Lijst van vragen : 35740 Verslag houdende een lijst van vragen inzake wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2021 (Zesde incidentele suppletoire begroting inzake extra middelen voor het Nationaal Programma Onderwijs in verband met COVID-19)
2021D17297 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de regering over het wetsvoorstel inzake Wijziging van de begrotingsstaat van
het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2021 (Zesde
incidentele suppletoire begroting inzake extra middelen voor het Nationaal Programma
Onderwijs in verband met COVID-19) (Kamerstuk 35 740, nr. 0).
De voorzitter van de commissie, Tellegen
De adjunct-griffier van de commissie, De Vrij
Nr
Vraag
1
In hoeverre worden vooraf voorwaarden gesteld aan verstrekking van gelden voor het
Nationaal Programma Onderwijs aan scholen? Worden de middelen automatisch aan alle
scholen uitgekeerd en vindt achteraf verrekening plaats als bijvoorbeeld geen gebruik
is gemaakt van de menukaart, of wordt vooraf getoetst of aan de voorwaarden is voldaan?
2
Onderkent u dat de opties uit de menukaart nog veel ruimte laten voor uitwerking en
op welke wijze wordt scholen zekerheid geboden?
Kan het gebeuren dat scholen die gebruik maken van de menukaart toch te maken krijgen
met een terugvordering, omdat niet aan de wetenschappelijke standaarden voor de uitwerking
zou zijn voldaan?
3
Is de noodzaak van de gestelde haast wel zo evident nu uit het onderwijsveld veel
signalen komen dat de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs veel te snel
gaat? Waarom is niet gekozen voor meer tijd, waardoor ook in het parlement niet overhaast
te werk gegaan hoeft te worden?
4
Klopt het dat de 645 miljoen euro structureel voor grotere instroom leerlingen en
studenten een aparte investering is die buiten de investering van 8,5 miljard euro
voor het Nationaal Programma Onderwijs valt?
5
Wat is de status van de schoolscan op scholen? Is voor de zomer van 2021 haalbaar?
Wat gebeurt er indien blijkt dat dit niet haalbaar is?
6
Kunt u in tabelvorm weergeven hoeveel geld er precies naar welke maatregel gaat?
7
Welke overwegingen liggen ten grondslag aan de verdeling van de 240 miljoen euro over
scholen voor primair en voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs, hoger beroepsonderwijs
en wetenschappelijk onderwijs?
8
In hoeverre staat de investering van 8,5 miljard euro voor het onderwijs vast? Kan
hier niet meer in de formatie door een nieuw kabinet aan getoornd worden?
9
Is er een tijdsplan hoe de overige 6,3 miljard euro wordt geïnvesteerd in onderwijs?
10
Is de 255,7 miljoen euro extra voor uitbreiding en verlenging van de inhaal- en ondersteuningsprogramma's
voor het gehele jaar 2021? Of voor een deel van het jaar?
11
Wordt bij de extra 255,7 miljoen euro om op korte termijn achterstanden in te halen
al gebruik gemaakt van de menukaart? Of is dit geld nog voor korte termijn achterstanden
voordat de menukaart wordt gebruikt?
12
Is in beeld hoeveel ondersteuning al is aangetrokken met het extra geld voor ondersteuning
in de klas? Over wat voor soort ondersteunend personeel gaat het? Wordt dat bijgehouden?
13
Aan welke voorwaarde moet de uitwerking van de maatregelen voldoen om van de Aanvullende
Post op Financiën overgeplaatst te worden naar de OCW-begroting?
14
Wordt er bij de verdeling van de middelen «ondersteuning in de klas» onderscheid gemaakt
tussen scholen met en zonder een achterstandsscore of krijgt iedere school evenveel
geld?
15
Waarom duurde het zo lang eer de menukaart voor interventies beschikbaar was? Klopt
het dat dit interventies zijn die overgenomen zijn? Zo ja, waarom kon dit dan niet
eerder bekend worden gemaakt?
16
Wat is precies de «capaciteitentoets» die wordt afgenomen bij brugklassers voor de
zomer van 2021? In hoeverre verschilt deze toets met de eindtoets in groep 8?
17
Welke waarde kunnen brugklassers en leerlingen die nu in het tweede jaar zitten ontlenen
aan de «capaciteitentoets»? Als hieruit blijkt dat ze op een lager niveau in het eerste
jaar van het voortgezet onderwijs zijn geplaatst, worden ze dan te alle tijden op
een hoger niveau geplaatst?
18
Wat is precies een «schoolscan», waarbij eventuele leerachterstanden in kaart worden
gebracht? Wat wordt er concreet met deze resultaten gedaan?
19
Geldt er, vanwege corona, geen bijverdiengrens voor studiefinanciering in het middelbaar
beroepsonderwijs in 2021?
20
Hoe is het de bedoeling dat internationale schakelklassen, nieuwkomersscholen en reguliere
scholen nieuwkomersleerlingen over vier jaar gaan opvangen en de benodigde extra ondersteuning
gaan bieden?
21
Is de extra capaciteitentoets verplicht voor scholen? Zo niet, is het niet oneerlijk
als dit bij de ene leerling wel en de andere leerling niet wordt aangeboden?
22
Wat voor acties volgen er uit de extra capaciteitentoets? Kunnen leerlingen hierdoor
bijvoorbeeld een niveau hoger worden geplaatst als zij dit kunnen?
23
Wordt de capaciteitentoets aangeboden vanuit het Ministerie van Onderwijs, Cultuur
en Wetenschap of moeten scholen dit zelf ontwikkelen? Zo ja, hebben zij daar voldoende
tijd, ruimte en mensen voor?
24
Is bekend hoe het staat met de schoolscan? Gaat het scholen lukken de scan op tijd
te doen? Hebben scholen voldoende tijd, ruimte en mensen hiervoor? Zo niet, op wat
voor manier worden scholen geholpen?
25
In hoeverre mogen scholen zelf keuzes maken over het lesprogramma en het curriculum
of worden deze keuzes door de Stichting Leerplan Ontwikkeling gemaakt? Als scholen
zelf keuzes maken, is er dan geen risico op enorme diversiteit in niveau en kennis
tussen leerlingen van verschillende scholen?
26
Hoe dwingend of vrijblijvend wordt de focus op kerncurriculum voor schoolbesturen?
27
Hoe groot bedraagt de langere verblijfsduur van studenten in het middelbaar beroepsonderwijs,
hoger beroepsonderwijs en hoger onderwijs op dit moment onder invloed van de coronacrisis?
28
Wat bedoelt de toelichting met de opmerking dat kritisch naar het lesrooster en programma
gekeken moet worden in relatie tot de tussenkop «focus op kerncurriculum»? Betekent
het dat scholen alleen interventies mogen inzetten voor de kernvakken?
29
Hoe realistisch is de verwachting dat scholen de schoolscan al voor de zomer afgerond
kunnen hebben? Hoe reageert de regering op signalen van scholen dat zij de handen
vol hebben om het onderwijs te continueren en dat ze veelal niet toekomen aan analyse
van achterstanden?
30
Hoe wordt de 10 miljoen euro voor de schoolscan besteed?
31
Waarom wordt er 10 miljoen euro aan extra apparaten voor mbo-studenten1 beschikbaar gesteld, terwijl mbo-instellingen al de verplichting hebben om dergelijke
onderwijsbenodigdheden, hoewel deze eigendom blijven van onderwijsinstellingen, aan
studenten beschikbaar te stellen?
32
Wat is het huidige tekort van stageplekken op het middelbaar beroepsonderwijs en hoger
beroepsonderwijs?
33
In hoeverre biedt de tegemoetkoming stagekosten een oplossing voor de stagetekorten
die op dit moment spelen in het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger beroepsonderwijs?
34
Wordt bij het ondersteunen van stagebedrijven extra steun verleend aan het midden-
en kleinbedrijf (mkb)?
35
Waarom is gekozen voor een korting van vijftig procent voor het komende cursusjaar
in plaats van een tegemoetkoming voor achterstanden die daadwerkelijk zijn opgetreden?
Is het logisch om korting te verlenen aan studenten die nog geen vertraging hebben
opgelopen en waarom neemt de regering het risico dat studenten die vertraging hebben
opgelopen om allerlei redenen telkens buiten de boot kunnen vallen als het gaat om
compensatie?
36
Kunt u nader uitleggen waarom het hoger beroepsonderwijs € 243,0 miljoen euro en het
wetenschappelijk onderwijs € 156,0 miljoen euro ontvangen vanwege de grote groei van
de studentenaantallen als de verwachte groei van de studenten in het wetenschappelijk
onderwijs voor het komend studiejaar groter is en het hoger beroepsonderwijs juist
een daling verwacht?
37
Hoe wordt de 8,3 miljoen euro voor organisatie, onderzoek, monitoring en uitvoering
precies besteed?
38
Op welke «eventuele tegenvaller» op de studiefinancieringsraming2 sorteert deze suppletoire begroting al voor?
39
Waarom komt de meevaller van ruim 10,4 miljoen euro in mindering op de 29 miljoen
euro voor de verlenging van de nieuwkomersbekostiging?
40
Hoe wordt het opdrachtenbudget van 12,6 miljoen euro besteed? Gaat dit geld naar scholen
of andere organisaties?
41
Hoe wordt het opdrachtenbudget van 12,6 miljoen euro besteed? Gaat dit geld naar scholen
of andere organisaties?
42
Wat wordt er met de verhoging van de middelen voor organisatie, onderzoek, monitoring
en uitvoering van een een 0,5 miljoen euro concreet gedaan aan arbeidsmarkt- en personeelsbeleid?
X Noot
1
Mbo: middelbaar beroepsonderwijs
X Noot
2
Kamerstuk 35 797
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
O.C. Tellegen, voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Mede ondertekenaar
A.M. de Vrij, adjunct-griffier
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
VVD | 34 | Voor |
D66 | 24 | Voor |
PVV | 17 | Voor |
CDA | 15 | Voor |
PvdA | 9 | Voor |
SP | 9 | Voor |
GroenLinks | 8 | Voor |
PvdD | 6 | Voor |
ChristenUnie | 5 | Voor |
FVD | 5 | Voor |
DENK | 3 | Voor |
Groep Van Haga | 3 | Voor |
JA21 | 3 | Voor |
SGP | 3 | Voor |
Volt | 3 | Voor |
BBB | 1 | Voor |
BIJ1 | 1 | Voor |
Fractie Den Haan | 1 | Voor |
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.