Brief regering : Lijst van vragen (commissie Digitale Zaken) en antwoorden over het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2024 bij het Ministerie van Economische Zaken (Kamerstuk 36740-XIII-2)
36 740 XIII Jaarverslag en slotwet Ministerie van Economische Zaken en Klimaat 2024
36 740
VI
Jaarverslag en slotwet Ministerie van Justitie en Veiligheid 2024
36 740
VII
Jaarverslag en slotwet Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 2024
Nr. 8
LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
Vastgesteld 10 juni 2025
De vaste commissie voor Digitale Zaken heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Minister
van Economische Zaken over de brief van 21 mei 2025 inzake het rapport Resultaten
verantwoordingsonderzoek 2024 bij het Ministerie van Economische Zaken (Kamerstuk
36 740 XIII, nr. 2).
De Minister heeft deze vragen beantwoord bij brief van 10 juni 2025. Vragen en antwoorden
zijn hierna afgedrukt.
De voorzitter van de commissie, Wingelaar
Adjunct-griffier van de commissie, Muller
Vragen en antwoorden
1
Hoe wordt de digitale weerbaarheid van het Nederlandse bedrijfsleven versterkt gezien
de toename van digitale dreigingen?
Antwoord
Het Digital Trust Center (DTC) verhoogt de digitale weerbaarheid van het Nederlandse
bedrijfsleven door het geven van informatie en advies en door middel van het aanjagen
van samenwerking. Dit doet zij door diverse kennisproducten en tools aan te bieden
via onder andere de website, door algemene en specifieke dreigingsinformatie te delen
en door subsidie te geven. Met de subsidie Versterking Cyberweerbaarheid stimuleert
het DTC samenwerkingsverbanden van bedrijven in niet-vitale sectoren en de subsidie
«Mijn Cyberweerbare Zaak» ondersteunt het midden- en kleinbedrijf bij het nemen van
maatregelen. Dit is verder uiteengezet in de brief die op 11 februari jl. aan de Kamer
is gezonden.1
2
Hoe is de betrokkenheid van de Minister ingeregeld bij het prioriteren van netaansluitingen
voor datacenters en digitale infrastructuur bij netcongestie?
Antwoord
Het stellen van regels en voorwaarden voor het verkrijgen van toegang tot het elektriciteitsnet
is de exclusieve bevoegdheid van de onafhankelijk toezichthouder, de Autoriteit Consument
en Markt (ACM). De ACM werkt dit moment, naar aanleiding van een uitspraak van het
College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) aan het opstellen van een nieuw prioriteringskader.
Het CBb heeft in haar uitspraak expliciet aangegeven dat de ACM daarbij advies kan
vragen aan de Minister van Klimaat en Groene Groei. De ACM dient echter tot een eigenstandig
besluit te komen.
In het huidige prioriteringskader wordt aan drie categorieën partijen voorrang gegeven
in de wachtrij voor toegang tot het elektriciteitsnet. Dat zijn (1) congestieverzachters,
(2) veiligheid, en (3) basisbehoefte. Datacenters vallen in het kader niet onder een
van de genoemde geprioriteerde categorieën en krijgen dus geen voorrang.
3
Wordt er gewerkt aan een nieuwe onderbouwing voor het afwegingskader ten aanzien van
de aansluiting op het stroomnet in gebieden met netcongestie?
Antwoord
Ja. De rechter heeft bepaald dat de ACM (Autoriteit Consument en Markt) tot 1 januari
2026 heeft om met een nieuw prioriteringskader te komen. De ACM heeft laten weten
aan de slag te zijn met een beter onderbouwd prioriteringskader voor transportverzoeken
vóór 1 januari. Het stellen van regels en voorwaarden voor het verkrijgen van toegang
tot het elektriciteitsnet is de exclusieve bevoegdheid van de ACM als onafhankelijk
toezichthouder.
4
In hoeverre wordt er gewerkt aan de verbeterpunten voor de onvolkomenheden die de
Algemene Rekenkamer, ook vorig jaar al, heeft geconstateerd met betrekking tot Oracle
EBS?
Antwoord
De Algemene Rekenkamer constateert dat het autorisatiebeheer van het financieel systeem
Oracle eBS, dat gebruikt wordt door de dienstonderdelen van EZ, KGG en LVVN, verder
is verbeterd in 2024, maar dat er nog drie resterende verbeterpunten zijn, waarvan
één nieuw punt.
De Algemene Rekenkamer geeft aan dat er geen volledig inzicht is in de tijdelijke
rechten die systeembeheerders aan zichzelf hebben gegeven.
Door vanaf 2025 «logging» te implementeren, geborgd in een daartoe geëigend proces
ter aanvulling van het huidige administratieve proces, wordt deze tekortkoming weggenomen.
De implementatie van de «logging» zit in de laatste fase (testen) voordat het geïmplementeerd
kan worden in productie.
Verder geeft de Algemene Rekenkamer aan dat er op centraal niveau onvoldoende inzicht
is in hoe dienstonderdelen met de conflicterende rollen omgaan, en met de risico’s
die daarbij horen. Daarnaast meldt de Algemene Rekenkamer dat het van belang is dat
de bewindspersonen ook centraal inzicht krijgen in de kwaliteit van het decentrale
autorisatiebeheer.
Deze punten worden uitwerkt in het reguliere halfjaarlijkse controleproces op autorisatiebeheer
eBS, waarbij de tweedelijnscontroles helder worden belegd tussen Compliance, Beheer
en Uniformering Autorisatiebeheer eBS (CBU) en/of de decentrale dienstonderdelen.
Op dit moment wordt het plan van aanpak afgestemd en de werkzaamheden ingericht.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
N.T.P. Wingelaar, voorzitter van de vaste commissie voor Digitale Zaken -
Mede ondertekenaar
S.R. Muller, adjunct-griffier