Brief regering : Plan van aanpak voor de verduurzaming van geconditioneerd transport
31 305 Mobiliteitsbeleid
22 112
Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie
Nr. 438
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 december 2023
Een aanzienlijk deel van de goederen die dagelijks over de Nederlandse wegen worden
vervoerd is geconditioneerd; dat wil zeggen gekoeld of verwarmd. Samen met de sector
werk ik aan de verduurzaming van geconditioneerd transport. Bijgaand deel ik het plan
van aanpak voor deze verduurzaming met uw Kamer. De uitvoering van dit plan van aanpak
moet leiden tot een vermindering in energieverbruik en een emissiereductie van broeikasgassen
en luchtverontreinigende stoffen in de transportsector. Het plan van aanpak is afgestemd
met de relevante belangenorganisaties Transport en Logistiek Nederland en RAI-Vereniging.
In het plan van aanpak richt ik mij op:
• het bereiken van meer efficiëntie, door bijvoorbeeld betere isolatie en slimmere manieren
van beladen van vrachtvervoer;
• het via wetgeving verder normeren van de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen;
• het elektrificeren van koelsystemen en het faciliteren van de benodigde walstroominfrastructuur.
Met TNO ben ik een meetprogramma gestart, waarbij er gemeten wordt aan de uitstoot
van verschillende soorten koelsystemen om zo beter het probleem in kaart te kunnen
brengen. Dit programma wordt in de loop van 2024 afgerond. Daarnaast zet ik internationaal
nu al in op een aanscherping van de uitstootnorm voor mobiele machines, waaronder
koelgeneratoren vallen1. Ik zal uw Kamer in het derde kwartaal van 2024 informeren over de stand van zaken
van de uitvoering van het plan van aanpak en deel daarbij een globale planning voor
de volgende fasen van het plan.
Met het delen van dit plan van aanpak voldoe ik aan de motie van het Kamerlid Koerhuis2, waarin is gevraagd om een plan van aanpak voor de verduurzaming van koeltransport
en het realiseren van walstroominfrastructuur, waarbij de sector betrokken wordt.
Ik heb toegezegd dit plan van aanpak eind 2023 met de Kamer te delen3.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
V.L.W.A. Heijnen
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat