Lijst van vragen : Lijst van vragen over de voortgang van de werving van nieuwe medewerkers voor de Belastingdienst (Kamerstuk 31066-435)
2018D56218 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Financiën heeft over de brief van de Staatssecretaris van
Financiën van 17 oktober 2018 inzake de voortgang van de werving van nieuwe medewerkers
voor de Belastingdienst (Kamerstuk 31 066, nr. 435) op 22 november 2018 de navolgende vragen ter beantwoording aan de Staatssecretaris
voorgelegd.
De voorzitter van de commissie, Anne Mulder
De adjunct-griffier van de commissie, Freriks
Nr.
Vraag
1.
Welke extra inspanning wordt gepleegd om de benodigde medewerkers, waaronder fiscalisten,
(register)accountants, data-analisten en ICT’ers te werven? Wat zijn de belemmeringen
die ervaren worden om deze medewerkers aan te trekken?
2.
Hoeveel mensen zeggen in de laatste ronde af voor een mogelijke functie binnen de
Belastingdienst en wat zijn de argumenten?
3.
Wat is de procedure van het wervingsproces bij de Belastingdienst?
4.
Kunt u aangeven hoe lang de gemiddelde periode is tussen een aanbod van een aanstelling
en de daadwerkelijke aanvang van het inwerkprogramma?
5.
Wat is de reden dat na een aanstelling het soms vier maanden duurt voordat de mensen
kunnen starten met een inwerkprogramma, ook al heeft men aangegeven direct beschikbaar
te zijn?
6.
Wat is het aandeel instroom specifiek voor de Brexit in de tabel in paragraaf 3.1?
7.
Kunt u aangeven of er binnen de Belastingdienst functies (of functiegroepen) zijn
die in het functiegebouw een hogere inschaling hebben gekregen, vanwege de lastige
vervulbaarheid van de desbetreffende functie(s)? Indien ja, kunt u een overzicht geven
van de functies die een hogere inschaling hebben gekregen?
8.
Kunt u garanderen dat er binnen de wervingsprocessen van de Belastingdienst geen sprake
is van vormen van leeftijdsdiscriminatie?
9.
Is verjonging van het personeelsbestand van de Belastingdienst een doelstelling?
10.
Op welke wijze tracht de Belastingdienst, met haar enorme actuele personeelsbehoefte,
gebruik te maken van de veel hoger dan gemiddelde werkloosheid onder 55-plussers?
11.
Kent de arbeidsmarktcampagne van de Belastingdienst ook uitingen met oudere personen?
12.
Kunt u een volledig overzicht geven van alle uitingen in de arbeidsmarktcampagne van
de Belastingdienst.
13.
Is de huidige geografische verdeling van de werklocaties van de Belastingdienst optimaal
te noemen, in relatie tot de wervingsbehoefte? Indien nee, wat doet u er aan om de
geografische verdeling te optimaliseren?
14.
Ligt de Belastingdienst bij de realisatie van de wervingsopgave op schema van de raming
voor de laatste drie maanden van 2018, dat wil zeggen een instroom van 750 fte ten
opzichte van een uitstroom van 400 fte? Wat is de realisatie sinds de brief over de
voortgang van de werving van nieuwe medewerkers voor de Belastingdienst d.d. 17 oktober
2018?
15.
Kunt u de verwachte uitstroom per jaar schetsen?
16.
Wat zijn de moeilijkst in te vullen bijzondere vacatures?
17.
Bij welke dienstonderdelen en afdelingen zijn de grootste personele tekorten?
18.
In hoeverre zijn de extra aangenomen douaniers op tijd aangenomen en ingewerkt op
het moment dat de Brexit tot extra werkzaamheden leidt?
19.
Welke keuzes in het toezicht bij het midden- en kleinbedrijf (mkb) en particulieren
zijn er het afgelopen jaar gemaakt als gevolg van personele tekorten?
20.
Welke problemen spelen er of worden er verwacht met betrekking tot het absorptievermogen
van de dienstonderdelen?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A. (Anne) Mulder, voorzitter van de vaste commissie voor Financiën -
Mede ondertekenaar
J.F.C. Freriks, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.