Brief regering : Reactie op de motie van de leden Agema en Dijk over het afschaffen van de kilometerregistratie voor het Valysvervoer (Kamerstuk 24170-297)
24 170 Gehandicaptenbeleid
Nr. 307 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR LANGDURIGE ZORG EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 december 2023
Tijdens het 2-minutendebat Gehandicaptenbeleid op 18 oktober jl. (Handelingen II 2023/24,
nr. 14, item 17) heb ik toegezegd om schriftelijk antwoord te geven op de vraag wat het gaat opleveren
als de kilometerregistratie bij Valys wordt afgeschaft. Via deze brief geef ik gehoor
aan deze toezegging. In deze brief ga ik tevens in op de motie van de leden Agema
(PVV) en Dijk (SP) over het afschaffen van de kilometerregistratie voor het Valysvervoer
die is aangenomen op 24 oktober jl1.
Tijdens bovengenoemd debat heeft het lid Agema gesteld dat reizigers zelf moeten bijhouden
waar en wanneer ze gebruik hebben gemaakt van Valys. Zij heeft aangegeven dat bij
het gebruik van Valys handmatige administratieve handelingen worden verricht voor
het bijhouden van een kilometerregistratie. Deze aanname klopt echter niet. Reeds
sinds 2014 worden bij Valys geen handmatige administratieve handelingen meer verricht
ten aanzien van de kilometerregistratie; dit is een volledig geautomatiseerd proces.
Incidenteel is een handmatige correctie van het aantal kilometers nodig, bijvoorbeeld
als de maximale rittijd wordt overschreden. Deze kilometers worden dan niet in rekening
gebracht. Het gaat slechts om ongeveer 0,25% van het aantal ritten. De personele inzet
hiervoor is zeer beperkt. Het is dus niet mogelijk om kosten te besparen door de automatische
kilometerregistratie af te schaffen.
Het uitvoeringsproces ziet er op hoofdlijnen als volgt uit:
− De reiziger belt voor een rit (of bestelt deze digitaal) en deze wordt aangenomen.
− Het begin- en eindpunt, gewenste tijd en ondersteuningsbehoefte van de reiziger worden
ingevoerd zodat een chauffeur en beschikbaar geschikt voertuig kan worden ingepland.
− De data wordt onder andere gebruikt voor de planning van de chauffeur en zodat de
juiste persoon op de juiste plek en tijd wordt opgehaald en hierbij de juiste ondersteuning
kan worden geboden.
− De Boordcomputer Taxi (BCT) houdt de rit bij en deze data dient als basis voor de
maandelijkse factuur van de reiziger en de facturen gericht aan VWS, als opdrachtgever.
− Daarbij kan aan de hand van de automatische registratie worden getoetst of de vervoerder
zich houdt aan de gestelde eisen aan het vervoer (zoals bijvoorbeeld de maximale tijd
die de uitgevoerde rit mag duren).
− Op basis van (het totaal aan) registraties krijgt het Ministerie van VWS het juiste
bedrag gefactureerd van Transvision dat de Valys-regeling op dit moment uitvoert in
opdracht van het ministerie. Aan de hand hiervan kan ook de verplichte accountscontrole
plaatsvinden.
Reizigers krijgen maandelijks op een factuur te zien wat er is gereden en hoeveel
kilometers zij nog over hebben. Zij hoeven dus niet zelf een kilometerregistratie
bij te houden. Hiermee is dus reeds voldaan aan de motie Agema en Dijk die het kabinet
oproept tot het afschaffen van de kilometerregistratie.
Volledigheidshalve wil ik hierbij nog aangeven dat het afschaffen van registratie
en administratie als zodanig, de facto zou betekenen dat de Valys-regeling een zogenoemde
open-einde-regeling wordt. Het zou dan namelijk voor alle pashouders mogelijk worden
om een ongelimiteerd aantal kilometers te reizen. Er wordt immers niet meer bijgehouden
hoeveel kilometers iemand reist met Valys. Hoewel het niet mogelijk is om precies
te berekenen wat dit zou kosten, verwacht ik dat dit minimaal enkele tientallen miljoenen
euro’s zal zijn.2 Er zijn geen middelen op de VWS-begroting gereserveerd om dergelijke kosten te dekken.
Los van deze financiële knelpunten zijn er op dit moment onvoldoende chauffeurs en
auto’s/busjes beschikbaar om extra vraag naar reizen op te vangen. Dat betekent concreet
dat dit gevolgen heeft voor andere vormen van vervoer zoals het leerlingenvervoer
en het Wmo-vervoer.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd over de kilometerregistratie
bij het Valys vervoer. De aangenomen motie Agema en Dijk verzoekt mij de kilometerregistratie
bij het Valys vervoer af te schaffen. Nu in de praktijk geen sprake (meer) is van
handmatige registratie, ga ik er van uit dat de huidige (geautomatiseerde) werkwijze
in overeenstemming is met de situatie die de leden Agema en Dijk voor ogen hadden
met deze motie. Hiermee is in mijn optiek voldaan aan bovengenoemde motie.
De Minister voor Langdurige Zorg en Sport, C. Helder
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. Helder, minister voor Langdurige Zorg en Sport
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.