Brief regering : Rapport Drempels en beleidsopties voor stimulering innovatie precisiefermentatie
33 009 Innovatiebeleid
Nr. 144
BRIEF VAN DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN VOEDSELKWALITEIT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 mei 2024
Op 6 juli vorig jaar is de motie van het lid Gündoğan (Groep Gündoğan) aangenomen
(Kamerstuk 33 009, nr. 130), waarin de regering verzocht is om beleidsopties in kaart te brengen waarmee Nederland
kan inzetten op het wegnemen van drempels. Ook wordt de regering opgeroepen in te
zetten op een leidende rol van het Nederlandse bedrijfsleven inzake precisiefermentatie.
Ter uitvoering van deze motie heb ik Wageningen Economic Research (WEcR) gevraagd
een onderzoek uit te voeren, dit onderzoek is bijgevoegd. Hiermee geef ik ook uitvoering
aan mijn toezegging van 8 februari jl. om dit rapport met de Kamer te delen (kenmerk:
TZ202402–080). In deze brief ga ik in op de aanpak, de resultaten en het vervolg.
WEcR heeft in het onderzoek gebruikgemaakt van sectorexpertise voor praktische kennis
en ervaring. WEcR heeft eerst literatuuronderzoek gedaan naar de in te zetten rollen
en middelen door de overheid, om nieuwe innovaties in het algemeen te stimuleren.
Die analyse is vervolgens toegepast op precisiefermentatie. Vervolgens heeft WEcR
een workshop gehouden met de sector en LNV, om deze analyse nader te specificeren
om helder te krijgen welke belemmeringen er nu in beleid of regelgeving zijn waardoor
de stappen in de ontwikkeling van de innovatie nu niet of onvoldoende zijn gezet.
Hiervoor zijn er gesprekken gevoerd met verschillende departementen.
Samenvatting
Het rapport clustert de drempels in zes thema’s; novel food wetgeving, genetisch gemodificeerde
organismen (GGO) wetgeving en beleid; marktontwikkeling en financiering; R&D en infrastructuur;
human resources; sociale acceptatie en ethiek. Deze clustering heeft plaatsgevonden
op basis van de aangedragen drempels door de bedrijven.
De novel food wetgeving van de Europese Unie reguleert de marktintroductie van nieuwe
voedingsmiddelen. Voordat deze producten op de markt mogen komen moeten ze eerst op
veiligheid worden getoetst door de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA).
Deze procedure wordt door bedrijven als onvoorspelbaar, complex, langdurig en duur
ervaren. Ten aanzien van de wetgeving en beleid op het gebied van GGO hebben de door
bedrijven ervaren drempels vaak betrekking op het verschil tussen wetenschappelijke
veiligheidsbeoordelingen en de economische belangen van het bedrijfsleven. Hierbij
gaat het om de praktische uitdagingen die bedrijven ervaren in de uitvoering van de
huidige regelgeving rond genetisch gemodificeerde organismen. Onder het onderdeel
marktintroductie en financiering vallen drempels als gebrek aan consumentenbetrokkenheid
bij biotechnologie, gebrek aan actieve ondersteuning van kennisinstellingen op dit
gebied en de behoefte aan bredere subsidieoproepen. Bij het thema R&D en infrastructuur
wordt vooral het gebrek aan opschalingsfaciliteiten als een probleem gezien. Bij human
resources gaat het met name om het gebrek aan goed opgeleid personeel. Ten aanzien
van sociale acceptatie en ethiek is er een vraag om precisiefermentatie beter te integreren
in de maatschappij.
Vervolg
De gesprekken die gevoerd zijn in het kader van de uitvoering van dit onderzoek hebben
enkele van de drempels al weggenomen of de stand van zaken al verhelderd, zoals de
proeverijen. Voor andere hebben zowel de overheid, als kennisinstellingen en het bedrijfsleven
een rol om die op te lossen. De belangrijkste conclusie van het rapport is dan ook
dat de drempels in gezamenlijkheid verder besproken en opgelost moeten worden. Het
bedrijfsleven roept de overheid op om een actievere rol te nemen in het ondersteunen
van de samenwerking, om de wetgeving aan te passen en om te investeren in innovatie
en opschaling. Uit de workshop met de departementen is duidelijk geworden dat er actief
gewerkt wordt aan het adresseren van de sectorale uitdagingen. Het is van belang om
hierover met de brancheorganisatie en de bedrijven in gesprek te blijven. Sommige
overheidsacties waren onvoldoende bekend bij het bedrijfsleven, zoals het feit dat
het opzetten van een opschalingsfaciliteit voor onder andere precisiefermentatie voorzien
is in het Groeifondsproject voor cellulaire agricultuur.
Het kabinet werkt momenteel aan een visie biotechnologie, waar precisiefermentatie
strategisch gezien een belangrijk onderdeel van is. In het kader van deze visie zullen
verdere gesprekken gevoerd worden en de geïdentificeerde drempels geadresseerd worden.
De visie wordt onder leiding van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat opgesteld
en wordt eind van het jaar verwacht, gevolgd door een actieagenda.
Verder is het aan de branche organisaties om ook in de toekomst deze gesprekken te
blijven organiseren. Nederland is aantrekkelijk voor biotechnologiebedrijven en de
huidige koppositie is van belang om te behouden, ook vanwege de mogelijkheden van
duurzame voedselproductie en in het kader van voedselzekerheid.
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
P. Adema
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
P. Adema, minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit