesoffensief niet langer op zich kan laten
wachten en dat er zo snel mogelijk een concreet plan op tafel moet liggen?
314
Hoeveel gemeenten hebben op dit moment geen volwaardige bibliotheekvoorziening?
315
Hoeveel bibliotheken zijn in financiële problemen gekomen door de coronacrisis? Hoe
groot zijn de tekorten? Kunnen alle gemeenten die tekorten aanvullen?
316
Hoe verhoudt de culturele sector zich tot de Sustainable Development Goals?
317
Welke verbinding ziet u, net als bij het eerder georganiseerde Ontwikkeling Telt Festival,
tussen het beleidsterrein van het Tel mee met Taal-programma en het beleidsterrein
van het Leven Lang Ontwikkelen?
318
Welke verbinding ziet u tussen het Leesoffensief en het Tel mee met Taal-programma
in uw begroting?
319
Heeft u specifieke plannen om het herstel van de cultuursector te bewerkstelligen?
Zo ja, welke plannen zijn dit? Zo nee, waarom niet?
320
Aan welke diversiteitseisen moeten programma’s op de NPO27 voldoen?
321
Klopt het dat er een geoblokkade van kracht is voor inwoners van het Caribisch gedeelte
van het Nederlands Koninkrijk die hier de programma’s van de Nederlandse Publieke
Omroep willen (terug)kijken? Zo ja, kunt u dan uitleggen waarom deze blokkade van
kracht is, ondanks de opheffing hiervan binnen de Europese Unie?
322
Ziet u de mogelijkheid dat de onafhankelijkheid van landelijke en regionale omroepen
in gevaar komt door de hoge staatssteunen die zij ontvangen?
323
Hoe ver is Nederland af van de Europese Lissabon-doelstellingen om 3% van het bbp
te investeren in onderzoek en innovatie? Welke investeringen doet het kabinet in deze
begroting om deze doelstelling te behalen of dichterbij te brengen?
324
Klopt het dat er binnen het onderzoeksbudget geen extra geld is gereserveerd voor
onderzoek naar corona en de gevolgen ervan voor de samenleving? Zo nee, waarom niet?
325
Hoeveel procent van de bijdrage aan het BPRC28 is geoormerkt voor proefdiervrij onderzoek?
326
Welke verplichtingen en/of afspraken zijn er tussen het Ministerie van OCW en het
BPRC om het aantal gehouden proefdieren en proeven met dieren te verkleinen? Gaat
het bij deze verplichtingen en/of afspraken om een resultaatverplichting?
327
Wat is de verklaring van het feit dat de rijksbijdrage aan het BPRC in de begrotingen
van 2019 tot en met 2022 jaarlijks een stijgende lijn laat zien?
328
Wanneer moeten de aangekondigde 40% reductie in het aantal proeven met apen en de
verkleining van de fokkolonie gerealiseerd zijn?29
329
Hoe groot was de fokkolonie van het BPRC, gemiddeld genomen per jaar, in de afgelopen
tien jaar?
330
Hoeveel dieren zijn er de afgelopen vijf jaar bij Stichting AAP terechtgekomen vanuit
het BPRC?
331
Hoeveel overtollige dieren zijn er, uitgesplitst naar jaar, gedood in het BPRC in
de afgelopen vijf jaar?
332
Wat is de verklaring van het feit dat in de begroting voor 2022 staat dat er in 2020
1,5 miljoen euro meer naar het BPRC ging dan was begroot in 2021?
333
Welk bedrag van de bijdrage aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland in het kader
van het Horizon Europe-project wordt gebruikt voor dierproeven, en welk bedrag wordt
gebruikt voor proefdiervrije innovatie?
334
Welk bedrag van de bijdrages aan (inter)nationale organisaties is, uitgesplitst naar
organisatie, bestemd voor proefdieronderzoek, en welk bedrag voor proefdiervrije innovatie?
335
Hoe kwam de KNAW in het briefadvies Vrijheid van wetenschapsbeoefening (2018) tot
de conclusie dat er «geen signalen» waren van zelfcensuur en een beperking van diversiteit
van perspectieven? Ziet de KNAW nog steeds geen signalen?
336
Zijn waarheidsvinding en objectiviteit nog leidende beginselen van de wetenschap in
Nederland, zoals in het genoemde briefadvies wordt gesteld? Wat betekent het in dit
verband dat de KNAW deze begrippen niet meer noemt in het stuk Begripsanalyse en richtsnoer
over academische vrijheid in Nederland (2021)?
337
Hoe weegt u het advies van de KNAW, gelet op de verschillende signalen die er zijn
geweest over ideologische zelfcensuur, bijvoorbeeld in onderzoeken van ScienceGuide?
338
Welk budget wordt uitgegeven aan seksuele vorming in het onderwijs? Waar staat dit
in de begroting?
339
Hoe draagt u zorg voor juiste en volledige informatie met betrekking tot seksuele
vorming voor alle jongeren die aansluit bij hun vragen, behoeften en wensen, wanneer
het proces van curriculumherziening wordt gecontinueerd?
340
Wat is de huidige status van de Europese lhbti-strategie? Welke punten zijn inmiddels
geïmplementeerd? Welke plannen liggen momenteel «vast» in de Raad?
341
Hoe wordt het geld besteed dat in het kader van de regeling gender- en LHBTI-gelijkheid
2017–2022 aan subsidies wordt uitgegeven?
342
Waaraan wordt het geld voor subsidies voor lhbti-emancipatie uitgegeven?
343
Klopt het dat er voor de jaren 2020–2026 nul bij de subsidies voor vrouwenemancipatie
staat? Zo ja, wat zijn de redenen hiervoor?
344
Welk budget is gereserveerd voor de verkenning die de Stichting School & Veiligheid
gaat doen om stereotypen in het onderwijs te doorbreken? Zal dit verkenningsonderzoek
ook worden gericht op lhbtiq+-stereotypen? Zo nee, bent u van plan om ook andere stereotypen
en (dominante) normen betreffende gender en seksualiteit te laten onderzoeken?
345
Kunt u een uitsplitsing geven van de post «onvoorzien», onder andere van de middelen
die een budgettair effect hebben op meer dan één beleidsartikel en waarvan de verdeling
over deze artikelen nog niet bekend is? Over welke zaken met een bedrag van circa
600 miljoen euro in 2022 en 2023 gaat het hier?
346
Waar kunnen studenten terecht als zij een klacht hebben over DUO?
347
Hoeveel klachten heeft de klachtenfunctionaris van DUO ontvangen in 2021, 2020, 2019
en 2018?
348
Wat kan er gezegd worden over de aard van de klachten die bij de klachtenfunctionaris
van DUO binnenkomen?
349
Hoeveel klachten over DUO heeft de Nationale ombudsman ontvangen?
350
Hoeveel deurwaarders heeft DUO in 2021, 2020, 2019 en 2018 erop uit gestuurd?
351
Is het voor DUO technisch mogelijk en uitvoerbaar om – bij een eventuele aanpassing
van de Wet studiefinanciering 2000 – in de bedragen voor de basisbeurs en aanvullende
beurs onderscheid te maken tussen thuiswonende en uitwonende studenten?
352
Welke onderzoeken heeft OCW extern laten uitvoeren en bij wie? Welke kosten gingen
hiermee gemoeid? Is er tussen OCW en de onderzoekers gesproken over de conceptconclusies?
353
Hoeveel communicatiemedewerkers heeft het Ministerie van OCW in dienst? Om hoeveel
fte's gaat het dan?
354
Kunt u een overzicht geven van alle (aanjaag)teams die het ministerie heeft ingezet
sinds het aantreden van het kabinet-Rutte III? Welke personen (uit welke organisaties)
werken voor deze (aanjaag)teams? Hoeveel fte's bedraagt dit? Wat bedraagt hun salariëring?
Wat zijn hun doelstellingen en welke resultaten hebben ze tot nu toe hebben geboekt?
355
Kunt u een overzicht geven van alle onderwijsbestuurders die in opspraak zijn geweest
vanwege wanbeleid/wanbestuur en van wat daaraan ten grondslag lag?
356
Is er gekeken naar andere vormen om deelname aan cultuur te stimuleren, zoals de persoonsgebonden
subsidie? Is hier onderzoek naar gedaan?
357
Hoe zijn de verstrekte bijdragen voor de cultuurfondsen verdeeld over de provincies
in euro per provincie waarin de uiteindelijke ontvanger is gevestigd?
358
Welke eisen stelt het ministerie aan de cultuurfondsen als het gaat om de regionale/provinciale
spreiding van de bijdragen?
359
Hoe verhoudt de klassengrootte zich tot de score op de eindtoets?
360
Hoe komt het dat er bij de studentenraming voor het mbo van 2023 naar 2024 bijna sprake
is van een halvering, zoals blijkt uit tabel 92? Gaat het hier om de raming of om
een mutatie op een eerdere raming?
361
Wat is de oorzaak van de verwachte stijging van het aantal leerlingen in het voortgezet
onderwijs in 2026, na de jarenlange leerlingendaling (zie tabel 92)?
362
Hoe hebben studenten de voorwaardelijke toelating (die behelsde dat studenten die
de overstap maakten van mbo naar hbo, van hbo-propedeuse naar wo-bachelor, van bachelor
naar master en van Ad-opleiding30 naar bachelor en die hun oorspronkelijke opleiding nog moesten afronden, alvast konden
starten met hun vervolgopleiding) ervaren? Wat zijn de positieve en negatieve ervaringen
van studenten met deze maatregel?
363
Zijn er uit de ervaringen met de voorwaardelijke toelating gedurende de coronacrisis
conclusies te trekken over het mogelijk op structurele basis invoeren van een «zachte
knip» bij de overstapmomenten naar en in het hoger onderwijs? Zo ja, welke?
364
Hoeveel kost het om de loonkloof tussen leraren in het primair en het voortgezet onderwijs
volledig te dichten?
365
Hoeveel Samen naar School-klassen zijn er inmiddels? Stijgt het aantal?
366
Wat is de stand van zaken betreffende het opstellen van de landelijke basisondersteuning
conform de motie van het lid Kwint c.s.?31
367
Op welke manier is de twee keer 20 miljoen euro ingezet om kinderen te helpen die
nu thuiszitten, zoals gevraagd in de motie van het lid Westerveld?32
368
Welke maatregelen neemt u om de vrijwillige ouderbijdrage in het basisonderwijs en
het voortgezet onderwijs af te schaffen? Welk budget is hiermee gemoeid? Waar wordt
dit verantwoord in de begroting?
369
Hoeveel leraren in het primair- en voortgezet onderwijs zijn niet in loondienst, maar
ingehuurd via onder andere uitzendbureaus?
370
Hoeveel uitzend- en detacheringbureaus zijn er in Nederland die onderwijspersoneel
uitzenden/detacheren? Hoeveel hebben deze uitzend- en detacheringsbureaus jaarlijks
verdiend aan het uitzenden/detacheren van onderwijspersoneel sinds 2017?
371
Hoeveel scholen hebben meegedaan aan de uitvraag voor het registreren van het lerarentekort?
Hoeveel procent van het totaalaantal scholen is dit?
372
Welke maatregelen neemt u om scholen met brede brugklassen te stimuleren? Welk budget
is hiermee gemoeid? Waar wordt dit verantwoord in de begroting?
373
Welke kosten zouden er gemoeid zijn met het met 10% verkleinen van alle klassen in
het basisonderwijs?
374
Wat is de stand van zaken ten aanzien van de door u op 8 maart 2021 aangekondigde
voorbereidingen voor de bijstelling van de examenprogramma’s voor het vmbo, de havo
en het vwo voor Nederlands, wiskunde 2, de moderne vreemde talen, maatschappijleer
en het bètacurriculum, die de Kamer als prioriteit heeft aangemerkt? Wat is de stand
van zaken ten aanzien van het verplicht stellen van het vak maatschappijleer?
375
Welke kosten zijn er gemoeid met het volledig afschaffen van het collegegeld?
376
Waarom is de motie van de leden Paternotte en Van der Woude waarin wordt gevraagd
om hogescholen en universiteiten op korte termijn te ondersteunen bij het doorgang
laten vinden van studentenuitwisselingen, nog niet uitgevoerd?33
377
Wat is de stand van zaken van de uitvoering van de motie van de leden Paternotte en
Van der Woude om hogescholen en universiteiten actief te ondersteunen om studentenuitwisselingen
zo veel mogelijk doorgang te laten vinden?33
378
Wanneer kan de Kamer de uitwerking van de motie van het lid Wiersma verwachten?35
379
Wanneer kan de Kamer de uitwerking van de motie van de leden Wiersma en Van der Molen
verwachten?36
380
Wat is de huidige status van de uitvoering van de motie van de leden Wiersma en Van
der Molen?37 Met welke lidstaten trekken we hierbij op?
381
Welke maatregelen hebt u genomen om onderadvisering te voorkomen? Waar wordt dit verantwoord
in de begroting? Is het trainen van leraren over het geven van een schooladvies en
het creëren van bewustwording over onderadvisering onderdeel van deze maatregelen?
382
Wanneer wordt de uitvoering van de motie van de leden Westerveld en Kwint waarin wordt
verzocht om met scholen afspraken te maken met het doel dat er geen reclame wordt
gemaakt voor private aanbieders van schaduwonderwijs, weer opgepakt?38 Wat betekent het dat de uitvoering hiervan is uitgesteld tot na de coronacrisis?
Is er een tijdpad hiervoor? Deelt u de mening dat deze motie ook urgentie heeft in
verband met het Nationaal Programma Onderwijs?
383
Wat is de stand van zaken van de uitvoering van de motie van de leden Paternotte en
Bruins?39
384
Hoeveel particuliere scholen voor basis-, speciaal en voortgezet onderwijs bestaan
er in Nederland? Kunt u een overzicht geven van de aantallen per jaar, vanaf 2000
tot en met dit schooljaar?
385
Hoeveel leerlingen volgen onderwijs op een particuliere school in Nederland? Kunt
u een overzicht geven van het aantal leerlingen dat sinds 2000 tot en met dit schooljaar
onderwijs volgt op een particuliere school?
386
Klopt het dat uit onderzoek naar aanleiding van de motie Westerveld c.s.40 blijkt dat de kosten voor het structureel financieren van devices in het vo naar
schatting 84 miljoen per jaar zullen bedragen en in het po minimaal 110 miljoen per
jaar? Is hiervoor geld gereserveerd in de begroting? Wanneer zal hier een beslissing
over worden genomen? Is het handig om hiervoor alvast geld te reserveren, mocht u
beslissen dit te gaan financieren?
387
Wanneer wordt de motie van de leden Peters en Paul uitgevoerd waarin wordt gevraagd
om «op korte termijn» te komen tot heldere, meetbare doelen?41
388
Worden scholieren- en studentenorganisaties betrokken bij de uitvoering van de motie
van de leden Paternotte en Westerveld?42
389
Hoe is de verhouding tussen private en publieke bekostiging in zowel het primair als
het voortgezet onderwijs?
390
Hoeveel kinderen staan op een wachtlijst voor een plek in het speciaal onderwijs,
ondanks dat wachtlijsten niet zouden mogen bestaan?
391
Hoeveel extra scholen voor speciaal (basis)onderwijs zijn nodig om alle kinderen die
op een wachtlijst staan een plek te geven?
392
Wat is de stand van zaken van het «betrekken» van vakscholen bij de verkenning? Wat
doet u om meer kleinschalige vakscholen in het mbo te realiseren en meer stageplaatsen
te creëren? Waar wordt dit verantwoord in de begroting? Hoeveel geld wordt hiervoor
uitgetrokken?
393
Vormt het antwoord van de Minister van december 2017 op de schriftelijke vragen over
stereotypen in schoolboeken, dat het gezien de vrijheid van onderwijs niet passend
is voor de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media de educatieve uitgeverijen
op de inhoud van leermiddelen aan te spreken, maar dat het denkbaar is om de maatschappelijke
discussie over dit onderwerp te bevorderen en hierin een faciliterende rol te nemen
en dat dit ertoe kan leiden dat leermiddelenmakers vaker andere, minder stereotype
voorbeelden gaan gebruiken, een toezegging? Wat heeft u sindsdien op dat punt ondernomen?
394
Zal u zich ervoor inzetten om in de context van inclusief onderwijs – dat immers ook
de Nederlandse leerlingen in het buitenland omvat –, de infrastructuur van NOB-scholen
duurzaam te borgen?
395
Kunt u specificeren over welke subsidies het gaat bij de post «Overige beschikkingen
op basis van kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS en SLOA»,43 met daarbij het bedrag van 7,482 miljoen euro voor het po in 2022?
396
Waarom is er bij de Regeling brede brugklassen slechts sprake van één jaar subsidie,
in 2022?
397
Kunt u specificeren over welke subsidies het gaat bij de post «Overige beschikkingen
op basis van kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS en SLOA», met daarbij het bedrag
van 16,67 miljoen euro voor het vo in 2022?
398
Waarom daalt de subsidie Praktijkleren van 306,194 miljoen euro in 2022 naar 295,358
miljoen euro in 2023 en 196,905 miljoen euro in 2023 en circa 200 miljoen euro in
2024 en later?
399
Waarom staan er bij de subsidie Praktijkleren bedragen vermeld voor de jaren 2023
en later, terwijl de einddatum van de subsidieregeling volgens de laatste kolom van
de tabel 2022 is?
400
Waarom daalt de subsidie Actieplan Laaggeletterdheid/de subsidieregeling Tel mee met
Taal van 20,487 miljoen euro in 2022 naar 15,283 miljoen euro in 2023 en 12,68 miljoen
euro in 2025 en verder?
401
Waarom staan er bij de subsidie Actieplan Laaggeletterdheid/de subsidieregeling Tel
mee met Taal bedragen vermeld voor de jaren 2025 en later, terwijl de einddatum van
de subsidieregeling 2024 is?
402
Welke maatregelen treft u om gelijke kansen te bewerkstelligen? Is het geven van middelen
aan scholen om kennis over het creëren van gelijke kansen met andere scholen te delen,
ook een onderdeel hiervan?
403
Welke maatregelen neemt u om mensen de kans te bieden om ook op latere leeftijd een
opleiding te volgen? Welk bedrag wordt hiervoor aangewend? Waar wordt dit verantwoord
in de begroting?
404
Welke maatregelen neemt u om een leven lang ontwikkelen mogelijk te maken? Welke aanvullende
eisen worden er nu gesteld die belemmerend werken om diploma’s in het voortgezet onderwijs
te stapelen? Wat is het effect als deze aanvullende eisen geschrapt zouden worden?
Wat zouden de budgettaire effecten hiervan zijn?
405
Zijn het uitdelen van boetes en het van overheidsopdrachten en subsidies uitsluiten
van bedrijven die discrimineren bij de selectie van stagairs, onderdeel van het programma
Gelijke kansen richting de toekomst? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet? Welke maatregelen
worden er dan genomen om discriminatie bij de selectie voor stageplekken te voorkomen?
Waar wordt dit verantwoord in de begroting?
406
Heeft u op dit moment een beeld van de omvang van de stagetekorten binnen het hoger
onderwijs?
X Noot
1
NPO: Nationaal Programma Onderwijs
X Noot
2
Kamerstuk 35 925, nr. 1
X Noot
3
Kamerstuk 35 850-VIII, nr. 8
X Noot
4
KNAW: Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen; NWO: Nederlandse Organisatie
voor Wetenschappelijk Onderzoek
X Noot
5
Bbp: Bruto binnenlands product
X Noot
6
Mbo: middelbaar beroepsonderwijs; hbo: hoger beroepsonderwijs; wo: wetenschappelijk
onderwijs
X Noot
7
Npoa: Nationaal Programma Onderwijs
X Noot
8
Po: primair onderwijs; vo: voortgezet onderwijs
X Noot
9
G5: de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Almere
X Noot
10
NVAO: Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie
X Noot
11
COC: belangenorganisatie voor lhbti
X Noot
12
Lhbti: lhtbi staat voor lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen, transgender-
en intersekse personen
X Noot
13
RvB: Raad van Bestuur; RvC: Raad van Commissarissen
X Noot
14
Kamerstuk 35 850-VIII, nr. 7
X Noot
15
Kamerstuk 31 293, nr. 591
X Noot
16
IBO: Interdepartementaal beleidsonderzoek.
X Noot
17
Kamerstuk 31 497, nr. 372
X Noot
19
Kamerstuk 35 570-VIII, nr. 213
X Noot
20
(V)so: (voortgezet) speciaal onderwijs
X Noot
21
ALO: Academie voor Lichamelijke Opvoeding
X Noot
22
Kamerstuk 31 289, nr. 451
X Noot
23
Kamerstuk 31 497, nr. 391
X Noot
24
DUO: Dienst Uitvoering Onderwijs
X Noot
25
Kamerstuk 27 923, nr. 336
X Noot
26
Bol: beroepsopleidende leerweg
X Noot
27
NPO: Nederlandse Publieke Omroep
X Noot
28
BPRC: Biomedical Primate Research Centre
X Noot
29
Kamerstuk 32 336 nr. 113
X Noot
30
Ad: associate degree
X Noot
31
Kamerstuk 31 497, nr. 328
X Noot
32
Kamerstuk 35 570-VIII, nr. 47
X Noot
33
Kamerstuk 35 830-VIII, nr. 9
X Noot
35
Kamerstuk 35 582, nr. 20
X Noot
36
Kamerstuk 35 570-VIII, nr. 45
X Noot
37
Kamerstuk 35 282, nr. 32
X Noot
38
Kamerstuk 31 293, nr. 507
X Noot
39
Kamerstuk 35 570-VIII, nr. 89
X Noot
40
Kamerstuk 35 300-VIII, nr. 163
X Noot
41
Kamerstuk 35 570-VIII, nr. 233
X Noot
42
Kamerstuk 35 570-VIII, nr. 72
X Noot
43
SLOA: Wet subsidiëring landelijke onderwijsondersteunende activiteiten
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
O.C. Tellegen, voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Mede ondertekenaar
D. de Jong-van de Graaf, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.