Lijst van vragen : 35850-VIII verslag houdende een lijst van vragen inzake wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2021 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
2021D22902 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de regering over het wetsvoorstel wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
(VIII) voor het jaar 2021 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota) (Kamerstuk
35 850 VIII).
De voorzitter van de commissie, Tellegen
De adjunct-griffier van de commissie, De Vrij
Nr
Vraag
1
Hoe heeft het kunnen gebeuren dat coronasteunmaatregelen tot een bezuiniging leiden
op de OCW begroting en dus blijkbaar niet vanuit die 8,5 miljard euro gefinancierd
kunnen worden?
2
Wanneer werd duidelijk dat de coronasteunmaatregelen voor het onderwijs leidden tot
een bezuiniging op de begroting?
3
Hoe verhoudt de informatie die de Kamer ontving bij het Nationaal Programma Onderwijs,
namelijk dat de coronasteunmaatregelen vanuit de 8,5 miljard euro gefinancierd zouden
worden, zich ten opzichte van de bezuiniging die nu bij de Voorjaarsnota bekend is
geworden? Hoe komt het dat de Kamer hier niet al eerder over geïnformeerd is, bijvoorbeeld
bij het presenteren van het Nationaal Programma Onderwijs?
4
Wanneer zijn de MBO1 Raad, VH2, VSNU3, ISO4 en LSVb5 geïnformeerd over het tekort op de begroting?
5
In hoeverre is in de ramingen van het aantal studenten rekening gehouden met Covid-19?
Voor hoe lang wordt ingeschat dat Covid-19 gevolgen gaat hebben voor de instroom van
studenten?
6
Stel er zou komende jaren een meevaller komen in de studentenaantallen, wat gebeurt
er dan met deze middelen? Gaan deze terug naar de staatskas, worden die vereffend
met het openstaande tekort of iets anders?
7
Hoeveel studenten staan al langer dan tien jaar ingeschreven aan een pabo6 of lerarenopleiding? Op welke hoger onderwijsinstellingen is dit het geval? Wat is
daarvan de reden?
8
Hoe waarborgt u dat scholen elke leerling die bij gebrek aan de benodigde apparaten
thuis, in aanmerking komt voor ondersteuning via SIVON7, daadwerkelijk voldoende ondersteuning krijgt? Kan het gebeuren dat (verlegen) leerlingen
en hun ouders de problemen niet zelf benoemen en daarmee buiten beeld blijven?
9
In hoeverre houdt u zicht erop dat sneltesten daadwerkelijk worden gebruikt? Welk
deel van de sneltesten verdwijnt in het onderwijs ongebruikt met het vuilnis?
10
Welke lessen trekt u inmiddels uit de ervaringen met de zojuist afgeronde eerste termijn
van de centrale examens 2021 in het voortgezet onderwijs?
11
Welke consequenties verbindt u bij de uitvoering van het «Nationaal Programma Onderwijs:
steunprogramma voor herstel en perspectief» aan het oordeel van de recente AOb8-enquête onder zo'n 700 leraren, ondersteuners en directieleden, waarbij zestig procent
van de respondenten oordeelde dat «het wegwerken van de achterstanden gehinderd wordt
door een gebrek aan leraren» en tachtig procent niet bleek te verwachten dat het tekort
door het Nationaal Programma Onderwijs zal worden weggewerkt? Zien al deze mensen
uit de dagelijkse onderwijspraktijk dit verkeerd? Welke aanwijzingen bestaan daar
dan voor?
12
Wat is de precieze bedoeling van de mutaties in de subsidieregering Humanistisch vormend
en godsdienst onderwijs? Zijn deze mutaties toereikend om inflatie en loonstijging
van betrokken leraren bij te houden?
13
Waarvoor zijn de bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken in verband met brede
scholen in 2023, 2024 en 2025 precies bestemd?
14
Hoe verklaart u de dalingen bij de bekostiging Caribisch Nederland voor het primair
onderwijs, voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie in de
mutaties 2023, 2024 en 2025? Wat betekenen de mutaties in de bijdragen aan medeoverheden
op Caribisch Nederland in deze Voorjaarsnota, in 2022 en 2024 voor het primair onderwijs
op Caribisch Nederland?
15
Krijgt een deel van de 101 scholen in het Groningse aardbevingsgebied die aardbevingsbestendig
moeten worden gemaakt bij een mogelijk nog beperkte schade ook te maken met aanbiedingen
voor een afkoopsom inééns, zoals dat ook wel geschiedt bij individuele burgers? Zo
ja, wat betekent dit dan als de aardbevingsschade achteraf toch veel ernstiger mocht
uitpakken voor de realisatie van aardbevingsbestendigheid?
16
Hoe hoog is de gemiddelde doorlooptijd van studenten aan de pabo's en lerarenopleiding
uitgesplitst naar hoger onderwijsinstelling?
17
Hoe verklaart u dat er veel minder een beroep werd gedaan op de subsidieregeling Tegemoetkoming
2e lerarenopleiding? Heeft u achteraf wel voldoende ruchtbaarheid gegeven aan deze
subsidieregeling, nu er ruim 2,1 miljoen euro op de plank blijkt te zijn blijven liggen?
Welke lessen trekt u daaruit dan voor de toekomst, mede in het licht van de problematiek
van het kwantitatieve en kwalitatieve lerarentekort?
X Noot
1
Mbo: Middelbaar beroepsonderwijs.
X Noot
2
VH: Vereniging Hogescholen.
X Noot
3
VSNU: Vereniging van Universiteiten.
X Noot
4
ISO: Interstedelijk Studenten Overleg.
X Noot
5
LSVb: Landelijke Studentenvakbond.
X Noot
6
Pabo: Pedagogische academie voor het basisonderwijs.
X Noot
7
SIVON: Coöperatie van schoolbesturen in het primair en voortgezet onderwijs.
X Noot
8
AOb: Algemene Onderwijsbond.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
O.C. Tellegen, voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Mede ondertekenaar
A.M. de Vrij, adjunct-griffier
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
VVD | 34 | Voor |
D66 | 24 | Voor |
PVV | 17 | Voor |
CDA | 15 | Voor |
PvdA | 9 | Voor |
SP | 9 | Voor |
GroenLinks | 8 | Voor |
PvdD | 6 | Voor |
ChristenUnie | 5 | Voor |
FVD | 5 | Tegen |
DENK | 3 | Voor |
Groep Van Haga | 3 | Voor |
JA21 | 3 | Voor |
SGP | 3 | Voor |
Volt | 3 | Voor |
BBB | 1 | Voor |
BIJ1 | 1 | Voor |
Fractie Den Haan | 1 | Voor |
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.