Lijst van vragen : Lijst van vragen over de voortgangsrapportage Programma Hoogfrequent Spoorvervoer 2019-2 en rapportage ADR (Kamerstuk 32404-98)
2020D22737 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat inzake de Tweede Voortgangsrapportage
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer 2019–2 en rapportage ADR (Kamerstuk 32 404, nr. 98).
De voorzitter van de commissie, Agnes Mulder
De adjunct-griffier van de commissie, Rijkers
Nr.
Vraag
1
Is de planning dat Amsterdam Centraal Station (CS) in het vierde kwartaal van 2029
wordt opgeleverd in plaats van het vierde kwartaal van 2028 realistisch? Welk tijdspad
ziet u voor ogen wanneer u het heeft over «mogelijk later» dan 2029?
2
Kunt u uiteenzetten wat de gevolgen zijn van de vertraging bij Amsterdam CS voor het
realiseren van andere projecten en doelstellingen van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
(PHS) en aansluitende corridors?
3
Wanneer denkt u dat de aanbevelingen van de Auditdienst Rijk (ADR) uit haar rapport
bij de basisrapportage zijn uitgevoerd?
4
Is er bij de opmaak van deze voortgangsrapportage intensief overleg geweest met ondernemers
in het spoorgoederenvervoer om bestaande knelpunten in zicht te krijgen?
5
Waarom is de aanpak van de problemen op het spoor dusdanig slecht, dat ondernemers
in het spoorgoederenvervoer het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW)
en ProRail de wacht hebben aangezegd?
6
Waarom geeft de voortgangsrapportage niet duidelijk weer hoe ProRail de structurele
problemen op het spoor definitief gaat oplossen?
7
Waarom wordt er in het kostenaspect geen rekening gehouden met compensatie voor spoorgoederenvervoerders
die te maken hebben met een slechte infrastructuur vanwege het geklungel van ProRail?
8
Kan de volgende voortgangsrapportage wel laten zien welke stappen er zijn genomen
om problemen met brandinstallaties, zand op het spoor en andere hinder waar de ondernemers
in het spoorgoederenvervoer mee te maken hebben, worden aangepakt?
9
Welke consequenties worden eraan verbonden als deze doelen niet worden gehaald in
de volgende voortgangsrapportage?
10
Kunnen in volgende voortgangsrapportages ten behoeve van de zelfstandige leesbaarheid
weer de figuren met opstelcapaciteit, spooraanpassingen, reizigerstransfers en seinaanpassingen
worden opgenomen?
11
Kunnen in de volgende voortgangsrapportages uitsplitsingen van de totale kosten per
corridor worden opgenomen? (Op basis van de rapportages van ProRail)?
12
Waar is de risicoreservering buiten het PHS-budget van € 250 miljoen voor exogene
risico’s en voor het opvangen van het potentieel tekort precies geboekt?
13
Wordt deze risicoreservering toegevoegd aan het PHS-budget op het programma-artikel 17.10
Infrastructuurfonds? Zo ja, wanneer? Zo nee, waarom niet?
14
Wat zijn de gevolgen van het gegeven dat de dienstregeling in de belangrijke OV SAAL-corridor
niet haalbaar is voor het realiseren van de doelstellingen van PHS in het algemeen
en voor aansluitende corridors?
15
Wat zijn de gevolgen van de vertraging op het traject Meteren-Boxtel voor het realiseren
van de doelstellingen van PHS in het algemeen en voor aansluitende trajecten en corridors?
16
Hoe groot is de kans dat alle onderdelen van Amsterdam CS later dan ultimo 2029 zullen
worden opgeleverd? Wat is de meest realistische planning voor realisatie van Amsterdam
CS?
17
Wat zijn de gevolgen van de vertraging bij Amsterdam CS voor het realiseren van de
doelstellingen van PHS op aansluitende corridors?
18
Wanneer zullen de extra sprinters rijden tussen Houten en Geldermalsen, nu de eerder
geplande seinverdichting niet wordt uitgevoerd?
19
Wat zijn de bredere gevolgen van het niet uitvoeren van de seinverdichting tussen
Houten en Geldermalsen voor het traject Utrecht-»s Hertogenbosch en andere verbonden
trajecten?
20
Zullen de herhaalde aanbevelingen van de ADR om second opinions uit te laten voeren
op zowel de totale PHS-raming als op de gehele planning op korte termijn worden opgevolgd?
21
Neemt u alle aanbevelingen van de ADR onverkort over? Zo ja, hoe gaat u invulling
geven van de ADR-aanbevelingen? Zo nee, op welke punten niet en waarom niet?
22
Klopt het beeld dat het mogelijk nog 13 jaar duurt voordat de internationale treinvoorzieningen
in Amsterdam Zuid zijn gerealiseerd, veroorzaakt door de bouwfasering van PHS in Amsterdam
en de vertragingen van de ZuidasDok? Wat betekent dit voor het internationale treinverkeer
en de uitbreiding hiervan? Is er dan nog genoeg ruimte op station Amsterdam CS voor
internationale treinen? Wat betekent dit voor de groeiende treinfrequenties, zoals
deze onder andere zijn aangekondigd door Eurostar en in het Toekomstbeeld Openbaar
Vervoer (OV)?
23
Wat is er nodig aan geld en tijd om de Nederlandse HSL qua snelheid te laten rijden
zoals een (Duitse) ICE of (Franse) TGV en qua stiptheid en betrouwbaarheid zoals een
Nederlandse intercity?
24
Kunt u de wijze van besturing van de twee megaprojecten PHS en ZuidasDok nader toelichten?
Leidt de koppeling van deze twee projecten tot vermeerdering of vermindering van uitvoeringsrisico's?
Hoe zorgt u ervoor dat snelheid wordt geboekt aangezien deze projecten na oplevering
direct leiden tot een beter en sneller spoorvervoer?
25
Hoe groot is de kans dat alle onderdelen van Amsterdam Centraal later dan ultimo 2029
zullen worden opgeleverd? Wat is de meest realistische planning voor realisatie van
Amsterdam Centraal?
26
Wanneer zullen de aanbevelingen van de ADR uit haar rapport bij de basisrapportage
zijn uitgevoerd?
27
Wanneer denkt u precies meer duidelijkheid te kunnen geven over de ontwikkelingen
ten aanzien van de ZuidasDok? Welke hindernissen ziet u momenteel voor de realisatie
van dit project en hoe denkt u deze op te lossen?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A.H. (Agnes) Mulder, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
J. Rijkers, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.