Brief regering : Steekincident met dodelijke afloop Nieuwegein
36 600 VI Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2025
25 424 Geestelijke gezondheidszorg
Nr. 136 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 april 2025
Hierbij informeer ik uw Kamer, mede namens de Minister van Justitie en Veiligheid,
de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Staatssecretaris Jeugd,
Preventie en Sport, over de incidententafel na de gruwelijke gebeurtenis op 1 februari
jl. in Nieuwegein, waarbij een meisje van 11 jaar is doodgestoken. Dit is de nachtmerrie
van iedere ouder en heeft de maatschappij ontzettend geschokt.
Ook ben ik hier diep door geraakt. Graag wil ik mijn medeleven betuigen aan de familie
en nabestaanden en alle mensen die persoonlijk of professioneel betrokken zijn bij
deze gebeurtenis. Slachtofferhulp wordt geboden en is beschikbaar voor iedereen die
daar behoefte aan heeft.
Dit ernstige incident heeft ook de aandacht van uw Kamer. Daarom is dit op 4 februari
jl. aan de orde geweest tijdens het mondelinge vragenuur in de Tweede Kamer. Alle
op dit moment beschikbare informatie is bij elkaar gebracht en op basis daarvan is
een gezamenlijke tijdlijn opgesteld. Bij de incidententafel waren zorgaanbieder Fivoor,
het Zorg en Veiligheidshuis Regio Utrecht, Stichting Verslavingsreclassering GGZ en
de politie aanwezig. Het Openbaar Ministerie heeft schriftelijk informatie aangeleverd
voor de gezamenlijke tijdlijn. De Inspectie Justitie en Veiligheid (IJenV) is als
toehoorder bij de incidententafel aangeschoven. Alle betrokken partijen hebben informatie
geleverd en de wil getoond om met en van elkaar te leren. Er zijn beperkingen aan
informatiedeling tijdens een incidententafel, vanwege het medisch beroepsgeheim, opsporingsbelangen,
de Wet politiegegevens en/of de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens.
De tijdlijn maakt voor de betrokken organisaties inzichtelijk hoe de afgelopen periode
hulpverlening en zorg is ingezet voor betrokkene, zowel in het strafrechtelijke als
in het civielrechtelijke kader. En welke informatie er bij de verschillende organisaties
beschikbaar was. Er is ook gekeken hoe de onderlinge samenwerking is verlopen. Op
6 februari heeft het lid Ellian (VVD) aan SJenV gevraagd om een schriftelijke terugkoppeling
op de uitkomsten van de incidententafel. Met deze brief komen wij hieraan tegemoet.
Uit de verkregen informatie blijkt dat er jarenlang meerdere partijen intensief betrokken
zijn geweest bij de verdachte. Zij hebben met elkaar samengewerkt vanuit verschillende
kaders en samenwerkingsverbanden zoals de levensloopaanpak.1 Er is in de afgelopen vijf jaar sprake geweest van meerdere veroordelingen en hulpverleningstrajecten.
Ook bij de politie zijn voorafgaand aan het incident diverse meldingen over de verdachte
binnen gekomen. Daarop heeft de politie binnen de haar beschikbare mogelijkheden geacteerd.
Het Toezicht Sociaal Domein (TSD), de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en
de Inspectie Justitie en Veiligheid (IJenV) hebben aangekondigd om het steekincident
op 1 februari jl. in Nieuwegein te gaan onderzoeken. Tevens gaan de inspecties gezamenlijk
een breed onderzoek uitvoeren naar ernstige en ook dodelijke incidenten, waarbij mensen
met verward gedrag de dader of verdachte waren. Zij zullen hierbij bekijken hoe zorgorganisaties,
gemeenten, politie en justitie samenwerken om de juiste zorg en ondersteuning te bieden
aan mensen met verward gedrag, en desnoods strafrechtelijk op te treden. Eerdere onderzoeken
zullen hierin ook worden meegenomen.
Er wordt zorgvuldig bekeken wat nodig is aan de hand van de uitkomsten van de onderzoeken
en aanbevelingen van de inspecties. Op basis van de beschikbare informatie zullen
de betrokken partijen in gesprek gaan zodat we kunnen leren van deze casus, door partijen
aan zelfreflectie kan worden gedaan en met verbeteringen aan de slag kunnen gaan om
de kans op herhaling van incidenten zo klein mogelijk te maken en de maatschappelijke
veiligheid te verbeteren.
Ondertussen zet het kabinet onverminderd in op de brede aanpak van personen met verward/onbegrepen
gedrag, zoals in de brief op 18 november 2024 aangekondigd.2Dit kabinet meent met deze brede aanpak beter te kunnen bijdragen aan het welzijn
van mensen en het ontlasten van partijen in de zorg- en het veiligheidsdomein door
mensen tijdig te helpen en escalatie te voorkomen.
Ik ben ervan overtuigd dat we met deze gezamenlijke aanpak de uitgangspositie van
mensen met verward/onbegrepen gedrag én hun omgeving kunnen verbeteren.
De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, I. Coenradie
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
I. Coenradie, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid