Brief regering : Nalevingsverslagen geluidproductieplafonds langs rijkswegen en spoorwegen 2022
32 252 Wijziging van de Wet milieubeheer in verband met de invoering van geluidproductieplafonds en de overheveling van hoofdstuk IX van de Wet geluidhinder naar de Wet milieubeheer (modernisering instrumentarium geluidbeleid, geluidproductieplafonds)
Nr. 67 BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 december 2023
Hierbij bieden wij u de verslagen over de naleving van de geluidproductieplafonds
langs rijkswegen en spoorwegen in het jaar 2022 aan.
De nalevingsverslagen weg en spoor zullen ook op de websites van Rijkswaterstaat en
van het Geluidsregister spoor worden geplaatst1. Op deze websites zijn ook de bijlagen, met daarin de geluidproductie op alle referentiepunten
in het jaar 2022 te vinden. Deze bijlagen zijn zeer omvangrijk en worden om die reden
niet meegestuurd. Ook zijn op deze websites de nalevingsverslagen van voorgaande jaren
te vinden.
Tevens bieden wij u een nota van bevindingen aan. Deze nota geeft een nadere duiding
van de nalevingsverslagen. Uit de nota komt het volgende beeld naar voren:
Uit al de ingediende nalevingsverslagen blijkt dat met de systematiek van geluidproductieplafonds
de geluidproductie op het wegennet en spoorwegennet wordt beheerst. De beheerders
geven daarmee actief invulling aan de in de Wet milieubeheer, hoofdstuk 11, gedefinieerde
zorgplicht tot naleving van geluidproductieplafonds. Alle locaties van overschrijdingen
en dreigende overschrijdingen worden in de nalevingsverslagen transparant in kaart
gebracht en ook wordt aangegeven welke vervolgstappen nodig zijn. Locaties waar het
geluid toeneemt, worden vervolgens aangepakt. De nalevingsverslagen beschrijven welke
stappen de beheerders hebben gezet om overschrijdingen aan te pakken en om te voorkomen
dat op trajecten met dreigende overschrijdingen in de toekomst overschrijdingen zullen
ontstaan. Wanneer blijkt dat geluidbeperkende maatregelen niet mogelijk of niet doelmatig
(conform de Wet milieubeheer, hoofdstuk 11) zijn, bijvoorbeeld omdat de kosten van
de te treffen maatregel niet in verhouding staan tot het aantal woningen dat ervan
profiteert, kan het geluidproductieplafond ook worden verhoogd. Hierbij wordt een
maximale grenswaarde voor zowel de geluidsbelasting op de gevel als de binnenwaarde
van geluidgevoelige objecten gehanteerd. Dit is de systematiek zoals beschreven in
de nalevingsverslagen en is daarmee een oplossing van het probleem.
Dat de geluidproductie middels de systematiek van geluidproductieplafonds wordt beheerst,
betekent niet dat nergens meer hinder van weg- of spoorgeluid wordt ervaren. Er zijn
locaties waar de wettelijke norm (het maximale aantal decibellen toegestaan volgens
de Wet milieubeheer) wordt overschreden. Daarom loopt, parallel aan de aanpak van
de hierboven genoemde overschrijdingen, ook het Meerjarenprogramma geluidsanering.
Het MJPG wordt uitgevoerd middels het plaatsen van raildempers, geluidschermen en/of
het aanbrengen van stiller wegdek of gevelisolatie.
Uit het nalevingsverslag wegen van Rijkswaterstaat blijkt verder dat in 2022 op 44 km rijbaanlengte stiller wegdek
is aangebracht. Dit betekent dat in de afgelopen 4 jaar 575 km stil asfalt is aangelegd.
In 2022 is bij 1,5% van de referentiepunten sprake van een overschrijding van het
geluidproductieplafond (0,8% in 2021) en bij 5% van de referentiepunten een dreigende
overschrijding (2% in 2021). Het betreft een beperkte toename ten opzichte van het
nalevingsverslag 2021. Deze toename wordt vooral veroorzaakt door het herstel van
de tijdelijke afname van de verkeersintensiteit door de coronacrisis en door een beperkte
voortgang in het oplossen van enkele knelpuntlocaties. Zoals in de nota van bevindingen
is aangegeven, is de oorzaak daarvan gelegen in het uitstel van groot onderhoud, de
herprioritering van het Mobiliteitsfonds en de onzekerheid in verkeersprognoses.
Het nalevingsverslag spoorwegen van ProRail laat zien dat het percentage overschrijdingen van de plafonds in 2022
gering is, namelijk 0,1% van het aantal referentiepunten (in 2021 was dit 0,7%). Alle
locaties van overschrijdingen en dreigende overschrijdingen zijn transparant in kaart
gebracht. Deze locaties worden aangepakt door ProRail om zo de overschrijdingen weg
te nemen of te voorkomen. Uit het verslag blijkt verder dat in 2022 door ProRail meer
gebruik is gemaakt van zogenaamde stille technieken, zoals raildempers, voegloze wissels
en betonnen dwarsliggers2.
Wat betreft de naleving van de geluidproductieplafonds langs de Hoekse Lijn (de spoorlijn
tussen station Schiedam Centrum en Hoek van Holland) blijkt dat in 2022 op 66% van
de referentiepunten op deze lijn sprake was overschrijding van de geluidproductieplafonds
(in 2021: 69%). In de nota van bevindingen wordt nader ingegaan op welke wijze de
beheerder van de Hoekse Lijn, de RET, wil komen tot vermindering van het aantal overschrijdingen.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat V.L.W.A. Heijnen
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat