Lijst van vragen : Lijst van vragen, gesteld aan de regering, over het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2020 bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (Kamerstuk 35830-VIII-2)
2021D19978 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over de brief d.d. 19 mei 2021
van de Algemene Rekenkamer inzake het Rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek
2020 bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (Kamerstuk 35 830 VIII, nr. 2).
De voorzitter van de commissie, Tellegen
De adjunct-griffier van de commissie, De Vrij
Nr
Vraag
1
Waarom is het niet te zeggen of scholen met hun inhaal- en ondersteuningsprogramma’s
de beoogde leerlingen «in een kwetsbare positie» bereiken, en of deze door de programma’s
hun achterstanden inlopen? Op welke manier controleert u dat dit toch gebeurt?
2
Op welke manier geeft u opvolging aan de constatering van de ARK1 dat de 8,5 miljard euro binnen het Nationaal Programma Onderwijs nog niet inzichtelijk
is, zowel op school- als op landelijk niveau?
3
Hoe kan het dat 119,2 miljoen euro aan voorschotten aan de NWO2 zijn afgerekend op basis van ontoereikende informatie over de rechtmatige besteding?
Op welke manier gaat u ervoor zorgen dat control-informatie van een accountant over
de 119,2 miljoen euro toch wordt gevraagd?
4
Hoe kan het dat 29 miljoen euro aan onzekerheden bestaat bij de afgerekende voorschotten
van de Regeling regionaal investeringsfonds MBO3?
5
Hoe kan het dat bij de subsidievaststelling bij de Regeling regionaal investeringsfonds
MBO informatie ontbreekt over de rechtmatigheid van de bestedingen?
6
Hoe kan het dat bij de Subsidieregeling aanpak personeelstekort onderwijs 2020 en
2021 er geen sprake is van een toereikend beleid voor misbruik en oneigenlijk gebruik
(M&O)?
7
Op welke manier wordt er op dit moment gewerkt aan autorisatiebeheer op orde krijgen
bij DUO4 om onvolkomenheden in 2021 verder op te lossen?
8
Waarom zijn de periodieke controles op autorisatie bij DUO nog niet op het gewenste
niveau?
9
Op welke manier gaat u de aanbeveling van de ARK uitvoeren op de vooruitgang bij autorisatiebeheer
en de uitvoering van de verbetermaatregelen bij DUO?
10
Waarom is de aanbeveling over het risico- en incidentenmanagement niet opgevolgd?
En op welke manier gaat u hier alsnog opvolging aan geven?
11
Op welke manier ziet u toe op vooruitgang bij autorisatiebeheer en de uitvoering van
de verbetermaatregelen bij DUO?
12
Op welke manier gaat u opvolging geven aan de aanbeveling van de ARK om een juiste
balans te vinden tussen het beperken van de administratieve lastendruk bij scholen
en toereikend inzicht voor de Minister en het parlement in de recht- en doelmatige
besteding van de extra middelen binnen het Nationaal Programma Onderwijs van 8,5 miljard euro?
13
Op welke manier geeft u opvolging aan de ARK aanbeveling om de controleprotocollen
waarbij de controle op naleving van aanbestedingswet- en regelgeving niet of beperkt
deel uitmaakt van de accountantscontrole te herzien?
14
Waarom vraagt u geen informatie aan scholen die op welke gronden of criteria een inhaal-
en ondersteuningsprogramma krijgen aangeboden? Waarom heeft u geen zicht op de criteria
die scholen gebruiken om leerlingen te selecteren?
15
Bent u van plan om onderzoek te doen naar inhaal- en ondersteuningsprogramma’s en
diens resultaten? Hoe zou een dergelijk onderzoek eruitzien volgens u?
16
Heeft u de werking van de inhaal- en ondersteuningsprogramma's geëvalueerd? Zo ja,
wat waren daarvan de uitkomsten? Zo nee, waarom niet?
17
Waarom laat u scholen vrij om zelf te bepalen voor welke groep leerlingen ze inhaalprogramma's
organiseren, terwijl in de subsidieregeling wel een doelgroep staat beschreven?
18
Deelt u de constatering van de ARK dat «ervaring met een huiswerkinstituut in grote
mate bepaalde of scholen deze al dan niet inzetten bij de uitvoering van het programma
waarover de school subsidie aanvroeg»?
19
Hoe kijkt u aan tegen de constatering van de ARK dat het achteraf niet mogelijk is
om checks uit te voeren op de gelden binnen het Nationaal Programma Onderwijs? En
dat zowel de ARK als het parlement dus niet kunnen controleren of het geld besteed
is aan leerlingen in een kwetsbare positie? Op welke manier gaat u ervoor zorgen dat
deze checks achteraf wel uit te voeren zijn?
20
Kunt u ingaan op elke individuele aanbeveling van de ARK voor het ontwerpen en uitvoeren
van nieuw beleid dat scholen stimuleert om leerlingen een programma tegen achterstanden
aan te bieden?
21
Komt de menukaart van het Nationaal Programma Onderwijs overeen met de aanbevelingen
van de ARK betreffende het ontwerpen van beleid dat scholen stimuleert om leerlingen
een programma tegen achterstanden aan te bieden? Waar liggen discrepanties?
22
Op welke wijze gaat u de aanbevelingen meenemen in nieuw beleid?
23
Deelt u de constatering van de ARK dat «inzicht in de effectiviteit en het doelbereik
van de regeling ontbreken»? Zo nee, waarom niet?
X Noot
1
ARK: Algemene Rekenkamer.
X Noot
2
NWO: Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek.
X Noot
3
MBO: Middelbaar beroepsonderwijs.
X Noot
4
DUO: Dienst Uitvoering Onderwijs.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
O.C. Tellegen, voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Mede ondertekenaar
A.M. de Vrij, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.