Brief regering : Toezegging, gedaan tijdens het Commissiedebat Midden- en Kleinbedrijf op 20 maart 2025, over aanpak Ministeriële Stuurgroep Ondernemingsklimaat, Regeldruk en Uitvoerbaarheid
32 637 Bedrijfslevenbeleid
Nr. 669 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 april 2025
Tijdens het Commissiedebat Midden- en Kleinbedrijf op 20 maart 2025 heeft uw Kamer
mij gevraagd naar een concreet plan over de inrichting van de Ministeriële Stuurgroep
Ondernemingsklimaat, Regeldruk en Uitvoerbaarheid (verder Ministeriële Stuurgroep).
Graag ga ik in deze brief in op de ambitie, werkwijze en inrichting van de Ministeriële
Stuurgroep.
Ministeriële stuurgroep
De Ministeriële Stuurgroep heeft in lijn met het regeerprogramma (bijlage bij Kamerstuk
36 471, nr. 96) tot doel om het ondernemingsklimaat te versterken en regeldruk voor ondernemers
te verminderen. De Ministeriële Stuurgroep stuurt strategisch en houdt toezicht op
de realisatie van het Programma Versterking Ondernemingsklimaat en het Actieprogramma
Minder Druk Met Regels1. Aan de betrokkenheid en inbreng van de kennis en ervaring van ondernemers hecht
ik grote waarde. Ondernemers en (branche)organisaties zijn dan ook nauw betrokken
bij de programma’s waarop de Ministeriële Stuurgroep stuurt.
Bij het verminderen van regeldruk voor ondernemers geeft de Ministeriële Stuurgroep
ook sturing aan de aanpak van nationale koppen die zorgen voor extra regeldruk. De
Ministeriële Stuurgroep legt nadrukkelijk de verbinding met andere opgaven, zoals
het eigenstandige programma STOER2. Daarnaast heeft de Ministeriële Stuurgroep de belangrijke rol om lessen te trekken
uit inzichten die worden opgedaan om daarmee de manier waarop regels tot stand komen
te verbeteren. Een voorbeeld hiervan is de monitorings- en bijsturingsrol van de Ministeriële
Stuurgroep ten aanzien van nieuwe voorstellen met een negatief advies van het Adviescollege
Toetsing Regeldruk (ATR)3.
Verdere uitwerking van de besluiten van de Ministeriële Stuurgroep worden door het
verantwoordelijke departement opgepakt. De Ministeriële Stuurgroep wordt voorbereid
door een hoog-ambtelijke werkgroep, waarin ieder aan de Ministeriële Stuurgroep deelnemend
departement is vertegenwoordigd.
Versterken Ondernemingsklimaat
Voor wat betreft het versterken van het ondernemingsklimaat wordt momenteel onder
leiding van een verkenner gewerkt aan het Pact Ondernemingsklimaat, dat voor het zomerreces
worden ondertekend en vervolgens met uw Kamer zal worden gedeeld. Aan de rondetafels
waar de verschillende thema’s nader worden uitgewerkt, nemen onder andere ondernemers
en (branche)organisaties deel.
Regeldrukreductieprogramma
Onderdeel van het Actieprogramma Minder Druk Met Regels is het Regeldrukreductieprogramma.
In dit programma wordt op concrete dossiers gewerkt aan het aanpakken van regeldrukkosten
en werkbaarheid voor ondernemers. Twee keer per jaar zal er een tranche starten met
concrete dossiers. In de eerste tranche worden nu vier complexe sector-overstijgende
dossiers aangepakt, namelijk Besluit CO2-reductie werkgebonden personenmobiliteit (Besluit WPM), Arbo (RI&E), Re-integratie
zieke werknemers en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). In toekomstige
tranches kunnen ook meer dossiers worden aangepakt, afhankelijk van de complexiteit
en de omvang.
De Ministeriële Stuurgroep besluit voor het zomerreces over de selectie van dossiers
voor de volgende tranche. Bij de selectie van dossiers wordt gekeken naar de afweging
tussen beleidsdoelen en verplichtingen voor ondernemers, werkgevers en sectoren. Een
belangrijke basis voor de selectie en aanpak van dossiers is het MKB-indicatorbedrijvenonderzoek4, waarin knelpunten bij inmiddels negen sectoren zijn onderzocht. Samen met de leden
van de Ministeriële Stuurgroep zet ik mij ervoor in om voor deze negen onderzochte
sectoren eind 2026 20% aan regeldrukkosten te hebben verminderd of concrete stappen
te hebben gezet die leiden tot vermindering van onnodige regeldrukkosten5. Daarnaast worden er andere bronnen gebruikt, zoals gesprekken met branches en departementen
van sectoren die nog niet zijn onderzocht en signalen die bij ATR zijn gemeld door
ondernemingen in het kader van de signaleringsfunctie6.
De keuze voor de hierboven geschetste aanpak is medebepaald door het aanbrengen van
een balans tussen urgentie, daadkracht en verwachtingsmanagement. De onnodige regeldruk
die in de Ministeriële Stuurgroep wordt aangepakt, is immers ontstaan door een opeenstapeling
van regels door de jaren heen. De wens en de motivatie zijn er om deze zo snel mogelijk
en zo veel mogelijk aan te pakken, maar helaas zijn veel onnodige regels niet in één
jaar afgebouwd. Zo is het zomaar schrappen van regels vaak geen optie, omdat veel
regels uit Brussel komen. De inzet is dan ook om zaken slimmer te organiseren met
minder onnodige regeldruk.
Technische werkgroepen
Bij de aanpak van een aantal huidige dossiers in het Regeldrukreductie-programma – en
bij volgende dossiers daar waar dat ook opportuun en zinvol wordt geacht – wordt gebruik
gemaakt van technische werkgroepen.
Op basis van een gezamenlijke opdracht van de verantwoordelijke bewindspersoon en
mijzelf, werken deze technische werkgroepen aan concrete beleidsopties om een of meer
knelpunten binnen het dossier aan te pakken. De voorstellen met beleidsopties voor
regeldrukvermindering worden ter besluitvorming voorgelegd aan de Ministeriële Stuurgroep.
De gekozen beleidsopties worden vervolgens door het betrokken departement, de uitvoerder
en/of toezichthouder uitgewerkt en doorgevoerd. Waar mogelijk wordt de realisatie
van de beleidsopties al door de technische werkgroep in gang gezet.
Om ervoor te zorgen dat de aangedragen oplossingen daadwerkelijk leiden tot lastendrukvermindering,
is de technische werkgroep samengesteld uit een of meer ondernemers met praktijkervaring
op het specifieke regeldrukdossier, het departement waar de regel of het dossier beleidsinhoudelijk
onder vallen, het Ministerie van EZ, een uitvoerder of toezichthouder en een voorzitter
die aanstuurt op concrete resultaten. Waar nodig worden ook andere experts en stakeholders
betrokken. Bij het betrekken van de ondernemers bij de aanpak van de dossiers wordt
nadrukkelijk rekening gehouden met de beperkte beschikbaarheid van de ondernemer,
de affiniteit met het betreffende dossier, het type en grootteklasse van het bedrijf
en de verbinding van de ondernemer met brancheorganisaties. Zo kan maximaal een beroep
worden gedaan op enerzijds de ervaringsdeskundigheid van de ondernemer en anderzijds
de bredere kennis en ervaring van brancheorganisaties, wat de kwaliteit van en draagvlak
voor de voorgestelde oplossingen ten goede komt. De technische werkgroep is beperkt
van omvang om deze praktisch werkbaar en effectief te houden in het strakke tijdpad
dat wordt gehanteerd.
De Minister van Economische Zaken, D.S. Beljaarts
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
D.S. Beljaarts, minister van Economische Zaken