Brief regering : Vervolgafspraken brancheorganisaties en gemeenten over zero-emissiezones
30 175 Luchtkwaliteit
31 305
Mobiliteitsbeleid
Nr. 471
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 maart 2025
In 2019 is in het Klimaatakkoord afgesproken om vanaf 1 januari 2025 zero-emissiezones
voor bestel- en vrachtauto’s in te voeren om daarmee vanaf 2030 jaarlijks 1 Mton CO2 te reduceren. Ook zorgen de zero-emissiezones in gemeenten voor een belangrijke bijdrage
aan de verbetering van de luchtkwaliteit. Bij de invoering van de zero-emissiezones
zijn overgangsregelingen, vrijstellingen en ontheffingen van kracht om alle ondernemers
mee te nemen in de transitie richting elektrisch vervoer.
Op 22 november 2024 heeft de Kamer een brief1 ontvangen met daarin het plan van aanpak over hoe invulling gegeven werd aan de motie-Veltman2. In die brief is ook aangegeven dat de komende periode intensief contact zal zijn
met de gemeenten, brancheorganisaties en belanghebbenden om gezamenlijk verdere invulling
te geven aan de uitwerking van het Kabinetsbesluit.
De Kamerbrief van 22 november bevatte de volgende elementen:
1. Het starten van een regulier AMvB-wetgevingstraject om de overgangsregeling voor emissieklasse
6 diesel bestelauto’s met een jaar te verlengen tot 1 januari 2029;
2. Inzet op uitstel van boetes voor de zero-emissiezones voor één jaar;
3. Regelmatige evaluatiemomenten zero-emissiezones middels een monitoringssysteem;
4. Nieuw convenant met gemeenten en brancheverenigingen inclusief landelijke werking
van de ontheffingen voor netcongestie en bedrijfseconomische omstandigheden.
In januari en februari van dit jaar hebben bestuurlijke overleggen plaatsgevonden
met brancheorganisaties en gemeenten, die gezamenlijk de ondertekenaars vormen van
de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek uit 2021. Deze partijen werken al jaren samen
aan de invoering van de zero-emissiezones. In de bestuurlijke overleggen zijn met
hen nadere afspraken gemaakt over hoe de komende tijd de zero-emissiezones vorm te
geven, om de transitie naar elektrisch vervoer zo haalbaar en betaalbaar mogelijk
te maken. Het pakket aan afspraken is als volgt:
1. De afspraak om een regulier AMvB-wetgevingstraject te starten om de overgangsregeling
voor emissieklasse 6 bestelauto’s met een jaar te verlengen tot 1 januari 2029, zal
conform de bedoeling samen ter hand worden genomen;
2. Iedere gemeente hanteert een boetevrije periode van zes maanden. Indien daar lokaal
aanleiding toe is, staat het een gemeente vrij om een langere periode te hanteren;
3. De afspraak met betrekking tot regelmatige evaluatiemomenten zero-emissiezones middels
een monitoringssysteem, is inmiddels geëffectueerd. De Kamer ontvangt de eerste evaluatie
rond hetzelfde moment als deze brief, in lijn met de motie-Veltman3;
4. Uiterlijk eind Q1 2025 ondertekenen gemeenten, brancheorganisaties en het Ministerie
van IenW een nieuw convenant inclusief de volgende (extra) afspraken:
• landelijke werking van de ontheffingen voor netcongestie en bedrijfseconomische omstandigheden
zal zo snel mogelijk gaan gelden. Dit betekent dat deze ontheffingen niet per gemeente
hoeven te worden aangevraagd, maar na toekenning direct gelden voor alle zero-emissiezones.
• er komt geen landelijke ontheffing voor de ambulante handel/marktkooplieden. Reden
hiervoor is de verscheidenheid aan vraagstukken waar deze sector mee te maken heeft
en dat juist het huidige systeem van overgangsregelingen, vrijstellingen en ontheffingen
voldoende ruimte biedt om deze ondernemers te helpen. Mocht er onverhoopt een ondernemer
tussen wal en schip dreigen te vallen, dan kunnen gemeenten maatwerk bieden.
Dit pakket biedt vertrouwen richting de toekomst en geeft ondernemers en eigenaren
van bestel- en vrachtwagens de ruimte om de transitie binnen een ruimer tijdspad te
kunnen maken met minder administratieve lasten. In de bestuurlijke overleggen is een
grote bereidheid tot samenwerking uitgesproken, en hebben alle partijen aangegeven
graag nauw samen op te trekken in het vinden van oplossingen.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
C.A. Jansen
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C.A. Jansen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat