Inbreng verslag schriftelijk overleg : Inbreng verslag van een schriftelijk overleg over de geannoteerde agenda Transportraad 3 juni 2021
2021D19579 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
Binnen de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat hebben verschillende fracties
de behoefte om vragen en opmerkingen voor te leggen aan de Minister van Infrastructuur
en Waterstaat over de geannoteerde agenda van de Transpoortraad op 3 juni 2021 (2021Z08585), de brief over de stand van zaken realisatie Digitale Transport Strategie goederenvervoer
en Basis Data Infrastructuur (Kamerstuk 26 643, nr. 719), het fiche: Verordening gemeenschappelijk Europees Luchtruim (Kamerstuk 22 112, nr. 2987), het fiche: Verordening Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart – prestatiebeoordelingsorgaan
gemeenschappelijk Europees luchtruim (Kamerstuk 22 112, nr. 2988), het fiche: Richtlijn codificatie minimumopleidingsniveau van zeevarenden (Kamerstuk
22 112, nr. 3013), de brief over de stand van zaken uitvoering van de motie van de leden Gijs van
Dijk en Laçin over de effecten van de coronamaatregelen en op arbeidsomstandigheden
en veiligheid op truckparkings (Kamerstuk 29 398, nr. 912), het antwoord op de vragen van de commissie over o.a. de geannoteerde agenda informele
bijeenkomst met EU-transportministers op 30 maart 2021 (Kamerstuk 21501, nr. 849),
het fiche: Wijziging richtlijn erkenning beroepskwalificaties binnenvaart (Kamerstuk
22 112, nr. 3076), het verslag informele bijeenkomst (VTC) met EU-transportministers van 30 maart
2021 en kwartaalrapportage lopende EU-dossiers.
De voorzitter van de commissie, Agnes Mulder
De adjunct-griffier van de commissie, Meijer
I Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
Inhoudsopgave
blz
Inleiding
2
VVD-fractie
0
D66-fractie
0
CDA-fractie
0
Inleiding
De leden van de VVD-fractie hebben met interesse kennisgenomen van (de agenda van)
de Transportraad van 3 juni 2021 en hebben daar nog enkele vragen over.
De leden van de D66-fractie hebben kennisgenomen van de geannoteerde agenda van de
Transportraad van 3 juni 2021 en hebben hier nog enkele vragen over.
De leden van de CDA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de geannoteerde
agenda en de overige stukken op de agenda. Deze leden hebben de volgende vragen.
VVD-fractie
SES2+
De leden van de VVD-fractie zijn het eens met de doelstelling, maar wijzen op de proportionaliteit.
De voorstellen gaan wat deze leden betreft verder dan noodzakelijk om het doel te
behalen. Het voorstel is duidelijk géén herschikking van bestaande wetgeving. Deze
leden vragen zich af wat de impact assessment is waar het Nederlands kabinet aan hecht
Kan de Minister aangeven welke inzet zij betracht voor de Raad om te borgen dat zowel
de doelen van Single European Sky (SES) worden gerealiseerd als dat er geen bevoegdheden
worden overgedragen? Voorts vragen deze leden of het klopt dat het aangepaste voorstel
wel de proportionaliteitstoets doorstaat.
De leden van de VVD-fractie lezen dat een doelstelling meer schaalbare luchtverkeersleidingcapaciteit
is. Deze leden vragen zich af wat dit exact betekent. Een wijziging van beroepskwalificaties?
Meer personele uitwisseling? Deze leden vragen zich voorts af hoe dit zich verhoudt
tot de Nederlandse samenwerking tussen de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en
de militaire luchtverkeersleiding?
De leden van de VVD-fractie lezen dat het nu aan de Europese lidstaten is hoe zij
hun luchtruim en luchtvaartnavigatiedienstverlening, en het toezicht daarop, inrichten
en aansturen. Deze leden vragen zich daarop af welke bevoegdheden volgens het voorstel
naar welke Europese organisaties gaan. Wie is de netbeheerder nu? En in het voorstel
dat voorligt?
De leden van de VVD-fractie ondersteunen de inzet van het kabinet dat de expliciete
uitzonderingsclausule, die gebruikelijk is in de Europese luchtvaart-regelgeving voor
militaire operaties en trainingen, minimaal dient te worden gehandhaafd in het aangepaste
herschikkingsvoorstel SES.
De leden van de VVD-fractie steunen het voorstel om onderzoek te doen naar digitalisering
van de luchtnavigatiedienstverlening om de doelstellingen te bereiken.
De leden van de VVD-fractie vragen zich af hoe het voorstel zich verhoudt tot het
programma luchtruimherziening.
Beroepskwalificaties Binnenvaart
De leden van de VVD-fractie lezen dat de implementatie van de Richtlijn is voorzien
per januari 2022. Deze leden kijken uit naar de reeds verzochte brief met de stand
van zaken hierover.
Maatregelen ter voorkoming en beperken van verlies van containers
De leden van de VVD-fractie vragen zich af of de Minister reeds contact heeft gehad
met haar Duitse en Deense collega. Zo ja, wat is er uit dit overleg gekomen? Zo nee,
is dit contact voorzien en marge van de Transportraad?
Truckparkings
De leden van de VVD-fractie kunnen de lijn onderschrijven dat het onwenselijk is dat
chauffeurs nergens terecht kunnen voor een schoon toilet en overige voorzieningen
tijdens de coronacrisis wanneer ze lang van huis zijn. Deze leden weten dat de Minister
hierover, binnen Nederland, in gesprek is met brancheverenigingen. Deze leden vragen,
met betrekking tot Nederlandse chauffeurs in Europa, op welke manier hier aandacht
voor is.
Wegvervoer gehuurd voertuigen
De leden van de VVD-fractie vinden het wegvervoer met gehuurde voertuigen, gezien
de marktwerking, positief. Deze leden vragen zich wel af hoe wordt aangekeken tegen
de kans op het derven van Nederlandse belastinginkomsten. Voorts vragen deze leden
zich af wat de kans is dat verhuurbedrijven zich zullen verplaatsen naar gunstigere
landen en daarbovenop wat daarvan de impact zal zijn op de verhuursector in Nederland.
Spoor
De leden van de VVD-fractie vragen zich af hoe het voornemen om Europees te intensiveren
op het spoor eruit gaat zien. Voorts vragen deze leden zich af welke stappen nu ondernomen
moeten worden voor de verdere uitwerking, en wat de planning is?
Strategie duurzame en slimme mobiliteit
De leden van de VVD-fractie hebben vernomen dat in het commissievoorstel wederom wordt
voorgesteld om het aandeel binnenvaart en kustvaart te verhogen, net als eerder in
het White Paper on Transport uit 2011 werd gedaan. De doelen die gesteld zijn in deze
White Paper on Transport, zijn niet gehaald. Kan de Minister aangeven wat de concrete
Europese plannen zijn om deze doelen nu wel te behalen?
De leden van de VVD-fractie lezen over de mogelijkheid tot CO2-beprijzing en andere (prijs)prikkels voor gebruikers. Hoe kijkt de Minister aan tegen
de mogelijkheid de opbrengsten uit (prijs)prikkels door middel van een «terugsluis»
te investeren in verduurzaming van de sector, om zo een breder draagvlak te creëren
en te behouden?
De leden van de VVD-fractie hebben nog steeds twijfels bij het feit dat de Minister
eerder in een gezamenlijk initiatief met Denemarken heeft aangegeven namens negen
lidstaten een non-paper aan de Commissie te sturen met daarin de benadrukking van
het belang van het vaststellen van een uitfaseerdatum voor fossiele brandstofmotoren.
Deze leden vragen de Minister dan ook wat de reactie van de Commissie op het voorstel
is, nu deze leden hebben begrepen dat de meningen verschillen over de noodzakelijkheid
van een dergelijke einddatum. Kan de Minister daarnaast een beter beeld geven van
het draagvlak voor dit voorstel?
D66-fractie
De luchtvaartschending in Wit-Rusland
De leden van de D66-fractie hebben met zeer groot ongenoegen kennisgenomen van de
grove schending van de internationale luchtvaartwetgeving van afgelopen zondag (23 mei
2021) door Wit-Rusland. Deze leden vragen zich af of, en zo ja, hoe deze kwestie ook
bij de Transportraad ter sprake zal komen en hoe zal worden duidelijk gemaakt dat
een dergelijke schending nooit meer mag gebeuren. Zal bijvoorbeeld besproken worden
hoe verdere invulling kan worden gegeven aan de oproep van de Europese Raad om het
luchtruim van Wit-Rusland te mijden? Worden hier bijvoorbeeld andere luchtvaartmaatschappijen
dan Ryanair op aangesproken? Zo nee, waarom niet? Kan de Minister in elk geval rapporteren
aan de Kamer hoe de schending ter sprake is gekomen en welke stappen eventueel worden
overwogen?
Raadsconclusies internationaal spoorvervoer
De leden van de D66-fractie realiseren zicht dat het jaar 2021 het Europese jaar van
de spoorwegen is. Deze leden zijn erg positief over de aandacht die hiermee gegeven
wordt aan het internationaal spoorvervoer en zij zijn dan ook blij te lezen dat Nederland
het actieplan verwelkomt. De raadsconclusies bevatten geen nieuwe financiële toezeggingen
maar roepen met name op de bestaande EU-instrumenten (zoals Connecting Europe Facility
(CEF), Europees herstelfonds, cohesiefondsen) zo goed als mogelijk te benutten. Kan
uiteen worden gezet van welke van deze EU-instrumenten Nederland gebruikmaakt inclusief
een financiële inschatting? Is de Minister het met deze leden eens dat extra financiële
middelen wellicht nodig zijn voor de pan-Europese verwachtingen van het internationaal
spoornetwerk? Zo ja, op welke manier zet de Minister zich hiervoor in? Welk vervolg
wordt gegeven aan deze Raadsconclusies en is daarin het streven opgenomen om onder
meer op korte termijn spoorverbindingen te verbeteren en uit te breiden? Is de Minister
het eens met deze leden dat een duidelijk doel voor nieuwe Europese treinlijnen opgenomen
moet worden in de plannen die 3 juni worden besproken? Gedacht kan worden aan het
doel om tussen 2021 en 2025 30 nieuwe spoordiensten en nachttreinen te laten rijden.
Is de Minister het met deze leden eens dat voor meer en snellere internationale treinen
het noodzakelijk is dat er in Europees verband een dienstregeling ontworpen gaat worden?
Zo ja, op welke manier wordt dit meegenomen in de Raadsvergadering? Zo nee, waarom
niet?
De leden van de D66-fractie vragen tevens op welke manier verder invulling wordt gegeven
aan het Actieagenda Trein en Luchtvaart. Kan hiervan een update gegeven worden? Wordt
deze actieagenda actief gedeeld met de betrokken EU-lidstaten? In deze agenda is het
voornemen opgenomen om in 2021 samen met Duitse partijen de mogelijkheden te onderzoeken
om de verbinding Amsterdam – Düsseldorf/Frankfurt te verhogen in frequentie. Kan de
Minister de Kamer informeren over de status van deze frequentieverhoging? Kan de Minister
de Kamer informeren wat zij in 2021 nog gaat doen om ervoor te zorgen dat op deze
verbinding de frequentie daadwerkelijk wordt verhoogd? Tevens wordt in de Actieagenda
Trein en Luchtvaart aangegeven dat in 2021 een prognose wordt gemaakt van de behoefte
aan uitbreiding van de vervoerscapaciteit naar Parijs en aansluitend de mogelijkheden
te onderzoeken om vaker te rijden met dubbele treinstellen van en naar Parijs. Kan
de Minister de Kamer informeren over de status van de actieagenda ten aanzien van
de verbinding Amsterdam – Parijs? Kan de Minister de Kamer informeren wat zij gaat
doen om deze doelstelling uit de actieagenda (een frequentieverhoging Amsterdam –
Parijs) te realiseren?
MSC Zoë
De leden van de D66-fractie stellen het op prijs dat de Minister de urgentie van het
aanpakken van containerverlies in zijn algemeenheid gaat aankaarten bij de Transportraad.
Deze leden vragen zich echter nog wel af of ook specifiek de omstandigheden van de
Waddenzee, als kwetsbaar Natura 2000-gebied waarvan is aangetoond dat het risico op
containerverlies groter is bij bepaalde weersomstandigheden, zal worden aangekaart.
Ook zijn deze leden benieuwd of naast het puur agenderen van de urgentie, wordt gekeken
of samen met andere Europese landen initiatieven kunnen worden opgezet om containerverlies
te voorkomen.
CDA-fractie
Geannoteerde agenda
De leden van de CDA-fractie hebben ten eerste vragen over de Verordening gemeenschappelijk
Europees Luchtruim. Deze leden zijn voorstander van slim klimaatbeleid, waarbij het
vaak verstandig is om dat in Europees verband te doen. Zo vinden deze leden het verstandig
om afspraken over het Europees luchtruim in Europees verband te maken. Door de lappendeken
van nationale luchtverkeersleidingsgebieden kunnen vliegtuigen nu vaak niet in een
directe lijn van A naar B vliegen, maar moeten ze geregeld een flinke omweg maken.
Directere routes kunnen zorgen voor een lager brandstofverbruik en een afname van
de uitstoot van schadelijke stoffen. Deze leden vinden het daarom een positieve ontwikkeling
om het Europese luchtruim te moderniseren om zo en duurzamer en efficiënter te kunnen
vliegen. Deze leden horen wel graag hoeveel uitbreiding van bevoegdheden van Europese
organisaties nodig is om dit doel te kunnen bereiken, zoals het behoud van de strategische
autonomie van lidstaten op het gebied van veiligheid en defensie en autonomie op het
gebied van geluidsoverwegingen en netwerkbelangen. Hoe wil de Minister ervoor zorgen
dat het voorstel op onderdelen niet aanzienlijk verder gaat dan nodig is om de beoogde
doelen te bereiken en het voldoende ruimte biedt voor de lidstaten om hun eigen verantwoordelijkheden
in te vullen?
De leden van de CDA-fractie hebben ook vragen over de Raadsconclusies internationaal
spoorvervoer. Deze leden constateren dat 2021 het Europees jaar van het spoor is.
Bij het vorige schriftelijke overleg hebben deze leden aandacht gevraagd voor het
eenvoudiger kaartjes kunnen kopen voor langeafstand reizen binnen Europa met de trein.
Bij vliegen is dat heel makkelijk, maar voor de trein nog niet. Deze leden danken
de Minister voor het feit dat Nederland tijdens de vorige Transportraad heeft aangegeven
dat het kopen van een treinticket voor langeafstandsreizen relatief gezien nog vaak
te lastig is en dat deze boodschap weerklonk bij de lidstaten. Deze leden vragen zich
af wat de vervolgstap wordt nu blijkt dat in Europa draagvlak is om dit makkelijker
te maken. Wat is verder de inzet van Nederland qua de verbetering van het internationale
treinverkeer in Europa?
De leden van de CDA-fractie hebben bij de strategie duurzame en slimme mobiliteit
vragen over de uitrol van laad- en tankinfrastructuur voor de alternatieve brandstoffen.
Nederland zet zich hiervoor in. Kan de Minister aangeven op welke alternatieve brandstoffen
Nederland zich richt? En wat de inzet wordt van Nederland is met betrekking tot de
manier waarop Europa kan gaan bijdragen aan de uitrol hiervan?
«EU Covid-19-certificaat»/Coronapaspoort
De leden van de CDA-fractie zijn er voorstander van dat reizen in Europa gemakkelijker
wordt gemaakt met het «EU Covid-19-certificaat», ofwel het coronapaspoort. Deze leden
merken wel dat er bij inwoners nog praktische vragen leven. Kan de Minister schetsen
of het voor Nederlanders die naar het buitenland willen reizen, qua proces, uitmaakt
welk vervoersmiddel een reiziger kiest om naar het buitenland te reizen (de auto,
trein, bus of vliegtuig)? En zo ja, welke verschillen hiertussen zitten?
Truckparkings en welzijn chauffeurs
De leden van de CDA-fractie constateren dat de regering in 2019 heeft aangekondigd
in te zetten op 2000 extra langparkeerplaatsen voor trucks langs de belangrijkste
routes voor het goederenvervoer. Het gaat om commerciële, beveiligde parkeerplaatsen
waar chauffeurs kunnen uitrusten, douchen en een hapje eten. Dit om te voorkomen dat
veel chauffeurs noodgedwongen parkeren op plaatsen waar weinig voorzieningen zijn
of waar ze dat eigenlijk niet mogen staan, omdat de private truckparkeerplekken bezet
zijn. Hoe staat het qua realiseren van die 2000 plekken? Verder blijkt uit het onderzoek
van Panteia dat het welzijn van chauffeurs over het algemeen als onvoldoende wordt
beschouwd, waarbij dit vóór de pandemie nog op het randje van een (on)voldoende zat.
Hoe wil de Minister ervoor zorgen dat het welzijn van chauffeurs toeneemt, bijvoorbeeld
door ervoor te zorgen dat er voldoende faciliteiten voor de chauffeurs beschikbaar
zijn?
Papierloos transport
De leden van de CDA-fractie constateren dat uit onderzoek van het Ministerie van Infrastructuur
en Waterstaat blijkt dat negentig procent van de huidige relevante wetgeving in het
goederenvervoer reeds toestaat dat bedrijven de door de overheid gevraagde informatie
digitaal aanleveren. Over de resterende tien procent zal de Minister met betrokken
overheden afspraken maken. Wanneer zal dit afgerond zijn? En hoe staat het met de
uitvoering van de verordening «electronic Freight Transport Information (eFTI) die
vanaf augustus 2020 van kracht is. Zetten de lidstaten voldoende stappen om in 2025
in plaats van papier, elektronische verstrekking van gegevens te accepteren wanneer
er sprake is van wettelijk verplichte informatie bij het vervoer van goederen?
Groene Europese havenstrategie
De leden van de CDA-fractie zijn benieuwd hoe het precies staat met de uitvoering
van de motie Agnes Mulder/Postma voor het in Europees verband opstellen van een groene
Europese havenstrategie die zorgt voor een gelijk speelveld via het «just-in-time
sailing-systeem» (Kamerstuk 35 377, nr. 10)? Een onderzoek van het Rotterdams Havenbedrijf en TNO uit 2018 heeft namelijk geconcludeerd
dat significante hoeveelheden CO2-reductie kunnen worden gerealiseerd door een systeem van just-in-time sailing, waarbij
havenbedrijven schepen ontvangen op basis van roosterindeling in plaats van aankomstmoment.
In de Kamerbrief (Kamerstuk 26 643, nr. 719) geeft de Minister aan dat concreet invulling wordt geven aan «Just-in-time sailing».
Kan de Minister nader kunnen toelichting hoe dat gebeurt?
II Reactie van de bewindspersoon
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A.H. (Agnes) Mulder, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
E.A.M. Meijers, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.