Lijst van vragen : Lijst van vragen over de Verkenning doorstart van De Hoenderloo Groep (Kamerstuk 31839-719)
2020D08494 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft een aantal vragen
voorgelegd aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de brief van
20 februari 2020 inzake de Verkenning doorstart van De Hoenderloo Groep (Kamerstuk
31 839, nr. 719).
De voorzitter van de commissie, Lodders
De griffier van de commissie, Post
Nr.
Vraag
1
Wat is de hoogte van de bezoldiging van de bestuurders en toezichthouders van Pluryn
en de Hoenderloo Groep?
2
Zijn er personen die meer verdienen dan het maximum in de Wet Normering Topinkomens?
3
Kunt u garanderen dat er geen gedwongen ontslagen gaan vallen? Wat is de stand van
zaken met betrekking tot een sociaal plan?
4
Heeft u inzage gehad in de twee meest recente taxaties van het vastgoed van de Hoenderloo
Groep? Is het waar dat op basis van die taxaties het vastgoed van de Hoenderloo Groep
niet meer waard is dan de € 15 miljoen waarde die Pluryn benoemt?
5
Waarom wordt Pluryn niet verplicht om de door haar geschatte opbrengst van € 26 miljoen
aan vrij besteedbare gelden uit vastgoed te gebruiken om de plaatsen van de Hoenderloo
Groep elders op te bouwen?
6
Had u ten tijde van de onderhandelingen met Pluryn over de deels onrechtmatig gebruikte
subsidies van de Transitie Autoriteit Jeugd (TAJ) kennis over het voornemen om de
Hoenderloo Groep te sluiten? Zo ja, waarom heeft u behoud van de Hoenderloo Groep
niet als voorwaarde gesteld voor het niet terugvorderen van deze TAJ-subsidies? Zo
nee, wanneer bent u precies op de hoogte gesteld van de sluiting van de Hoenderloo
Groep?
7
Heeft u enige voorwaarde gesteld aan Pluryn voor het afzien van de invordering van
de € 20 miljoen niet verantwoordde/onrechtmatig verkregen TAJ-subsidies?
8
Waarom heeft u er niet voor gekozen om Pluryn onder curatele te stellen? Bent u bereid
Pluryn per omgaande alsnog onder curatele te stellen?
9
Sinds wanneer is het Ministerie van VWS in gesprek met Pluryn over de financiële situatie?
10
Kunt u aangeven wanneer en hoeveel subsidie het Ministerie VWS heeft toegekend aan
Intermetzo voordat en nadat zij met Pluryn waren gefuseerd?
11
Kunt u aangeven waarom Pluryn € 20 miljoen aan toegekende subsidies mocht behouden,
ook al was een deel onrechtmatig besteed?
12
Hoe vaak en wanneer is aangevraagd krediet aan Pluryn door het Ministerie VWS geweigerd?
13
Waarom heeft het Ministerie VWS geen gebruik gemaakt van haar bevoegdheid om Pluryn
onder curatele te stellen of om tijdelijke bestuurders te benoemen? Was een curatelestelling
niet een veel logischer beslissing geweest?
14
Is het waar dat Pluryn de enige jeugdzorgaanbieder is die de subsidieregeling TAJ
niet heeft terugbetaald? Hoe verantwoord het Ministerie VWS deze uitzonderingspositie
van Pluryn?
15
Welke andere opties heeft Pluryn onderzocht om financieel orde op zaken te stellen
naast het sluiten van De Hoenderloo Groep? In hoeverre heeft het Ministerie van VWS
meegedacht en ondersteuning verleent aan het onderzoeken van deze opties?
16
Klopt het dat de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft vastgesteld dat de
problemen die bij de Hoenderloo Groep hebben gespeeld als het gaat om kwaliteit met
name hun oorzaak vinden bestuurswisselingen en falend management?
17
Op welke data zijn de ouders/voogden, kinderen en medewerkers geïnformeerd over de
besluiten van Pluryn?
18
Zijn alle gemeenten inmiddels op de hoogte van de zorgplicht die zij hebben voor de
kinderen die geplaatst zijn bij de Hoenderloo Groep? Zijn er op dit moment nog gemeenten
die niets of te weinig doen om kinderen uit hun gemeente op te vangen?
19
Klopt het dat er nog steeds ouders of voogden zijn die niet door Pluryn zijn geïnformeerd
over de toekomstige zorg voor hun kind?
20
Wat was de precieze reden dat de Hoenderloo Groep fuseerde met Pluryn in 2011?
21
Klopt het dat het Ministerie van VWS het bestuur van Pluryn op de vingers getikt heeft
nadat zij een uur na het verschijnen van een doorstartplan van een initiatiefgroep,
een verklaring publiceerde dat dit plan onrealistisch was?
22
Heeft het Ministerie van VWS naar andere alternatieven gekeken voor een doorstart
dan alleen het initiatief Klein Hoenderloo? Zo ja, welke andere mogelijkheden zijn
onderzocht? Zo neen, waarom niet?
23
Op basis van welke argumenten hebben de gemeenten Utrecht en Apeldoorn het doorstartplan
van Klein Hoenderloo afgewezen? Hebben financiële redenen hierin een rol gespeeld?
24
Klopt het dat de gemeenten Utrecht en Apeldoorn volhielden dat Pluryn haar contractuele
verplichtingen moest nakomen en dat dit een belangrijke reden was om niet mee te werken
aan een doorstart van De Hoenderloo Groep door een derde partij?
25
Klopt het dat Pluryn geen faillissement wil, omdat zij dan het vastgoed kwijtraakt?
Heeft het Ministerie van VWS dit besproken met Pluryn?
26
Is onderzocht door Pluryn en/of het Ministerie van VWS of de verkoop van vastgoed
ingezet kon worden voor het organiseren van de jeugdzorg op minder kostbare plaatsen?
27
Kunt u op een rij zetten wat nu de precieze geraamde opbrengsten zijn van het vastgoed?
28
Kunt u het personeelsverloop bij Pluryn én de Hoenderloo Groep vanaf de zomer 2019
in kaart brengen?
29
Klopt het dat medewerkers van de Hoenderloo Groep binnen Pluryn werk op een andere
locatie krijgen aangeboden tegen een lager salaris onder een andere cao?
30
Klopt het dat de gemeente Renkum jaarlijks bijna 1,5 miljoen kwijt is als jongeren
vanuit de Hoenderloo Groep naar een locatie van Pluryn in deze gemeente worden verplaatst?
31
Klopt het dat bestuurder K. Verweij een privébv heeft die staat ingeschreven op het
adres van één van de managers van De Hoenderloo Groep? Waar wordt deze bv voor gebruikt?
Waarom heeft een bestuurder een bv die ingeschreven staat op het adres van een manager
die op zijn voordracht is aangenomen?
32
Heeft het Ministerie van VWS inzage gehad in de twee meest recente taxaties van het
vastgoed van de Hoenderloo Groep en klopt het op basis van die taxaties dat het vastgoed
van de Hoenderloo Groep niet meer waard is dan de € 15 mln waarde die Pluryn benoemt?
33
Waarom is Pluryn niet verplicht de door haar geschatte opbrengst van € 26 miljoen
aan vrij besteedbare gelden uit vastgoed te gebruiken om de plaatsen van de Hoenderloo
Groep elders op te bouwen, maar voor die opbouw elders gebruik lijkt te kunnen gaan
maken van door VWS te verstrekken gelden.
34
Heeft het Ministerie van VWS ook maar enige voorwaarde gesteld aan Pluryn voor het
afzien van de invordering van de € 20 miljoen niet verantwoordde/onrechtmatig verkregen
TAJ subsidies?
35
Is het niet terugvorderen van de toekenning van de subsidie op zijn minst onderwerp
van gesprek geweest tijdens de overleggen tussen het Ministerie van VWS en Pluryn?
36
Waarom heeft u behoud van de Hoenderloo Groep niet als voorwaarde gesteld voor het
niet terugvorderen van deze TAJ subsidies?
37
Klopt het dat naast de Hoenderloo Groep in 2018 ook andere onderdelen van Pluryn grote
verliezen hebben geleden, die, ten opzichte van de omzet van de betreffende onderdelen,
soms zelfs groter waren dan het verlies van de Hoenderloo Groep?
38
Klopt het dat Pluryn in 2018 in totaal € 15.6 miljoen verlies leed? Wat waren de oorzaken
van dit verlies?
39
Waarom heeft Pluryn ervoor gekozen om de Hoenderloo Groep te sluiten en niet andere
verlieslijdende onderdelen?
40
Kunt u in een tijdlijn beschrijven wat de specifiek rol en verantwoordelijkheid is
geweest van het Ministerie van VWS in het proces tot sluiting van de Hoenderloo Groep?
41
Kunt u in een tijdlijn beschrijven wat de specifieke rol en verantwoordelijkheid is
geweest van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) in het proces tot sluiting
van de Hoenderloo Groep?
42
Kunt u in een tijdlijn beschrijven wat de specifieke rollen en verantwoordelijkheden
zijn geweest van de betrokken gemeenten in het proces tot sluiting van de Hoenderloo
Groep?
43
Kunt u in een tijdlijn beschrijven wat de specifieke rol en verantwoordelijkheid is
geweest van de Inspectie van Onderwijs in het proces tot sluiting van de Hoenderloo
Groep?
44
Kunt u in een tijdlijn beschrijven wat de specifieke rol en verantwoordelijkheid is
geweest van het Ministerie van OCW in het proces tot sluiting van de Hoenderloo Groep?
45
Kunt u in een tijdlijn beschrijven wat de specifieke rol en verantwoordelijkheid is
geweest van de Jeugdautoriteit in het proces tot sluiting van de Hoenderloo Groep?
46
In hoeverre is de medezeggenschapsraad meegenomen in het besluitvormingsproces? Wanneer
zijn zij voor het eerst geïnformeerd?
47
Wat is de rol van de toezichthouder geweest in het proces tot sluiting van de Hoenderloo
Groep?
48
Over welke transformatiebeweging en realisatie van het gewenste zorglandschap heeft
u het? En op welke manier draagt de voorgenomen sluiting hieraan bij?
49
De IGJ heeft sinds 2016 meerdere malen tekortkomingen geconstateerd in de kwaliteit
van zorg bij de Hoenderloo Groep. In hoeverre kan Pluryn een goede kwaliteit van zorg
garanderen op de nieuwe plekken waar de jongeren terechtkomen?
50
Wanneer precies bent u door Pluryn geïnformeerd om de zorglocaties Hoenderloo en Kop
van Deelen te sluiten?
51
Ervan uitgaande dat er is afgesproken dat Pluryn de zorgoverdracht in nauw overleg
met de jongeren en ouders uitvoert; betekent dit dat de jongere en ouders ook daadwerkelijk
een stem hebben betreffende de nieuwe plek waar zij zorg gaan ontvangen? Of betekent
dit dat zij goed geïnformeerd worden over de te nemen stappen?
52
Hoeveel inspraak hebben jongeren dan wel hun ouders/voogd op de plek die hun wordt
aangeboden?
53
In hoeverre zijn jongeren, dan wel hun ouders/voogd, vrij om het aanbod van Pluryn
af te wijzen? En zo ja, wat gebeurt er dan?
54
Hoeveel plekken krijgen jongeren aangeboden van Pluryn? Of krijgen zij één mogelijke
plek aangeboden?
55
Wordt bij het aanbod voor een passende plek ook de reistijd van ouders als criterium
meegenomen?
56
Kunt u beschrijven wat de duurzame passende zorg inhoudt voor alle jongeren, waar
Pluryn zicht in heeft? Hoe definieert u passende zorg?
57
Kunt u beschrijven hoe het passend aanbod voor de ca. 40 jongeren met een verwachte
uitstroomdatum na 1 augustus eruit ziet?
58
Voor hoeveel van die ca. 40 jongeren is er een plek in zicht binnen Pluryn?
59
Op welke manier monitort u dat deze passende plekken inderdaad door de jongeren en
ouders als passend worden ervaren?
60
Is er een maximale termijn waarbinnen alle jongeren definitief een passende plek moeten
hebben gevonden?
61
Klopt het dat plan Klein Hoenderloo in de kern is afgewezen omdat daarvoor een faillissement
van de Hoenderloo Groep de basis is?
62
Wat betekent het dat Pluryn inmiddels voor alle jongeren die niet voor de zomer regulier
uitgestroomd zijn, zegt ««zicht te hebben op duurzame passende zorg»»? Hoe hard is
die garantie?
63
Voor hoeveel jongeren is er inderdaad sprake van een «duurzaam passend» vervolg en
voor hoeveel jongeren niet? Wanneer is hierover definitief duidelijkheid?
64
Zijn alle betrokken gemeenten inmiddels formeel door Pluryn op de hoogte gebracht
over de voorgenomen sluiting van de Hoenderloo Groep?
65
Weten alle betrokken gemeenten inmiddels of zij actie moeten ondernemen voor de zorgoverdracht
van één of meerdere jongere(n)?
66
Waarom was de IGJ niet in persoon vertegenwoordigd bij het overleg op 27 januari 2020
over het businessplan «Klein Hoenderloo»?
67
Gezien de precaire financiële positie van Pluryn, in hoeverre verwacht u dat een andere
zorginstelling die valt onder Pluryn in de financiële problemen komt, dusdanig dat
er instellingen wellicht moeten sluiten?
68
Wat zijn de oorzaken van de precaire financiële positie van Pluryn? In hoeverre ligt
er een plan bij Pluryn om die financiële positie bij te schaven? Hoe lang is deze
precaire situatie al bekend?
69
In hoeverre behoort het verder uitwerken van het plan van de Hoenderloo Groep nog
tot een optie, zodat de genoemde partijen beter kunnen toetsen op continuïteit en
kwaliteit van zorg?
70
Levert de voorgenomen sluiting van de Hoenderloo Groep andere onzekerheid op voor
jongeren, ouders en medewerkers over hoe de zorgverlening wordt voorgezet dan ingeval
van een faillissement? Zo ja, waarom?
71
Klopt het dat waar gesteld wordt dat een faillissement van de Hoenderloo Groep «zeer
waarschijnlijk» leidt tot «een verslechtering van de reeds precaire financiële positie
van Pluryn», dit met name het geval is omdat Pluryn dan niet het vastgoed van de Hoenderloo
Groep te gelde kan maken?
72
Is bij de afwijzing van plan Klein Hoenderloo rekening gehouden met de kosten die
Pluryn zal maken om 80 à 90 plekken te realiseren met behoud van professionele expertise?
73
Op welke wijze wordt getoetst of Pluryn, na sluiting van de Hoenderloo Groep, financieel
het hoofd boven water houdt?
74
Wat was niet concreet genoeg aan het businessplan van Klein Hoenderloo?
75
Welke concrete maatregelen zijn er nodig om het faillissement scenario van de Hoenderloo
Groep wél te doen slagen en de risico’s die hiermee gepaard zouden gaan af te dekken?
76
Welke inhoudelijke en financiële informatie ontbreekt er in het businessplan Klein
Hoenderloo waardoor onder andere de IGJ en de Onderwijsinspectie zich onvoldoende
een beeld te kunnen vormen van de kwaliteit van de zorg en het onderwijs die Klein
Hoenderloo zou willen aanbieden?
77
Welke stappen worden er gezet en door wie om het businessplan aan te vullen met de
benodigde informatie waardoor het businessplan wél op zijn merites kan worden beoordeeld?
78
Kunt u van de vier criteria per criteria afzonderlijk aangeven waarom residentiele
(jeugd)zorg op het terrein van de Hoenderloo Groep niet haalbaar is?
79
Is er binnen die vier criteria meer zwaarte toegekend aan bepaalde criteria, zo ja
aan welke?
80
Heeft het voornemen om onroerend goed van de Hoenderloo Groep te verkopen meegespeeld
in de conclusie dat residentiele jeugdzorg op het terrein van de Hoenderloo Groep
niet haalbaar is?
81
Op hoeveel andere locaties is er sprake van nabij gelegen onderwijs?
82
Kunt u aangeven in welke instellingen de 50 beschikbare plaatsen zijn die niet bezet
waren op de peildatum 3 februari 2020?
83
Kunt u specifiëren in getallen wat de verhouding is van de beschikbare capaciteit
gesloten jeugdhulp en het aantal geplaatste jongeren op de peildatum van het onderzoek,
3 februari 2020?
84
Kunt u deze getallen ook uiteenzetten voor de open 3-milieusvoorzieningen op de peildatum
3 februari 2020?
85
Kunt u beschrijven hoe u tot het getal 33 wachtenden bij instellingen voor gesloten
jeugdhulp bent gekomen voor de peildatum 3 februari 2020?
86
Is 33 wachtenden het totaal aantal wachtenden voor gesloten jeugdhulp op 3 februari
2020?
87
Is het mogelijk om het totaal aantal wachtenden voor gesloten jeugdhulp in kaart te
brengen? Zo ja, kunt u die cijfers uiteenzetten?
88
Wat doet u om de cijfers voor het aantal wachtenden voor gesloten jeugdhulp in kaart
te brengen?
89
wat zijn de onderliggende redenen waarom de Hoenderloo Groep niet op het eigen terrein
verder kan? Kunt u een onderbouwing geven op basis van de vier genoemde criteria?
90
Op welke andere locaties wordt de complexe zorg geconcentreerd? In hoeverre zijn dat
plekken binnen of buiten Pluryn? Wat zijn redenen om voor díe locaties te kiezen?
In hoeverre is dat passend binnen het idee van passende zorg binnen regio’s, dichtbij
huis?
91
Waarom kan Pluryn kwaliteit van zorg bieden op andere locaties, als dat op de Hoenderloo
Groep kennelijk niet kon? Is IGJ betrokken bij de toets of kwaliteit van zorg inderdaad
geborgd is. En waarom
92
Is er onderzoek gedaan hoe groot de bestaande behoefte is onder ouders en kinderen
aan een grootschalige woonvoorziening zoals de Hoenderloo Groep?
93
Op welke manier wil u de beschikbaarheid van aanbod de komende tijd volgen?
94
Op basis van welke kennis concludeert u dat de 80 à 90 nieuw gecreëerde plaatsen op
andere locaties van Pluryn ook passend zullen zijn voor de jongeren die op dit moment
bij de Hoenderloo Groep zorg krijgen?
95
Klopt het dat er in Nederland naast goede residentiële zorg in regio’s, ook grootschaliger
woonvoorzieningen zullen moeten zijn, al is het maar uit kostenoogpunt? Zo ja, waarom
komt dat niet tot uitdrukking in de brief en is het geen argument bij de beoordeling
over het plan Klein Hoenderloo?
96
Worden er naast het volgen van de beschikbaarheid van plekken ook actieve stappen
ondernomen om de beschikbaarheid te vergroten?
97
In hoeverre zijn ouders en jongeren tevreden over het ingezette proces? Wat zijn de
zorgen van de ontevreden ouders en jongeren?
98
Is de kans aanwezig dat door een kwalitatieve mismatch op de beschikbare capaciteit
gesloten jeugdhulp het tóch nodig zou kunnen zijn om de Hoenderloo Groep te behouden?
Wat doet dat met de gemaakte analyses?
99
Welke concrete acties heeft Pluryn inmiddels ondernomen om het personeel van de Hoenderloo
Groep te behouden voor andere locaties en/of voor de jeugdzorg en het begeleiden van
medewerkers van werk-naar-werk?
100
Wat verstaat u onder een early warning systeem?
101
Kunt u aangeven op welk moment u geïnformeerd bent over dreigende discontinuïteit
van cruciale jeugdhulp bij de Hoenderloo Groep?
102
Heeft u bij de Hoenderloo Groep partijen aan tafel gezet en aangesproken op hun verantwoordelijkheden
om de continuïteit van de zorg voor jongeren te waarborgen? Zo ja, wanneer was dat
voor het eerst?
103
Heeft u bij de Hoenderloo Groep een financiële bijdrage geleverd op basis van de subsidieregeling
«Continuïteit cruciale jeugdzorg»? Zo ja, om hoeveel gaat en waarom heeft u hiervoor
gekozen?
104
In hoeverre zijn er onder de 40% jeugdzorgaanbieders die hoog risico hebben op financiële
problemen aanbieders die nodig zijn om de continuïteit van zorg binnen een regio te
borgen? Voor hoeveel jongeren is er geen plek te vinden als hun huidige instelling
omvalt?
105
In welke gemeenten en/of regio’s bevinden de jeugdinstellingen zich die hoog risico
hebben op financiële problemen?
106
Welke conclusies verbindt u aan het feit dat er onder 40% van de jeugdaanbieders hoog
financieel risico is? Welke stappen onderneemt u, naast het verdiepende onderzoek,
om dit tegen te gaan en daarnaast ook aan te pakken?
107
Wanneer is de Jeugdautoriteit betrokken geraakt bij Pluryn? Wat was en is de inzet
van de Jeugdautoriteit bij Pluryn?
108
Kunt u uitleggen waarom u een oplossing ziet in een niet-vrijblijvende manier van
(boven-)regionaal samenwerken van gemeenten om de continuïteit van specifieke vormen
van jeugdzorg te borgen? Kunt u in uw antwoord toegankelijkheid, kwaliteit en betaalbaarheid
meenemen?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.J.H. Lodders, voorzitter van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport -
Mede ondertekenaar
H.J. Post, griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.