Lijst van vragen : Verslag houdende een lijst van vragen inzake Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2019 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota) (Kamerstuk 35210-VII)
2019D24562 VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken, belast met het voorbereidend onderzoek
van het wetsvoorstel, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst
van vragen.
De voorzitter van de commissie, Ziengs
De griffier van de commissie, Roovers
Nr
Vraag
1
Klopt het dat de omvang van de betaalde verhuurderheffing ieder jaar in deze kabinetsperiode
is opgelopen ondanks dat er een heffingsvermindering voor duurzaamheid is geïntroduceerd
en een tariefskorting is gegeven?
Kunt u een overzicht laten zien van de stijging en de vermindering tegelijk?
2
Op welke manier(en) worden de effecten van ATAD1 en andere fiscale maatregelen, zoals
de verhuurderheffing en de vennootschapsbelasting, op de corporatiesector gemonitord?
3
Kunt u overzicht geven van de huidige stand van zaken van de verschillende fiscale
maatregelen op de woningcorporatiesector, zoals de verhuurderheffing, ATAD, vpb? Wilt
u hierbij ingaan op de omvang van de actueel verwachte financiële impact voor het
lopende jaar zowel voor de woningcorporatiesector als totaal, en de ramingen voor
komende jaren, en kunt u tevens via een uitsplitsing aangeven welke andere sectoren
voornamelijk door de renteaftrekbeperking geraakt blijken te worden?
4
Kunt u inzicht geven in het aantal belastingplichtigen, niet zijnde toegelaten instellingen
(woningcorporaties), die boven de vrijstelling van 50 woningen uitkomen en die verhuurderheffing
betalen? Welk percentage van de totale opbrengst is dat en hoe ontwikkelt dit zich
de komende jaren?
5
Wat is het totaal aantal belastingplichtigen voor de verhuurderheffing (toegelaten
instellingen en niet toegelaten instellingen)? Kunt u een overzicht geven van de ontwikkeling
van het aantal niet-toegelaten instellingen vanaf invoering van de verhuurderheffing?
6
Als de huidige opbrengst van de verhuurderheffing als doelopbrengst gehanteerd zou
worden voor een vervangende heffing over alle huurwoningen, dus niet alleen betaalbare
huurwoningen tot ca. 720 euro maar ook duurdere woningen, wat zou het tarief in dat
geval worden?
7
Is uit te sluiten dat verhuurders al dan niet grootschalig hun huurwoningen duurder
maken om de verhuurderheffing, die enkel op sociale huurwoningen met een huur tot
circa 720 euro wordt geheven, te ontwijken? Kunt u uw antwoord toelichten?
8
Wat is de totale, actuele «korting» aan verhuurderheffing, ofwel de heffingsvermindering,
voor verduurzaming? De verduurzaming van hoeveel woningen, en hoeveel labelstappen
zijn hier naar schatting mee gemoeid? Kunt u uw antwoord toelichten?
9
Wat zijn de meevallers voor de schatkist bij zowel de verhuurderheffing als de overdrachtsbelasting?
10
Kunt u toelichten waarom de AIVD bovenop de met ingang van 2018 toegevoegde structurele
middelen van € 3 miljoen voor het bestrijden van Jihadisme wederom structureel geld,
en zelfs meer, namelijk € 5 miljoen voor dit doel erbij krijgt? Hoe is dit bedrag
precies tot stand gekomen?
11
Kunt u toelichten waar de structurele middelen van € 5 miljoen voor de AIVD voor het
bestrijden van Jihadisme vandaan komt?
12
Op welke wijze wordt (conform artikel 3.1 van de Comptabiliteitswet 2016) inzicht
geboden in de nagestreefde doelstellingen, de in te zetten beleidsinstrumenten, de
doeltreffendheid en de doelmatigheid van de structureel toegekende middelen aan het
budget van de AIVD?
13
Kunt u toelichten waarom de loon- en prijsbijstelling niet nu al is verdeeld over
de verschillende begrotingsartikelen? Wanneer gebeurt dit wel?
14
Welke budgettaire gevolgen heeft het niet toedelen van de loon-en prijsbijstelling
op de verschillende begrotingsartikelen op dit moment? Kunt u aangeven om welk bedrag
per artikel het gaat?
15
Kunt u toelichten op welke moment opdrachten aan ZBO’s/RWT’s en bijdragen aan agentschappen
in de begroting worden opgenomen? Wanneer is dit, zoals u bijvoorbeeld stelt bij de
Rijksdienst voor identiteitsgegevens (RvIG) te rechtvaardigen?
16
Hoe zou hiermee beter rekening gehouden kunnen worden, zodat aan het begin van het
begrotingsjaar inzichtelijker is hoeveel geld er beschikbaar is bij de diverse ZBO’s/RWT’s
en agentschappen?
17
Kunt u toelichten waardoor het overschot op het eigen vermogen van FMHaaglanden (FMH),
het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) en de Dienst van de Huurcommissie (DHC) in 2018 veroorzaakt
werd?
18
Kunt u toelichten waarom het Shared Service Centrum (SSC ICT) een tekort heeft op
het eigen vermogen over 2018?
19
Op welke wijze gaat een herijking van het financieel jaarplan van het Shared Service
Centrum (SSC ICT) bijdragen aan het tegengaan van tekorten in de toekomst? Welke afspraken
zijn herijkt?
20
Wat zijn de gevolgen van de onlangs uitgesproken rechterlijke uitspraak over Programma
Aanpak Stikstof (PAS) voor de ruimtelijke inrichting van Nederland? En op welke manier
wordt er op deze uitspraak geanticipeerd?
21
Welk bedrag zal gemoeid zijn met het actieplan ter voorkoming en behandeling van schimmel-
en vochtproblemen in 2019 en daarna?
22
Wat voor belasting wil de regering invoeren voor de uitbreiding van het openbaar vervoer
en wordt dit een extra heffing voor woningcorporaties?
23
Wat zullen de gevolgen zijn voor particuliere woningbezitters en voor ondernemers
als zij extra heffingen moeten betalen voor Openbaar vervoer? Hoe kan deze heffing
eruit komen te zien, ofwel: welke verschillende vormen van heffingen worden onderzocht,
en aan welke steden wordt gedacht?
24
Waar is de bevinding op gebaseerd dat bij nieuwbouw er 5.000 euro extra gevraagd kan
worden? (bron: Financieel Dagblad)
Klopt deze veronderstelling van 5.000 euro en geldt dit voor particulieren, beleggers,
woningcorporaties en vastgoedontwikkelaars, of zitten daar verschillen tussen?
25
Hoe groot zijn de tekorten op de benodigde uitbreiding van het openbaar vervoer en
waarom wordt dit opgelost via woningbezitters en (ver)huurders?
26
Kunt u de extra personele en materiële uitgaven voor doc-direkt toelichten?
27
Op basis waarvan worden er in de periode 2019–2024 minder terugvorderingen in de huurtoeslag
verwacht?
28
Kunt u nader uiteenzetten waardoor de stroomlijning van het invorderingsbeleid vertraging
oploopt?
29
Hoeveel huishoudens ontvangen huurtoeslag?
30
Kunt u de uitgaven ter versterking van het lokaal bestuur toelichten?
31
Kunt u het herschikken van € 2,7 mln. binnen de regeling Verbinding inwoner en overheid
van opdrachten naar subsidies toelichten?
32
Waar wordt de overgehevelde 2,1 mln ten behoeve van de versterking van weerbaarheid
van het lokaal bestuur aan besteed?
33
Hoeveel sociale huurwoningen zijn er op Bonaire, Sint-Eustatius en Saba? En hoe groot
zijn de wachtlijsten op deze eilanden?
34
Wat zijn de actuele inkomenseisen voor sociale huurwoningen op Bonaire, Sint-Eustatius
en Saba? En hoeveel inwoners komen hier potentieel per eiland voor in aanmerking gezien
de hoogte van hun inkomen?
35
Hoe hoog is de actuele liberalisatiegrens voor huurwoningen op Bonaire, Sint-Eustatius
en Saba?
36
Kunt u een update geven over de stand van zaken omtrent Woondeals?
37
Voor welke uitgaven worden vanuit het Rijk middelen beschikbaar gesteld ten behoeve
van de Woondeals à € 6.3 miljoen in 2019?
38
Op welke wijze wordt de effectiviteit van de Woondeals achteraf getoetst?
39
Op welke wijze vindt monitoring van de uitgaven aan de Woondeals plaats?
40
Was voor het afsluiten van de woondeals al bekend hoeveel geld er vanuit het Rijk
beschikbaar was voor de woondeals? Kunt u nader toelichten hoe tot het bedrag van
€ 6,3 miljoen is gekomen en waar het geld vandaan komt?
41
Kunt u toelichten hoe de € 6,3 miljoen voor de totstandkoming van de woondeals wordt
verdeeld over de betrokken regio’s? Welke ratio zit achter deze verdeling?
42
Op welke wijze wordt (conform artikel 3.1 van de Comptabiliteitswet 2016) inzicht
geboden in de nagestreefde doelstellingen, de in te zetten beleidsinstrumenten, de
doeltreffendheid en de doelmatigheid van de woondeals?
43
Op basis van welke informatie wordt een schatting gemaakt van het aantal verhuurders
dat voornemens is huren (niet) te verhogen?
44
Kunt u uiteenzetten hoe het verschil in werkloosheidcijfers ten opzichte van de eerdere
verwachting ontstaat?
45
Hoeveel geld is in totaal uitgegeven aan de Tijdelijke regeling stimulering huisvesting
statushouders? IN welke gemeenten zijn aanvragen voor de subsidie toegekend en hoe
ziet die verdeling in geld eruit?
46
Hoeveel statushouders hebben een woning gevonden dankzij de Tijdelijke regeling stimulering
huisvesting statushouders in 2018 en wat is de verwachting voor 2019? En in hoeverre
heeft dit in de wachtlijsten in de asielzoekerscentra verminderd in 2018 en wat is
de verwachting voor 2019?
47
Op basis waarvan komen de geraamde uitgaven bij de kasschuif SEEH voor de periode
2020–2023 tot stand?
48
Hoeveel budget is er per jaar tot en met 2023 nog beschikbaar voor verduurzaming door
verhuurders?
49
Waarom zijn er ten tijde van de tweede suppletoire 2018 middelen overgeheveld van
de STEP-regeling naar het NEF gegeven dat de STEP-regeling reeds is overboekt?
50
Hoeveel geld zit er in 2019 in totaal in de verschillende geldpotten voor verduurzaming
van koop- en huurwoningen? Kunt u een schematisch overzicht geven?
51
Kunt u aangeven welke uitgaven in de stand eerste suppletoire 2019 nog niet juridisch
verplicht zijn?
52
Kunt u nader ingaan op de reden voor de extra beschikbaar gestelde middelen voor de
ontwikkeling van fase-1 van het Digitaal Stelsel Omgevingswet?
53
Wat betekenen deze toegevoegde middelen voor het totale budget van het Digitale Stelsel
Omgevingswet?
54
Wat is de reden dat er extra geld moet worden vrijgemaakt voor de ontwikkeling van
fase-1 van het Digitaal Stelsel Omgevingswet? Waarom valt dit niet binnen de huidige
begroting, gezien de ruimte in de gepresenteerde geschatte meerjarige projectkosten
op het Rijksictdashboard? Betekent dit dat de geschatte meerjarige projectkosten naar
boven moeten worden bijgesteld?
55
Waar komt de € 8 miljoen vandaan die is toegevoegd aan de begroting van BZK voor de
ontwikkeling van fase-1 van het Digitaal Stelsel Omgevingswet?
56
Kunt u toelichten wat de samenhang is tussen het extra budget voor Digitaal Stelsel
Omgevingswet op artikel 5 en artikel 11 voor de inhuur van externen? Komt de € 4 miljoen
voor inhuur externen voor de ontwikkeling van fase-1 van het Digitaal Stelsel bovenop
de vrijgemaakte € 14 miljoen binnen artikel 5?
57
Kunt u aangeven hoe ver medeoverheden inmiddels zijn met het implementeren van de
Omgevingswet? Hoeveel gemeenten hebben reeds een omgevingsvisie opgesteld of zijn
hier actief mee bezig? Hoeveel provincies hebben reeds een omgevingsvisie opgesteld
of zijn hier actief mee bezig? En hoe worden de Waterschappen hier in de praktijk
bij betrokken?
58
Kunt u de laatste stand van zaken geven van de planning voor oplevering van het beheer
van de landelijke voorziening (DSO-LV Basisniveau)? Is dit hetzelfde als fase-1 van
het Digitaal Stelsel Omgevingswet?
59
Wat werd er in 2018 en het begin van 2019 gefinancierd uit de investeringspost digitale
overheid?
60
Kunt u een nadere uiteenzetting geven van de toegevoegde middelen aan de BZK-begroting
ten behoeve van niet-huisvestingskosten van gebruikers tijdens renovatie Binnenhof?
61
Kunt u aangeven in hoeverre de € 2,7 miljoen voor de niet-huisvestingskosten worden
toegevoegd aan de reeds beschikbare € 12,5 miljoen voor de niet-huisvestingskosten?
62
Kunt u toelichten waar dit bedrag, 2,7 miljoen en 12,5 miljoen, specifiek voor bedoeld
is en in hoeverre dit gebaseerd is op de behoefte van de gebruikers?
63
In hoeverre heeft deze € 2,7 miljoen toevoeging aan de begroting van BZK voor de niet-huisvestingskosten
gevolgen voor het totale Renovatiebudget van € 475 miljoen?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E. Ziengs, voorzitter van de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken -
Mede ondertekenaar
C.J.M. Roovers, griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.